Paard kan alleen maar hard in de galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMelissaa

Paard kan alleen maar hard in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:36

Als ik mijn paard aangallopeer dan gaat hij alleen maar crossen.
Hij snijd de hoeken ook af en soms geeft hij er nog een bok bij de de bocht ook.
In de bocht lukt het nu wel want da duw ik hem er in met stelling, dan gaat hij langzamer.
Maar zodra ik weer op het rechte stuk ben is het weer crossen.
Als ik hem heel ligt tegen hou gaat hij meteen stil staan.
Ook gallopeerd hij maar een half rondje of heel soms 1,5 maar meer niet, dan gaat hij eerst draven of stappen en dan gaat hij pas verder.
Ook als ik buitenrij kan hij alleen maar hard, nog harder dan in de bak.

Heeft iemand tips hoe ik hem beter en langzamer kan laten galloperen?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:59

Hoe oud is het paard? Kan het onbalans zijn? Mss last van de rug of het zadel? Zit je wel goed? Kortom jouw vraag levert bij de lezers meer vragen op. := Er zijn zoveel oorzaken die dit kunnen veroorzaken.

Pluttersput

Re: Paard kan alleen maar hard in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:01

Klinkt mij als een soort van onbalans, of nog niet sterk genoeg in de achterhand. Ik heb dit ook gehad met mijn tuiger. Daar heb ik eerst gewoon niet meer mee gegalloppeerd, en veel overgangen gedaan, buiten veel bergjes op en af, zodat de achterhand sterker werd. Daarna alleen maar in de volte gegalloppeerd, en nu kan ze op redelijk tempo haar rondjes doen. Het heeft moeite gekost, en we zijn er nog lang niet, maar het gaat al zoveel beter dan eerst :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:11

Searcher; hij is 7, dat zou kunnen dat weet ik niet precies. ik zit goed
ja da snap ik, maar vraag maar wat je wilt weten

pluttersput; ik heb ook een hele poos niet gegallopeerd.
maar het is al heel veel meer verbeterd dan eerst toen wilde hij helemaal niet galloperen.
onbalans zou kunnen hoor!
Hij loopt ook nog niet aan de teugels, dus onbalans zou kunnen

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:13

ik volg, dat probleem heb ik ook! Sorry, dit is misschien een domme vraag... maar wat is onbalans? :o

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:15

Mijne is ook zo geweest, was op een gegeven moment echt bang om te galopperen omdat ik bang was dat we om zouden vallen in de bocht zo plat ging hij er doorheen :o

Nu loopt ie inmiddels bijna aan de teugel in galop, yay

Probeer veel aan te springen, en als je het voor elkaar krijgt (lukte mij in het begin niet) ook voltes rijden

Ga zelf wel goed achterover en in het zadel te zitten

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:22

Onbalans betekend dat het paard uit evenwicht is met een ruiter op de rug (zonder ruiter kan het ook voorkomen bij jonge paarden). Voor een paard is het dan makkelijker om harder te lopen omdat ie dan meer evenwicht oftewel balans heeft.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:23

Pips; dat hij nog niet genoeg balans heeft ;)

Pikeur; ja die van mij gaat ook plat!
soms ben ik wel even bang dat hij onderuit glijd na een bok maar gelukkig nog niet gebeurt
hij vind voltes sowieso al moeilijk om mooi rond te rijden en al helemaal een kleine volte in draf!

hij loopt nog helemaal niet aan de teugel in stap, draf of galop maar dat komt nog wel

ja dat doe ik!
anders valt hij er na 3 sprongen al uit

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:42

Hoi!

Heeft je paard dit altijd gedaan?
Die van mij is het gaan doen toen ik veel ging oefenen op de rechtergalop (sprong hij verkeerd aan) :s.
Ik zou hem toch echt op de volte proberen te zetten en vooral de lange stukken te vermijden. Dan heb je hem zoveel beter in de hand..
Misschien kun je ook proberen om hele kleine stukjes te galopperen, heel snel weer terug zetten.
Als het niet lukt als je erop zit, kun je het miss. beter eerst aan de longe goed oefenen, desnoods met zadel, en als het aan de longe goed gaat kun je er daarna zelf nog even op...

