Urlie en ik @ Les (Filmpjes). Tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvie_Juudje

Urlie en ik @ Les (Filmpjes). Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:40

Ik heb Urlie nu bijna 3 jaar en we rijden sinds 2 jaar wedstrijden.
De B en L1 zijn we door gevlogen. De L2 ging wat moeizamer maar ook hier behaalde we nette punten.
Nu rijden we inmiddels M1, dit gaat wat moeizamer.
Thuis gaat de training fijn, Urlie wordt fijner te rijden en de oefeningen gaan steeds beter.
Op wedstrijd gaat het helemaal mis, niet door Urlie, maar vanuit mij!
Het lijkt wel alsof ik niet meer durf te rijden, ik word veel te voorzichtig en laat Urlie het alleen oplossen.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling, hij heeft mijn steun en begeleiding meer dan nodig!
Ik ben totaal in mijn eigen wereld en houdt mijn adem in. Afgelopen zaterdag had dat als gevolg dat ik een verliespunt heb gereden |(
Hier baal ik natuurlijk van, maar ik weet dat dit probleem helemaal vanuit mij zelf komt!

Heeft iemand tips voor mij hoe ik hier op wedstrijd aan kan werken?

Vorige week heb ik mezelf laten filmen tijdens de les en wat schrok ik van mijn houding zeg!
Mijn armen leken wel een stel vleugels, een vogel die elk moment kon gaan opstijgen.
Ik zat totaal niet stil met mijn handen.
Hier ben ik de hele week mee bezig geweest. Met naar mijn idee en beter resultaat.

Gister heb ik weer les gehad en heb ik me weer laten filmen.
We zijn vooral bezig geweest met mijn houding, ontspanning en reactie.

Een mooie actieve draf vind ik zelf. Ik ben hier bewust mijn handen stil aan het houden, met ellebogen mooi tegen mijn lijf aan.

Actieve overgangen rijden. Actief weg draven.

Hier ging het erom dat hij direct reageerde op een lichte druk. Wijken van de hoefslag af.
Het maakte niet uit hoe, als hij maar gelijk zou reageren.

Op de volte en niet continu been blijven geven. Dit doe ik nog te veel, met als gevolg dat hij snel terug valt.
Dit is ook te zien aan het begin van het filmpje. Wanneer ik kuitdruk geef, moet hij gelijk reageren.

Actief aangalopperen vanuit de achterhand. Moest even geoefend worden. :)

En dat geldt ook andersom. Vanuit de galop terug naar draf en direct actief door draven.

Actief houden in galop zonder continu been te geven.

Ik vind de hoofd-hals houding van Urlie erg vooruit gegaan. Hij heeft al meer zijn neusje eruit, ik vind wel dat hij op sommige moment er nog iets meer uit mag. :j
Ook mijn eigen houding vind ik vooruit gegaan. Ik zit stiller en rechter. Mijn handen leiden inmiddels minder hun eigen leven :D

Tips zijn van harte welkom.
Commentaar natuurlijk ook, ik zou het fijn vinden als je deze ook onderbouwt zodat ik weet hoe ik er mee aan het werk kan gaan :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:43

Hee Yvon leuk zeg! ziet er best goed uit! :D commentaar/verbeterpunten heb je zelf al gegevem

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:03

Mooi paard! heeft nette gangen.

Je geeft goed je eigen verbeter punten aan.

Ik zou je voor het "vogel" arm probleem, aanraden om de teugels iets korter te pakken. Hier door kan je je onderarm wat meer omhoog doen en naar elkaar toe brengen. Hierdoor kan je elleboog meer tegen je boven lichaam rusten waar door ze stabieler liggen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Yvie_Juudje

Re: Urlie en ik @ Les (Filmpjes). Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 21:56

@amberi, dat is inderdaad wat ik de hele week heb gedaan. Ik had mijn teugels te lang. Dit ook omdat ik anders dacht dat Urlie te snel achter de loodlijn zou kruipen. Ik heb ze nu wat kort en houdt mijn handen wat hoger en meer voor me. Dat gaat al stukken beter :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:08

Yv, Leuke filmpjes om te zien :j Zo te zien moest zowel Urlie als jij aardig aan de bak. Het filmpje op de volte (direct reageren) vind ik het fijnst om naar te kijken. Urlie lijkt daar erg fijn door te lopen zonder dat jij er aan hoeft te blijven werken! Nog even zo dooroefenen en dan gaat die M1 helemaal goedkomen.

