Springpaardje dressuurmatig rijden -> VERZET!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisalotn

Springpaardje dressuurmatig rijden -> VERZET!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 15:35

Hallo,

ik heb sinds 2 maandjes een super verzorgpaardje op een leuke plek.
Het is een 6jarig merrietje en de eigenaar is een springruiter.
Ze werd nooit echt dressuurmatig gereden. Ze is gevoelig aan het been, gevoelig in de mond, kan wel netjes aan teugel lopen
maar tijdens alle overgangen enzo smeet ze haar hoofdje eens de lucht in, ze liet zich wat hangen op het bit, ...

Ik weet van mezelf dat ik zeker geen strenge ruiter ben, ik maak natuurlijk ook fouten maar ga een paard zeker niet forceren om iets te doen. In het begin nam ze het heel goed op, de overgangen gingen snel een stuk beter, ze was actiever op de achterhang, ging minder op haar bit, ...

Maar nu begint ze ferm verzet te tonen. Ze begint waarschijnlijk door te hebben dat ze wat meer moet werken :o denk ik. Zo kan ze ferm beginnen bokken, vaak dreigen tot steigeren, rare sprongetjes, ...

Hoe zouden jullie hierop reageren? Ik doe gewoon mn handen vooruit, zorg dat ze weer vooruit is, ...
Ze komt dan snel terug maar even later heb ik hetzelfde probleem...

Bedankt om te lezen en kom maar af met jullie tips *D ze zijn meer dan welkom!

Axel_Clauw

Re: Springpaardje dressuurmatig rijden -> VERZET!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:56

Misschien iemand voorlopig in de rijbaan die erbij staat met een longeerzweep? ( niet om te slaan, maar om naar voren te drijven wanneer jouw verzorgpaard in verzet gaat. )

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:10

Allereerst; is ze lichamelijk helemaal in orde? :)

Zoja, dan denk ik dat ze je inderdaad gewoon aan het uitproberen is. Doet ze 't alleen bij bepaalde oefeningen, of de hele tijd?
Misschien gaat het haar gewoon wat te snel allemaal, vooral omdat ze nooit echt dressuurmatig gereden is.

Als ik het zo hoor los je het nu in ieder geval al wel netjes op, maar het is natuurlijk geen blijvende oplossing :)
Ik zou naast het naar voren drijven duidelijk laten merken dat het 'staken' niet de bedoeling is.
Wees duidelijk en zet haar op haar plaats als dat nodig is, maar beloon ook als ze wel goed haar best doet,
ook al is het maar een paar meter :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:08

Spierpijn? Als ze dit gebruik van haar lijf niet gewend is kan het best zijn dat haar lijf nu aan het protesteren gaat. Bij de eigenaar maakte het niet uit hoe ze liep als ze maar goed over de hindernissen kwam. Jij vraagt haar nu om op een specifieke manier haar lijf te gebruik (rechtrichten?) en dat kan best pijnlijk zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:59

Je zegt dat de eigenaar een springruiter is maar niet of hij ook sprong met deze merrie?
Ik ga er maar even van uit dat hij dat deed.

Het is een misverstand dat springen niks met dressuur te maken heeft. Een goed springpaard staat in de hand en reageert op de hulpen en dat ís dressuur. Een goed springpaard moet ook galopwissels beheersen en wordt gewoonlijk ook in zijgangen getraind om alle spieren te trainen.
Een goed springpaard kan zonder problemen een dressuurproef lopen. Als hij dat niet kan, is het ook in de springcarrière gedoemd omdat er dan geen absolute controle is en niet het hele lijf goed getraind wordt.

Wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat het paard gewend is in verlichte zit gereden te worden, al of niet met martingaal, maar in elk geval werkten de teugels dan net iets anders in op het bit en een paard voelt dat.

De beste test is dus om eens in verlichte zit te rijden en te kijken hoe het dan is met de overgangen en oefeningen.
Als het dan wel goed gaat, is het een kwestie van beginnen met je handen vrij laag en wijd te rijden en je gewicht wat naar voren te brengen (zonder uit het zadel te komen). Van daar uit ga je halverweg je trainingssessie meer zitten en je handen geleidelijk hoger en en meer naar elkaar toe brengen. Steeds als je een punt bereikt waar er verzet komt, ga je terug naar iets lager en wijder om eerst het verzet weg te hebben, en dan ga je opnieuw veranderen.

