Pony kan niet wachten op de hulpen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nsvc

Pony kan niet wachten op de hulpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 17:24

Halloo.

Ik rijd nu ongeveer een kleine 2 jaar wedstrijd met mijn pony,op dit moment zitten we in de M2 en hebben we 1 wintspunt.
We hebben over het algemeen in elke klas goed gescoord en met de top meegedraaid,sinds de overstap na de m2 is het hopen dat we met geluk geen laatste worden..
Voor vele is de M2 een moeilijke klasse,maar mijn probleem heb ik (voorzover ik dan heb gezocht/gevraagd ect.) nog niet vaak gehoord.
Namelijk mijn pony loopt als met lessen heel fijn,en kan ze makkelijk een top proef neerzetten,af en toe wacht ze niet op mijn hulpen,maar daar is nog over in te zien,met losrijden loopt ze zo fijn & dan gaan we de ring in,alles gaat goed tot dat we moeten overgaan in stap,dan is mevrouw er niet meer bij met d'r hoofd.
We moeten dan stappen,en wij zitten dan in de 'soort van piaffe',ontspannen,druk geven,wat harder met de hand,zwaar zitten,opsluiten en been geven,niks doen het helpt allemaal niet.
Dan moeten we afwenden en keertwendingen maken,nou deze vliegt ze uit,en zet ze eigenlijk zo goed als zelf in..
hierna is kan ik niks meer beginnen met mijn proef,want middenstap begint ze met schuinlopen,zijwaarts bordjes om rijden,de galop springt ze met heeeel veeel geluk net goed aan,en dan is ze niet te houden,en maar overspringen en dansen en schuin galopperen.
Ik heb dit nu 8 proeven meegemaakt,en de moed zakt me behoorlijk in de schoenen want we hikken vaak tegen een verliespunt aan en met veel geluk halen we 170..
Mijn pony is altijd pittig geweest,en een stresskip,maar sinds de m2 luister ze niet meer naar mijn hulpen,vooral met de proef rijden.
(als ik been geef om bijvoorbeeld voorwaarts te gaan zet zij de travers in,of ineens een keertwending,of ze springt aan terwijl ik een duidelijke hulp geef voor het voorwaarts gaan.)
Ze is dan ook erg zenuwachtig,knabbelt op het bid,en zit constant in de piaffe.
Afgelopen wedstrijd begon het gedoe ook allemaal al in de draf & galop..
Ze is altijd al een beetje pittiger geweest met buitenconcoursen,maar zo erg hebben we het nog niet meegemaakt.(ook vanalles geprobeerd met oefenen,alleen maar tempo wisselingen,zachte hand,iets meer aanpakken,veel verschil maken,ook met verschillende instructrices/instructeurs is het probleem besproken.
Het kan ook mede door de spanning in mij in de proef komen,maar ik ben altijd wat gespannen geweest in de proef,nooit last van gehad,en na de groeten is het weg en wil ik er tegen aan.
Voor mij heeft er een meisje opgereden,tot de M2 & is hier mee gestopt,door exact het zelfde probleem.
Het kan ook zijn dat dit het limiet is van de pony,maar ik weet het echt niet meer.
(Het probleem is heel moeilijk uit te leggen,eigelijk moet je het zien of voelen voordat je het echt begrijpt wat ze nou precies doet. :P )
Zodat jullie je wat kunnen 'inleven' hier wat foto's van afgelopen zomer 2009/winter 2010.
http://nl.tinypic.com/r/289k0hf/3
Zomer 2009,nog in de L2.
http://nl.tinypic.com/r/2j5kt41/3

Sorry voor het lange verhaal.
Alle tips zijn welkom! :D

tamary

Re: Pony kan niet wachten op de hulpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:28

Volgens mij knik je op de 2e foto in in je heup en verder zit je zover ik zo even zie niet recht boven je pony en of niet recht in je lijf. Met wat extra spanning kan het best dat je pony tegenstrijdige signalen doorkrijgt en dus iets anders doet dan wat jij denkt te vragen.

Ik zou eens kijken naar een centred riding instructeur en in elk geval je rijden in de ring filmen, dan kan je kijken wat er werkelijk gebeurt.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 19:39

tamary schreef:
Volgens mij knik je op de 2e foto in in je heup en verder zit je zover ik zo even zie niet recht boven je pony en of niet recht in je lijf. Met wat extra spanning kan het best dat je pony tegenstrijdige signalen doorkrijgt en dus iets anders doet dan wat jij denkt te vragen.

Ik zou eens kijken naar een centred riding instructeur en in elk geval je rijden in de ring filmen, dan kan je kijken wat er werkelijk gebeurt.

