Soepelheids oefeningen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaaaaaa

Soepelheids oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 11:45

Mijn paard is vrij stijf en daarom zoek ik wat oefeningen buiten voltes enzo om haar soepel te maken, zo dat ze mooier en sneller aan de teugel zal lopen nu doet ze het af en toe eens op het einde.

Bopje

Re: Soepelheids oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:49

Slangenvoltes, gebroken lijnen, veel beweging geven, niet te lang rijden, zorgen dat ze geen spierpijn kwijgt.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:51

Misschien kun je 8 jes maken.
Dus bij a een volte linksom en dan bij x wisselen en volt c rechtsom.
De ene volte doe je bijv. in stap dan de andere in draf en weer de andere in galop.
Zo worden ze wel aardig soepel.

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 12:46

Dankje ;D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:49

Goed dressuur les nemen. En schouderbinnen en Travers leren. Dat werkt veel beter dan voltes en 8jes enz.. Aangezien ze daar bij niet heel erg in hun lichaam moeten buigen en met travers en SB wel..

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:11

Anoniem schreef:
Goed dressuur les nemen. En schouderbinnen en Travers leren. Dat werkt veel beter dan voltes en 8jes enz.. Aangezien ze daar bij niet heel erg in hun lichaam moeten buigen en met travers en SB wel..

Travers ken ik niet wat is dat eigelijk?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:09

Tis niet verkeerd dat je niet weet wat travers is, maar dan zou je kunnen verwachten dat je het gewoon even gaat opzoeken hé.....
Wel "travers" is het naar binnen vragen van de achterhand en daarbij ook een heel zachte binnenstelling vooraan, dus je paard zal als een banaan gaan lopen (mooi gebogen dus)
Dit is idd een heel goede oefening, en toont ook of je paardje een beetje mee wil werken en of de ruiter ook een beetje controle heeft over de achterhand.
Dit is een zeer goede oefening voor het opwarmen van een paardje, het vergroot ook de soepelheid, het stretchen van de spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:42

aeolusnr1 schreef:
Tis niet verkeerd dat je niet weet wat travers is, maar dan zou je kunnen verwachten dat je het gewoon even gaat opzoeken hé.....
Wel "travers" is het naar binnen vragen van de achterhand en daarbij ook een heel zachte binnenstelling vooraan, dus je paard zal als een banaan gaan lopen (mooi gebogen dus)
Dit is idd een heel goede oefening, en toont ook of je paardje een beetje mee wil werken en of de ruiter ook een beetje controle heeft over de achterhand.
Dit is een zeer goede oefening voor het opwarmen van een paardje, het vergroot ook de soepelheid, het stretchen van de spieren.

En daarbij is het een oefening waarbij het achterbeen uitstekend word getraind. En de oefening werkt heel goed om te rechtrichten. En het paard moet zijn aandacht bij jou hebben anders is de oefening niet uit te voeren. Terwijl slangen voltes en gewone voltes makkelijk te rijden zijn met een paard dat niet op let.

komeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:25

Anoniem schreef:

Helemaal mee eens.
En als toevoeging daarop is het misschien fijn om af en toe te gaan longeren inplaats van rijden, en dan niet een beetje in de ronte laten rennen, maar trainen aan de longe. Dat hielp bij mij ook veel. ;)

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:55

bij mijn paardje helpt het erg goed als ik hem na het warm rijden help met rekken van de spieren. doe dit wel op verantwoorde wijze nadat je er aanwijzingen etc van hebt gehad van iemand die weet wat hij doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:57

Op een kleine volte zetten en daarin overgangen maken.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:40

voor het rijden de hals losmaken door te buigen ,, bij mij werkt dat altijd goed ,, en veel voltes rijden en overgangen rijden .

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:56

Een van de paarden die ik rijd, is altijd stug en helemaal niet soepel geweest. Nu ging het goed tot ik van de winter ziek werd en er dus niets mee is gedaan tot nu...
Ik heb gister voor het eerst weer gereden (15min) maar het ging echt helemaal niet.. Zou longeren veel helpen om een beetje soepelheid terug te krijgen zodat ik teminste weer kan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:18

Sammielola13 schreef:
voor het rijden de hals losmaken door te buigen ,, bij mij werkt dat altijd goed ,, en veel voltes rijden en overgangen rijden .

Als je dit doet moet je wel zorgen dat het paard al warm gestapt is. Anders kun je blessures veroorzaken.

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:31

Ik rij altijd heeel veel figuren en dan vooral voltes en achtjes met lekker veel stelling&buiging.

Ik rij ook vaak een volte en dan i.p.v stelling naar binnen, stelling naar buiten. En dat dan steeds afwisselen. In alledrie de gangen,
Werkt bij mij erg goed.

Succes!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:50

Travers, renvers, SB, extra stelling vragen in wendingen en op voltes, contra stelling. Op de voltes achterhand naar binnen en naar buiten, vwb voorhand dito, wijken, appuyeren. Dit zijn allemaal oefeningen om je paard los te krijgen in zijn lichaam. Belangrijk is dat je paard daarbij ontspannen is/blijft en in een wat lange, lage hoofd/hals positie loopt zodat ook de rug los blijft. Tijdens deze oefeningen ook wat schakelen indien mogelijk.

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:55

Je kunt ook gewoon op de lange lijn wat gaan buigen. Als ze een beetje warm gestapt is, wat stelling naar binnen en naar buiten vragen. Ze moet wel goed aan het been zijn, anders gaat ze alsnog op de volte.
Verder op de volte je binnenhand iets verder naar binnen doen, zodat ze wel moet buigen..

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:57

Konik schreef:
Je kunt ook gewoon op de lange lijn wat gaan buigen. Als ze een beetje warm gestapt is, wat stelling naar binnen en naar buiten vragen. Ze moet wel goed aan het been zijn, anders gaat ze alsnog op de volte.
Verder op de volte je binnenhand iets verder naar binnen doen, zodat ze wel moet buigen..

Succes!

Als je paar daarvan op de volte gaat is hij niet goed afgericht.. Aangezien je moet sturen met je binnen been en buiten teugel

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:02

Anoniem schreef:
Konik schreef:

Succes!

Als je paar daarvan op de volte gaat is hij niet goed afgericht.. Aangezien je moet sturen met je binnen been en buiten teugel

Klopt, helemaal gelijk. Dan luistert hij niet goed naar het been > is hij dus niet geweldig afgericht op het been.