Wie heeft er gelijk?Pony net zadelmak,te veel aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XAngel_

Wie heeft er gelijk?Pony net zadelmak,te veel aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 09:25

hallo,

ik heb een paard van 3 jaar oud net 2 maand onder het zadel. waar ze beleerd is heb k ook even les van gehad en dat ging echt super. ze liep echt mooi *D .

nu ben ik afgelopen week naar de ponyclub gegaan en daar zij de instructrice dat ik haar te veel in de krul had. ze liep nu op de 3/4e helswervel en moest op de 1/2e. terwijl ik van waar ze beleerd is had geleerd op de 3/4e.

van de ponyclub zei ze dat het heel slecht ik voor je paard om dr op de 3/4e halswervel te laten lopen.en ik zo miijn paard verpruts.. natuurlijk wil ik mijn paard niet verprutsen.

nu vraag ik mij alleen wel af wie er nou gelijk heeft?

weet iemand dat mischien?

als t verkeerd staat hier, gerust verplaatsen:$.

bedankt voor het lezen!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-08-10 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

EllyC

Re: wie heeft gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:39

Moet eerlijk zeggen dat ik het nog nooit met het tellen van de nekwervels bekeken heb maar ik denk dat ze bedoelen dat uiteindelijk de nek het hoogste punt moet worden.

Een jong paard kan dit echter nog niet aan, sterker nog hij wordt er dan eerder rotter van.
Daarom laat ik een jong paard altijd langer. In het eerste jaar krijgt de balans, gehoorzaamheid (voor b.v. kuit en ophouding), conditie en spieropbouw de aandacht. Als het goed is komt dan ook het aan de teugel lopen wel.

Dus ik begrijp echt niet waar ze het in dit stadium van africhting over hebben.
Ik zou het nog maar eens navragen bij je instructrice en als ze dit weer zo zegt lekker een ander zoeken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:54

als jou paard/pony kan ontspannen onder het zadel, actief van achter naar voren loopt, aanleuning/contact zoekt met jou hand en z'n hoofd en hals laat zakken wanneer jij hem meer teugel geeft (VW-NW), dan ben je toch goed bezig.

Wanneer het paard verder in z'n opleiding is en voldoende sterk is in de achterhand, dan kan je steeds meer oprichting vragen waarbij idd de de hals net achter de oren het hoogste punt is.
Maar dit is voor een jong, pas zadelmak paard veel te zwaar en ga je hem pas verpesten. eerst moet zo'n paard op eigen benen leren lopen en z'n rug ontspannen/oprekken, als hij daarbij bij wijze van spreken met z'n neus over de grond bij loopt is dit ook nog goed

edit: ik denk dat dit bij discussies moet

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:07

Absoluut niet op de 3e en 4e wervel, dan heb je een valse knik en niet een paard die nageeft!

Ze moeten in de hele hals afbuigen en niet alleen in de 3e en 4e wervel, de grootste knik komt op de 1e wervel te zitten, omdat daar het hoofd afbuigt. De instructrice van de club heeft dus gelijk.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:45

RT-P -->RT-D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:33

Quir schreef:
Absoluut niet op de 3e en 4e wervel, dan heb je een valse knik en niet een paard die nageeft!

Ze moeten in de hele hals afbuigen en niet alleen in de 3e en 4e wervel, de grootste knik komt op de 1e wervel te zitten, omdat daar het hoofd afbuigt. De instructrice van de club heeft dus gelijk.

Klopt,een jong paard dient alleen voorwaarts/neerwaarts gereden te worden en op eigen benen leren lopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:36

Nog afgezien van het feit dat zo'n jonkie nog niet 'in de krul' moet lopen is de 3/4e halswervel niet de juiste plek - zo creeer je een valse knik.
Maar beter is om het paard eerst goed voorwaarts| neerwaarts te rijden, op eigen benen en balans te laten lopen. Kortom: geen van beide hebben hier gelijk en geven een slecht advies!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:40

Een paard moet vanuit zn schoft gaan zakken en zo bovenlijn aanspannen.. Maar met zo'n jong dier en nog maar net onder het zadel is het alleen belangrijk om hem te laten ontspannen, vanuit die ontspanning kan een paard gaan nageven...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:58

Een paard moet juist niet vanuit de schoft gaan zakken, integendeel daar moeten ze zich omhoog gaan halen. De achterhand moet zakken.

Een jong paard kan gerust nageeflijk lopen, dus lekker lang en laag, maar licht afgebogen. Niet zoals een Z-dressuur paard, hoog en sterk afgebogen.

