Black Beauty (NF) aan het werk, klaar voor de B?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Condesa

Black Beauty (NF) aan het werk, klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 19:14

:wave:
Als eerste, ik vind het stiekem heel eng om dit topic op HAW te openen, maar ben wel benieuwd wat jullie vinden en tips zijn heel welkom.. :o

Dit is mijn pony Black Beauty, een alweer 17 jaar oude New Forest merrie. (ik heb haar naam niet bedacht :D )
Ze is nu ong een half jaartje van mij. Ons niveau is op dit moment nog onbepaald haha maar we zijn hard aan het oefenen voor de B dressuur ( we moeten eerst nog wel wat oppakken, zie hieronder)
Ik wil zelf heel graag nog starten voordat ik 18 ben, dus daarom ook mijn vraag of dit haalbaar is.

Beauty heeft op 23 mei een veulen gekregen, en is daarna naar Brabant gegaan om opnieuw gedekt te worden. Dit heeft veel energie van haar gevraagd dus ze is op dit moment aan de magere kant.. en doordat ik heel lang niet heb kunnen rijden zijn ook bijna al haar spieren weg. Op dit filmpje reden we weer voor de 10e keer ofzo, pakken het weer op.

Het was eergister mooi weer en het rijden ging de dagen ervoor wel lekker dus mams meegenomen om filmpje te maken. Ben thuis heel erg geschrokken van mijn houding.. Ik dacht dat ik wel aardig kon zitten maar ik moet echt véél stiller gaan zitten en zeker mijn handen.. Ik heb dit vooral als ik aan het doorzitten ben (dat doe ik dus veel op het filmpje).

We zijn op dit moment vooral bezig met de basis.. lekker ontspannen en nageeflijk rijden. We beginnnen volgende week ook weer met lessen.
Mijn probleem is dus mijn houding, maar ik vind ook van mezelf dat ik altijd veel te veel wil doen.. rij ook snel te veel op mijn binnenhand. Daar ben ik me bewust van en dat ben ik aan het afleren. Op het filmpje vind ik zelf ook dat het veel actiever mag.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden en wil heel graag jullie mening en tips horen.. :)

xx

pinkie87

Re: Black Beauty (NF) aan het werk, klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:40

je bent echt wel b klaar hoor.
je moet wel opletten dat je je handen stil houd. er komen steeds boogjes in je teugels en dan krijgt ze als je teugels weer strak komen een rukje in haar mond.
maar verder ziet het er netjes uit hoor

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:48

Ik mis oefeningen ;) Want de B is meer dan alleen een rondje rijden.

Ik ben het wel eens met pinkie87, en ik denk dat dit komt doordat je je ellebogen niet buigt. Je probeerd je pony naar beneden te houden met je handen, maar hierdoor wordt je erg vast in je armen. Houd je ellebogen naast je zij, en probeer je handen iets te dragen. Hierdoor ga je wat meer veren in je armen en kun je je handen stiller houden.

Verder denk ik dat als je je oefeningen kan rijden zoals je nu rijd, dat het best goed komt. Probeer wel tijdens de galop wat meer aanleuning te houden, dan komt ze vanzelf wat ronder.

Actiever rijden is goed, maar probeer dat met overgangen en tempowisselingen (arbeidsdraf, 2 pasjes middendraf, arbeidsdraf, 2 pasjes een rustige draf, weer arbeidsdraf). Ga iig niet sneller rijden, dan wordt ze een naaimachinetje ;)

Super leuke pony, wees dr zuinig op ;)

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:02

Annemeik schreef:
Ik mis oefeningen ;) Want de B is meer dan alleen een rondje rijden.

Ik ben het wel eens met pinkie87, en ik denk dat dit komt doordat je je ellebogen niet buigt. Je probeerd je pony naar beneden te houden met je handen, maar hierdoor wordt je erg vast in je armen. Houd je ellebogen naast je zij, en probeer je handen iets te dragen. Hierdoor ga je wat meer veren in je armen en kun je je handen stiller houden.

Verder denk ik dat als je je oefeningen kan rijden zoals je nu rijd, dat het best goed komt. Probeer wel tijdens de galop wat meer aanleuning te houden, dan komt ze vanzelf wat ronder.

Actiever rijden is goed, maar probeer dat met overgangen en tempowisselingen (arbeidsdraf, 2 pasjes middendraf, arbeidsdraf, 2 pasjes een rustige draf, weer arbeidsdraf). Ga iig niet sneller rijden, dan wordt ze een naaimachinetje ;)

Super leuke pony, wees dr zuinig op ;)

Ik rij veel overgangen, ik merk ook dat dat heel goed werkt bij Beauty.
Tijdens galop doe ik dit eerst eigelijk wat expres, op advies van mijn instructrice, omdat ze nu een periode heeft dat ze de galop moeilijk vind.
Ze is dan moeilijker in de aanleuning. Dus ik doe dan wat rustig aan en op gegeven moment geeft ze zichzelf wel.
Ik moet idd mijn handen veel meer dragen, bedankt voor de tips! :D

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:40

ik denk dat je wat dieper in je zadel moet gaan zitten, dan ziet het er al wat minder bewegelijk uit.
Probeer het anders zonder beugels, dan moet je wel blijven zitten.

vind het er verder goed uit zien.
je B kun je zeker aan

jasmijnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:06

je kan het b alwel in hoor! zo krietisch zijn ze in het b meestal nog niet en anders leer je daar ook alleen maar van!

probeer rechtop te zitten en je handen rechtop te houden dan ziet het er metteen al een heel stuk netter uit en vliegen de winstpunten binnen! succes!

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 18:07

L_alice schreef:
ik denk dat je wat dieper in je zadel moet gaan zitten, dan ziet het er al wat minder bewegelijk uit.
Probeer het anders zonder beugels, dan moet je wel blijven zitten.

vind het er verder goed uit zien.
je B kun je zeker aan

bedankt, dat ga ik is proberen :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:13

Inderdaad prachtig dier! Hij mag die naam wel dragen :j
goed dat je stukjes in slowmotion hebt gezet, zo kunnen we het beter bekijken. Zoals genoemd is, niet met gestrekte armen rijden, maar je handen wat hoger houden en de teugels wat korter, zodat het niets steeds: los, vast, los, vast is. Maar dat je een gelijke druk hebt :)
In de galop haal je juist met je buitenhand flink aan, probeer dan ook los te laten. En probeer door veel overgangen/wendingen etc. de ontspanning te laten komen :)

Succes!