Rijden met druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pips

Rijden met druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:28

Hoii,,
Ik heb een verzorgpony(Pipi) en ze is super lief. Ook tijdens het rijden is ze heel lief maar ze heeft veel moeite met rijden voor druk(of misschien doe ik het wel verkeerd :o ) Want telkens als ik druk leg op een been weetje wel, dan denkt ze dat ze harder moet. Maar dat bedoel ik dan helemaal niet.
Iemand tips?
Ps nog een vraagje,
Als je pony nat is, kun je er dan gewoon een zadel op leggen om te gaan rijden of zit dat niet lekker voor de pony?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:54

Ik kan uit je post niet helemaal opmaken wat je nou precies bedoelt...Bedoel je nu dat jij met je been drukt, en de pony dan harder gaat? Want dat lijkt me de bedoeling?
Of dat als je tegen het been van de pony drukt, zij harder gaat? Dan begrijp ik eigenlijk niet hoe je tegen haar been kan drukken als je erop zit...

Verder is een beetje nat niet erg, vies wel! Als je pony nat is kan je niet poetsen, dus als er ook veel zand op de rug/buik zit zou ik er geen zadel opleggen...

mistid

Re: Rijden met druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:47

Dan kan je inderdaad beter even de tuinslang eroverheen doen en dan met het zweetmes wat droog maken en het zadel erop.

Verder snap ik je vraag ook niet helemaal...

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:15

nou, weetje, misschien doe ik het wel helemaal verkeerd, of ik leg het gewoon verkeerd uit. Maar ik heb altijd geleerd dat als je op je paard zit en je met een been druk geeft op de buik, dat de pony dan wijkt. Op de manege lukte dat altijd wel, maar bij m'n verzorgpony wil het maar niet lukken! Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:21

Kan je verzorgpony wel wijken?
(en uiteraard geen idee of je de hulpen wel goed geeft,als ik het zo lees, niet helemaal, denk ik....)

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:24

jij bedoelt dat je pony op een (in jouw ogen) zijwaartse hulp, niet zijwaarts gaat maar voorwaarts?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:24

Ooh, zo, je wilt zijwaarts!

Inderdaad, je pony moet dit ook leren.
Verder is de hulp wel iets ingewikkelder dan alleen maar met één been drukken. Het is zo lastig uit te leggen, misschien kan je het in je les eens vragen? Of een keer met je verzorgpony een paar lessen volgen op de manege? Het is veel moeilijker om een pony te leren wijken dan om het een keer te doen op een van de ervaren manegepony's.

ps waar woon je in brabant?

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:27

@ sjolvir: als het goed is wel...
ten eerste heeft ze lang geleden m2 dressuur gereden
ten tweede heb ik wel eens gelezen dat alle pony's kunnen wijken voor druk... Maar ik denk dat het gwn aan mij ligt :o

@ Pitt: Ja:)

@Esther: Ik heb geen les(Jammer genoeg, manege is gestopt:( Kun je het niet proberen uit te leggen? Of weet je een site of boek ofzo waar ze het een beetje uitleggen?

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:34

je moet allereerst heel consequent zijn met je hulpen. Ik leer mijn paarden altijd: één been is om, twee benen is vooruit. Dus als ik met twee benen kuitdruk geef, moet ie voorwaarts gaan. Geef ik met één been druk, moet ie zijwaarts gaan. (grofweg gezegd uiteraard maar dit is de basis) Gaat ie nou lopen op jouw zijwaartse hulp (één been dus) dan maak je een ophouding maar je houdt je been er wel aan; op deze manier maak je hem duidelijk dat je niet wilt dat ie naar voren gaat maar opzij. Blijf wel altijd kalm want stress brengt jullie zeker niet verder

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:38

ahah, en zodra ze zijwaarts gaat laat ik haar los en beloon ik haar?! (lijkt mij)

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:39

je moet korte ophoudingen maken, nooit er aan blijven 'hangen'. Als ze terug komt op je ophouding, beloon je haar al. De volgende stap is zijwaarts en uiteraard goed belonen als ze doet wat je wilt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:41

Ja meis..het ligt aan jou.
Jammer genoeg komt er wel veel meer bij kijken dan alleen maar een been aandrukken om je paard netjes opzij te laten gaan.
Stelling, buiging, nagevelijkheid, zijn een paar dingen die je al moet kunnen rijden voor je aan zijgangen begint.
Dan is een instructrice (teur) ook heel belangrijk in het verder rijden van een paard.

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:44

@ pitt: Okee, dankjewel! En mijn handen moet ik gewoon stil houden?