Succes!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:48

Ik heb een paar jaar geleden ook een paard gereden die dit deed. Hij had nergens last van behalve dat er altijd mee geracet was... Wat ik deed is vanuit de stap aanspringen in galop omdat hij dan zowieso al niet kan gaan "aanrennen". Omdat hij in de galop elke keer een stapje harder ging heb ik op het moment dat het voelde dat hij harder ging terug te zetten naar de stap. Na ongeveer een half jaar zag je al verschil :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:26

Doet hij dit al zolang als je hem hebt?
Wat zegt je instr. ervan?

Als het echt alleen onbalans is, wil lekker galoperen op rechte stukken (buitenrit in bos of zo) nog wel eens helpen.
Relaxte manier van trainen voor paard en ruiter.
Als zijn balans rechtdoor dan beter is, kan je ook langzamer en door de bochten.

(die van mij gaat ook nog te hard door de bocht, ook onbalans.
En voor Pip: Denk maar aan fietsen, als je dat net leert blijf je ook makkelijker overeind als je wat harder gaat, dan dat je zachtjes fietst.)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 17:52

Konik; ik heb hem nog maar vanaf oktober '09
zijn vorige baas reed alleen of het strand maar ze zei dat hij wel langzaam kon galopperen
op het begin ging het dus helemaal niet dus heb ik ook niet gegalopeerdja die volte zal ik eens proberen!
longeren gaat niet altijd even goed maar ik zal het proberen!

vibabu; ja dat heb ik ook een poos gedaan
soms zelfs uit halt dat doet hij zo
dan gaat hij wel een paar passen langzaam
mis moet ik hem een paar meter voor de bocht aan galopperen dan kan hij niet snel want dat haalt hij de bocht niet!

Sjolvir; ik heb hem nog maar sinds oktober '09 en ja hij doet het al zo lang ja
ik heb geen les, zo iets heet een moeder die niet snapt dat je les nodig hebt, hoe ik het ook uitleg
ja dat doe ik vaak lekker op een dijk enz!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:54

hmmm, toch mams zien te overtuigen van les...
Zal niet makkelijk zijn misschien, maar lijkt mij de beste weg.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:00

ja dta is het ook
heb al alles gezegt wat je kan bedenken
zaterdag was er braderie heb ik een foldertje mee genomen
maar ik geloof dat ze het niet eens gelezen heeft

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:17

melizz13 schreef:
Konik; ik heb hem nog maar vanaf oktober '09
zijn vorige baas reed alleen of het strand maar ze zei dat hij wel langzaam kon galopperen
op het begin ging het dus helemaal niet dus heb ik ook niet gegalopeerdja die volte zal ik eens proberen!
longeren gaat niet altijd even goed maar ik zal het proberen!

vibabu; ja dat heb ik ook een poos gedaan
soms zelfs uit halt dat doet hij zo
dan gaat hij wel een paar passen langzaam
mis moet ik hem een paar meter voor de bocht aan galopperen dan kan hij niet snel want dat haalt hij de bocht niet!

Sjolvir; ik heb hem nog maar sinds oktober '09 en ja hij doet het al zo lang ja
ik heb geen les, zo iets heet een moeder die niet snapt dat je les nodig hebt, hoe ik het ook uitleg
ja dat doe ik vaak lekker op een dijk enz!

Dan ben je te laat gestopt :) op het moment dat je op tijd stopt en hij geen kans krijgt om hard te gaan zal hij ook niet er vandoor vliegen. Het kunnen dus per keer 2 galopsprongen of 10 galopsprongen worden.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:37

oke ik zal er opletten!

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:10

maar wat kun je doen tegen onbalans? gewoon veel galopperen in voltes? of juist op lange stukken? sorry, ben een beetje dom geloof ik ;)

Nachtruintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:16

Lang lang lang galloperen dan gaat hij vanzelf wel langzamer en dat eideindelijk heel goed belonen!

