Ik rijd nu ongeveer een kleine 2 jaar wedstrijd met mijn pony,op dit moment zitten we in de M2 en hebben we 1 wintspunt.
We hebben over het algemeen in elke klas goed gescoord en met de top meegedraaid,sinds de overstap na de m2 is het hopen dat we met geluk geen laatste worden..
Voor vele is de M2 een moeilijke klasse,maar mijn probleem heb ik (voorzover ik dan heb gezocht/gevraagd ect.) nog niet vaak gehoord.
Namelijk mijn pony loopt als met lessen heel fijn,en kan ze makkelijk een top proef neerzetten,af en toe wacht ze niet op mijn hulpen,maar daar is nog over in te zien,met losrijden loopt ze zo fijn & dan gaan we de ring in,alles gaat goed tot dat we moeten overgaan in stap,dan is mevrouw er niet meer bij met d'r hoofd.
We moeten dan stappen,en wij zitten dan in de 'soort van piaffe',ontspannen,druk geven,wat harder met de hand,zwaar zitten,opsluiten en been geven,niks doen het helpt allemaal niet.
Dan moeten we afwenden en keertwendingen maken,nou deze vliegt ze uit,en zet ze eigenlijk zo goed als zelf in..
hierna is kan ik niks meer beginnen met mijn proef,want middenstap begint ze met schuinlopen,zijwaarts bordjes om rijden,de galop springt ze met heeeel veeel geluk net goed aan,en dan is ze niet te houden,en maar overspringen en dansen en schuin galopperen.
Ik heb dit nu 8 proeven meegemaakt,en de moed zakt me behoorlijk in de schoenen want we hikken vaak tegen een verliespunt aan en met veel geluk halen we 170..
Mijn pony is altijd pittig geweest,en een stresskip,maar sinds de m2 luister ze niet meer naar mijn hulpen,vooral met de proef rijden.
(als ik been geef om bijvoorbeeld voorwaarts te gaan zet zij de travers in,of ineens een keertwending,of ze springt aan terwijl ik een duidelijke hulp geef voor het voorwaarts gaan.)
Ze is dan ook erg zenuwachtig,knabbelt op het bid,en zit constant in de piaffe.
Afgelopen wedstrijd begon het gedoe ook allemaal al in de draf & galop..
Ze is altijd al een beetje pittiger geweest met buitenconcoursen,maar zo erg hebben we het nog niet meegemaakt.(ook vanalles geprobeerd met oefenen,alleen maar tempo wisselingen,zachte hand,iets meer aanpakken,veel verschil maken,ook met verschillende instructrices/instructeurs is het probleem besproken.
Het kan ook mede door de spanning in mij in de proef komen,maar ik ben altijd wat gespannen geweest in de proef,nooit last van gehad,en na de groeten is het weg en wil ik er tegen aan.
Voor mij heeft er een meisje opgereden,tot de M2 & is hier mee gestopt,door exact het zelfde probleem.
Het kan ook zijn dat dit het limiet is van de pony,maar ik weet het echt niet meer.
(Het probleem is heel moeilijk uit te leggen,eigelijk moet je het zien of voelen voordat je het echt begrijpt wat ze nou precies doet.
)Zodat jullie je wat kunnen 'inleven' hier wat foto's van afgelopen zomer 2009/winter 2010.
http://nl.tinypic.com/r/289k0hf/3
Zomer 2009,nog in de L2.
http://nl.tinypic.com/r/2j5kt41/3
Sorry voor het lange verhaal.
Alle tips zijn welkom!