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:45

ik ben het met petitparis en quir eens

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:54

je hebt dan idd te maken met de -zogenoemde 'valse knik'
De knik moet zijn bij de 1e+2e wervel, en niet bij de 3e+4e wervel!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:00

er moet in dit stadium in mijn ogen nergens nog een knik zitten :n
paard weet waarscheinlijk nog niet eens hoe het voelt om op zijn eigen benen te lopen?

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:03

eerst lang en laag en wanneer een jong dier echt zijn balans heeft en op zijn eigen benen kan lopen kan je naar de oprichting gaan

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:04

Tat_jana schreef:
er moet in dit stadium in mijn ogen nergens nog een knik zitten :n
paard weet waarscheinlijk nog niet eens hoe het voelt om op zijn eigen benen te lopen?

dat moet het sowieso nooit, aan de teugel lopen is anders dan zo'n lelijke krul.
de 1e+2e wervel horen gewoon het hoogste punt te zijn.
Maar daarnaast, op zo'n jonge leeftijd moet je nog niet rotzooien met die nek, gewoon lekker op je zit rijden, en laat die teugels maar achterwegen. Een paard gaat vanzelf aan de teugel lopen naarmate zijn rij-ervaring.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:04

Gewoon goed priveles nemen.

Daar heb je veel meer aan dan de clublessen.

En de gouden tip : lekker rustig aan doen, paard op eigen benen leren lopen, niet teveel focussen op de krul aan de voorkant.

sammyjo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:30

laat je paardje maar lekker zoveel mogelijk op zijn eigen benen lopen en in de hals houding wat hij pretig vind niet te veel aan prutsen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:24

Zit het verschil niet tussen de nek en hals? Loopt een paard niet Durch genick zoals de duitsers dat noemen en gebogen hals, maar niet met valse knik in de houding?
Maar een jong pas beleerd paard, heeft eerst de tijd nodig voor hier mee aan het werk te kunnen. Wacht tot uw paard uw hand zal aannemen en zich zal aanbieden, geef uw paard eerst de ruimte zijn houding en zo de verschillende houdingen af te wisselen.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 19-07-10 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:27

Citaat:
="Elisa2 Klopt,een jong paard dient alleen voorwaarts/neerwaarts gereden te worden en op eigen benen leren lopen.

Niets meer aan toe te voegen!

Tassie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:43

aerdenhout1 schreef:
Citaat:
="Elisa2 Klopt,een jong paard dient alleen voorwaarts/neerwaarts gereden te worden en op eigen benen leren lopen.

Niets meer aan toe te voegen!

ga er in mee ..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:47

CM_ schreef:
Gewoon goed priveles nemen.

Daar heb je veel meer aan dan de clublessen.

En de gouden tip : lekker rustig aan doen, paard op eigen benen leren lopen, niet teveel focussen op de krul aan de voorkant.

Wat een onzin. Hangt toch helemaal van de instructie af? Clubles kan net zo goed of beter zijn dan priveles.

Die gouden tip ben ik wel weer helemaal met je eens ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:51

Nou als de clubles beter dan je priveles is, dan zou ik eens goed achter de oren krabben over je prive-instructie.

Prive zegt het al, dat is les alleen gericht op jou. Op de club rijd je in groepsverband en is individueel problemen oplossen moeilijker.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:53

CM_ schreef:
Nou als de clubles beter dan je priveles is, dan zou ik eens goed achter de oren krabben over je prive-instructie.

Prive zegt het al, dat is les alleen gericht op jou. Op de club rijd je in groepsverband en is individueel problemen oplossen moeilijker.

Ligt aan de hoeveelheid ruiters in de groep en aan je instructeur. Wij hadden op de club een hele fijne man, die ook individuele problemen goed kon verhelpen en pakte ja dan gewoon 5/10 min even op de volte.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:16

CM_ schreef:

Nou in mijn geval zou mijn prive instructie hetzelfde zijn als de clubinstructie ;) bedoelde het ook meer in het algemeen, prive hoeft niet altijd beter te zijn dan een groepsles, hangt ook van jezelf af hoeveel je zelf kunt met aanwijzingen enz.
Quir schreef:
CM_ schreef:

Ligt aan de hoeveelheid ruiters in de groep en aan je instructeur. Wij hadden op de club een hele fijne man, die ook individuele problemen goed kon verhelpen en pakte ja dan gewoon 5/10 min even op de volte.

Precies, zo gaat het bij ons ook, max 5 in een les en ik heb toch altijd het gevoel veel individuele aandacht te krijgen.