afleren mond opensperren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StormyQueen

afleren mond opensperren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 23:06

Ik wil een 13-jarig paard gaan rijden dat bijna een jaar heeft stilgestaan. Moet een hele brave zijn, die zich wel sterk kan maken. Vandaag zadel erop, hoofstel in en eerst maar eens rustig een paar rondjes longeren. Tijdens het longeren met een los lijntje, zag ik dat hij continu zijn mond openspert (niet steeds opnieuw, maar gewoon de hele tijd door met open mond tegen de sperriem aanlopen). Ik dacht eerst dat dit kwam omdat ik na al die tijd meteen een bit in gedaan had, maar bij nadere inspectie zag ik dat zijn eigenaresse voorheen altijd al reed met een wel zeer strak aangetrokken gecombineerde neusriem. Het meest gebruikte gaatje zit op een plek, waarvan ik me afvraag hoe je uberhaupt de gesp hier in krijgt... Dit sperren doet hij dus waarschijnlijk al heel lang. Misschien dat hij nu juist met een open mond ging lopen omdat hij meer ruimte als anders had? Ik kan me niet voorstellen dat hij na een jaar niet rijden, last van zijn lagen heeft ofzo, bovendien heb ik nog helemaal niet veel druk uitgeoefend op het bit. Overigens heeft hij een vrij dik dubbelgebroken trens, dus dat ziet er eigenlijk goed uit.

Ik ben niet van plan die neusriem zo strak aan te trekken, maar mijn vraag is nu, hoe krijg ik dit sperren er weer uit? Het is bij hem nu duidelijk een gewoonte geworden. Mijn eerste gedachte is, voorlopig longeren met juist een behoorlijk losse neusriem, halster eroverheen om de longeerlijn aan te bevestigen en vandaar uit verder werken? Als dit er echter al jaren ingebakken zit, verwacht ik niet dat hiermee het probleem meteen opgelost is en op deze manier kan ik wel maanden bezig zijn. Heeft iemand nog tips?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:13

Schijnbaar vind hij het bit dus niet prettig ;) .
Het kan zijn dat hij de dikte van de trens niet prettig vind.. paarden hebben namelijk een relatief kleine ruimte in de mond en een dik bit is dus al gauw een mond vol.
Ik weet niet hoe jij je longeerlijn vastmaakt? Maar als je die door de bitring heen haalt, onder de kin door doet en dan vast maakt aan de volgende ring, dan krijg je dus een extra 'knevel' effect, oftewel, veel druk in de mondhoeken tot samenknijpen. Je kan het beste door het binnenste bitring halen en dan door de neusriem en dan weer vastmaken aan de lijn, de manier van Lammert Haanstra en is het meest prettige om mee te longeren. Een halster er over heen is natuurlijk ook even een optie.

Neusriem strak aantrekken is natuurlijk niet de oplossing, er is toch iets wat het paard niet prettig vind waarom hij zo doet.
Probeer anders eens een dunner bit? 18 mm of anders 16 mm? Ik zou geen enkelgebroken bit proberen, dit vergroot namelijk het kneveleffect en zal in het verhemelte van het paard drukken, wat dus weer het effect heeft van de mond open doen...

StormyQueen

Re: afleren mond opensperren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 23:35

Ik maak de longeerlijn vast door deze door de binnenste bitring te halen, achter de oren langs en dan aan de buitenkant aan de bitring. Het lijkt mij dat als je de longeerlijn door de neusriem naar de andere kant toe doet, je de bakstukken eventueel wat mee omhoog kunt trekken. Dit zal dan bij sommige paarden ertoe kunnen leiden dat deze wel erg dicht bij de ogen komen.

Ik denk eigenlijk dat er in het verleden (minimaal 6 jaar lang) nogal wat aan het bit getrokken is. Hij is immers erg 'sterk' werd gezegd. Hij weet inmiddels niet beter...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:01

Denk dat het paard gewoon pijn heeft en daardoor de mond open doet, logisch dat hij pijn aan zijn lagen heeft na een jaar daar niets op gehad te hebben, is zo ie zo pijnlijk voor een paard te veel druk op die plek,
Waarom longeer je niet met kaptoom?
Is veel beter om je paard daarmee te longeren, want je kan het hoofd plaatsen , met een bit trek je aan de onderkaak,

Maar bedenk wel dat als een paard zijn mond open doet hij een naar gevoel heeft en lijkt me dan logisch dat je daar dan met gevoel mee omgaat, ik zou zeker ook de sperriem eraf halen die is er dus alleen maar voor om de mond dicht te snoeren als hij zijn mond wil openen om te zeggen dat hij pijn heeft.
En als het paard niet beter weet, aan jou de taak daar verstandig me om te gaan en vooral met heel veel gevoel.

