Hoe doen jullie instappen/loswerken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schaapie18

Hoe doen jullie instappen/loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 09:39

Ik heb wel is de discussie met mensen over het instappen van het paard.
Ik hoor regelmatig dat je het paard eerst 10 min de tijd moet geven om "wakker " te worden en op te warmen (met een lang teugeltje rondstappen).
Met mijn paard stap ik een rondje op de linkerhand met een lange teugel en een rondje op de rechterhand met lange teugel en dan ga ik hem loswerken.
Dan stel ik hem zo laag mogelijk in echt neus bijna over de grond en dan gaan we stretchen op de volte om alle spieren op te warmen. Hij moet zich dan helemaal loslaten in zijn lijf en dat in stap , draf en galop. Maar soms komt het dus voor dat ik na 10 min al in galop zit omdat hij het gewoon heel fijn aanpakt. En soms duurt het een half uur. Dan pak ik hem op stal hem hoger met het behoud van die lossigheid in de bovenlijn en dan gaan we met de oefeningen beginnen. Bij mijn paard werkt dit heel fijn. Mijn instructrice zegt dat het loswerken van een paard niks te maken heeft met rondstappen aan een lang teugeltje dus vandaar dat ik dit dus nu zo doe en bij mijn paard werkt het.

Maar wat is nu het beste voor het paard moet je echt 10 min met lang teugeltje rondwandelen??? En is het slecht om al binnen 10 min. in galop te zitten.
Ben wel benieuwd naar de reactie's hier op bokt en jullie manieren van instappen/loswerken.

Apple

Re: Hoe doen jullie instappen/loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:41

Hangt helemaal van het paard af. Kan best afhankelijk zijn van het paard wat ik doe, kan zomaar zijn dat ik het instappen oversla en gelijk ga draven.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:15

Dat hangt echt helemaal van het paard af. Mijn eigen paard stap ik soms wel een halfuur los, omdat ik bij hem heel veel in de stap al kan oplossen. Andere paarden ga ik juist sneller draven of galopperen, omdat die juist beter ontspannen in draf/galop. Ik denk dat je in zo'n geval het beste naar je paard kunt kijken waar hij zich t prettigst bij voelt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:05

Hangt inderdaad heel erg af van het paard. Bij paarden die wat verder in africhting zijn en al wat mee bevestigd zijn, eerst een flink aantal rondjes lekker lang teugeltje. Bij een kijkerige stel ik het paard al heel snel wat lager in. De jonge paarden stap ik eerst lang goed, maar wel teugel er bij. Niet heel kort, maar gewoon contact.

Sowieso elk paard eerst even wat stappen en dan kijken waar het paard het beste op reageert. Zo heb ik op mijn eigen merrie een tijd terug na flink losstappen, meteen aan moeten galopperen. In draf was ze zo ontzettend lastig in het begin, omdat ze zichzelf niet los kon laten. Dat ging in galop heel fijn. :j Wel moet je dan een paard hebben wat lekker veel beweging heeft en dus veel buiten komt. Paard wat 23 uur op stal staat, zou ik dat echt never niet doen. (sowieso een paard zo lang op stal al niet)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:21

Ik stap meestal ongeveer 7 minuten met een lang teugeltje, daarna ga ik hem langzaam oppakken en los/fijn maken in z'n mond. Hoelang ik stap hangt meestal er van af hoe fijn die is, meestal stap ik een kwartier/ 20 minuten want in de stap kan ik hem altijd heel los maken. Dan begin ik in draf een paar rondjes met lange teugel en dan ga ik hem ook daar oppakken.

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:10

Ik stap meestal tussen de 5 en 10 minuten in, puur voor het welzijn van het paard. Natuurlijk is het bij ieder paard verschillend!

Donnavay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:36

eerst 5 minuten met lange teugel dan teugels iets oppakken en 10 minuutjes lekker alle spieren losmaken.. nouja niet allemaal ;)

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:04

Hier kun je zo eigenlijk niet over oordelen dus, het licht totaal aan het paard. De jonge fries die ik rijd stap ik 5 min. aan een lange teugel, puur omdat ze daarna fijner en ontspannender te rijden is.
Bij andere paarden die ik rijdt hoef ik soms maar 3 rondjes te stappen..

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:20

lekker losstappen is bij mij lang teugeltje en toch je figuren rijden zodat ze gelijdelijk aan ook losser in het lijf worden

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:33

Dit is inderdaad per paard verschillend. Meestal stap ik een paar rondjes aan de lange teugel dan pak ik hem op en ga in stap was loswerken en vervolgens de draf en galop. Bij de jonge paarden heb ik in stap al contact en draaf ik na 1 rondje stappen een paar rondjes om de eerste spanning te verwerken en vevolgens ga ik terug naar stap om vandaaruit het werk op te pakken

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:38

Ik stap eerst ruim 7 min. naar de bak toe.
Dan nog 2 rondjes op iedere hand en in de hand stellen/nagevelijk rijden wat ik onder weg soms ook doe..en dan ga ik draven.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:52

ik neem niet echt de tijd op, maar ik stap eerst drie rondjes lings, drie rondjes rechts met een lang teugeltje dan pak ik hem in de stap wat op en laat hem bijde kanten op lang en laag stappen, dan draaf ik aan en pak hem steeds meer op, soms gaat het oppakken in draf wat moeizaam en dan laat ik hem eerst een paar rondjes goed door galoperen, daarna is hij meestal wel los en kan ik verder met mijn trainig.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:29

ik stap meestal een kwartiertje in maar dan ook gewoon lekker veel figuren

jasmijnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:26

even paar rondjes stappen, dan lekker ontspannen aandraven en laag en rond laten lopen, als hij helemaal los is kan je er meer druk opzetten en ''echt'' gaan rijden

sammyjo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:50

dat is heel verschillend bij mij de ene keer kan ik fijn los stappen beetje buigen enzo de andere keer word die er een beetje ongeduldig van en begin ik al snel met draven en een galopje daarna is ie fijner

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:45

Ik laat Tessa aan de lange teugel een paar rondes stappen, daarna draaf ik meteen weg aan de lange teugel.
Dat zijn 2 rondjes om haar even wakker te maken, ze loopt anders echt te slapen.
Vanuit daar laag met haar hoofd, linksom rechtsom buigen, verzamelde stap, midden stap, kleine volte, schouder binnenwaarts..En ga zo maar door.
En zo ook in draf en galop, en pas daarna moet ze echt aan het werk. :)

Ben ook bezig om hier naartoe te werken met mijn jonge paard.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:14

ik rijd een paar rondjes rechts, en een paar rondjes links, met lange teugel in stap. daarna een paar rondjes met lange teugel draven, dan pak ik de teugel op en doe ik wat oefeningetjes in stap en draf.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:27

Ik rij (met mijn beide paarden) altijd zo ongeveer 10min. lekker lang en laag los, in zowel stap, draf als galop :j Lekker loswerken en daarna kan ik ze lekker oppakken en aan het werk gaan :j

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:03

Ik met een lang teugeltje, zolang het paard voornamelijk op zit reageert. Ik rijd er eentje die heeft een half uur nodig om los te komen en een ander weer 10 minuten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:31

Ik doe meestal eerst aan de lange teugel even stappen paar rondjes en dan neem ik meer contact om ze echt los te stappen. Stap zoiezo wel 10/15 min voordat ik overga in draf.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:31

Tsja ligt idd heel erg aan het paard. ik stap meestal zo'n 4 rondjes lekker op haar tempo met lang teugeltje en daarna begin ik haar op te pakken en dingen te vragen.