stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fusa

stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 23:57

Hallo
Ik heb sinds kort mijn eigen paardje
Alles goed en wel en vindt haar zeer aangenaam :)
maar ze heeft 1 probleem stilstaan
Het lukt al beter dan vroeger,maar er is 1 zijde waar ze altijd het zelfde doet.Namelijk achteruit gaan.Zou het iets anders zijn,het zou me niet dwars zitten,maar dit wel.Ze gaat echt volledig achteruit en dan is ze niet meer vooruit te krijgen zonder een tik van de zweep,dan negeert ze mijn benen gewoon.Weet iemand hoe ik haar dat afleer ? Ik kan overal en altijd stilstaan behalve die 1ne hoek en als ze zelf maar 1sec stilstaat beloon ik haar maar het lijkt geen effect te hebben.Tegen een hekken zetten helpt ook niet dan begint ze zijwaarts te gaan :S

Smoethie

Re: stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 06:38

wat gebeurd er als je het negeerd?
Je gaat stil staan. Zei gaat vol in achteruit. En als je op dat moment nou eens helemaal niks doet?
Ze moet in gaan zien dat het geen effect heeft.
wat ik zou probereen is.
Je gaat op die lange zijde stilstaan. Loopt ze achteruit. Laat maar lopen. Als ze weer stilstaat ga je terug naar dezelfde plek en sta je weer stil. Net zolang tot ze 1 of een 0,5 sec stilstaat. Dit beloon je uitbundig.
Wat misschien ook nog wel eens wil helpen zijn schijnovergangen. Je doet net alsof je stil gaat staan maar vlak voordat je stil staat stap of draaf je weer weg. Zo krijg je controle over der gangen

ik hoop dat je er iets aanhebt
succes ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 07:53

Waarom dan perse in die ene hoek stil gaan staan als je erop zit, wat vind ze zo spannend in die hoek dat ze daar niet stil wil staan?
Je zegt overal doet ze het wel behalve daar, hoe is ze in die hoek als je er gewoon naast gaat staan?
Maar er een niet te groot ding van anders gat ze het echt nooit doen,
Maak er je huiswerk van , je hebt het paard nog maar kort verwacht dan geen wonderen, je zal wel meer problemen tegen gaan komen, en als dit het ergste is zou ik me geen zorgen maken, komt vast goed met geduld , maar dan zou ik het zeker niet met zweep/pijn op gaan lossen, maar met vertrouwen als ze het daar eng vind, want dat lijkt er wel op.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 10:33

midgie schreef:
Waarom dan perse in die ene hoek stil gaan staan als je erop zit, wat vind ze zo spannend in die hoek dat ze daar niet stil wil staan?
Je zegt overal doet ze het wel behalve daar, hoe is ze in die hoek als je er gewoon naast gaat staan?
Maar er een niet te groot ding van anders gat ze het echt nooit doen,
Maak er je huiswerk van , je hebt het paard nog maar kort verwacht dan geen wonderen, je zal wel meer problemen tegen gaan komen, en als dit het ergste is zou ik me geen zorgen maken, komt vast goed met geduld , maar dan zou ik het zeker niet met zweep/pijn op gaan lossen, maar met vertrouwen als ze het daar eng vind, want dat lijkt er wel op.

maar wat ik niet snap is wat is daar eng ..
heel de piste is het zelfde gewoon omsingeld door lege weilanden dusja
ook haar laten doen werkt niet,het is een piste met draden en ze loopt gewoon door die draden achteruit.Er naast juist het zelfde nu laat ik die hoek voor wat het is maar die kan ze niet blijven doen :s
en oja schijnovergangen hebben we ookal geprobeerd en dat lukt wel gewoon echt het stilstaan niet

