stelling links + kapotte li-schouder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

stelling links + kapotte li-schouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 20:49

ik stuit op een voor mij behoorlijk probleem, mijn Bandit heeft veel moeite om links stelling te geven, nu komt het probleem;
ik ben vorig jaar aan mijn linker schouder geopereerd,en kan daar niet veel druk op uitoefenen, en al helemaal niet als ik hem ook nog eens van mij af beweeg.
dus linkerhand van de hals, is in mijn geval lastig, het gaat wel, maar niet voldoende om echt stelling te krijgen.

wie heeft er een tip om toch de stelling op links te kunnen oefenen? indien nodig met hulpmiddel?
(ps bandit is pas 4 en wordt pas sinds kort actief gereden)

bij voorbaat dank!!

midgie

Re: stelling links + kapotte li-schouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:16

Stelling kun je ook vragen door de teugel wat naar je toe te halen en licht met je binnenbeen aan te raken.
Je zou het vanaf de grond aan je paard kunnen uit leggen, voor hem staan en stelling vragen en licht met een zweepje kietelen waar je been normaal ligt een jong paard zal daar zeker op reageren door in de buigen om te kijken wat er irriteert aan zijn lijf, dat kun jij weer belonen door hem een snoepje te geven als hij het juiste antwoord geeft,
Als hij dat snapt kun je het in stilstand vanaf zijn rug vragen en dan wegstappen en altijd belonen door ontspanning te geven, dus vragen en geven en het zo uit leggen.
Zorg in elk geval dat er niet te veel druk komt op de teugel/mond , dat is voor het paard niet fijn maar ook zeker voor jou schouders niet, werk heel licht of werk eens vanaf de grond met kaptoom, zodat je de schedel kan stellen, want aan het bit trek je aan de onderkaak en zal het paard eerder tegen in gaan, omdat die druk vaak naar en pijnlijk is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:45

Stelling vraag je niet met je hand, maar rijd je door middel van je benen. In principe moet je moeite hebben met stelling rechts en niet links, als je op de juiste manier rijd.

Je rijd je paard in stelling/bocht namelijk op de buitenteugel, binnen been een een wakend buiten been. Binnen teugel zit er alleen aan, omdat als je omdraait dat je buiten teugel wordt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 07:41

Eigenlijk ook niet met je been maar met je zitbeen knobbel als je het helemaal juist wil doen, je been onderhoud eigenlijk alleen het achterbeen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:35

Jawel om je binnen been laat je het paard buigen, door gewicht op je binnen zitbeen knobbel te zetten zorg je er voor dat het paard onder je blijft lopen en niet gelijk over de schouder weg valt (waar je buiten teugel ook voor dient). Je buiten been zorgt er voor dat je paard niet uitzwaait naar buiten.

Je buitenhand en buitenbeen zijn een "hek", die je open en dicht kan doen. Als je stelling wilt moet je het hek bijna helemaal sluiten. Paard mag namelijk niet met de voorhand en achterhand door het hek heen, maar de middenhand wil je eigenlijk wel een klein beetje door het hek hebben. Je binnenbeen zorgt ervoor dat je paard tegen het "hek" aan gaat lopen.

Als je zijgangen gaat rijden, gaat het hek nog verder open en wil je recht uit sluit je beide hekken.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 13:09

maar hij reageert niet voldoende op enkel druk van mijn been, en ik kreeg te horen om het voor het paard wat duidelijker te maken;
linkerteugel van de hals.
(wat ik overigens op de manege als kind ook te horen kreeg)

@quir ; rechts heb ik geen problemen, paard loopt rechts ook wat makkelijker, heb niet het idee dat ik mijn hulpen "fout" geef.
de uitleg die er staat mbt het hek vind ik heel duidelijk, btw

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:09

Ik heb geleerd stelling te vragen door mijn hand op te tillen en ietjes tegen de hals aan te liggen (zodat hij niet naar binnen komt), en dan lichtjes te vragen met mijn hand. Het is even wennen en de eerste paar keren, dacht ik, waar ben ik mee bezig zo kan ik niet sturen. Maar het heeft me echt geholpen en nog steeds.

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:40

rachel_j schreef:
maar hij reageert niet voldoende op enkel druk van mijn been, en ik kreeg te horen om het voor het paard wat duidelijker te maken;
linkerteugel van de hals.
(wat ik overigens op de manege als kind ook te horen kreeg)

Zo leer ik dat Jonge paarden, die het nog niet snappen ook (met behulp van been, zit) en naar mate het paard beter word, maak ik de hulpen kleiner. Maar goed jij kunt dat niet. Ik zou persoonlijk niet mijn hand naar mij toe gaan halen omdat je dan eigenlijk te veel druk vraagt met je hand, waardoor je hem uit balans haalt en een verkeerde houding aanleert. Hij moet leren om je been te buigen met behulp van je zit. Dus ik zou adviseren om dan doen zoals je het nu doet; je hand niet zo ver van de hals, maar dan moet je zorgen dat je paard beter aan je been word, beter reageerd (om je been buigt). Het is wel handig om daar instructie bij te hebben, want het kan met een jong paard even zoeken zijn, voordat jullie elkaar begrijpen.
Misschien zeg ik iets wat geen nut heeft of wat je al lang gedaan hebt, maar is er geen mogelijkheid dat je naar een revalidatie of Fysio gaat, voor oefeningen om je schouder te trainen?

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:29

Misschien is een longeermethode ook een oplossing? Zo ontlast je je schouder maar wordt de stelling bij je paard wel even doorgevraagd. Zo zal het straks voor jou als je dan zelf op het paard stapt wat makkelijker gaan.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 21:32

fysio en revalidatie zijn voor mijn schouder helaas geen optie meer, heb bijna een half jaar gerevalideerd, en beter dan het nu is zal het niet meer worden.(ze hebben me te lang laten lopen......)

longeren heb ik zelf ook aan gedacht, maar welk hulpmiddel kan ik daar dan het best bij gebruiken?

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:41

Dubbele longe is meer voor het lange werk maar voor jonge paarden wel weer heel goed. Het zou wellicht kunnen helpen voor je stelling.. Het is wel vanuit het lage, ontspannen gaande paard dus wie weet.
Pessoa weet ik niet of dat voor jou paard geschikt is, uberhaupt voor jonge paarden. Je kan hem zo hoog of zo laag instellen als je wilt.

Zelf zou ik eerst voor de dubbele longe gaan en dan kan je eventueel later overstappen op de pessoa.

Met deze heb ik alleen ervaring, misschien hebben andere een ander idee?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:44

Ik zou liever me teugel wat omhoog tillen als naar me toe trekken.

Stel je hebt je handen naast elkaar kan je dan wel je linkerhand optillen?