Een tip voor het ademen heb ik wel, maar hij is niet toepasbaar bij de dressuur _O- Als je blijft praten, blijf je ook ademen (ga ik volgende keer met crossen proberen, 4 tot 7 minuten niet ademen is niet goed voor mij)!

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 22:12

Mo die tip heb ik inderdaad ook gekregen van iemand op stal. Tijdens de training probeer ik dus ook continu tegen Ul te praten. Alleen op concours wordt dat een probleem haha :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:29

fluisteren tegen je paardje?

ik vind dat zijn neusje er wel nog meer uit mag, maar dat gaat vast goed komen in de toekomst! zelf zou ik eerst zorgen dat alles van jezelf goed is en dan pas de voorkant maar ieder eigen ding!

en probeer je benen nog stiller te houden je geeft ook veel 'been' terwijl je doorzit.. en mij lijkt het alsof je spoortje hem te vaak prikt waardoor hij straks (nog) minder op been gaat reageren....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:57

-handen hoger
-handen bij elkaar
-benen stil houden
-Bij lichtrijden hoef je geen meter uit het zadel te komen, dat is ook voor het paard minder prettig. probeer gewoon een klein stukje omhoog te komen
-ik vind dat hij te diep loopt, hij mag wel wat meer opgerichter of iets lager.
-Over het kloppen met je benen: Pak er eens een zweepje bij en wees consequent. Nu zwaait het paard best vaak met zijn staart en ik denk dat dat door het been geven komt. :)

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:47

Als jij je handen hoger en naast elkaar houdt en dan ook nog eens al je spieren in je bovenarem tot aan je pols zo veel en vaak mogelijk ontspant, dan kom je vanzelf van je "vleugels" af!

Wat betreft het actiever aan het been: wanneer jij actieve overgangen rijdt, rijdt die dan ook actief weg. Je hoeft niet als een debiel te gaan scheuren maar het moet: been -> pang weg! zijn. Nu is het Been -> Oh ik draaf wel aan... En als het niet pang weg is, petsje met zweep. Je hebt nu sporen aan, maar door dat geklop met je been heb je daar niets meer aan. Je paard word doof voor je hulpen en dat is echt jammer, want in het M moet hij op kleine beenhulpen kunnen reageren. Dus benen stil en hij moet gewoon doorgaan in het tempo waar jullie in rijden. Je moet natuurlijk SOMS wel ondersteunen met je been bij oefeningen, dat het tempo in takt blijft, stelling, zijwaarts enz.. Maar als jullie gewoon draven zeg maar en hij komt elke pas terug, is het het zelfde principe, 1 keer wat terug komen kan, maar wanneer dat nog eens gebeurd, zweepje...
Ook de oefening dat je vanuit galop actief gaat draven: Dat deed je netjes, maar dan na een halve lange zijde ga je al weer stappen!

Denk zeker dat jullie met wat dingen aan en afleren en consuquent blijven en vooral blijven voelen en nadenken, het prima gaan doen in de M !

Wat ik mij trouwens wel af vroeg: Dat jij nu in het M zit en dat je nu pas schrikt van jouw houding! Ik bedoel het niet verkeerd hoor! Maar is daar dan nooit iets van gezegd tegen jou?

Klavertjes4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:20

Ik vind het een heel leuk filmpje om naar te kijken. Je ziet al steeds bij kleine stukjes verbeteringen.
Over je handen, wat al eerder is gezegd wat korter houden. ;)

Over je benen inderdaad, probeer ze stuk stiller te houden, vind je dit nog moeilijk zou ik de sporen af doen en in plaats daarvan een zweep gebruiken. Sporen zijn om de kuithulp te verfijnen en dit is beter om te gebruiken als je benen wat stiller liggen, daardoor gaat hij dan ook pas beter reageren.

