Galop tuiger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLoes

Galop tuiger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 21:42

Hee!

Ik rijd sinds kort een tuiger. Nu heb ik een probleempje want ik wil graag met hem galloperen alleen kan/doet hij dit niet. Hij is 6 en is met zijn 4de beleerd en heeft 2 jaar in de wei gestaan zonder training. Nu ben ik inmiddels een paar maand bezig met het weer oppakken van het rijden en ook loopt hij voor de kar. Ik heb eerst gestapt en gedraaft dit doet hij goed nu wil ik graag gaan galloperen maar nu doet hij dat niet. Nu is mij ook verteld dat hij dit nooit heeft geleerd onder het zadel. Nu wil ik graag wel met hem galloperen (en de eigenaar vind dit goed). Nu moet ik alleen nog weten, hoe? Ik zou graag tips willen over hoe je dit het beste kunt trainen, ook heb ik gehoord dat tuigers niet mogen galloperen. Is dat waarheid of niet?

Ik hoop graag op serieuse reacties.

Groetjes, Merel

Ivjee1213

Re: Galop tuiger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:50

Hai Merel,

Ik rijd ook op een tuiger, alleen die is 5 en die is sinds een jaar onder het zadel en heeft ook nooit geleerd te galloperen onder het zadel maar deed het direct. En het is ook een fabeltje dat tuigers niet mogen galloperen, dit mogen ze dan inderdaad niet voor de koets, maar dat mag in bijna alle gevallen geen enkel paard.
Misschien dat jou tuiger het niet leuk vind, of dat die zich ooit een keer heeft verstapt ik noem maar wat.
Misschien zou je hem eens aan de longeerlijn kunnen laten galloperen, en dat jy er dan op zit, en bijv. de eigenaren de lijn vast houden en eventueel een beetje meehelpen met drijven naar de galop.

Ik hoop dat je er een beetje aan hebt.

Liefs, iris

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:54

Idd aan de longeerlijn of los in de wei. Geef maar flink het commando galop erbij en beloon voor het in galop gaan. Na een tijdje zal hij het commando koppelen aan de actie.

Overhaast het niet. Succes!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 21:55

Hee, Iris

Dankjewel voor je reactie! Ik dacht ook al zoiets dat het een fabeltje was maar ik denk als ik toch een topic open vraag ik daar de meningen ook maar even over.. Ik heb wel eens geprobeerd om hem aan de longeerlijn te laten galloperen alleen gaat hij dan heel snel draven en als die gaat galloperen blijft hij niet meer op de longeercirkel als het ware en sleurt hij mij ook een beetje mee.. :P Zou je denken als ik een zweepje pak dat dat helpt? En hoe doe jij dat met het doorzitten voor je aangallopeert want hij gaat dan ook heel snel draven en dan valt er niet meer door te zitten..

Groetjes, Merel

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 21:56

marieke1983 schreef:
Idd aan de longeerlijn of los in de wei. Geef maar flink het commando galop erbij en beloon voor het in galop gaan. Na een tijdje zal hij het commando koppelen aan de actie.

Oke! Dat commando vind ik een goede tip hij reageert namelijk heel erg op je stem! Ik zal het morgen even proberen! Dankjewel!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:59

Balkje of cavaletti neerleggen in de hoek (of op de volte als je longeert), je hoeft natuurlijk niet perse door te zitten om te gaan galloperen, verlichte zit of gewoon lichtrijden kan ook. Als je gaat stuiteren in het zadel gaan ze hun rug vastzetten en krijg je 'm waarschijnlijk helemaal niet meer in galop.

Ik heb mijn tuigpaard in het bos leren galoperen, achter een ander paard aan.
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 17-07-10 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:59

marieke1983 schreef:

maar dit snap ik niet zo, midden in een dressuurproef kun je toch ook neit gallop roepen??

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:01

In het bos durf ik nog niet met hem aan. En dat vast zetten van de rug wist ik niet dus ik ga maar gewoon licht rijden..

En van een zweepje hoe denken jullie daarover?
Laatst bijgewerkt door LoveLoes op 17-07-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:04

xXEviIXx schreef:
marieke1983 schreef:

maar dit snap ik niet zo, midden in een dressuurproef kun je toch ook neit gallop roepen??

