tips paard inrijden,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmmbo

tips paard inrijden,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 13:41

Halloo allemaal,
ik en mij vriendin rijden iemands anders paard in,
we hebben haar best veel dingen geleerd, zoals: longeren, hoofdstel en zadel op, enz
maar hoe kunnen we het beste verder gaan??

Anoniem

Re: tips paard inrijden,

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:43

Niet. Als je daar geen ervaring mee hebt, laat het dan asjeblieft door iemand anders doen of doe het met een ervaren persoon erbij.

Kimmmbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 14:28

heb je dan geen tips voor me dan??

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:30

Kimmmbo schreef:

ik heb DE tip voor je. Of eigenlijk twee tips, its your lucky day.

Tip 1: haal er iemand bij die er Verstand van heeft.
Tip 2: blijf er vanaf en laat iemand die er Verstand van heeft verder gaan.

De béste tips die je kunt krijgen!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:31

Kimmmbo schreef:

Dat is de allerbeste tip die je kunt krijgen: laat het doen door iemand die er ervaring mee heeft, of op zijn minst, laat je helpen door iemand die er ervaring mee heeft.

Juist in deze fase is het belangrijk om alleen goede dingen te doen, omdat dingen die je nu fout doet een hele lange nasleep kunnen hebben. En zeker ook nog omdat het een paard van een ander is, dat je hier goed mee kunt verprutsen....

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:31

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:38

Mijn tip is ook, haal er iemand bij die jou kan helpen en kan begeleiden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:42

Laat dat dier beleren door iemand die er verstand van heeft.. Ik schrik eerlijk gezegd een beetje van al dit soort topics..Niet vervelend bedoeld maar allemaal meisjes die "even" de gouden tip willen om een jong paard in te rijden of op te voeden. :n . Begin er niet aan. Zoek hulp en ga niet prutsen. Als je hier moet vragen wat je moet doen ben je totaal ongeschikt om een paard te beleren.....Sorry.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:29

Kijk TS, toen ik een onbeleerd paard kocht heeft het me 600,- gekost om haar proffessioneel te laten beleren.

Denk je nou echt dat ik die 600,- had uitgegeven als ik ook had bedacht dat een 14-jarig grietje dat had gekund?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:31

De tip:

Stop ermee :j

Zoek er inderdaad iemand bij die weet hoe hij dit aan moet pakken.
Dit is te belangrijk om te verpesten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:50

Abeltje77 schreef:
Kijk TS, toen ik een onbeleerd paard kocht heeft het me 600,- gekost om haar proffessioneel te laten beleren.

Denk je nou echt dat ik die 600,- had uitgegeven als ik ook had bedacht dat een 14-jarig grietje dat had gekund?

Hahaha...dat zeg je leuk.
Alleen heeft leeftijd er niks mee te maken. Ervaring wel.

Toen ik 14 was, maakte ik het ene na het andere paard zadelmak, samen met de paardenfokker waar ik voor reed. Oo voor de Ibop.
Maar daar was ik al mee begonnen toen ik 10 was (eerst welshpony's en vanaf mijn 13e ook de paarden).
En die ervaring deed ik op onder begeleiding van iemand die het zijn leven lang had gedaan, maar te oud werd om er nog soepel genoeg voor te zijn.
Toen ik jouw opmerking las moest ik even glimlachen....want toen ik veertien was verdiende ik toen al een zakcentje met dat werk....snap je?
En dat is al weer bijna 30 jaar geleden...pffft....time flies...

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:53

ik zou het ook door een ervaren persoon laten doen vooral voor je eigen veiligheid je weet nooit wat het paard gaat doen en een ervaren persoon weet wat die kan verwachten en hoe hij dr mee kan omgaan dus meid ik zou het aan iemand anders overlaten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:56

Meiden..als jullie hier op bokt moeten gaan vragen hoe je een paard inrijd.........TJA!!!
Zoek hulp, met een VOLWASSEN PERSOON DIE HET AL MEERDERE KEREN MET GOED GEVOLG HEEFT GEDAAN, is het wel heel leuk om te doen!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:58

Ik denk dat je genoeg tips hebt gekregen hier op bokt. Begin er dus niet aan tenzij er iemand bij is die weet wat ze /hij doet!!
Voor je het weet is er weer een paardje verpest.