En misschien voor het paard zijn welzijn jezelf ook eens gaan verdiepen in wat lagen zijn en hoe je technisch dingen op kan lossen, zodat het paard zich niet meer sterk hoeft te maken.
Maar als eerst zou ik een kaptoom aanschaffen voor het longeer werk en daar kun je ook heel fijn gecombineerd met een hoofdstel mee rijden, en dan zou ik een hoofdstel nemen zonder neusriem , alleen de bakstukken , laat het paard vrij in zijn beweging van zijn kaken en als de mond open gaat geeft hij aan dat er te veel druk is.
En ik hoop dat de vorige eigenaar geen volgend paard heeft genomen om op deze manier mee te gaan rijden, heel sneu.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:09

Een dik bit is niet per definitie fijner voor het paard ;)
Ik zou om te beginnen eens een dunner bitje proberen en de sperriem eraf halen. Verder met je instructeur bekijken hoe je dit rijtechnisch op kan lossen.

Mijn paard had met rijden ook altijd de mond wat open, liep niet fijn op een (dubbel) gebroken watertrensje. Heb toen een myler bit (level 1 watertrens) geprobeerd en dat beviel wel. Geen open mond meer, bit wordt netjes geaccepteerd ;) Ik rij overigens ook zonder sperriem en de hoge neusriem zit zo los mogelijk dat de kaak bewegingsvrijheid heeft.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:20

Dit paard vind een bit duidelijk niet prettig
Wanneer is dit paard voor het laatst bij een goede tandarts geweest?
Als ze nl haken op hun gebit hebben voelt een bit al helemaal niet prettig

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:06

Zijn gebit na laten kijken kan natuurlijk sowieso geen kwaad. Daar kan best iets zitten waar hij last van heeft. Op het moment echter dat ik met een losse lijn longeer (dus ook zonder bijzet ofzo), geloof ik niet dat hij hier echt last van kan hebben. Dan zou hij dit ook al in stal moeten doen of als reactie op druk ofzo, maar niet als hij geheel op eigen benen loopt zonder druk op de lijn. Hij loopt continu met de mond open. Wat ik in elk geval eens ga proberen is hoofstel in, neusriem af of heel los, halster erover en longeerlijn hieraan bevestigen. Als hij dan nog steeds zijn mond open doet, geloof ik toch echt dat hij er een gewoonte van heeft gemaakt, of dat er een ander probleem zit. Een ander bitje kan ik natuurlijk ook altijd eens proberen. Ik denk aan een bitje waar hij een beetje mee kan spelen, om hem uit te nodigen zijn mond weer dicht te doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:09

probeer het eens met een bitloos hoofdstel!!!
Je zult versteld staan hoe goed zoiets kan aanslaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:14

StormyQueen schreef:
Ik maak de longeerlijn vast door deze door de binnenste bitring te halen, achter de oren langs en dan aan de buitenkant aan de bitring. Het lijkt mij dat als je de longeerlijn door de neusriem naar de andere kant toe doet, je de bakstukken eventueel wat mee omhoog kunt trekken. Dit zal dan bij sommige paarden ertoe kunnen leiden dat deze wel erg dicht bij de ogen komen.

Ik denk eigenlijk dat er in het verleden (minimaal 6 jaar lang) nogal wat aan het bit getrokken is. Hij is immers erg 'sterk' werd gezegd. Hij weet inmiddels niet beter...

Op deze manier maak je van het bit een ophaaltrens en dat kan behoorlijk heftig inwerken.
Dan zou ik toch eerder kiezen voor de manier zoals WolinLotte beschreven.

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 16:33

Ik heb vandaag nogmaals kort gelongeerd en verschillende dingen uitgeprobeerd. Daarnaast er heel even op gezeten. Wat rond gestapt en een paar rondjes gedraafd. Het is echt het bit zelf waar hij op protesteert. Zodra er op wat voor manier dan ook wat druk op komt, dan volgt protest in de vorm van sperren, trekken, hoofd kantelen. Verder doet hij geen gekke dingen en is eigenlijk heel braaf, maar het lijkt mij duidelijk dat er iets niet goed zit. Overigens is hij ook behoorlijk flegmatiek.

Zijn mond moet eerst maar eens nagekeken worden. Normaal ben ik niet zo voor het bitloos rijden, maar in dit geval zou dat denk ik helemaal niet verkeerd zijn. Als hij hier goed op reageert, dan eerst maar eens naar voren rijden en zorgen dat hij naar het been luistert.

