Wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piepiekuiken

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:28

Hallo.

Ik kom net terug van mijn les en ik heb echt fantastisch lekker gereden. Paard was heeerlijk voorwaarts (soms iets te), heeerlijk los en liep zo rond als een kogeltje. T is een manegepaard. En een fries. (En nee, hij liep niet in een typische frieshouding.xD )
Maargoed, Alles ging perfect. Totdat we gingen wijken. Hij valt gewoon enorm over de buitenschouder weg en 'wijkt' laatmaarzeggen niet met zijn achterbenen.. Dus ik extra begrenzen aan de buitenkant. Naja. Paard loopt gewoon rechtdoor. Niet echt de bedoeling. Dus extra been + begrenzen. Gaat alleeen maar harder en dramt door als een gek. Dus ik even niet meer wijken, lekker veel overgangen gemaakt. Ging gewoon zoals t hoort te gaan. Heb volte vergroot en verkleind (wijkend), ging allemaal goed. Maar wijken gaat gewoon niet goed.
Van de instructrice moest ik m even bijtikken achter mijn been, maar daar ging ie alleen maar harder van..
En het paard snapt de bedoeling van wijken wel, want een tijd geleden ging dat gewoon supergoed.

Maar t was wel zo dat ie echt voor de eerste keer in tijden met mij zooo verschrikkelijk los en aan t been was.
Van zichzelf liep ie in een superhoog tempo, dus hield m iets in.
Misschien niet goed in balans tijdens wijken?

Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Piepiekuiken op 12-07-10 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtruintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:30

Moeilijk ik heb het mijn pony ook moeten leren maar met zoon probleem zat ik niet vast!

Vicky_88

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:33

Je kunt een volte rijden, deze sluiten en wijkend openen.
begrenzen met je buitenteugel, niet te veel. Probeer een tussenweg te vinden. Wendingen om de voorhand zodat het paard de druk voor je kuit gaat accepteren.

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:38

Vicky_88 schreef:
Je kunt een volte rijden, deze sluiten en wijkend openen.
begrenzen met je buitenteugel, niet te veel. Probeer een tussenweg te vinden. Wendingen om de voorhand zodat het paard de druk voor je kuit gaat accepteren.

Ik heb in de les echt al vanalles geprobeerd. Ik heb in een volte zijn voorhand naar binnen gedraaid, zijn achterhand naar binnen en naar buiten. Dit gaat allemaal goed.

Maar hij gaat tijdens het wijken gewoon niet opzij zoals t hoort.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:18

Alleen een lesgever die je ook ziet rijden kan je hierbij helpen hoor, zo van achter de pc is dat onbegonnen werk

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:38

Probeer eens af te wenden met contra stelling en daarvanuit te gaan wijken. Op die manier kan je hem beter recht zetten waardoor hij niet meer door de begrenzing van je buitenteugel heen loopt. Wat ook werkt is zigzaggen of van de hoefslag naar de middenlijn toe te wijken!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:42

Misschien begrijpt hij het gewoon niet..

Probeer gewoon helemaal vanaf het begin. Op de volte en dan groter maken en dan weer kleiner maken, is echt een hele goede oefening. Dit doe ik altijd met mijn pony voorafgaand aan het wijken op de lange zijde, omdat ze daardoor erg los wordt en ontspannen gaat lopen.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:32

Ik heb ook een probleem met wijken gehad, naar links deed mijn pony het wel goed maar naar rechts vond die het moeilijk om z'n achterhand mee te nemen. Maar nu gaat het heel goed. Als ik hem tikje op z'n kont gaf om z'n achterhand mee te nemen wilde die rennen en bokken, dus ik hield hem voor een beetje tegen en gaf telkens een tikje bij z'n achterhand. Maar nu begrijpt die het en gaat het goed.
Laatst bijgewerkt door Rowenaduke op 13-07-10 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:38

Een stapje terug doen en het makkelijker maken. Dus, terug naar de stap en daar rustig afwenden, recht maken en paar passen opzij. Als hij 2 passen goed doet, uitgebreid belonen. Klinkt alsof hij je hulp toch niet goed heeft begrepen.
Soms kan dat, dat het even een dag wel heel goed gaat en dat het een week later niet wil lukken. Dan ga je terug naar de basis, maakt het wat makkelijker voor het paard en als hij dat begrijpt kan je weer rustig dezelfde oefening moeilijker gaan maken.

Ik zou dus oefenen in draf, krijg je het niet voor elkaar, dan terug naar stap. Gaat dat weer goed, dan stukjes in draf proberen.
En blij zijn met 2 goede passen, dan rechtuit zetten en belonen. Die 2 passen worden er dan vanzelf wel meer.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:56

Annelinde schreef:
Ik heb in de les echt al vanalles geprobeerd. Ik heb in een volte zijn voorhand naar binnen gedraaid, zijn achterhand naar binnen en naar buiten. Dit gaat allemaal goed. Maar hij gaat tijdens het wijken gewoon niet opzij zoals t hoort.

Let eens op wat je op dat moment met je houding doet.

Als je naar rechts wil wijken en je blijft op je linker zitbeenknobbel zitten, of je verplaatst je gewicht wel naar rechts maar door het harde drijven knikt je lichaam weer naar links, dan gaat hij nooit op de juiste manier naar rechts.

