Zwabberend been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JJellema

Zwabberend been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 18:50

Hallo allemaal,

De laatste tijd heb ik te maken met een nieuwe fenomeen tijdens het rijden. Mijn rechterbeen begint namelijk te zwabberen.
Erg vervelend voor mijn houding, maar nog vervelender voor mijn enkelbanden...
Links heb ik nergens last van en volgens mijn instructrice is mijn houding super. Hebben jullie nog ideeën over hoe dit wordt veroorzaakt en hoe ik het kan verhelpen, bijvoorbeeld door oefeningen?

Alvast bedankt!

Sim

Re: Zwabberend been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:04

Stomme vraag misschien, maar is je paard wel rechtgericht? Het kan nl aan jou zelf liggen of aan het feit dat je paard niet rechtgericht is. Dan is de kant van jou rechterbeen bol en daardoor kun je je been niet mooi stil houden. (Was bij mij het geval nl.)

JJellema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:58

Simmie schreef:
Stomme vraag misschien, maar is je paard wel rechtgericht? Het kan nl aan jou zelf liggen of aan het feit dat je paard niet rechtgericht is. Dan is de kant van jou rechterbeen bol en daardoor kun je je been niet mooi stil houden. (Was bij mij het geval nl.)

Het paard is wel rechtgericht, het gebeurt namelijk na verloop van tijd.

sammyjo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:18

bij mij lag het aan het zadel wat wat scheef was gaan liggen wat die paar millimeters niet kunnen doen

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:37

misschien een keer kijken of het beter gaat met schuine beugelblokjes? en rijd je met rubberen of leren rijlaarzen/schoenen?

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:47

Het kan inderdaad zijn dat je zadel ietsjes scheef ligt, daardoor kan je ook 1 zwabberend been krijgen.
Heb je je beugel riemen onder of over je zweepbladen heen zitten?
Heb je hier altijd al last van gehad of alleen met dit zadel/dit paard?

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:50

ik heb dat ook namelijk me rechterbeen is steviger dan me ander been daar heb ik niet veel kracht in heb ook men stijgbeulriem i korter dan rechts

JJellema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:53

amillia schreef:
misschien een keer kijken of het beter gaat met schuine beugelblokjes? en rijd je met rubberen of leren rijlaarzen/schoenen?

Momenteel rijden we met een Hulsebos WB4, extra zachte zit en dikke wrongen. Het zadel ligt perfect op het paard, maar het zwaartepunt ligt iets naar voren. Ik rijd zelf met GPG beugels, bevalt wel maar heeft niet mijn voorkeur (het zadel is namelijk van de eigenaresse van het paard).

Verder rijd ik afwisselend met leren rijlaarzen (Petrie standaard of Mountain horse met die speciale zool, voor de beugelblokjes) of met lederen jodphurlaarsjes met lederen chaps. Merk wel dat mijn been stiller ligt wanneer ik de Petrie's draag, maar dan begint mijn enkel pijnlijk te worden.

Gisteren nog iemand anders gevraagd op de manege en zij zei dat het wellicht aan mijn balans kon liggen, zitlessen nemen misschien wat?

Alvast bedankt iedereen!!

JJellema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:55

Gentle_Vival schreef:
Het kan inderdaad zijn dat je zadel ietsjes scheef ligt, daardoor kan je ook 1 zwabberend been krijgen.
Heb je je beugel riemen onder of over je zweepbladen heen zitten?
Heb je hier altijd al last van gehad of alleen met dit zadel/dit paard?

De beugelriemen zitten onder de zweetbladen door. Heb beide geprobeerd, maar onderdoor is toch prettiger. De beugelriemen zijn nagenoeg gelijk.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:01

t kan ook uit jou bekken komen.
ik heb baat gehad bij een bezoekje aan de ostheopaat.

mijn bekken was scheef waardoor ik m'n been niet goed kon aanleggen en dus afstak van m'n pony terwijl t andere been wel netjes lag.

misschien iets om even in de gaten te houden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:43

JJellema schreef:
Simmie schreef:

Het paard is wel rechtgericht, het gebeurt namelijk na verloop van tijd.

