huppel-draf fries paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katia_Tygo

huppel-draf fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 00:24

een pas gekocht fries paard. Hij huppelt in draf, enkel als hij bereden wordt.
Volgens de fokker is dit door een te zware persoon die erop heeft gereden. zo zou hij een spiertje verroken hebben. Wat is jullie gedacht? Kijk maar eens naar deze link. BTW. hij is 4 jaar en al 2 maand bereden onder het zadel.
http://www.youtube.com/watch?v=6WQkpJ-V9kk

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:32

Let er goed op dat je op het goede been licht rijd!
je paard lijkt regelmatig ( geen vloeiend beeld) sommige jonge paarden hebben huppeltjes, mijn eigen paard had een huppeltje.
ik hem hem toen Voor laten beslaan veel overgangen dan gaat het er vanzelf uit
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 10-07-10 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Girl In The Mirror

Re: huppel-draf fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:38

pony die ik reed deed dat vanwege niet-passend zadel (boom was te wijd en het zadel belemmerde de schouder). Ik kan het niet zo goed zien, het filmpje is niet echt vloeiend, maar doet hij het gewoon tijdens de draf of voornamelijk in de overgangen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:42

Wat ik zie is een persoon die het paard (nog) enorm stoort in zijn beweging. De persoon moet veel soepeler meebewegen. Daarbij heb ik het idee (maar kan me vergissen) dat de bak vrij zwaar is. Kun je wat meer info geven over hoe vaak je wat met hem doet?
Ik zou voor de zekerheid een DA de rug na laten kijken en de zadelmaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 02:47

Doet hij dit ook zonder dat er een persoon op zit? Als je hem aan de longe hebt en in draf zet?

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:48

Hierboven staan al een aantal opties, misschien kan het ook zijn dat het basistempo ontbreekt. Hj versnelt, komt terug, versnelt en komt weer terug, in die momenten zie ik vooral de huppel. Pas onder het zadel, misschien nog wat instabiel en een ruiter die nog niet geheel de onafhankelijk zit beheerst kan het paard storen. (ik zou ook proberen minder te stuwen met je zit)
Ik zou iid uitsluiten dat het aan het zadel of iets anders ligt en me dan concentreren op basistempo en zelf proberen een wat stillere zit te hebben.
Veel succes want het lijkt me een leuk dier.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:56

Ik zou een paar lessen nemen.
Mijn merrie huppelt ook in draf als ze haar hoofd te hoog heeft.
Paard loopt niet ontspannen en snapt de hulpen niet helemaal.
Hoe meer je het hoofd kan laten zakken hoe beter je paard zal gaan lopen.
Let goed op dat je op het goede been zit.
Ik zag dat je op het verkeerde been zat en je paard terug viel naar stap.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:08

Mijn paard deed dit ook teon ze net onder het zadel was en bij haar was het een balansprobleem.
te snel willen draven wardoor ze over haar top ging end aarbij een huppel maakte om het te corrigeren.
Zoals hier al gezegd werd probeer het paard te ontspannen en het hoofd te laten zakken train de spieren en de balans en dan zal dit probleem minder worden

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:07

Verplaatst van MD naar RT.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:25

Het kan ook gewoon jongigheid en onbalans zijn. Ik zie een paard wat nog niet helemaal weet wat ie er mee moet, weinig balans heeft en een ruiter die af en toe ook niet helemaal in balans zit. Het paard is pas 4 en erg zoekende naar wat je wilt. Wees duidelijk in wat je wilt en beweeg mee, ook als ze huppelt of bij overgang naar draf ineens sneller gaat dan jij wilt. Geef haar wat tijd om te leren, ik denk dat het dan vanzelf overgaat. Het is een leuke fries. Succes!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:28

Ik zou er eerst eens een goede fysio bij halen, nu is ze nog maar kort onder het zadel en mocht er iets mis zijn en je wacht langer, heb je veel meer moeite om het weer goed te krijgen.
Mijn Gelderse doet het ook wat, die heeft dus een schouderprobleem. Na twee behandelingen gaat het al veel beter!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:36

Bijna altijd het resultaat van spanning in de rug in combinatie met een tegenwerkende hand. Aangezien dit precies wat het filmpje laat zien verwacht ik dat het hier ook het probleem is.
Leer dit paard eerst maar eens zakken en ontspannen en vanuit daar laat je hem dan aantreden in draf waarbij je ruimte geeft met je handen.

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:38

Nog duidelijk geen balans onder het zadel.
Het huppeltje lijkt alsof hij aan wil springen in galop.
Wellicht komen je hulpen nog niet goed door ( misschien iets te veel ) of snapt hij het nog niet zo goed. ( 2 maanden onder zadel is nog niet zo lang hoor )
Probeer eerst eens rustig een basisstap en basisdraf er in te krijgen.
Een fries van 4 is vaak nog wat slungelachtig in zijn bewegingen en zal verbeteren als hij meer bespiering krijgt.
Wel een leuke fries hoor :)

Succes er mee en gun hem wat tijd ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:40

Ik zou ook zeker even het paard qua rug en zadel nakijken. Maar na mijn idee zijn die huppeltjes meer omdat hij bijna wil aanspringen in galop. Althans dat lijkt zo.. het filmpje is behoorlijk schokkerig dus probeer dat eruit te halen.
Laat hem voorlopig gewoon maar lekker lopen op zijn eigen benen, hij is nog maar 2 maanden onder het zadel schrijf je. Het kan natuurlijk ook onbalans zijn. Succes hoor.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:44

Die "huppel" is een poging tot het aanspringen in de galop.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:19

Die huppel is inderdaad een poging tot aanspringen in galop doordaat ze over hun eigen tempo gaan lopen en zich nietm eer goed kunnen bijbenen.
Met zo'n hupje krijgen ze hun tempo weer terug en gaat het weer even goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:34

volgens mij is die huppel inderdaad een miscommunicatie,en onbalans zal zeker ook een rol spelen...

als je paard aanspringt in de verkeerde galop,weer opnieuw een overgang maken en niet een heel rondje in de verkeerde galop maken....of zie ik het verkeerd?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:36

het lijkt me idd onbalans, dat kan ook komen doordat de vorige eigenaar teveel op de teugels reed en het paard waarschijnlijk gewend is om op een 5de been te rijden, dat word je paard nu weggenomen waardoor er weer onbalans ontstaat

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:37

ik had het met mijn haffie ook heel erg ;)

je moet veel overgangen maken, en streng zijn als die het doet, dus meteen weer terug nemen en overnieuw de overgang maken.
het is zegmaar dat die niet echt 100% aan je been is, dat die als het ware in de draf valt en vanuit de huppel verderdraaft ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:41

nog iets, ik heb dit zowiezo al best vaak gezien bij friezen

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:44

oOoKellyoOo schreef:
nog iets, ik heb dit zowiezo al best vaak gezien bij friezen

bij haflingers en fjorden heb je hier ook last van ;)
het komt vaker voor bij koudbloeden dan bij warmbloeden, omdat die vaak iets sneller aan het been zijn.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:47

ah oke, dan kom je eigelijk idd weer uit op onbalans en/of onbegrip, oftewel miscommunicatie tussen ruiter en paard, ruiter wilt paard snapt niet goed en huppel en dan correctie

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:51

oOoKellyoOo schreef:
ah oke, dan kom je eigelijk idd weer uit op onbalans en/of onbegrip, oftewel miscommunicatie tussen ruiter en paard, ruiter wilt paard snapt niet goed en huppel en dan correctie

haha, ja uiteindelijk wel ja :D
maar na een tijdje als ze het snappen gaat het gewoon weer goed ;)