Verder vind ik het er best lekker uit zien! ;)

paardjuh112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:50

Leuk paardje!
vind dat je erg leuk rijd,
soms vind ik dat je je handen alleen iets hoger moet doen en af en toe iets meer moet sluiten,
succes!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:20

Om te beginnen wil ik even kwijt dat je wel een prachtig paard onder je kont hebt !! :D

Ik begrijp niet helemaal vanwaar je met sporen rijd, je paard is totaal niet aan ´t been en jij lost zit op door je sporen vrijwel constant te gebruiken, wees hier voor jezelf heel consequent in veel overgangen rijden. Ook met aangalloperen zou ik er peroonlijk voor kiezen hem eerst veel meer bij elkaar te rijden en vanuit een verzamelde draf aan galloperen.
Je houding is indd verder netjes, ik vind alleen dat je ietwat scheef zitten, je rechter schouder is bijna ieder filmpje ´hoger´ dan je linker schouder, probeer los en flexibel in je lijf te zijn, dan word je paard dat ook ;)

Nog heel veel suc6 samen +:)+

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:18

Allereerst vind ik dat je echt een heel leuk paard hebt! Hij oogt alleen wat flegmatiek, klopt dat? Ik heb het idee dat jij heel hard zit te werken, terwijl Urlie het wel allemaal prima vind. Ik ga mee in het commentaar van Moes (paard moet electrisch worden op je been). Ik heb zelf een flegmatiek paard, dus ik wéét hoe makkelijk het gezegd is, maar ik denk dat daar wel het grootste knooppunt zit: Immers, als jij minder hulpen hoeft te geven en minder hoeft te ondersteunen, kun je je meer concentreren op een correcte zit, waardoor je stiller gaat zitten en ook minder gaat vleugelen. Wat betreft concour: HUMMEN!! Praten mag inderdaad niet, maar neurieën is dé oplossing om te blijven ademen tijdens het rijden en zo ontspanning te behouden. Oefen het maar eens, dan zul je zien dat het werkt! Succes ermee, ik denk dat jullie er wel komen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:24

mooi paard!
Het enige wat mij echt stoort is je benen...ik zie dat wel vaker bij ruiters dat eeuwig bewegende been.
Dat maakt ook je zit onrustig en ietwat instabiel.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:07

Citaat:
Het lijkt wel alsof ik niet meer durf te rijden, ik word veel te voorzichtig en laat Urlie het alleen oplos

Dat heb ik ook gehad. Vanaf de M2 met mijn vorige paard. Ik snapte er niets van. Op het losrijterrein rij je de sterren van de hemel en in de ring is alles weg. Ik kreeg het dan ook benauwd in de 2e proef (gek he als je niet ademt :P). Ik ben toen begonnen met heel vaak starten, maar als je verliespunten rijdt is dat niet leuk. Misschien kan je onderling of buiten mededingen ofzo. Puur voor de lol voor jezelf en je paard. Weer vertrouwen krijgen. Ook nam ik wel eens 3 uurtjes voor de wedstrijd een tabletje plantival. Dit is helemaal plantaardig, verhoogt concentratie en kalmeert de zenuwen.

Voor het rijden een paar dingen. Op het filmpje waar je linksom de lange zijde pakt en dan in de eerste hoek aangaloppeerd: zo als ie daar over de hoefslag gaat moet je in de ring draven wil je dikke punten scoren in de M.... Als je je benen stiller wilt houden begin dan met het ontspannen van je bovenbeen, niet met het krampachtig stilhouden van je onderbeen (moeiiilijk, I know :)) Und werk aan overgangen draf - galop (rond houden, meer buitenteugel/zachter binnenteugel) en galop - draf (bij elkaar houden door hem goed onder je zit te plakken en je zit sluiten... het is een gevoel kan het niet zo goed uitleggen). Maar het ziet er leuk uit hoor erg mooi paard en je hebt er mooie lange benen op! Je zit idd wat scheef. Dat vind ik altijd heeeeel moeilijk om te corrigeren. Ik ben zelf begonnen met sporten (Zumba) omdat je bij deze sport aan beide kanten steeds hetzelfde doet en dus je houding rbeter maakt en omdat je bv je linkerarm en je rechterbeen iets anders moet laten doen, dus ook goed voor je hand - been coordinatie op het paard. Tennis ofzo lijkt me niet handig voor je rechtheid.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes :D

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 08:24

Je hebt al een berg tips gekregen zie ik. Dus nog meer van hetzelfde herhalen ga ik niet doen. :D
Het enige wat mij nog opvalt in je filmpjes, is dat je totaal geen hoekjes door rijd. Juist in de M ga je dat meer nodig hebben. Hoe kan je anders een nette schouderbinnenwaarts laten zien of correct van hand veranderen. En om zoiets kleins vanzelf te laten gaan op wedstrijd moet je het thuis gewoon altijd doen. Elke hoek echt in rijden. Dan heb je net wat meer tijd om de volgende oefening goed voor te bereiden.
Zie wel dat er een redelijk diepe hoefslag ligt, misschien moet je de tip ook doorgeven aan je stalgenoten. ;)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 08:33