Wat versta jij onder rechtrichten want daar is vaak ook verwarring over??

En wat bedoel je na verloop van tijd?

Misschien is het paard idd wel scheef en/of zit jij te gespannen ?

JJellema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:31

Wat versta jij onder rechtrichten want daar is vaak ook verwarring over??

En wat bedoel je na verloop van tijd?

Misschien is het paard idd wel scheef en/of zit jij te gespannen ?[/quote]

Ik versta onder rechtrichten dat mijn paard recht onder mij loopt en niet aan de linker- of rechterkant bol of hol loopt. Met na verloop van tijd bedoel ik na circa 15 minuten. Ik heb inmiddels mijn instructrice al gevraagd of ik eventueel scheef of gespannen zit, maar dit is volgens haar niet het geval en naar mijn eigen mening ook niet.

Over de osteopaat; ik geloof niet in bruut trek en kraak werk (tenminste dat is wat de osteopaten doen hier in Friesland), ik doe al enkele jaren aan yoga en dit zorgt ervoor dat ik soepel blijf, ook in de heupen/bekken.

Ik denk dat het sowieso geen zonde van mijn tijd is wanneer ik een aantal zitlessen neem, de laatste optie is overigens dat het aan het zadel ligt? Momenteel rijd ik met een Hulsebos WB4 extra brede boom (ligt op een Tinker). Voor mijn gevoel ligt het zwaartepunt van dit zadel te ver naar voren...

Vind het echt super dat jullie met zoveel suggesties/ideeën komen, thanks! *D

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:57

hmmm hier in t westen verstaan we iets anders onder de ostheopaat....

tenminste de mijne doet zeker niet aan bruut ruk kraak en trek werk!!!!

deze doet juist veel met drukpunten en massage op bepaalde punten.

moet wel zeggen dat de mijne een combi is van manueel fysio en ostheopaat doet hij heeft van al deze opleidingen een eigen behandeling methode ontwikkeld speciaal voor de paardrijders onder z'n klanten.

verder zou ik als ik net lees in je berichtje een zadelmaker raadplegen als je vind dat je voren word gedwongen als dat veranderd kan jou probleem ook opgelost zijn.

succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:11

JJellema schreef:
?

Ik versta onder rechtrichten dat mijn paard recht onder mij loopt en niet aan de linker- of rechterkant bol of hol loopt. Met na verloop van tijd bedoel ik na circa 15 minuten. Ik heb inmiddels mijn instructrice al gevraagd of ik eventueel scheef of gespannen zit, maar dit is volgens haar niet het geval en naar mijn eigen mening ook niet.

Over de osteopaat; ik geloof niet in bruut trek en kraak werk (tenminste dat is wat de osteopaten doen hier in Friesland), ik doe al enkele jaren aan yoga en dit zorgt ervoor dat ik soepel blijf, ook in de heupen/bekken.

Ik denk dat het sowieso geen zonde van mijn tijd is wanneer ik een aantal zitlessen neem, de laatste optie is overigens dat het aan het zadel ligt? Momenteel rijd ik met een Hulsebos WB4 extra brede boom (ligt op een Tinker). Voor mijn gevoel ligt het zwaartepunt van dit zadel te ver naar voren...

Vind het echt super dat jullie met zoveel suggesties/ideeën komen, thanks! *D[/quote]

Maar is je paard recht gericht, welke oefeningen doe je daar voor??
Een paard echt recht onder je laten lopen is erg moeilijk dus denk juist dat je wat meer tijd in het rechtrichten moet steken, een zwabberend paard kan niet recht lopen ook niet na 15 min, dat duurt jaren,
Misschien dat je wat rechtricht oefeningen kan doen, welke oefeningen doe je daar voor??