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:06

Als ze jou ook al niet gelooft met jou voor haar, zou ik gaan werken aan het vertrouwen, wat doet ze als iemand anders aan de hand daar langs loopt??
Vaak moet je met dit soort dingen de fout bij jezelf zoeken, jij geeft niet voordoende leiding, met het rijden mis je de juiste techniek om het paard te leiden en jou doen et geloven,
Maar neem de tijd , hoeveel tijd heb je, neem aan de rest van het paard zijn leven toch?
Probeer het eens een jaartje zou ik zeggen.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 19:11

midgie schreef:
Als ze jou ook al niet gelooft met jou voor haar, zou ik gaan werken aan het vertrouwen, wat doet ze als iemand anders aan de hand daar langs loopt??
Vaak moet je met dit soort dingen de fout bij jezelf zoeken, jij geeft niet voordoende leiding, met het rijden mis je de juiste techniek om het paard te leiden en jou doen et geloven,
Maar neem de tijd , hoeveel tijd heb je, neem aan de rest van het paard zijn leven toch?
Probeer het eens een jaartje zou ik zeggen.

ja kan zijn ben inderdaad geen leider :") mijn paard weet dat positief en negatief met iemand anders is het zelf nog erger

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:47

Dan word het tijd om daar aan te werken denk ik;-)
Ga eens jezelf wat meer verdiepen in het los en grondwerk en vertrouwen en respect, dan zal die ene zijde uiteindelijk ook beter gaan.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:35

Als je je paardje nog maar kort hebt, zou ik haar wat tijd gunnen :j Misschien wek jij het ook wel onbewust op nu? Je weet dat die hoek eng is voor haar, en stelt je misschien al in op wat komen gaat? Dat geeft voor haar weer het gevoel: "zie je wel, dr is iets daar". En daar moet je van af.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:37

Gewoon 10 seconden laten stilstaan, hoe het ook gaat. Stilstaan, 10 seconden! Na een tijdje vinden ze het toch niet grappig meer en blijven ze netjes stilstaan :)

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 21:41

midgie schreef:
Dan word het tijd om daar aan te werken denk ik;-)
Ga eens jezelf wat meer verdiepen in het los en grondwerk en vertrouwen en respect, dan zal die ene zijde uiteindelijk ook beter gaan.

ben net begonnen met grondwerk vandaag de eerste keer(ik heb begeleiding van een ervaren persoon) Het ging wel goed voor een eerste keer.Ik weet/voel dat er respect is maar gewoon niet genoeg,ook het feit dat ik geen leiderfiguur ben maakt haar onzekerder.zij is geen leider en ik ook niet en ze weett niet goed hoe ze daar mee om moet gaan,maar ik maak er zeker mijn werk van :)
@shana: ja dat denk ik soms ook,maar bij andere mensen doet ze dit ook(een meisje van de stal is er ook opgekropen.Ik heb niks gezegd van de hoek,en vroeg of ze overal eens wou stilstaan bij elke letter, weeral bij de H.In die zelfde hoek,deed ze raar,maar ik zag geen angst op de manier dat ze stond/liep.Ze kwam wel direct naar mij en dat meisje had niks meer te zeggen.)
@kim er staat dat ik dit al geprobeerd heb.Het werkt gewoon niet ... Ze blijft trouwens niet eens staan ze is direct achteruit aan het lopen

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:38

Goed dat je nu bezig bent met grondwerk.
Zo krijgen jullie wederzijds respect en vertrouwen in elkaar.
Ben erg benieuwd hoe jullie er mee vooruit gaan :)

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:07

ik ben niet zo thuis in grond werk dus kan daar niet over oordelen. Ales je paard niet wil stil staan is er maar 1 oplossing door gaan ne niet bij een hek want als je ergens anders ben op wedstrijd of in het bos heb je geen hek op bij stil testaan ;) en als die zeiwaarts ga of naar achteren laten merken wat JIJ wil dus duidelijk zij. Maar dat is met alles met je paard. Ik zeg altijd de aanhouder wind ena ls je ieds wil komt het goed +:)+