struikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrijburg

struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:21

hallo allemaal

ik heb een vraagje......ik heb een paard en die struikelt veel als ik op buitenrit ga...het is al een keer voor gekomen dat hij viel en ik er op zat.
tilt hij gewoon zn voeten niet op , of zou het iets anders wezen ?
ben benieuwd naar de reacties

groetjes ciska

Nachtruintje

Re: struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:28

Kan hebben veel paard af en toe een klein stappje en dat kan dan net leiden tot een kleine struikeling

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:02

Ook ik heb dit probleem, zijn er nog meer tips ? :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:53

Waarschijnlijk loopt hij te veel op de voorhand,laat zijn voorbeen dus te lang staan. je kan eens een tijdje in de bak aan de gang gaan met rechtricht oefeningen, zijgangen gaan aan leren om het achter been sterker te maken en het paard dus meer op zijn achterhand gaat leren lopen met jou erop, is ook veel beter voor het dier,

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:52

Het kan idd zijn dat paard teveel op de voorhand loopt, dit kan je verbeteren met oefeningen.
Mss let ie ook niet altijd goed op waar hij loopt maar meer op wat er om zich heen gebeurt. Je kan m bewuster maken van waar hij zijn benen neerzet door balkjes te draven, er mikado van te maken, zodat hij op MOET letten.

newy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:57

Je kan altijd in de piste je paard actiever laten stappen...
Je buiten teugel vast houden is al 1 ding dan een soepele binnenhand, je teugels moetten gelijk zijn!
Dan rijd je je paard meer voor waartsd en breng je de achterhand onder.

Mer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:40

Ik ben het eens met de tips hierboven, maar het kan altijd gebeuren dat je paard een paar keer struikelt!

xxilse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:45

ik zou hem zowiezo even na laten kijken door een hoefsmid/dierenarts
ik heb soms dat mijn pony met zijn achterbenen struikelt, weet ook niet precies of dit nou luiheid is of iets anders

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:19

die van mij doet dat ook op buitenrit als ik hem met gewone lange teugels rijdt. hij gaat dan op zijn voorhand lopen ipv de achterhand. dan moet ik hem er even weer bijhalen en actief aan het stappen zetten en dan is het weer klaar totdat hij weer gaat sukkelen en op de voorhand gaat lopen en dan moet ik hem er even weer bijpakken.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:21

wij hebben op stal ook een aantal paarden staan die veel struikelen. je moet deze gewoon wat activer maken en dat ze iets beter opletten. dus veel been erbij houden. idd achterhand er meer onder en ze dus wat alerter maken

daphnesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:00

Ik heb sinds kort ook een nieuw paard die ook heel erg op de voorhand liep (nu nog wel een beetje hoor maar we zijn bezig hem meer terug te brengen in z'n zwaartepunt). Hij struikelde ook steeds. Ook had hij te lange hoeven waardoor het struikelen ook meer werd. Nu gaat hij steeds meer op de achterhand lopen en nu wordt zowel als in de bak als in het bos het struikelen minder. ;d

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:37

Struikelen komt over het algemeen door:

- Ondergrond waar het paard niet aan gewend is. Er zijn paarden die totaal geen last hebben van de meest ruige grond en anderen vallen al over een korreltje zand bijwijze van spreke.

- Onoplettendheid. Je laat het paard "indoezelen" doordat je niet actief aan het rijden bent, maar je laat vervoeren. Houd je teugels op maat, ondersteun met zit en benen, wissel de gangen af.

- Lange hoeven. Het paard kan dan niet meer goed "over de toon rollen".

-Slecht/oud beslag. IJzers die niet (meer) goed passen beinvloeden de gangen nadelig en geven geen grip meer.

- Slijtage in de knieën. Artrose in de knieën zorgt voor lossere banden waardoor het been makkelijker kan doorknikken.

- Slijtage in andere delen van het been. Artrose kan voor plaatstelijke verandering van het mechanisme in het gewricht zorgen.

- Te zware of erg lange ruiter. Hoewel een paard grote gewichten kan dragen, wordt het lastiger als de ruiter niet meegaat in de bewegingen of het gewicht naar voren brengt bij lichtrijden of verlichte zit. Bij een te lange ruiter komt er meer gewicht dan normaal voorin als je te ver naar voren komt.
Ook een ruiter op maat dat zijn paard in de weg zit door een slechte zit en/of niet goed meegaan, kan de gangen nadelig beinvloeden.

- Een te strak zadel of een zadel dat op een andere manier oncomfortabel is. Als de schouders geen vrijheid hebben of pijnlijk zijn, gaat een paard ook struikelen.

- Bit dat niet past/pijn veroorzaakt en dat kan dus ook door de ruiterhand komen. Een paard dat erg bezig is met de pijn in de mond vermijden, kan de benen min of meer vergeten. En hoewel lopen een automatisme is, kunnen ze door pijn verkeerd gaan lopen en daardoor struikelen.

Verder kan het een combinatie zijn van dingen.

Kleinester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:15

Ik herken het.
Ik heb het ook heel erg.
Mijn instructrice zegt dat het een combinatie is van een andere ondergrond (in mijn geval gras ipv zand), bij jou misschien ook?
En hij komt te veel op de voorhand waardoor hij als het ware gaat 'koppeltje duiken'.

Goed teugels op maat houden, datie niet 'stiekem' de teugels uit je handen trekt, waardoor hij met z'n hoofd te laag komt en gaat duiken.
Verder goed actief houden, achterhand erbij houden.

Zo wordt het mij geleerd :)

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:26

als hij het met rijden niet doet kan het zijn dat hij gewoon loopt te sloffen tijdens de buitenrit

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:33

Goed overzicht van Lusitano +:)+
Mijn paard struikelt eigenlijk alleen buiten als ie erg om zich heen aan het kijken is. Het let dan dus gewoon niet op.
Misschien jouw paard ook?