Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vicky_88 schreef:Je kunt een volte rijden, deze sluiten en wijkend openen.
begrenzen met je buitenteugel, niet te veel. Probeer een tussenweg te vinden. Wendingen om de voorhand zodat het paard de druk voor je kuit gaat accepteren.

Annelinde schreef:Ik heb in de les echt al vanalles geprobeerd. Ik heb in een volte zijn voorhand naar binnen gedraaid, zijn achterhand naar binnen en naar buiten. Dit gaat allemaal goed. Maar hij gaat tijdens het wijken gewoon niet opzij zoals t hoort.
MoniqueB schreef:Annelinde schreef:Ik heb in de les echt al vanalles geprobeerd. Ik heb in een volte zijn voorhand naar binnen gedraaid, zijn achterhand naar binnen en naar buiten. Dit gaat allemaal goed. Maar hij gaat tijdens het wijken gewoon niet opzij zoals t hoort.
Let eens op wat je op dat moment met je houding doet.
Als je naar rechts wil wijken en je blijft op je linker zitbeenknobbel zitten, of je verplaatst je gewicht wel naar rechts maar door het harde drijven knikt je lichaam weer naar links, dan gaat hij nooit op de juiste manier naar rechts.
Probeer eens, eerst in stap, op de 4e hoefslag of zo te rijden, neem alleen stelling (dus geen buiging in de hals) naar binnen, en verplaatst je eigen gewicht naar buiten, je kunt jezelf inbeelden alsof je aan die kant wil afstappen, kijk daarbij ook die kant op. Binnenbeen is achter de singel en buitenbeen is op de singel. Neem ook je buitenteugel iets van de hals en probeer op het juiste moment te drijven dus als het binnenachterbeen naar voren komt.
Lastig op te schrijven maar misschien kun je je er een voorstelling van maken?
Babel schreef:Een stapje terug doen en het makkelijker maken. Dus, terug naar de stap en daar rustig afwenden, recht maken en paar passen opzij. Als hij 2 passen goed doet, uitgebreid belonen. Klinkt alsof hij je hulp toch niet goed heeft begrepen.
Soms kan dat, dat het even een dag wel heel goed gaat en dat het een week later niet wil lukken. Dan ga je terug naar de basis, maakt het wat makkelijker voor het paard en als hij dat begrijpt kan je weer rustig dezelfde oefening moeilijker gaan maken.
Ik zou dus oefenen in draf, krijg je het niet voor elkaar, dan terug naar stap. Gaat dat weer goed, dan stukjes in draf proberen.
En blij zijn met 2 goede passen, dan rechtuit zetten en belonen. Die 2 passen worden er dan vanzelf wel meer.