Betere ontspanning zonder sperriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Betere ontspanning zonder sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:24

Hoi,

Ik heb een hele tijd problemen gehad met de ontspanning van mijn paard tijdens het rijden. Op advies van de tandarts ben ik met een Myler 1 gaan rijden en dat gaat al een heel stuk beter. Toch was ze nog wel vaak een beetje tegen de hand en gooit ze soms met haar hoofd. Nu ben ik enige tijd bezig gegaan met rechtrichten en rijd nu met de kaptoom en hoofdstel zonder bakstuk. Ik merk dat mij paard (als ik haar op het bit rijd) veel beter ontspant en ook ineens een lekker randje schuim vertoont na het rijden. Ook pakt ze de aanleuning veel makkelijker aan en is ze veel vlotter. Zou dit ermee te maken kunnen hebben dat ik geen sperriem meer gebruik, alhowel ik die nooit strak had zitten ? (paard heeft weinig ruimte in haar mond en een dikke tong vandaar ook het Myler advies ). Ze is echt veel fijner te rijden en heeft bovendien niet meer de neiging om haar tong naar buiten te steken (dit deed ze soms met een gewoon hoofdstel). Ben er erg blij mee en ben benieuwd of jullie dit ook herkennen of wel eens een dergelijke reactie hebben gelezen of gehoord?

Diane65

Re: Betere ontspanning zonder sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:25

Tja, dat weet ik niet hoor. Ik rijd mijn paard gewoon met sperriem, uiteraard niet stevig aangesnoerd ;-), en ze geeft heel makkelijk na en loopt gewoon met een schuimmondje. In mijn geval heeft het gebruiken van de sperriem daar dus niets mee te maken, maar meer het feit dat het paard lekker ontspannen loopt (zelf in mijn hand valt) en dan zelf het bit gaat uitkauwen.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:28

Ik rijd zonder sperriem. Het bevalt me ook heel goed, het gaat veel beter zo. (Reed eerst wel met sperriem)

Alleen met achterwaarts wil ze haar mond nog wel eens openen, of aan het begin van de training komt ze soms wat tegen de hand.
Maar ze heeft dit met sperriem veel meer, dus ik blijf lekker zonder rijden, mede op aanraden van mn instructrice.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:29

Ik reed toen ik dressuur reed nooit met een sperriem. Vond het lelijk en mijn paard irriteerde zich eraan was mijn gevoel (ook los). Nu ik western rij, rij ik zelfs zonder neusriem (is ook niet toegestaan tijdens wedstrijden) en ik vind dat ze er meer ontspannen van lopen. Dus het zou best kunnen dat jouw paard fijner loopt zonder sperriem.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 21:25

Leuk om te horen dat ik niet de enige ben. Het is echt een wereld van verschil! Ach, zal inderdaad wel per paard verschillen maar ik ben blij dat ze er zo goed op reageert!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 07:30

Ik heb een paar jaar geleden ook de hele neusriem eraf gehaald. Dat vindt paardlief toch het fijnste, heb wel eens bitloos gereden, dat vindt hij dus niet fijn omdat de neusriem hem irriteerd...
Wedstrijden doe ik niet aan dus het is geen probleem om zonder te rijden.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:30

Ik rijd op mijn merens met en zonder sperriem, net welk hoofdstel ik pak.
Ik merk eigenlijk geen verschil in de ontspanning.
Wel ken ik paardjes die alleen willen ontspannen met een western hoofdstel in, niets geen riempjes om het hoofd heen.
Ik denk dat het per paard verschilt wat lekkerder om het hoofd is.

Als dat voor jou paard zonder sperriem is, rijd je toch lekker zonder ;)

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 09:37

Dat doe ik ook zeker!! :D

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:41

Ik rijd ook altijd zonder sperriem om de simpele reden dat mijn paard een hele dunne huid heeft, en als hij gaat schuimen en met dat riempje was zijn huid daar snel geirriteerd

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:20

IK rij ook zonder sperriem.
Als je bedenkt waarvoor een sperriem eigenlijk is dan word je daar al naar van, het belemmert het paard enorm, zeker als hij veel te strak zit, het ding is puur om de ruiter zijn fouten soort van onzichtbaar te maken, omdat het vervelend is als het bit door de mond gaat en naar eruit ziet als het paard zijn mond open wil doen als er te veel druk/pijn in zijn mond word gegeven.

Bimbo0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:37

mijn pony is inderdaad ook een stuk relaxeder zonder sperriempje.. zelfs al doe ik hem zo los als het maar kan, ze reageerd erop!
nu ik een nieuw hoofdstel heb die algeheel beter zit heeft ze geen moeite meer met het sperriempje.. bij mij zou het daar dus ook aan hebben kunnen liggen! ;) maar als je lekkerder rijd zonder, rij je tog lekker zonder :D

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:49

Zo heb ik dat ook een tijdje gehad, eerst met neusriem en sperriem gereden en uiteindelijk zonder neusriem gaan rijden of eentje die losjes zit. Werkt zo veel fijner!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:56

Een sperriem heeft wenig nut behalve het dichthouden van de mond
Als je zonder druk rijdt met een lichte aanleuning heb je helemaal geen sperriempje nodig
Anderzijds kan ik me voorstellen dat bij een buitenrit of cross paarden wat enthousiaster kunnen zijn waardoor je met sperriem meer controle heb over het tempo

Zelf rij ik zonder sperriem om de simpele reden dat ik het nut er niet van in zie
De Quarter loopt zelfs veel beter zonder neusriem