Teugelvoering hoog of laag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Teugelvoering hoog of laag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 21:30

Ik heb soms nog steeds twijfels over mijn teugelvoering.
Zelf ben ik opgevoed met de "handen laag" houden, maar bij mijn paard merk ik dat de handen hoog meer effect heeft.
Als ik mijn handen hoger houd heeft ze net even wat meer knik in haar nekgedeelte.
Wat vinden jullie?

Mijn instructeurs zijn het ook niet met elkaar eens. Instructie op manege zegt handen laag en priveinstructeur zegt handen hoog! :?

Mootje

Re: Teugelvoering hoog of laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:33

Ik probeer mijn handhouding zo te hebben dat mijn vanaf het bit tot aan mijn elleboog de teugels/onderarm in één rechte lijn loopt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:18

In principe is deze houding idd de goede, maar het paard moet ook correct en goed nageeflijk willen lopen op deze manier hé, en indien dit niet zo is dan moet je dus als ruiter idd je handen af en toe eens anders gaan houden en dus de juiste houding op deze manier aan je paard gaan vragen.
Het uiteindelijke einddoel moet wel steeds de goede houding zijn, maar om ertoe te geraken mag je best wel creatief zijn hoor, je mag best wel wat uitproberen en bewegen hoor.
Dus ik zou zeggen geloof je privé-lesgever maar.

Mootje schreef:
Ik probeer mijn handhouding zo te hebben dat mijn vanaf het bit tot aan mijn elleboog de teugels/onderarm in één rechte lijn loopt!

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 12:43

Inderdaad de juiste houding is vanaf mond van het paard tot elleboog van de ruiter een lijn. De teugel is tenslotte een verlengde van je arm. Maar om iets voor elkaar te krijgen is het wel eens nuttig hiervan af te wijken als je maar voor ogen houd wat het einddoel is "de juiste houding"

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:20

Je hand heb je niet per definitie hoog of laag, ligt aan de oprichting cq africhting van het paard.

Je hand moet je altijd zo hebben dat de lijn elleboog-bit helemaal recht is, heb je dus een jong paard of met losrijden dat het dier wat lager in de hoofd-hals houding loopt, heb je je hand laag. Loopt het paard hoog in de oprichting heb je je hand hoog. Altijd moet de lijn recht zijn, dus je kan niet zeggen hand laag of juist hoog houden...

Als je je hand hoog hebt en je paard loopt laag in de oprichting heb je een tillend effect, je gaat je paard dus optillen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:23

Inderdaad van het bit naar je elleboog een rechte lijn.
Ik vraag me altijd af hoe ik dat nu moet zien als ik op het paard zit. :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:38

Ehm dat is heel lastig, haha. Je kan het wel leren voelen en spiegels zijn hele fijne hulpmiddelen! :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:39

Heb zelf helaas geen spiegels. :+
Naja dan toch maar aan de foto's en lesgeefster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:41