Het helpt als je foto's kunt plaatsen. Dan kunnen we zien wat er mis zou kunnen zijn.

jettiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:58

Hoe kan iemand springen als hij nooit dressuurmatig rijdt? Dat is de basis voor het springen?
Ik denk dat je eerst moet proberen om haar op jouw tempo te rijden en als ze wat gaat doen het er voorwaarts uit te rijden en hierna verder te werken en vooral niet terug te pakken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:04

doe eerst eens even 2 stappen terug, kijk hoe ze daar opreageerd, het is altijd goed om terug tegaan naar het punt waar het nog goed ging, bouw daarvanuit langzaam weer op zorg er voor dat het dier goed door het lichaam loopt en goed ontspannen is, let ook goed op dat het dier niet op het 5e been gaat lopen en tegen de hand komt en daar verzet op gaat geven, geef haar watr afwisseling af en toe springen is echt niet verkeerd en een leuke afwisseling voor het paard.
als je dat wil zoek een goeie instuctie die samen met eventueele springinstructie overeen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:09

Axel_Clauw schreef:
Misschien iemand voorlopig in de rijbaan die erbij staat met een longeerzweep? ( niet om te slaan, maar om naar voren te drijven wanneer jouw verzorgpaard in verzet gaat. )

Wat een briliant idee, nooit op gekomen 8)7

Ik zeg ook lichamelijk. Maar misschien is ze nooit serieus opgepakt omdat ze dat moelijk vind. Ik ga met Moll mee, bouw het heel langzaam op.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:22

eerst idd checken of he tpaard lichamelijk niets mankeerd.

verder ben ik bekend met sprinpaarden ömscholen"naar dresuur knol.
Ik had er een die zich ook hevig verzette, door traumas uit het verleden.
dier nam het bit niet aan, maar kwam teil overeind of ging aan de kletter.

wat ik heb gedaan?
veel vertrouwen scheppen, dmv grondwerk, longeertraining en buitenrijden.
daarnaast ben ik hem relaxt, duidelijk, maar eerlijk dresuurmatig op gaan pakken. ( dus voorwaarts neerwaards gaan rijden, geen druk van voren, gewoon tussen 2 benen en 2 teugels, als basis. ) daarna kon ik hem verder oppakken, toen ie het nageven eenmaal snapte. en mijn hand+ been accepteerde. :)
dankzij het vertrouwen wat hij had gekregen + de longeertraining met bijzet, had hij dus ook juiste spieren ontwikkeld.
hierdoor werd het voor hem makkelijker en leuker om te dressuuren.

ik wens je veel succes!
( ligt je zadel btw wel goed? en zit het hoofdstel/ bit goed? gaat het paard jaarlijks naar d etandarts? een gevoelige/ pijnlijke mond kan ook tot staken lijden )

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:32

Als hij eerst wel gewoon goed liep, en opeens begon met staken.. Misschien een lichamelijk probleem? Laat 'm is checken door een dierenarts

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:14

Je hebt 2 soorten beloningen bij paarden, een positieve en negatieve (negatief is niet per definitie slecht!)

De positieve kennen we allemaal. Je leert je paard voetje geven, als hij m optilt prop je snel snoepje in de mond of geeft hem een klopje.
De negatieve kennen we ook, het losser laten van de teugel op het moment dat je je paard remt en het paard reageert (om m even heel simpel uit te leggen).

Jij doet de negatieve, je paard moet werken en op het moment dat ze gaat verzetten doe jij je handen naar voren en geeft haar ruimte (braaf paard dus), terwijl ze dat totaal niet is. Je zult haar dus een x moeten forceren en haar dus leren: pas als ze ophoud met bokken ed krijgt ze de ruimte. Forceren is niet meteen slecht maar wel een confrontatie aangaan. Dit is heel natuurlijk. Om de zoveel tijd zal een lager gedomineerd paard het paard precies boven ze proberen te 'forceren' door dominant gedrag te vertonen. Dit paard kan 2 dingen doen: niets of hard weghollen (druk weghalen) of er even tegenin gaan en het dier op z'n plaats zetten. Dat laatste moet jij doen.

Succes

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:00

Bedankt voor al jullie nuttige reacties :o !

Ik ben net terug van reis en vandaag terug gaan rijden. Paardje werd ondertussen wel gereden door de eigenaar en wat gesprongen.

Vandaag liep ze echt leuk *D Het verzet is er bijna volledig terug uit!
Ik denk dat we onbewust gewoon wat te snel gingen omdat ze zo
goed meewerkte... Ik heb ze zeker niet gedwongen of overvraagd ofzo,
maar zij deed enorm haar best en denk plots ergens wat spierpijntjes?

Nuja,
nu doet ze het super, dus ik zal het zeer voorzichtjes aan doen :)
dat het zo blijft!!!

Ik hou jullie op de hoogte ;)