Bedankt voor de tips.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:52

Dan zet je toch et veel druk op het bit lijkt me, want als hij er zo in hangt is er niks aan de hand??
Denk dat je meer aan je eigen techniek moet gaan sleutelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:11

StormyQueen schreef:
Zijn mond moet eerst maar eens nagekeken worden. Normaal ben ik niet zo voor het bitloos rijden, maar in dit geval zou dat denk ik helemaal niet verkeerd zijn. Als hij hier goed op reageert, dan eerst maar eens naar voren rijden en zorgen dat hij naar het been luistert

Niet echt een tip maar ik denk dat dit een prima idee is. De hele gewoonte van protest even doorbreken, focussen op de andere dingen van het rijden en naar voren, en dan als dat allemaal gesettled is, eens zien wat er nog van het probleem over is. En dan denk ik trouwens dat de aanpak hetzelfde blijft, alleen met bit: rustig in je hand, voorwaarts, ontspanning.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 07:02

voel ook eens voorzictig met je vinger over de lagen in de mond,als je oneffenheden voelt weet je meteen genoeg.
Met oneffenheden bedoel ik bultjes end.
Dit kan pijn doen met een bit erin,door eens zonder bit te rijden zul je meteen het verschil merken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:09

Kan ook door de druk op de tong komen, de tong is heel gevoelig en vergroot dingen uit, dus de druk komt groter over dan er gevraagd word, dus je moet echt met heel veel gevoel in je handen bezig zijn,
Het bit rust als het waren op de tong, als je heel veel druk gaat geven kom je bij de lagen en dan heeft de tong spier eigenlijk al te veel werk moeten doen. dus de ruiter te veel druk gegeven.
Dus ga eens visualiseren hoe dat eruit ziet en wat het paard daar bij kan gaan doen en vooral hoe het paard zich daar bij voelt.
Verplaats je maar eens in de positie van het paard.
Een bit op de lagen doen altijd pijn lijkt mij, zeker als de ruiter hand niet stil is en constant druk heeft, leg eens een ijzer op je schenen en geef daar steeds onrustig druk op, is ook niet fijn en als je dan bedenkt dat een mond nog gevoeliger is.

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 09:38

Ik zal de lagen eens aftasten! Ik heb al wel even gekeken, maar wist niet goed waar ik op moest letten.

Met veel gevoel in de handen rijden op een paard dat nauwelijks op het been of houding reageert, is natuurlijk wel heel lastig. Die paar minuten dat ik hem heb gereden heb ik met een los mogelijk teugeltje gereden. Op zich reageert hij hier al wel goed op. Loopt dan best ontspannen, heeft niet constant de mond open en loopt zelfs netjes over de rug. Zoals gezegd, hij mag eerst wel eens leren reageren op het been, zodat ik hem naar mijn hand toe kan rijden en hij wat te sturen valt met hulp van beenhulpen.

Ik weet nog niet of ik wel zin heb om met hem verder te gaan. Als ik dat doe, dan wil ik de eerste tijd vooral veel longeren. Wordt hij wat losser van en dan laat ik hem veel overgangen doen. Dan erop met bitloos iets en voorlopig vooral naar voren rijden en proberen een beetje fatsoenlijk stelling te rijden zonder hoofdkantelen en vooral met ondersteuning van beenhulpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:08

Misschien moet je wat meer gym oefening en gaan doen en niet te veel gaan focussen op het hoofd en het op been reageren, wees ook eens bewust van wat je wil met jou benen en waarom je de hulp geeft en waarom hij niet reageert, vaak is het je eigen fout en het paard dus wel reageert op wat jij wil , maar wat eigenlijk niet is wat jij in gedachten had, doe je hulpen stap voor stap denk er eens over na en probeer ook met een andere intentie te zitten en je hulpen te geven, misschien geef je wel een hulp op het verkeerde moment, als jij een been hulp geeft op het moment dat het binnen been op de grond staat , kan het paard daar niks mee, geef de hulp eens als het been in de lucht is, dan kan het paard het verplaatsen, maar dan het volgende weet jij wanneer het been in de lucht is als je erop zit?
Dus ga eens op gevoel rijden, laat je desnoods eens op een cirkel aan de longe zetten en ga de beweging eens voelen van het binnen achterbeen , wanneer komt hij los van de grond?
Dan zul je heel je eigen zit los moeten laten om dat op het juiste moment te voelen, als jij dat voelt dan pas kun je het paard op jou been leren reageren met een zachte aanwijzing, van b.v je eigen binnenbeen of een aanwijzing met een zweepje , geen tik, maar een aanwijzing.