Dat denk ik ook niet maar zoals het nu lijkt ben ik ook niet van plan wedstrijden te gaan rijden. En anders kun je het lijkt mij wel zo trainen dat hij door het been in galop gaat als hij eerst het commando galop maar kent dan ben ik al een stuk verder :D

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:06

xXEviIXx schreef:
marieke1983 schreef:

Tegen de tijd dat je een dressuurproef gaat rijden hoop ik inderdaad dat je paard kan aanspringen zonder een commando, maar enkel op hulpen. Maargoed, als een paard niet in galop kan aanspringen is het nog laaaaang geen tijd voor een proefje toch?
Ik leer mijn jonge paardje (toevallig ook tuigerbloed ;) ) nu vanaf de grond de gangen aan, gekoppeld aan een commando. Als ik er straks op zit geef ik commando en ze snapt wat ze moet doen. Later plak ik er de hulp aan vast en nog later weet ze precies wat ik met een kleine hulp bedoel.

Snappie? ;)

En idd verlichte zit, vooral niet doorzitten of achter het zwaartepunt komen. Dan snappen ze er niets meer van :P

Succes ermee!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:12

Citaat:
Tegen de tijd dat je een dressuurproef gaat rijden hoop ik inderdaad dat je paard kan aanspringen zonder een commando, maar enkel op hulpen. Maargoed, als een paard niet in galop kan aanspringen is het nog laaaaang geen tijd voor een proefje toch?
Ik leer mijn jonge paardje (toevallig ook tuigerbloed ;) ) nu vanaf de grond de gangen aan, gekoppeld aan een commando. Als ik er straks op zit geef ik commando en ze snapt wat ze moet doen. Later plak ik er de hulp aan vast en nog later weet ze precies wat ik met een kleine hulp bedoel.

Snappie? ;)

En idd verlichte zit, vooral niet doorzitten of achter het zwaartepunt komen. Dan snappen ze er niets meer van :P

Succes ermee

Ik snap dat hij het dan niet meer snapt, want ik snap dat met dat zwaartepunt ook niet. Zou je dat uit kunnen leggen?

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:19

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:22

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:28

De tweede link geeft daarover een goede uitleg, over de verlichte zit. (de ontlastende zit)

Maar als je gewoon op je kont wil blijven zitten: ga ontspannen in het zadel zitten, voel je zitbeenknobbels goed. Ga nu eens stappen en voel goed hoe je paard reageert als je bijvoorbeeld je linker zitbeenknobbel wat meer 'in het zadel drukt'. Wissel verschillende houdingen af, let vooral op hoe je paard hierop reageert. Let ook op wat jij zelf allemaal doet, span je spieren aan of juist niet? Klem je je bovenbenen? Kantel je je bekken? Probeer zo ontspannen mogelijk te zitten zonder je paard te belasten. Loopt je paard lekker onder je? Dan heb je ws. de goede houding te pakken!

Op een gegeven moment heb je een punt waarop je voor je gevoel lekker zit en je paard niet belast. Het kan wat overdreven naar voren voelen, maar dat is vaak wel een goede houding in dit geval. Je moet het aanvoelen, ik kan het erg lastig uitleggen.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:30

Oke! Ik zal er morgen even op letten! Dankje voor de tip! Iemand nog meer tips? En is het misschien handig als ik een zweepje ga gebruiken?

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:31

Graag gedaan. Bewustwording van je zit is zo ontzettend belangrijk!!
Wat ben je van plan met het zweepje?

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:32

als hij niet in de galop wil even een tikje met de zweep misschien?

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:41

Je paard gaat niet uit eigenwijzigheid niet in galop. De site die ik je straks gaf geeft ook veel informatie over de natuurlijke scheefheid van een paard. Het feit dat je paard harder gaat draven is om in balans te blijven. Het niet aanspringen in galop kan ook te maken hebben met het niet soepel zijn van je paard (scheef, stijf, niet voldoende draagkracht, etc.).

Hier nog wat info: Aanspringen in galop: http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisba ... n-in-galop
Galop: http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisbank/galop

Wat betreft het zweepje: door hem een tikje te geven krijgt hij, naar mijn idee alleen maar minder prettige ervaringen met het (eventueel) in galop gaan. Probeer het aan de longe en zwiep eens met de longeerzweep, maar raak hem absoluut niet! Ik ben een tegenstander van het gebruik van de zweep, behalve als het is om een kleine hulp te geven daar waar je met je been of hand (grondwerk) niet bij kan. Met stemhulpen kom je vaak ook al een heel eind. Mijn paard weet precies wanneer ik trots op haar ben en wanneer ik vind dat ze loopt te klieren. Dan zeg ik heel boos 'Nee', krijg ik een 'sorry-blik' en is het weer over.