Ja,klopt mijn rechterheup knikt in,maar dat is nu niet meer.(foto's L2)
Voor zover ik weet zit ik wel gewoon recht boven mijn paard,kan lijken van niet,maar iniedergeval nog nooit commentaar op gehad,maar ik zal er op letten.
Filmen hebben we al 3x gedaan,het beeld goed bekeken & daar de training op aangepast,helaas niks geholpen.:(
Ik zal eens wat informatie gaan zoeken over een centred riding instructeur.
bedankt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:53

Denk dat de spanning die in jou zit over gaat naar de pony .
Op de eerste foto is te veel druk in de mond van de pony , misschien juist op dat soort moment even wat meer en diep ademen en zeker ook in je handen, de 2de foto is je zit je erg aan de buitenkant.
Centered riding zou idd wel kunnen helpen, maar ook meer aan je techniek gaan werken ook het theoretische gedeelte , zeker op een wat pittige pony is dat erg fijn

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:59

Pony kan ook zover vooruit denken dat ze weet wat er gaat komen, start eens een keer HC zodat je niet voor de punten hoeft te gaan, gewoon kort losrijden en dan zonder spanning de ring in net alsof het een trainingsritje is, wie weet.
En thuis geen proeven oefenen , ga in je training gewoon wat anders doen of ontspannen buitenrijden.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:06

Zou het voor jou een probleem zijn om bv 2 maanden geen wedstrijden te rijden en de trainingen even aan de wilgen te hangen? Gewoon even 2 maanden niets anders dan een buitenrit en de weide op. Daarna de boel weer oppakken. Klinkt heel gek maar het kan vooral bij de wat sensibelere paarden én ruiters héél goed uitpakken zo'n pauze. Even de boel verwerken, zeg maar.

HC in combinatie met géén proeven oefenen is ook een goede tip idd.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:57

Ik zou ook even een maand misschien 2 maanden back to basic gaan. Even alleen concentreren op simpele (wacht-)oefeningen, lekker lang en laag, sturen, remmen en gas. De oefeningen zelf even laten voor wat het is. Denk dat je heel snel verbetering zal zien. Een hele vakantie kan ook geen slecht idee zijn, gewoon even een weekje helemaal niets. Succes ermee iig!

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:49

midgie schreef:
Denk dat de spanning die in jou zit over gaat naar de pony .
Op de eerste foto is te veel druk in de mond van de pony , misschien juist op dat soort moment even wat meer en diep ademen en zeker ook in je handen, de 2de foto is je zit je erg aan de buitenkant.
Centered riding zou idd wel kunnen helpen, maar ook meer aan je techniek gaan werken ook het theoretische gedeelte , zeker op een wat pittige pony is dat erg fijn

Dat de spanning van mij over gaat naar mijn pony zou goed kunnen,maar geloof me dat is het niet alleen.
De foto's geven wel echt een slecht beeld van mijn rijden,heb dus ook totaal geen recente foto's...:(
Maar wijken is nooit mijn sterkste punt geweest & die galop foto,lijkt ze wat opgetrokken/gekropt te lopen,maar is een moment opname.
Verder bedankt voor je tips,zal er zeker wat mee doen!

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:52

Bedankt voor jullie tips! :D
Ik heb tot ongeveer september geen wedstrijden meer(dus 8 weken lang niet meer,ook de lessen stoppen,zomerstop,maar dat is maar voor 4 weken.)
Ik hoop dat dat rust geeft,ik train haar nog wel gewoon door,nu eerst even een week of 2 lekker wat springen,naar buiten,en wat grondwerk,af en toe lichte dressuur oefeningen,en daarna nog steeds wat springen & rustig aan doen,maar wel steeds wat meer naar de dressuurtrainingen toewerken,dus meer schakelen,tempowisselingen,geen oefeningen uit de proef(SB,travers,achterwaarts) en gewoon de basis stap draf galop,hopen dat dit resultaat geeft.

Denken jullie dat dit de juiste manier is,nog aanvullingen/tips?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:05

Even een rustperiode kan nooit kwaad. Vind je pony sommige oefeningen mss nog wat moeilijk waardoor ze wat opgewonden raakt? Mss es wat meer basis oefeningen en naar ontspanning rijden. Of ook eens naar een wedstrijd met haar zonder zelf mee te doen, mss raakt ze dan de stress wat kwijt.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:12

Searcher schreef:
Even een rustperiode kan nooit kwaad. Vind je pony sommige oefeningen mss nog wat moeilijk waardoor ze wat opgewonden raakt? Mss es wat meer basis oefeningen en naar ontspanning rijden. Of ook eens naar een wedstrijd met haar zonder zelf mee te doen, mss raakt ze dan de stress wat kwijt.