Jouw paard ziet er zeker M-waardig uit zo in de les :)

Hij mag in draf en stap af en toe nóg ietsje actiever, dat heeft inderdaad ook te maken met dat hij wat vlugger aan je been moet zijn. Jouw overgangen van stap naar draf zijn nog niet vloeiend genoeg. Je kunt hem beter een keer goed prikken met je sporen, dan 1000x kleine aansporingen. Dat leert hij alleen maar negeren zo. En gewoon veel overgangen rijden. Ook in de draf veel tempowisselingen, en schijnovergangen, doe eens net of je terug gaat naar stap, en rijdt m net voordat hij terugvalt weer naar voren. Een keer bij A afwenden en zigzag wijken of appuyeren wil ook nog wel eens helpen.

Als je over je zenuwen en ademproblemen ( :')) heen komt, kun je zeker nog een stukje verder komen met dit paard :)

Lovebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:42

ziet er leuk uit, alleen je benen mogen wel wat stiller. ;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:55

Polaris schreef:

Hier ben ik het niet mee eens en dat is niet banketstaaf bedoeld ts!

Als ik jou was zou ik eerst op je eigen houding focussen en met je paard de basis rijden, zoals al eerder werd gezegd ook veel overgangen. Vooral op het op een na laatste filmpje zie je goed dat de achterhand nog een stuk sterker moet en dat zal je in de M echt wel nodig hebben! (Al genoeg tips genoemd hoe je de belangrijkste dingen zou kunnen verbeteren). Waarom niet voorlopig lekker thuis trainen tot je voor jezelf alles goed voor elkaar hebt en het idee hebt dat je paard écht de M aankan want je zegt nu zelf al dat jullie er moeite mee hebben. Een wedstrijd-pauze is toch ook niet zo erg?

Verder vind ik dat je een prachtpaard hebt, wees er zuinig op!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:06

Delaja schreef:
Polaris schreef:

Hier ben ik het niet mee eens en dat is niet banketstaaf bedoeld ts!

Als ik jou was zou ik eerst op je eigen houding focussen en met je paard de basis rijden, zoals al eerder werd gezegd ook veel overgangen. Vooral op het op een na laatste filmpje zie je goed dat de achterhand nog een stuk sterker moet en dat zal je in de M echt wel nodig hebben! (Al genoeg tips genoemd hoe je de belangrijkste dingen zou kunnen verbeteren). Waarom niet voorlopig lekker thuis trainen tot je voor jezelf alles goed voor elkaar hebt en het idee hebt dat je paard écht de M aankan want je zegt nu zelf al dat jullie er moeite mee hebben. Een wedstrijd-pauze is toch ook niet zo erg?

Verder vind ik dat je een prachtpaard hebt, wees er zuinig op!

Ik bedoelde eigenlijk meer dat ze de kritiekpunten die ik gaf in acht moet nemen, en dat ze dan wat mij betreft gerust M kunnen starten.
Zo ver verwijderd van het M vind ik het paard helemaal niet.
Het moet alleen vooral actiever en scherper op de hulpen.
Je ziet inderdaad dat de achterhand nog niet sterk genoeg is, maar het is pas M1, daar loopt het paard imo qua houding al wel goed genoeg voor.
Wanneer ze actiever gaat rijden, meer overgangen en tempowisselingen, gaat de achterhand vanzelf meer ondertreden en sterker worden.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:43

Ontzettend bedankt voor de vele tips!

Ik ben het met jullie eens hoor, paard moet actiever en scherper aan het been.
Ik rijd nu ook sinds deze les zonder sporen, ik vind dat hij ook actief moet reageren zonder sporen om.

Helaas is hij gister kreupel geraakt en staat de training even stil.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:23

Ik zit eindelijk achter de pc waarop ik je filmpjes kan zien!

Vind hem duidelijk verbeterd hoor!! Ziet er goed uit, de verbeter punten geef je zelf. Het kost tijd maar komt vanzelf goed!

Jammer dat ie nu geblesseerd is!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:31

Wat betreft je probleem op wedstrijd, lijkt het erop dat je bang bent te falen, en dus maar niets meer doet. Maar juist dan gaat het mis. Probeer dus onder ogen te zien dat dit je zwakke punt is, en pas als je dit helemaal van alle kanten bekeken hebt, kun je zorgen dat je weer wat meer vertrouwen krijgt.