Probeer het dus eerst met stemhulpen en de longeerzweep is mijn advies. Maar ieder heeft zijn eigen manier natuurlijk ;) Maar denk ook eens na over het grondwerken, zoals op www.paardenbegrijpen.nl staat beschreven: een paard moet voldoende soepel zijn om alle gevraagde oefeningen aan te kunnen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:45

PS: merk je dat je paard het bit aan één kant vast pakt? Of dat hij aan één kant stijver is dan de andere kant? Dit heeft allemaal met zijn scheefheid te maken. Net als wij links- of rechtshandig zijn is een paard dit in principe ook. Ik wijk hiermee af van je vraag over het galopperen, maar wil je graag aangeven dat een paard (vooral een paard dat 2 jaar vrijwel niets heeft gedaan) soepel gemaakt moet worden en de kans moet krijgen voldoende spieren op te bouwen. Wij moeten ook naar de sportschool als we soepeler willen worden, spieren willen kweken of weet ik wat we nog meer willen ;) Voor het paard geldt dat eigenlijk ook, alleen zijn wij zijn coach :)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:52

Hieronder een uitleg over hoe in de academische rijkunst in galop wordt aangesprongen (bron: http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisbank/galop)

Bij Paarden Begrijpen wordt volgens de Academische Rijkunst het paard geleerd aan te springen:

•Het paard wordt eerst sterker gemaakt via de zijgangen in stap en draf (schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyeren). Het paard moet de travers in stap en draf kunnen uitvoeren, voordat met galopperen aangevangen wordt.
•Het paard wordt dan op de volte gevraagd in een lichte traversstelling. Dat zorgt ervoor dat het achterbeen waarmee het paard moet aanspringen alvast in de goede postitie wordt gesteld. Het ene paard springt makkelijker vanuit stap aan, het andere vanuit draf. Aan het paard in eerste instantie de voorkeur.
•Het buitenbeen van de ruiter ligt achter de singel en vraagt de eerste takt van de galop: de afzet van het buitenachterbeen.
•De binnenzitbeenknobbel wordt door het terugleggen van het buitenbeen automatisch meer belast en de binnenheup van de ruiter komt ook automatisch meer naar voren. Het paard is daardoor gebogen om de binnenzitbeenknobbel van de ruiter.
•Daarbij wordt een korte ophouding gegeven (kort sluiten van de hand en weer openen, alsof u water uit een spons knijpt) op de buitenteugel. De buitenschouder wordt zo begrenst. Zo wordt het paard geanimeerd om met het buitenachterbeen aan te springen.
•Het binnenbeen van de ruiter ligt op de singel voor het onderhouden van de buiging en het ondertreden van het binnenachterbeen.
•De ruiter kijkt waar hij heen gaat.
•De zit galoppeert, dus niet de schouders van voor naar achter laten gaan, maar stil boven het paard houden.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:58

Hmm, ik heb nog nooit gehoord dat een tuiger niet mag galopperen?
Mijn (ex-) vriendin heeft zelf een (kwpn) Ruin, Tuiger. En die doet dat ook gewoon hoor!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 23:12

Oke! Bedankt voor jullie tips! Ik zal de site's eens doorlezen. En kijken wat ik ermee kan en ga natuurlijk hard aan het oefenen met de galop! De zweep laat ik idd maar even achterwege. Ik denk dat ik eerst met longeren hem vaak in de galop probeer te krijgen zodat hij het wel traint en dan ook onder het zadel ga toepassen ik denk namelijk ook dat het te maken heeft met dat ik hem onder het zadel wil laten galloperen terwijl hier weinig tot niet op geoefent word zodat het voor hem ook wejnig bekend is.

Hebben jullie ook tips om hem tijdens het longeren in de galop te krijgen want ik moet er als het ware achteraan rennen en met de zweep zwiepen om hem in galop te krijgen.. (niet dat ik als een gek achter hem aan ren en continu met de zweep zwiep maar het is even voor het idee ;) )

Tips zijn nog steeds welkom!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:16

Galop op een volte is erg pittig voor een onervaren paard. Ik zou voor een lang zandpad gaan, eventueel iemand anders te paard meenemen. Pas als de galop beter getraind is zou ik het op de volte vragen. anders is het voor jullie beide frustrerend uiteindelijk.

Tuigers kunnen prima galoperen trouwens +:)+

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:32

Achter een ander paard aan galopperen is een optie idd. Lang pad, kan hij even lekker doorgalopperen zonder meteen door hoeken te moeten of rondjes te moeten lopen (rondjes lopen is erg onnatuurlijk voor een paard). Kies een pad waar bomen langs staan, dan zal hij niet snel wegschieten of iets dergelijks. Jullie voorganger kan jullie evt. nog stoppen mocht het echt mis gaan.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 09:47

Oke! Maar hebben jullie je paard allemaal leren galloperen in het bos? Ik zou graag ook wat tips willen hebben hoe het eventueel ook in de bak kan.