Waarom gebeurt dit? Hoe leer ik het af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Waarom gebeurt dit? Hoe leer ik het af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 18:51

Hoi,
Ik heb sinds een tijdje een verzorgpaard, Morris een tinker.
Hij is erg voorwaarts, aangezien het een menpaard is en geen beenhulpen 'gewend' is.
Ik rijd zonder zweep en sporen.
Maar nu is het dus zo, dat hij niet op de voorhand loopt, maar gewoon een HELE sterke achterhand heeft! Als ik aandraaf zitten zijn achterbenen in galop.
Ik weet niet wat ik ermee moet doen, ik heb mijn benen er niet eens aan, maar zeg DRRAF met mijn stem. Het komt dus niet doordat ik hem een flinke schop verkoop.
Wat moet ik doen?

judith__

Re: Waarom gebeurt dit? Hoe leer ik het af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:56

heb je les?
want denk dat je dit het betse met je instuctuur/instructriese over kan hebben,

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:02

je kunt hen terug krijgen in draf door wat halve ophoudingtjes te geven tot hij op 4 benen draaft en dan goed belonen.
ik denk dat hij nog te onzeker is met iemand op zijn rug en dat hij zijn evenwicht weer moet hervinden, dus gewoon veel oefenen kan komt het vanzelf goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:08

Denk dat het een balans probleem is, als je aan de gang kan gaan met het rechtrichten dan zal hij leren meer in balans te gaan lopen,
Wat je moet doen is les nemen , dit kun je niet via een forum oplossen, maar iemand die jou kan helpen de techniek te leren van het rechtrichten
je kan ook de site van www.paardenbegrijpen.nl eens doorlezen, want het theoretische verhaal is ook erg belangrijk.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:18

In een lager tempo gaan rijden, lukt dat niet met normaal, lichte hulpen als zit en gesloten hand dan op de volte zetten en die kleiner rijden totdat je voelt dat hij terugkomt. Dan onmiddelijk belonen en dit veel herhalen door veel overgangen te rijden.

Steek je benen niet af. Hij moet leren dat je benen daar gewoon hangen maar dat, zolang ze niets doen, hij ook niets hoeft te doen.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:03

Oke bedankt voor de tips!!

Ik heb geen les met hem, omdat ik niet over vervoer bezit en ik niet steeds aan de eigenaren wil vragen, ik verzorg hem nog niet zo lang. Ik les wel op een tinker, dus dat is wel wat makkelijker.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:07

wat ook kan helpen is balkjes draven op een grote volte.
Goed voor de balans en leerd op 4 beentjes lopen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:56

een instructeur kan ook naar je toe komen hoor ;)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 09:53

barbar schreef:

Tja, moet je raden hoeveel geld dat kost.. :o Dat hebben wij nu niet.

kimkira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:45

Ik denk dat les wel erg goed kan gaan helpen die kan je betere tips geven want die kan zien wat er gebeurt.
verder denk ik dat het inderdaad wel iets met balans en vertrouwen te maken heeft. en hij gaat wel voorwaarts als je dat vraagt dus als je hem terug kan rijden met wat kleine ophoudingen en dan belonen zal misschien ook wel werken.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:08

Oke bedankt voor de tips!!

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:49

Het kan misschien ook helpen veel naar ontpanning toe werken, je paard wat langer laten lopen in zijn hals. Wel lager (voor de loodlijn dus), over de rug dus! En misschien moet je toch overgaan op (voorzichtige) been hulpen en dan proberen die ontspanning er in te houden.
Het is nl. een beetje vreemd (voor een Tinker) dat het paard van voren draaft en van achteren gallopeerd, het zou mij niet verbazen als het gewoon een soort van spanning is omdat ie zo gebrand is om te lopen (gewend van de kar?)

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:03

ik zou les nemen en het er met je intsructeur over hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:09

xDeems schreef:
barbar schreef:

Tja, moet je raden hoeveel geld dat kost.. :o Dat hebben wij nu niet.

Dat verschilt per instructeur hoor.
Daarbij kun je ook 1 x per maand goed les nemen, dan kun je weer 3 weken aan oefenen.
Ik had eerst een goeie voor slechts 15,- per half uur (vind ik lang zat) en nu 1 van 25,- per half uur.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 11:29

moes schreef:
Het kan misschien ook helpen veel naar ontpanning toe werken, je paard wat langer laten lopen in zijn hals. Wel lager (voor de loodlijn dus), over de rug dus! En misschien moet je toch overgaan op (voorzichtige) been hulpen en dan proberen die ontspanning er in te houden.
Het is nl. een beetje vreemd (voor een Tinker) dat het paard van voren draaft en van achteren gallopeerd, het zou mij niet verbazen als het gewoon een soort van spanning is omdat ie zo gebrand is om te lopen (gewend van de kar?)