@ aerdenhout: Ja, ik weet dat les nemen goed is, maar niet iedereen is in de positie om les te nemen hè.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:47

tja, stil houden... meeveren met de mond, enkel stil houden tijdens je ophouding, daarna belonen met 'wat lucht' en je hulp aanhouden. Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:52

Als ik dan heel eerlijk ben, moet je geen dingen gaan doen met je paard die je zelf nog niet goed weet door te geven.
Wijken ga je niet leren van al de goedbedoelde adviesen die nu worden gegeven.
Simpelweg omdat niemand weet hoe jij rijd en wat je doet als je het probeerd of hoe het paard loopt...

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:54

Ja, dat snap ik, maar het is alleen dat ik niet begrijp waarom pipi niet wijkt. Ze kan het dat weet ik zeker. En ik moet het toch ook wel een klein beetje kunnen, anders zouden die manege paarden het toch ook niet doen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:56

Denk niet dat wij je hier zo kunnen leren wijken.
De pony als die M2 is, zal het wel kunnen, ook al is het jaren terug, dus ligt het aan jou.
Is natuurlijk niet erg, maar om zoiets te leren heb je toch les nodig.

Overigens moeten paarden LEREN wijken voor druk, in principe zullen veel paarden in eerste instantie juist tegen de druk in gaan. (als je wel les hebt dat ook maar eens gaan vragen)

En ahum.. veel manege kindereren dachten ook altijd dat ze fantastisch aan het wijken waren op mijn pony,
maar die liep dan gewoon schuin opzij..
Wijken en schuin weglopen zijn niet hetzelfde, daarom is les zo belangrijk.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:59

Wat Aerdenhout en Sjolvir zeggen klopt denk ik. Wijken is namelijk niet een 'trucje' dat een paard en jij zomaar 'kunnen', maar een gymnastische oefening. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:02

Pips schreef:
Ja, dat snap ik, maar het is alleen dat ik niet begrijp waarom pipi niet wijkt. Ze kan het dat weet ik zeker. En ik moet het toch ook wel een klein beetje kunnen, anders zouden die manege paarden het toch ook niet doen?

IK wil je niet uit de droom helpen, maar het wijken dat op de meeste manege's word geleerd heeft niets met wijken te maken!
Daar loopt het paard 90 van de 100 keer weg over de buiten schouder.
Als de pony waar jij op rijd al Z is geweest, dan zal hij jou "manege "hulp totaal niet snappen!

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:02

Ik denk dat je eerst moet beginnen je pony in aanleuning te laten lopen. Dwz dat ze haar achterbeen onderbrengt en jou gaat dragen. Daardoor zakt haar hoofdje in de gewensde houding en van daaruit kun je oefeningen als zijwaarts gaan doen. In aanleuning rijden is nogal een kwestie op zich, dat kun je niet zomaar zonder les te hebben.
Daarbij is 'wijken voor druk' niet per sé het zelfde als 'wijken' zoals jij dat bedoelt. Maar het heeft wel met elkaar te maken. Als je je pony wilt leren wijken voor druk zou ik eerst beginnen met oefeningen op de grond, waarbij je inderdaad ontspanning moet geven als ze de gewenste beweging uitvoert (dat had je heel goed!). Op dat principe is het officiële wijken ook gebaseerd.
In ieder geval denk ik dat je nog lang niet aan wijken toe bent en denk ik dat je instructie moet zoeken. Je kunt beter helemaal niet paardrijden dan paardrijden terwijl je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent (klinkt banketstaaf sorry, maar zelf aankloten is gewoon echt geen optie!), een paard moet jou namelijk eerst kunnen dragen voordat je verder gaat. Dat is het hele principe van paardrijden, maar er zijn nog zoveel dingen die je niet weet, en les nemen is gewoon echt een prioriteit!

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:04

elanor schreef:
Wat Aerdenhout en Sjolvir zeggen klopt denk ik. Wijken is namelijk niet een 'trucje' dat een paard en jij zomaar 'kunnen', maar een gymnastische oefening. :)

:j

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:04

weet ik, weet ik.
ps mijn verzorgpony is niet z geweest!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:06

Pips schreef:
weet ik, weet ik.
ps mijn verzorgpony is niet z geweest!

Hi, dan had ie ook kunnen appyeren.....

Joh, ga kijken of je van iemand les kan krijgen, die kan je dan helpen!
En dat hoeft echt niet meteen elke week, maar voor dit soort dingetjes is dat wel zo handig!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:07

Nee M2 schrijf je..mijn fout, maar in de M 2 kunnen ze ook al keurig voor de eenzijdige kuithulp lopen hoor!
Nou ja...als het goed is!