Dressuur probleem HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miranda94

Dressuur probleem HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:25

Hallo!

ik heb mijn pony sinds juni een jaar.
hij is erg op de voorhand gereden (vorige baasje was alleen maar druk bezig met het hoofd in een krulletje)
daardoor liep hij erg op de voorhand, had een super dikke nek en een heel dun kontje.
toen ik hem had zijn we meteen begonnen met lessen en het ging na een tijdje steeds beter.

en afgelopen maanden ging het opeens zo goed dus lekker getraind en steeds iets meer en hij liep top!
lekker over zn rug en hij liep mooi nagevelijk.
maar sind 2 weken niet meer elke x als ik met mn buiten hand zn buitenschouder tegen hou en hem van achter iets bij drijf om zn binnen achterbeen naar buiten de duwen begint hij heel hard met zn hoofd te schudden, probeerd te steigeren, en hij loopt gewoon klakkeloos achteruit bijna het draad in (rij in een weiland) zodra je hem dan weer voorwaats wil drijven begint hij te bokken. en zo gaat het de heletijd door. (ook na een half uur losrijden)
dit is alleen het probleem op de linkerhand. de rechterhand gaat super.

ik zit er aan te denken om een x een fysio te laten komen.

groetjes miranda!

Oreo

Re: Dressuur probleem HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:29

Beetje afgezakt en heel erg standaard; Maar goed iemand moet het als eerste posten. Heb je zijn tanden/rug / zadel als eens na laten kijken?

miranda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:32

Oreo schreef:
Beetje afgezakt en heel erg standaard; Maar goed iemand moet het als eerste posten. Heb je zijn tanden/rug / zadel als eens na laten kijken?

zadel ligt er al 4 jaar op en is voor hem op maat laten maken, zijn tanden is niks mis mee denk ik want heb pas gesprongen en kon hem normaal tegen houden, met zn rug zou ik wel ff naar mn instructrice kunnen gaan ;)
dankjewel

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:55

Dat dat zadel er al vier jaar op ligt zegt niet zoveel hoor. Aan je OP te lezen zal hij veranderd zijn qua bespiering, dus kan het heel best zijn dat het nu niet meer ideaal ligt.............. Succes!

nalaenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:58

ja ik zou ook het zadel eens na laten kijken.. ik heb ander half jaar met een zadel gereden, op gegeven moment steeds meer protest bij mijn paard, zijn spieren veranderden dus het zadel knelde bij zijn rug behoorlijk.. nu een ander zadel en het gaat weer helemaal perfect..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:02

een zadel moet je elk half jaar tot elk jaar na laten kijken. een paard verandert en het zadel verandert niet altijd mee.
je kan niet zien aan dat het paard te houden is tijdens het springen dat zn tanden goed zijn. dat kan alleen een paardentandarts door zn mond open te doen. wel kan je een vermoeden hebben vanwege proppen/ bit niet goed aanpakken enz. dus ik zou ook zeker een tandarts erbij laten komen. zeker als dit paard al tijdje niet is gedaan. tandarts is ong 1 x per jaar nodig bij een paard met een goed gebit. als je paard afwijkingen heeft is het dus vaker nodig.

zou eerst beginnen met deze 2 dingen en dan de fysio bellen die kan ook veel helpen

succes ermee

marisje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:08

misschien heeft je paardje wel net last van die spieren die jij hem vraagt te gebruiken?
zoals ik het lees, is die verder gewoon te rijden en heeft ook geen last van de aanleuning of andere dingen waar je ineens tegenaan loopt?

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:20

Ik zou inderdaad beginnen met de dingen die hij op of om heeft, dus het zadel. Is er niet een verandering gekomen in het rijden of de omgang? Want het is wel heel plotseling, dus moet er iets veranderd zijn. Rijd je niet op een andere manier, iets wat hij niet zo leuk vindt of zo?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:06

Hmmm , zadel ligt er al 4 jaar op, jij hebt 'm al ruim een jaar dus wrs is het zadel sowieso al een jaar niet nagekeken en ook zijn gebit niet. Dit zijn dan de eerste 2 dingen waarop ik zou laten controleren. Als dit oké is, dan rijtechnisch eens bekijken waar het fout gaat, is je paardje goed recht?