Dat denk ik ook, ja.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 11:30

Maar nu is het dus ook zo, dat ik niet dúrf aan te galopperen. Ik heb het 1 keer gedaan, en ik weet niet wat hij deed, maar het was géén draf, géén stap en ook géén galop.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:42

xDeems schreef:
Maar nu is het dus ook zo, dat ik niet dúrf aan te galopperen. Ik heb het 1 keer gedaan, en ik weet niet wat hij deed, maar het was géén draf, géén stap en ook géén galop.

Zou het niet kunnen dat hij in galop overkruist heeft gezeten? Heb je dat al eens gevoelt? Dat voelt heel raar aan omdat hij dan voor in bijv. rechtergalop zit en achter in linker. Dan wordt je een beetje door elkaar gerammeld zeg maar en het lijkt nergens op.

Ik zou als ik jou was en geen les heb met dit paard, gewoon heel rustig beginnen en hrt paard lang proberen te maken, eerst in stap. Als je dat goed onder de knie hebt, probeer het in draf. Probeer zijn neus naar de grond te krijgen en dan langzaam weer oppakken. Daarna weer lang proberen te maken. Op deze manier moet hij zijn rug beter gebruiken en de meeste paarden zullen daar in eerste instantie tegen protesteren en er onderuit proberen te komen, omdat ze het niet gewend zijn. Zeker als het paard voor de kar loopt. En je nog niet druk maken over galop, want daar zijn jullie duidelijk nog niet aan toe.

Probeer ook goed met je zit/gewicht te werken. Jezelf lang maken, zwaar gaan zitten (vooral als hij te snel gaat). Maar het beste zou toch wel zijn als je les kunt krijgen van iemand. Al is het maar 1x in de maand. Alles beter dan niets! Succes.

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:09

Laat je instructeur er eens naar kijken, die kan het waarschijnlijk beter beoordelen

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:24

Emerald schreef:
xDeems schreef:

Zou het niet kunnen dat hij in galop overkruist heeft gezeten? Heb je dat al eens gevoelt? Dat voelt heel raar aan omdat hij dan voor in bijv. rechtergalop zit en achter in linker. Dan wordt je een beetje door elkaar gerammeld zeg maar en het lijkt nergens op.

Ik zou als ik jou was en geen les heb met dit paard, gewoon heel rustig beginnen en hrt paard lang proberen te maken, eerst in stap. Als je dat goed onder de knie hebt, probeer het in draf. Probeer zijn neus naar de grond te krijgen en dan langzaam weer oppakken. Daarna weer lang proberen te maken. Op deze manier moet hij zijn rug beter gebruiken en de meeste paarden zullen daar in eerste instantie tegen protesteren en er onderuit proberen te komen, omdat ze het niet gewend zijn. Zeker als het paard voor de kar loopt. En je nog niet druk maken over galop, want daar zijn jullie duidelijk nog niet aan toe.

Probeer ook goed met je zit/gewicht te werken. Jezelf lang maken, zwaar gaan zitten (vooral als hij te snel gaat). Maar het beste zou toch wel zijn als je les kunt krijgen van iemand. Al is het maar 1x in de maand. Alles beter dan niets! Succes.

O wauw, daar heb ik echt héél veel aan!! Hartstikke bedankt, dat ga ik zeker doen!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:08

xDeems schreef:

"Schoolmeestersgalop"? Dat deed ons paard in het begin ook en schijnt bij Tinkers vaker voor te komen. Het betekent dat hij voor galoppeert, terwijl hij achter alleen maar hard draaft :+ }:0 ;( . Precies andersom van wat jij beschrijft, dus.
Bij ons is dat nu (na bijna drie jaar ;( ) helemaal over :D . We hebben intussen geleerd om hem meer ontspannen en nafelijk aan de teugel te laten lopen. Ook begint hij zijn achterhand er beter onder te brengen. Maarre: zonder een goede instructeur was het ons niet gelukt om dit te veranderen!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 20:49

ElsB schreef:
xDeems schreef:

"Schoolmeestersgalop"? Dat deed ons paard in het begin ook en schijnt bij Tinkers vaker voor te komen. Het betekent dat hij voor galoppeert, terwijl hij achter alleen maar hard draaft :+ }:0 ;( . Precies andersom van wat jij beschrijft, dus.
Bij ons is dat nu (na bijna drie jaar ;( ) helemaal over :D . We hebben intussen geleerd om hem meer ontspannen en nafelijk aan de teugel te laten lopen. Ook begint hij zijn achterhand er beter onder te brengen. Maarre: zonder een goede instructeur was het ons niet gelukt om dit te veranderen!

Ja dat kan ook! Ik zal eens iemAnd laten kijken.