Nee,ze heeft Z1 gelopen. :P
Dat is het probleem mijn training bestaat uit naar de onspanning rijden,en madam loop vanaf minuut 1 zo ontspannen als ik weet niet wat..
Basisoefeningen zou kunnen,zullen we proberen,alhoewel we al vaker een week niks anders hebben gedaan als de basis stap draf galop,daarom het is zo moeilijk. ;(
wel ergbedankt!:D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:11

Als ze zo heet word sla dan al die tempowisselingen en overgangen eens over, vooral op een wedstrijd.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:56

kun je ook niet een paar keer op ander terrein gaan oefenen op de dingen die in de wedstrijd verkeerd gaan? Dan word het misschien wat minder spanning opgebouwd??

Doet ze hetzelfde thuis ook?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:06

Ik denk ( let wel DENK!) dat je je hulpen te groot geeft.
Daardoor gaat ze te veel doen en als jij dan corrigeerd wordt het te verwarrend voor haar.
Je zegt dat je zijgangen altijd een probleem zijn geweest..zorg dat die goed in orde zijn thuis, want in de M worden dat er natuurlijk meer...denk aan schouder binnenwaarts, traver en je keert wendingen.
Dat zijn allemaal oefeningen waar de eenzijdige kuithulp bij nodig is en waar je paard dus gehoorzaam moet zijn.
Maar het is heel moeilijk om advies te geven als je de combinatie niet ziet rijden.
Je hebt in elk geval wel een prachtig dier onder je billen en zelf zit je er ook keurig op, dus daar kan het niet an liggen!

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:55

stoer schreef:
kun je ook niet een paar keer op ander terrein gaan oefenen op de dingen die in de wedstrijd verkeerd gaan? Dan word het misschien wat minder spanning opgebouwd??

Doet ze hetzelfde thuis ook?

Ik oefen al regelmatig op ander terein.;)

Heel soms doet ze het thuis ook.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:57

aerdenhout1 schreef:
Ik denk ( let wel DENK!) dat je je hulpen te groot geeft.
Daardoor gaat ze te veel doen en als jij dan corrigeerd wordt het te verwarrend voor haar.
Je zegt dat je zijgangen altijd een probleem zijn geweest..zorg dat die goed in orde zijn thuis, want in de M worden dat er natuurlijk meer...denk aan schouder binnenwaarts, traver en je keert wendingen.
Dat zijn allemaal oefeningen waar de eenzijdige kuithulp bij nodig is en waar je paard dus gehoorzaam moet zijn.
Maar het is heel moeilijk om advies te geven als je de combinatie niet ziet rijden.
Je hebt in elk geval wel een prachtig dier onder je billen en zelf zit je er ook keurig op, dus daar kan het niet an liggen!

Dankje,Schouderbinnenwaarts doet ze super,tenminste thuis..
Travers heeft ze wat meer moeite mee,zijn we wel mee bezig.
Ja,daar zou het aan kunnen liggen,maar het oplossen is echt moeilijk.
Toch heel erg bedankt voor je tips! :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:00

Klopt het dat je de proef vaak en in dezelfde volgorde hebt gereden? Beetje paard onthoud dan wat er kokken gaat, en een slimme gaat inderdaad meedenken. In de western hebben ze hier een leuke oplossing voor 'fool them, to school them'; je rijdt dezelfde oefeningen, maar in totaal andere volgorde. Mischien helpt het als je op deze manier thuis en op losrijdterrein rijdt? Mischien als het kan, ook eens in een lege ring?

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:13

Juut schreef:
Klopt het dat je de proef vaak en in dezelfde volgorde hebt gereden? Beetje paard onthoud dan wat er kokken gaat, en een slimme gaat inderdaad meedenken. In de western hebben ze hier een leuke oplossing voor 'fool them, to school them'; je rijdt dezelfde oefeningen, maar in totaal andere volgorde. Mischien helpt het als je op deze manier thuis en op losrijdterrein rijdt? Mischien als het kan, ook eens in een lege ring?

Ja,dat zou kunnen,maar ik oefen de proef eigenlijk nooit alleen als de nieuwe proeven ingaan.
Ook is het meer dat we door dit gedoe,de oefeningen niet uit kunnen voeren,tjaa het is echt moeilijk uitleggen.
Hij doe SB,wijken,achterwaarts goed thuis,en op concours is het niks.
Keertwendingen daar wordt hij druk van zélf thuis,maar als ze op concours dan de keertwendingen heeft gehad en het is goed gegaan verzint ze wel weer iets anders waarbij ze kan etteren.

bedankt voor je tips. :D