ik: Natasja, 36 jaar, bezig met houding en lef
nivo: B, stap en draf gaan redelijk, galop zijn we net mee begonnen
optoming: sidepull
rijdeken is vanwege de dazen
doelen: op een rustige manier ons allebei gymnastiseren, samen plezier hebben
Vorige HAW topic: [RT-HAW] Sandor (v. Ixion x) B training: ontspanning en tempo
Foto van toen:

Afgelopen weken hebben we gewerkt aan mijn houding: ik val naar voor en dan gaan mijn benen naar achter.
Ik heb mijn chaps (stugge, van leer) weer in gebruik en dat helpt met mijn benen laag houden.
Verder ben ik meer gaan rijden, minder afwachten.
Ik begrens Sandor nu, dat hij niet zo over de schouder uitzwaait.
Activiteit van het paard ben ik mee bezig geweest: dat was vooral zelf goed opletten dat ik hem niet in slaap laat sukkelen.
Ook doe ik tempowissels in stap en draf, stap is nog wel het moeilijkst vind ik.
Opstijgen was lastig, ik moet dat bewust heel langzaam doen, anders plof ik in het zadel.
We hebben vandaag een beetje gesjoemeld wat betreft het actief houden.
Sandor vindt springen heel leuk. Het liefst gaat hij dan racen en telkens na de sprong 180 graden draaien en weer springen.
Hindernisje in de bak gezet en toen had ik een taak bij: begrenzen dat hij niet naar de hindernis toe trekt en rustig houden.
Ik had hierbij profijt van het werken aan leiding geven en niet alleen maar meeliften: nu gaf ik aan waar we heen gingen in welk tempo en ging hij niet meer racen.
Verbeterpunten:
teugelvoering is nog steeds erg rommelig
benen lang houden in galop
Foto 1: losrijden draf rechtsom (inzoomen maakt het beeld kennelijk wazig)

Foto 2: losrijden draf linksom, nog wat stroef (voorheen was links de makkelijke kant?!)

Foto 3: losrijden draf linksom

Foto 4: kwartier later, na veel figuren in stap en grote voltes in draf

Foto 5: draf linksom, stofzuigen

Foto 6: galop, is niet meer eng nu, maar nog lastig om mijn zit te vinden

Foto 7: eerste sprongetje, hier viel hij zowat op
Ik denk dat het voor Sandor beter is als het wat hoger staat, maar daar ben ik zelf nog niet aan toe.

Foto 8: eerste sprongetje, balk geschampt maar we zijn erover!

Toen weer 5 minuten figuren gereden om te voorkomen dat hij teveel meedenkt en gaat racen.
Foto 9: daarna tweede sprongetje, rustig aanrijden

Foto 10: al beter dan de eerste

Foto 11: veilig geland en we gaan rechtdoor
Ik moet hier goed op letten om hem aan twee kanten te begrenzen, anders slaat hij gelijk af na de sprong.

Na de sprongetjes was ik zelf wat losser geworden (en erg blij/trots).
Rijden ging fijn toen.
Foto 12: stap

Foto 13: rare foto misschien, maar dit is in draf en normaal zit ik dus nooit zo recht dan!
Ik trok altijd mijn linker been op en knikte met mijn heup links in.

Filmpje zonder geluid (2 min.), samenvatting allemaal korte stukjes van de training in chronologische volgorde.
Ik ben nog steeds bezig met hoe ik erop zit, en heb het idee dat naar mate ik soepeler ben, Sandor ook lekkerder gaat lopen.
Door de tips uit de eerdere topics ben ik er meer aan gaan rijden en dat heeft succes.
Ik heb controle en dat resulteert in een kalmer paard en geeft mij meer vertrouwen zodat ik zelfs met balken in de weer ga.
Alle soorten op- of aanmerkingen zijn wederom welkom.
Na het rijden had ik hem afgespoeld en in de bak gelaten om te rollen.
Eerste wat hij deed toen hij los in de bak was: naar de hindernis toe.
Dat ging in stap en toen hij er was stopte hij even om na te denken.
Toen wilde hij 1 stap doen, maar kwam met zijn voorbeen tegen de bovenste balk.
voorbeen weer terug gezet en nog even nagedacht.
Toen ging hij in een vlot tempo, met hoog opgetilde benen in stap over de hindernis.
Ik stond een eind verderop bij het hek grinnikend toe te kijken.
Fysio info:
ik kan mijn onderrug en bekken steeds beter ontspannen en dan gaat het draven ook stukken fijner.
Eerst kwam ik veel verder uit het zadel en nu kan ik zelf kiezen in hoeverre ik opveer.
Ik voel ook beter Sandor zijn beweging en zithulpen gaan soepeler nu.
Als gevolg kan ik mijn schouders loslaten en laag houden, maar dat is nog geen automatisme.
Dat heeft weer zijn uitwerking op het teugelcontact en ben ik nu aan het oefenen.