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:19

okjj :D Ik ga het morgen proberen *D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:08

Bekend probleem bij vooral jonge paarden of paarden die slecht in de bespiering zitten. In beide gevallen is mijn ervaring dat het goed helpt om vaak kleine stukken te galopperen. Dus juist niet lang doorgaan, juíst het moment van aanspringen kost de grootste krachtinspanning. Dan moet hij namelijk de achterhand onder de massa plaatsen, en zn spieren gebruiken. Als ie eenmaal een vaartje heeft in de galop kost dat veel minder energie (daarom gaat ie ook zo hard, dat is voor hem makkelijker). Dus juist vaak aanspringen, aantal passen galopperen, tot je voelt dat hij wil versnellen, dan terugnemen, belonen en weer aanspringen. Als je dat elke training een aantal keer doet (niet eindeloos blijven herhalen, gewoon een aantal keer op elke hand) dan zul je na een aantal weken al duidelijk verschil moeten gaan merken :j en dan langzaam de duur verlengen zonder dat hij uitzichzelf heel erg gaat versnellen.

Succes!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:12

Nachtruintje; dat heeft geen zin ;)

Eliine; bedankt!
zo ga ik het zeker doen!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 20:31

het lukt niet
is krijg hem niet snel genoeg terug
dan is hij er al weer vandoor

ik heb nu vooral ge-oefend op middendraf en terug nemen
maar de galop lukt niet

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:19

ja, dat is bij mij ook, ik krijg hem vaak gewoon niet zo snel terug, en als ik hem te vaak telkens terugneem, dan opeengegeven moment lijkt het wel alsof ze denkt van: '' Ja, nu gaan we echt galloperen hoor, en dan vliegt ze er in een rengalop van door en dan krijg ik haar echt niet terug. Best eng ;)

bartm112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:40

ik had dat eerst ook met mijn jonge paard en als zij dan naar stap of draf gaat moet je hem iets met de zweep aan tikken dat hij in galop gaat in het begin blijft hij dan snel galoperen maar later ziet het paard in dat het geen zin heeft om snel te galoperen ik kan nu ook rustig galoperen. en als je in galop bent en hij gaat te snel moet je veerl voltes rijden

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:10

melizz13 schreef:
het lukt niet
is krijg hem niet snel genoeg terug
dan is hij er al weer vandoor

ik heb nu vooral ge-oefend op middendraf en terug nemen
maar de galop lukt niet

Tja het blijft lastig om het zo via een forum uit te gaan leggen :) Ik ken jou en je paard niet dus kan vanaf hier niet inschatten waar en hoe het precies fout gaat. Het klinkt voor mij nog steeds als een paard dat nog onvoldoende kracht heeft om bij jou te kunnen blijven op het moment dat je aanspringt. Vergeet niet, het kost echt best wat inspanning voor een paard om eerst zn achterhand onder de massa te brengen en dan aan te springen en dan ook nog in een rustig tempo te blijven.
Wat je zelf zegt, vanuit middendraf en dan weer terugnemen, is ook zeker een goede oefening. Veel schakelen in tempo, je paard leren om te wachten en tegelijkertijd train je de spieren. Dus vanuit stap naar draf, dan weer terug naar het halthouden bijv. En vanuit daar meteen door naar de draf. En in die oefeningen kun je ook de galop meepakken. Dus vanuit een rustige draf aangalopperen, 2 passen galop en meteen weer terug naar de draf en binnen een paar passen weer naar de stap.

Nogmaals, het blijft internet, en ik kan niet zien hoe jouw paard loopt. De beste tip blijft nog altijd, overtuig je ouders om zo nu en dan les te krijgen met je paard. Iemand die met zn neus erboven op staat kan nog altijd het beste helpen. En dat hoeft echt niet elke week te zijn, maar begin bijv. met 1 keer in de maand. Dat zijn ook de grootste kosten niet (neem aan dat het daarom draait bij je ouders? Dat ze ervoor moeten betalen) en vaak ben je er al heel veel mee geholpen.