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:18

Hee!
Dit probleem ben ik eerder tegen gekomen en het lijkt erop dat je paard misschien scheef loopt?
Zodra jij die wending in wil zetten moet het paard zijn lichaam totaal de andere kant op zetten en doet dit zeer aan de spieren in zijn nek.
Je kunt fysio proberen, maar je kan ook veel oefenen met stelling en buiging. Misschien dat het dan beter word ?
Laat maar weten of je er iets mee kan :D!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:27

er eens op rijden zonder zadel en dan kijken of hij hetzelfde doet....zo ja,is de kans erg groot dat het aan het zadel ligt.

zo niet is de tandarts en osteopaat de volgende stap.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:16

het kan sowieso aan het zadel liggen, als je 1 keer zonder zadel rijd betekend niet dat het dan gelijk over is.. misschien heeft het zadel wel schade aangericht aan zijn rug? als jij altijd met veel te kleine schoenen loopt, loop je ook niet gelijk goed zonder schoenen! moet eerst herstellen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:47

Grote kans dat het zadel na 4 jaar niet meer ok ligt, een zadel hoort idd elk half jaar en soms sneller na gekeken te worden.
Ook het gebit even laten controleren , zeker als het paard steeds lekker liep dan zouden jou alarm bellen moeten gan rinkelen en gelijk gaan uit zoeken waardoor het komt zou zeker ook even niet met het zadel blijven rijden tot is uit gesloten dat het daar aan ligt, lekker even zonder zadel gaan rijden en voel dan eens hoe hij reageert.

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:16

miranda94 schreef:
Oreo schreef:

zadel ligt er al 4 jaar op en is voor hem op maat laten maken, zijn tanden is niks mis mee denk ik want heb pas gesprongen en kon hem normaal tegen houden, met zn rug zou ik wel ff naar mn instructrice kunnen gaan ;)
dankjewel

Wat is volgens jou een zadel op maat gemaakt voor je paard? Mijn zusje kocht nl een paard mét zadel die op maat gemaakt zou zijn, maar die bleek toch echt niet (meer) goed te liggen. En zeker zoals eerder gezegd hier, na 4 jaar word het toch echt wel eens tijd om hem na te laten kijken. Ik laat elk jaar iemand (afgestudeerd volgens de laatste opleidingen op dit vakgebied) naar mijn zadel en paard kijken http://www.oldehietmoat.nl/. Verder gaat mijn paard 1 maal per jaar naar de osteophaat ter controle en eventueel behandeling http://www.osteopathiepaard.nl/ want een instructice kan dit niet zo zien, tenzij ze ervoor geleerd heeft. En anders was het haar ook wel eerder opgevallen toch? En mijn paard gaat 1 keer per jaar naar de tandarts. Misschien kun je jouw paard juist wel zo goed bij je houden tijdens het springen omdat er iets in zijn wang steekt als jij aan de teugels zit? Ik zeg maar wat, maar wat ik daarmee bedoel is, dat je niet kunt weten en zelf niet zo kunt zien of jouw paard wat aan zijn gebit mankeert.

Wat ik hierboven lees, over zonder zadel rijden, snap ik wel, maar lijkt me niet echt handig. Ten eerste omdat je er totaal anders op zit dan met zadel en je de oefening niet kan uitvoeren zoals normaal en ten tweede is het niet zo prettig zitten als hij van die kapriolen uit gaat halen....

Het lijkt er echt op dat dit een lichamelijk of een probleem van je tuigage is... Een fysio, waar je aan zit te denken is ook geen slecht idee of een paarden masseur, kan ook heel veel doen! Ik zou beginnen met iets dat, mocht het niet baten het niet kan schaden. En vaak als je iemand er bij haalt, of dat nu een masseur/osteopaaht/fysio is... Als zij het niet goed kunnen oplossen, weten zij vaak wel waar je dan heen moet!

Succes er mee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:18

het is de enige oplossing om te weten of het aan het zadel ligt of niet...zonder zadel rijden.
doe een beugelriem om zijn nek zodat je je kunt vasthouden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:12

geerke schreef:
het is de enige oplossing om te weten of het aan het zadel ligt of niet...zonder zadel rijden.
doe een beugelriem om zijn nek zodat je je kunt vasthouden.

als de de oorzaak het zadel is? en nu iets niet goed zit in zijn rug, is het toch niet over als je zonder zadel erop zit?

Chap_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:16

Het komt op mij over dat de oorzaak iets medisch is of niet (meer) passend tuig. Ik zou het voor de zekerheid allemaal na laten kijken.

Ook de tanden, want dat je laatst gesprongen hebt met hem en dat je hem tegen kon houden betekend niet dat hij geen last van zijn mond/tanden kan hebben. Succes ermee!

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:37

Het klinkt inderdaad erg als een fysiek probleem, een keertje goed na laten kijken dus.
Wat zegt je instructrise ervan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:45

Als jou instructrice weet hoe je een paard recht krijgt, dan zou je deze vraag eigenlijk niet hoeven te stellen op bokt!
Vraag het eens aan je instructrice..kan zij je niet verder helpen met dit probleem, ga je op zoek naar een ander.

En of het nu aan het zadel ligt, het bit, jou aanleuning, jou been hulp, of wat dan ook...een goede instructeur moet dat eigenlijk herkennen en weten op te lossen.