Neiging tot telgang in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Neiging tot telgang in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 23:20

Mijn jong paard neigt naar telgang in stap tijdens het werk, maar ook op de wei. Het is nog altijd een viertakt, maar eerder aan de zeer nipte kant.
Hij is vier jaar, dus is hij nog niet heel sterk vanachter. Ik hoop dat het probleem daarvan komt, maar ik wil liever voorkomen dan genezen!
momenteel gaan wij veel wandelen, in het werk veel schakelen tussen en in de gangen.

Alle tips, oefeningen of ideeën zijn welkom!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Neiging tot telgang in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:25

Heb je er ooit een dierenarts naar de rug laten kijken? Gezien het feit hij het ook op de wei doet.

Bij (vooral jonge paarden) kan lateraal stappen een spannings probleem zijn, de ruiter houdt het paard te veel vast of wil teveel boven in rijden.

Rijtechnisch is het vaak heel goed op te lossen door met een lekker lange teugel los te stappen en gaan schakelen in zowel tempo/verruiming als in de hoofd/hals houding. Telkens als de spanning weer opbouwt en hij tegen het lateraal stappen aanzit, de spanning af laten vloeien door je teugels lang(er) te laten.

Verder is het een kwestie van sterker maken, bijvoorbeeld balkjes stappen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 23:18

Dank u voor de tips.

Hij stapt over het algemeen altijd zo. Zelfs in vw-nw houding is er weinig verschil.

Ik vind het vooral vervelend dat ik het niet voel of zie. En daarom nooit zeker weet of hij "nu" of "nu" correct loopt.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:01

Als je een laterale stap niet kan herkennen als je erop zit dan kun je bijvoorbeeld op asfalt gaan stappen en luisteren naar het ritme van de stap. Een goede stap klinkt als 1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4. Een laterale stap klinkt als 1,2,...3,4,... 1,2,...3,4...1,2,...3,4. Dat komt doordat de het voorbeen én achterbeen aan dezelfde kant gelijktijdig bewegen.

Ik denk dat je bij een laterale stap als eerste moet controleren dat je zelf niet het probleem bent. Er zijn ruiters die met te korte te strake teugels rijden, het paard wordt dan beperkt in zijn beweging en kan lateraal gaan stappen. Het kan ook zijn dat je teugels op goede lengte zijn maar dat je zelf te stug in je armen bent ook dan kan een paard beperkt worden in zijn beweging. zorg er dus voor dat je ellebogen "elastisch" zijn zodat je onderarmen de beweging van hoofd en hals van het paard kan volgen.

Als jij zelf het probleem niet bent dan kan het paard het probleem zijn en meestal ontstaat een laterale stap door spanning in de rug. Net zoals Quir schrijft. De rug eens goed na laten kijken kan dan zeker ook geen kwaad.

Sommige paarden met een laterale stap, stappen soms veel te gehaast. Dan zou je dmv je zithulp, de stap kunnen vertragen. (niet door het al te kort maken van je teugels, want dan wrodt het paard weer beperkt in zijn beweging, Bij een vertraagde stap kom je dichter bij het goede ritme van 1,2,3,4.

Bij paarden die nog jong zijn en de zijgangen nog niet goed beheersen, dan zou je een lichte vorm van wijken voor de kuit kunnen proberen. Bijvoorbeeld op de 2e of 3e hoefslag rijden en dan een beetje stelling naar binnen(alleen hoofd en nek géén buiging in de hals) aannemen en het paard een beetje laten wijken naar de hoefslag. Dit breekt ook de laterale stap. ook schouder voor en schouderbinnenwaarts, als een paard als iets gevorderd is, kunnen meer ritme brengen in een laterale stap.

Misschien heb je hier iets aan? succes!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 17:06

Jep, bedankt voor de tips!!!

Zal hem eens laten nakijken voor de zekerheid, gezien hij het ook op de wei doet.
Misschien toch ergens last van.

Het klopt dat hij "verzamelder" zuiverder loopt, wat eigenlijk tegenstrijdig is met wat je bij de GP-paarden ziet. Heeft dat dan te maken met een ev. medische reden of jong zijn?

Ik hoop iig dat ik het er uit krijg.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:04

Ik denk dat als een GP paard in een verzamelde stap in telgang gaat er teveel van voor naar achter verzameld wordt en daardoor te veel spanning in de rug ontstaat. Zodra zo'n paard in uitgestrekte stap gaat, loopt hij vaak ineens wel zuiver. In dat geval is de ruiter de oorzaak.

Een medische reden of jong zijn? geen idee. Bij jonge grote slungelige paarden is het meestal het gemis van kracht. Ik zou idd ook eerst een medische reden uitsluiten.

Ik hoop ook dat je het eruit krijgt. Neem de tijd ervoor want het is best moeilijk.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:10

mijne (1.78) deed het ook toen ie jong was.
Bij mij hielp het om als ie het ging doen paar pasjes schouderbinnenwaarts te rijden (dan kan het niet) en wat spelen in tempo.
Ik kan er nog steeds niet erg aanzitten in stap, maar krijg wel regelmatig 7s

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:24

Bedankt! ik ben begonnen met schouderbinnenwaarts te oefenen en het lukt best goed. Mijn lesgever heeft er ook naar gekeken en advieseert ook zijgangen, etc...
Frustrerend is wel dat hij na het eten naar de badkuip liep en een bijna zuivere telgang liet zien... grrrrrrrrrr

martine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:38

Heeft je paard misschien een erg ruime stap? ik heb dit probleem ook gehad met een zeer ruimstappend
paard. bij mij werkte het wel om in schouderbinnenwaarts te stappen maar bij wedstrijden bleef het best een probleeem.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:43

de mijne stapte altijd heel goed, maar door spanning is de stap heel erg onregelmatig geworden. Ook neiging naar telgang. Aan de longe kon ik het ook goed zien. Ik heb haar laten behandelen bij een Happy Athlete masseuse en probleem is weg (wel 4 behandelingen hoor, maar kon na de 1e al verschil merken). Kon er weer aankomen in de stap zonder dat ze helemaal gespannen werd.

Ik zou je paard zeker eens na laten kijken door een HA masseur o.i.d.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 15:06

martine1 schreef:
Heeft je paard misschien een erg ruime stap? ik heb dit probleem ook gehad met een zeer ruimstappend
paard. bij mij werkte het wel om in schouderbinnenwaarts te stappen maar bij wedstrijden bleef het best een probleeem.

klopt! Hij stapt heel ruim, zeker 3-4 hoeven over!
Stap je dan "korter" op wedstrijd? Of een beetje schouder voor op de lange zijde (als het voorkomt in de proef)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 15:09

Setteli schreef:
de mijne stapte altijd heel goed, maar door spanning is de stap heel erg onregelmatig geworden. Ook neiging naar telgang. Aan de longe kon ik het ook goed zien. Ik heb haar laten behandelen bij een Happy Athlete masseuse en probleem is weg (wel 4 behandelingen hoor, maar kon na de 1e al verschil merken). Kon er weer aankomen in de stap zonder dat ze helemaal gespannen werd.

Ik zou je paard zeker eens na laten kijken door een HA masseur o.i.d.

Hij is zeker los in zijn rug en heeft geen blokkades. Gelukkig maar! Hij is wel niet sterk ontwikkeld in zijn achterhand.
De DA is nog eens langs geweest en heeft aangeraden mioplast bij te geven, om hem te helpen zich te ontwikkelen en sterker te worden.

Een ostheopaat is zeker nog een optie die ik open laat.