Het longeren zou ik doen op een kaptoom, aan de enkele longe kun je heel goed het binnen achter been sterker trainen, maar dan wel met de juiste stelling en buiging en dat krijg je niet door aan de onderkaak te longeren

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:59

Hallo, ik heb net verteld dat ik in totaal ongeveer 5 minuten op dat peerd gezeten heb en dat dat peerd bijna een jaar stil heeft gestaan... Die problemen zijn niet door mij veroorzaakt hoor! Reactie op het been is een eerste basisvoorwaarde. Ik wil gewoon helemaal bij het begin beginnen, nadat ik hem een tijdje gegymnastiseerd heb aan de longe.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:06

StormyQueen schreef:
Ik weet nog niet of ik wel zin heb om met hem verder te gaan. Als ik dat doe, dan wil ik de eerste tijd vooral veel longeren. Wordt hij wat losser van en dan laat ik hem veel overgangen doen. Dan erop met bitloos iets en voorlopig vooral naar voren rijden en proberen een beetje fatsoenlijk stelling te rijden zonder hoofdkantelen en vooral met ondersteuning van beenhulpen.

In al je posts klink je niet erg positief over dit paard.
Je vind het allemaal maar lastig, vervelend, een gedoe... en bovendien MOET hij eerst eerst maar eens dit, en dat, en zus en zo... na een tijd stilgestaan te hebben, en jarenlang met een dichtgesnoerde en dus niet doorbloedde mond te hebben moeten lopen.
OF besluit dat je dit paard wilt helpen en leert hem met veel tijd en geduld dat het rijden LEUK kan zijn, OF besluit er je handen vanaf te trekken wanneer je er geen geduld voor hebt...

Of dit paard flegmatiek is kun je nu nog niet zeggen lijkt me. Ik denk vooral dat het paard het rijden als iets ervaart dat pijnlijk en stomvervelend is... daar ga je id regel niet opgewekt van lopen....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:12

StormyQueen schreef:
Als dit er echter al jaren ingebakken zit, verwacht ik niet dat hiermee het probleem meteen opgelost is en op deze manier kan ik wel maanden bezig zijn. Heeft iemand nog tips?

Een paard dat overigens een jaar heeft stilgestaan heeft sowieso maanden nodig om weer een beetje in vorm te geraken.
Je bent zo een half jaar bezig om weer wat conditie, spierkracht, hardere pezen en kraakbeen te kweken.
Meer dan 3x pw echt trainen heeft geen zin... dus trek er maar een half jaar voor uit voordat je ergens bent.
Dat moet iedereen, hoort erbij, logisch.
Wanneer je dat te lang vind duren kun je misschien een in training staand paard van iemand anders gaan bijrijden.
Een paard van 'nul' naar 'ergens' rijden kost nu eenmaal veel tijd, en al helemaal wanneer het geen leuke ervaringen heeft....

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:43

Helemaal mee eens. Ik gun dat dier ook het allerbeste. Verder ga ik mezelf niet verdedigen en ga ik inderdaad waarschijnlijk niet met dit paard aan de slag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:45

StormyQueen schreef:
Helemaal mee eens. Ik gun dat dier ook het allerbeste. Verder ga ik mezelf niet verdedigen en ga ik inderdaad waarschijnlijk niet met dit paard aan de slag.

Dat hoeft ook niet. Maar het is goed dat je daar eerlijk over bent, het kwam ook echt duidelijk naar voren uit je posts.
Ik hoop dat je wel weet dat ieder paard echt veel tijd nodig heeft en dat je een paard nooit 'zomaar' weer even klaar hebt.
Neem ook bij een ander paard alle tijd...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:50

StormyQueen schreef:
Hallo, ik heb net verteld dat ik in totaal ongeveer 5 minuten op dat peerd gezeten heb en dat dat peerd bijna een jaar stil heeft gestaan... Die problemen zijn niet door mij veroorzaakt hoor! Reactie op het been is een eerste basisvoorwaarde. Ik wil gewoon helemaal bij het begin beginnen, nadat ik hem een tijdje gegymnastiseerd heb aan de longe.

Sorry ik bedoel het niet verkeerd hoor, geef je tips hoe je hem aan het been kan krijgen,

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:22

misschien heeft ie iets aan dr tanden of tandvlees. een wolfstandje ofzo. kijk daar eens na want ik kan me ook niet indenken dat het aan het bit ligt vooral als je met een sperriempje bezig bent.
laat eens naar het gebit kijken.
ik hoor nog wel ;)

xlieke