Wiebelbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsie1994

Wiebelbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 10:37

Ik heb echt enorm last van mijn benen als ik aan het rijden ben. vooral met licht rijden.
Als ik ga staan dan gaan mijn benen gewoon van het lichaam van het paard af.
Kortom ik kan ze gewoon niet stilhouden :( . Wie heeft er tips ?

Caily

Re: Wiebelbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:52

Lichtrijden gaat vanuit je heupen en knieen, niet vanuit je enkels, probeer daar eens om te denken.

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:48

Misschien moet je proberen wat meer steun te zoeken op je knie en boven been. Vaak gaat men bij lichtrijden echt op de beugels staan waardoor je dan de voet en dus het been naar buiten duwt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:54

Ik heb 3 jaar niet meer gereden en rij weer sinds kort.

Ik heb het probleem ook en werk er hard aan.
Ik zwem 3x per week en duw mijn enkels naar buiten tijdens het rijden. Als je je enkels naar buiten duwt ligt je been goed en hoef je alleen maar te denken "enkels naar buiten"!!!

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:47

je zou deze dingen kunnen proberen.
klik je de beugels aan de singel vast, zodat je benen eigenlijk ook niet veel meer kunnen bewegen.
als je hier een tijdje mee rijd, leer je vanzelf je voeten stil op de plek te houden :)
http://www.paardendrogist.nl/product/21 ... ry/350605/

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:01

kan ook je zadel zijn en dan kan je er niets aan doen. het zadel kan je dwingen dat je je been net iets meer naar voren heb liggen, doodat de haak van de beugelriem te ver van het diepste punt van het zadel ligt.

als je dan wil gaan staan moet je je been onder je zwaartepunt krijgen en dus naar achteren leggen, ga je weer zitten dan dwingt het zadel je, je been naar voren te doen. ga je dan weer staan dan dwing jij je been weer naar achter. en dan gaan ze dus continu van voor naar achter.

een springzadel heeft dit ook vaak meer. je ziet daarom springruiters vaak hun zwaarte punt verplaatsen (iets voorover zitten) naar de richting van de haak met lichtrijden

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:24

Hoe lang rijdt je?
En lichtrijden doe je vanuit je knieen, en ook bovenbenen (en natuurlijk heupen),
maar als je nog niet zo lang rijdt, kijken ze daar ook niet echt naar ;)

x. succes :j

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:38

Ik snap het niet ?

LesleyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:50

Moeilijke oefening, maar wel zinvol: lichtrijden zonder beugels... Als je op de goede manier lichtrijdt, vanuit de knieën en bovenbenen, dan moet dat wel lukken. Anders is het wel wat spierpijn verbijten ;-)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:03

Ik heb ook last van wiebelende benen, met lichtrijden liggen ze bij mij wel stil, maar met doorzitten of de galop niet bepaald...

Hrc12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:05

Je kunt inderdaad zoals UltimOo zegt je stijgbeugels vastmaken aan je singel, dit kun je ook gewoon met touwtjes doen. Hierdoor word je gedwongen je benen op hun plek te houden, anders verlies je je beugels ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:13

Zorg dat je kuiten heel licht afsteken van de flank. Je moet de flank nog wel voelen, maar dan ook maar net. Je gaat daardoor je enkels en voeten beter gebruiken. Je benen gaan daardoor stiller hangen. Zou het zo kunnen zij dat je paard een dikke buik heeft waardoo je op het momment dat je gaat staan de ronding van zijn buik niet meer met je benen kun volgen en dat de dus uit gaan staan?

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:15

Inderdaad.
Neem eens zitles, Lesje zonder beugels rijden maar wel gewoon lichtrijden.
je zal zien dat als je vanuit je kniën en bovenbenen gaat staan dat je benen gelijk een heel stuk stiller gaan liggen

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:58

Ga eens een rondje zonder zadel rijden, je zal zo veel sneller je houding vinden! Daarna kan je die manier weer toepassen op het met zadel rijden.