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:08

ik ben het helemaal eens met alles wat hier boven al is gezegt.
Doe dit niet zelf als je moet vragen hoe je een paard zadelmak moet maken waar begin je dan aan. Laat dit doen door iemand met de ervaring zodat dit paard geen trauma gaat oplopen.

joycebibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:46

iemand er bij halen die er verstant van heeft idd :j me zus heeft ook een 3 jarige pony die met alles zo lief was dat ze het eigenlijk zelf wou doen na lang zeuren van mij en andere laat ze het nu tog maar doen tot nu toe gaat het perfect bij die persoon maar je weet maar nooit of het het zelfde was gegaan als je het zelf had gedaan :Y)

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:47

Als jullie ervaring op willen doen met het inrijden en beleren van een jong paard, dan moeten jullie er wel iemand bij hebben die die ervaring al heeft en jullie daarmee kan begeleiden.
Eigenlijk schrik ik hier best wel van, en niet omdat jij tips vraag voor het beleren van een jong paard, maar van de eigenaar van het paard dat jullie heeft uitgekozen voor het beleren van haar jonge paard.

Gharfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:10

Ik snap best dat je het niet door een ander wil laten doen ik en mijn vriendin hadden ook geen ervaring toen de manege een pony had die moest worden ingereden en ze het aan ons vroegen,, maar doe het idd met iemand iig in het begin die er verstand van heeft zo heeft onze instructrice ons alles heel duidelijk uitgelegd en ons heel goed begeleid zodat het goed gebeurde maar zelf kon ze de pony niet inrijden omdat ze te groot was ,, maar doe het niet zonder iemand die er al ervaring mee heeft want diegene kan je goed begeleiden met het langzaam opbouwen.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:20

ik geef hier iedreen geliijk het is veel se gevaarlijk als jullie het zelf doen haal er gewoon een ervaren iemand bij die jullie vast wil helpen maar doe het niet alleen

xMoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:22

Haal er iemand bij die er verstand van heeft!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:25

polly2 schreef:
Kimmmbo schreef:

Dat is de allerbeste tip die je kunt krijgen: laat het doen door iemand die er ervaring mee heeft, of op zijn minst, laat je helpen door iemand die er ervaring mee heeft.

Juist in deze fase is het belangrijk om alleen goede dingen te doen, omdat dingen die je nu fout doet een hele lange nasleep kunnen hebben. En zeker ook nog omdat het een paard van een ander is, dat je hier goed mee kunt verprutsen....

Deze zou ik doen zo ben ik ook jaren terug begonnen, je moet het toch zelf ergens leren denk ik..
En als je het constant maar aan een ander over laat terwijl je het zelf wil kunnen, leer je het nooit, dus ga erbij staan, kijk, vraag, en doe als diegene je iets aanbied te proberen

Elbrich93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:05

Ik ben niet de eerste die het zegt.
Maar laat je begeleiden door iemand die er verstand van heeft, daar kan je later weer profijt van hebben.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:38

idd laat je begeleiden door iemand die er verstand van heeft!

Kassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 01:53

Laat je aub helpen door iemand die er verstand van heeft. Ik ken iemand die ook maar lukraak is begonnen met het beleren van een merrie van 5 jaar die ook nog eens maar 1 oog heeft. In het begin lieten ze haar aan de longeerlijn met zadel op en gingen ze haar helemaal opjagen totdat ze moe was. Daarna gingen ze erop zitten. Van de week ging ik even kijken hoe het er voor stond en zodra madam het zadel op heeft gaat ze als een bezetene rondjes om je heen rennen. Zij heeft nu dus iets van als ik een zadel op heb moet ik keihard gaan galloperen.
FOUTE boel dus...............
Dus nogmaals haal er aub iemand bij die er ECHT verstand van heeft

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 01:58

Ik vind het jammer om van sommige te horen/lezen dat ze het bij voorbaat al niet moet doen.
Iedereen moet het leren en in principe moet iedereen het kunnen.
Wel ben ik van mening dat er goede begeleiding aanwezig moet zijn.
TS: Als je vriendin en jij iemand kunnen vinden die er veel verstand van heeft, jullie wilt helpen ed, zie ik geen probleem.
Maar ga aub niet in je eentje aankl*ten.

Heeft het betreffende paard al gewicht op zijn rug gehad? ASl gehangen oid? Of is hij wat dat betreft ook nog helemaal groen?