Probeer eens, eerst in stap, op de 4e hoefslag of zo te rijden, neem alleen stelling (dus geen buiging in de hals) naar binnen, en verplaatst je eigen gewicht naar buiten, je kunt jezelf inbeelden alsof je aan die kant wil afstappen, kijk daarbij ook die kant op. Binnenbeen is achter de singel en buitenbeen is op de singel. Neem ook je buitenteugel iets van de hals en probeer op het juiste moment te drijven dus als het binnenachterbeen naar voren komt.

Lastig op te schrijven maar misschien kun je je er een voorstelling van maken?

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:28

MoniqueB schreef:
Annelinde schreef:
Ik heb in de les echt al vanalles geprobeerd. Ik heb in een volte zijn voorhand naar binnen gedraaid, zijn achterhand naar binnen en naar buiten. Dit gaat allemaal goed. Maar hij gaat tijdens het wijken gewoon niet opzij zoals t hoort.

Let eens op wat je op dat moment met je houding doet.

Als je naar rechts wil wijken en je blijft op je linker zitbeenknobbel zitten, of je verplaatst je gewicht wel naar rechts maar door het harde drijven knikt je lichaam weer naar links, dan gaat hij nooit op de juiste manier naar rechts.

Probeer eens, eerst in stap, op de 4e hoefslag of zo te rijden, neem alleen stelling (dus geen buiging in de hals) naar binnen, en verplaatst je eigen gewicht naar buiten, je kunt jezelf inbeelden alsof je aan die kant wil afstappen, kijk daarbij ook die kant op. Binnenbeen is achter de singel en buitenbeen is op de singel. Neem ook je buitenteugel iets van de hals en probeer op het juiste moment te drijven dus als het binnenachterbeen naar voren komt.

Lastig op te schrijven maar misschien kun je je er een voorstelling van maken?

Haha ja ik snap t!
Dankje! Misschien ligt t daaraan..

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:28

Babel schreef:
Een stapje terug doen en het makkelijker maken. Dus, terug naar de stap en daar rustig afwenden, recht maken en paar passen opzij. Als hij 2 passen goed doet, uitgebreid belonen. Klinkt alsof hij je hulp toch niet goed heeft begrepen.
Soms kan dat, dat het even een dag wel heel goed gaat en dat het een week later niet wil lukken. Dan ga je terug naar de basis, maakt het wat makkelijker voor het paard en als hij dat begrijpt kan je weer rustig dezelfde oefening moeilijker gaan maken.

Ik zou dus oefenen in draf, krijg je het niet voor elkaar, dan terug naar stap. Gaat dat weer goed, dan stukjes in draf proberen.
En blij zijn met 2 goede passen, dan rechtuit zetten en belonen. Die 2 passen worden er dan vanzelf wel meer.

In stap doet ie t ook niet eigenlijk..

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:40

Weet je dan wel heel zeker dat hij het principe goed snapt?

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:32

Babel schreef:
Weet je dan wel heel zeker dat hij het principe goed snapt?

Ik weet t niet.
We wijken toch best vaak, en een paar weken geleden ging het nog echt super!

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:42

als die harder gaat stil zetten en goed terug nemen. hij moet weten dat hij niet onder je uit mag rennen. verder als hij zoiets doet. probeer op de lange zijde een stukje te wijken. dan een stukje recht uit en dan weer een stukje wijken. hierdoor kun je hem misschien wat rechter krijgen en word je heel erg gedwongen je buitenhand te begrenzen omdat je tussendoor eens stukje rechtuit moet.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:18

aaan de hand wijken helpt ook heel vaak..
als je naar rachts wil wijken, hou dan je zweep in je rechter hand en als hij over de schouder wil wegvallen geef dan een tikje tegen zijn rechter schouder.. en de rechterteugel strak houden, ondertussen met je linkerbeen duwen en naar rechts leunen..
zoals ik al zij, een paar keer per dag aan de hand wijken helpt heel erg en het paard om zichzelf rondjes laten lopen zeg maar en iedere keer dat hij zijn achterhand gebruikt gewoon goed belonen

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:36

Begin eerst op de grond, ernaast lopen en hem zijwaartse 'drukken', je oefent dus druk uit. Zodra dat erin zit, moet je het met zijn 2en doen, eentje erop de ander ernaast. Zo geef jij weer de zijwaartse druk en degene die erop zit, geeft ook druk op de manier waarop het zo met rijden gaat. En dan uiteindelijk moet het lukken

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:20

Gewoon voor je benen maken. Je paard reageert niet goed genoeg op je benen. Een paard dat goed reageert voor je benen, kan gewoon wijken, achterhand naar binnen zetten enzo, zolang jij het maar goed aangeeft. En ik bedoel niet goed voor je benen maken met tempowisselingen, maar in een volte bijvoorbeeld naar buiten zetten met je binnen been, en weer naar binnen zetten. (En dan goed opletten dat ie niet wegloopt, want zodra hij dat doet, doe jij het tegenovergestelde)

Wat je ook kan doen is op de hoefslag de achterhand naar binnen zetten. Heeft niks te maken met travers, gewoon alleen die achterhand naar binnen. Voel je reactie, ookal is het maar een beetje, dan is het al goed, en zo ga je steeds verder. Zo word je paard beter op je been en gaat het wijken ook veel beter. (Hier in een les -iets onder mijn niveau:P- wordt het altijd gedaan en het helpt echt!)

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:42

dat probleem had ik eerst ook, een goede instructeur doet wonderen!