29 mei had ik mn pony alweer 3 jaar. En dat is dan toch een dag waarop je na gaat denken wat je allemaal al bereikt hebt samen. Niet alleen op het gebied van wedstrijd zijn we heel wat verbeterd, ook onze band is zeker gegroeit. De eerste 2 jaar ging het prima met het rijden en de wedstrijden, maar verder was er niet zoveel tussen ons. Ze was erg zuur op stal en ze heeft me een aantal keer flink gebeten. De meeste mensen zullen haar dan een flinke knal verkopen en 'dan flikt ze het niet meer', maar bij haar werkt het niet zo. Hoe bozer je werd, hoe agressiever zij werd. En niet omdat ze zo'n trut was, maar ze was gewoon schuw en onzeker. Vooral het laatste jaar heb ik haar hierin zien groeien. Op de wei is ze niet meer het ondergeschikte onzekere paardje, maar is ze de leider van onze andere 2 merries. En ook op stal is ze veel zekerder, en bijten heeft ze het laatste jaar niet meer gedaan.
Op 29 mei is ze bij mij gekomen, ze was toen net een dag 5 jaar. Ze was keurig netjes ingereden, dus ik reed er ook zo opweg en ik was opslag verliefd. Ze stond aan de andere kant van het land, dus we hadden daar een bed & breakfast geboekt, en gepland om naar meerdere pony's te gaan kijken. Vaya was de eerste en de andere pony's hoefde ik niet eens meer te zien
Mijn moeder twijfelde nog. Vaya heeft namelijk flinke littekens op haar voeten (mok gehad toen ze jong was waar nooit iets aan gedaan is) en als je een nieuwe pony koopt, waarin zoveel keus is, waarom zou je er dan één met schoonheidsfouten kopen? Maar ik was zeker, ik wilde haar en niemand anders.Na ongeveer 3 maanden (augustus 2007) reden we onze eerste wedstrijd in het B dressuur. Toevallig waren dit Zuid-Hollandse kampioenschappen op de Develruiters. Ze kwam de trailer uit en ze stond te trillen op haar benen, het was haar allereerste wedstrijd en ik had dus ook geen idee wat me te wachten stond. Opzadelen was een drama, maar toen ik er eenmaal op zat viel alle spanning van haar af en liep ze als een tierelier. De proeven gingen netjes, geen foutjes, gewoon goed. En tot mijn allergrootste verbazing was ik 2 keer eerste en dus Zuid-Hollands kampioen, en mijn eerste 4 winstpunten waren binnen.... Op mijn allereerste wedstrijd! We mochten meerijden in de Parade en ook dat deed ze zo braaf!
Zo zijn we de B, het L1 en de L2 doorgevlogen. In de B nog eens regiokampioen geweest en in het L2 toch wel onze hoogste hoogtepunten gehad. Als eerste ons record van 211 punten! En ook werden we reserve kampioen op de Zuid-Hollandse kampioenschappen en mochten we dus naar de Nederlandse Kampioenschappen in Wanroij, hier werden we 7e.
Februari 2008, L2 dressuur

Ook het M1 ging prima, we hebben tot nu toe nog geen 1 proefje gereden waarin we geen winst hadden.
Juni 2008, M1 dressuur

Bij het plaatsen van deze foto's op bokt, kregen we veel onderbouwd commentaar en bruikbare tips, waarmee we aan het werk zijn gegaan. Niet veel later kwam er dus nog een topic van ons.
Weer in juni 2008, nog steeds M1 dressuur

We gingen vooruit! En in Oktober 2008 durfde we het aan M2 te starten
Het M2 ging minder vlekkeloos dan de klasses hiervoor. We zijn zelfs een redelijk aantal keer thuis gekomen zónder winst. Wat even wennen was, maar wat mij wel sterk motiveerde. We waren snel gegaan, dus we mochten even vastlopen. We zijn hard gaan trainen, heel hard. Eerst zorgen dat we allebei weer op niveau waren, het was voor mij ook de eerste keer dat ik dit niveau reed, en dan weer verder starten.
In mei 2009 verscheen een topic met deze foto

waarop ik veel (onderbouwd) commentaar kregen op mijn houding. Mij werd aangeraden eens zonder beugels te rijden om mijn zit te verbeteren, en dat deed ik
Weer mei 2009 dus, M2 dressuur

We zijn met ups en downs (zie: ene wedstrijd 170, andere 190) het M2 doorgekomen, en in de zomer van 2009 stonden we op 9 winstpunten. In het najaar van 2009 gingen wij verhuizen, de paardjes kwamen aan huis. We hebben de hele winter niet gestart omdat het trainen er een beetje bij in geschoten was. Begin 2010 zijn we weer hard gaan trainen en hebben toen onze laatste M2 wedstrijd gereden, we reden in beide proeven dik 2 winstpunten, wat ons op M2 + 13 zette en een bevestiging gaf dat we wel klaar waren voor het Z1.
Maart 2010, hard aan het trainen voor het Z1

In April 2010 reden we onze eerste Z1 wedstrijd, waarin we ook gelijk ons eerste winstpunt haalde. We zijn nu binnen 5 wedstrijden Z1 + 10. We hebben in 2 proeven geen winst gehaald, en in 2 proeven 2 winstpunten.
Deze foto's zijn van juli 2010, op deze wedstrijd hebben wij onze laatste 2 puntjes in het Z1 gereden hebben

We blijven nog even lekker doorkarren in het Z1, en we proberen 7 augustus nog mee te rijden met de regiokampioenschappen!
Ik heb deze foto's vooral geplaatst om te laten zien hoe mega trots ik op mijn meisje ben. Om te laten zien hoe wij in die 3 jaar gegroeit zijn en echt maatjes zijn geworden!
Het meest trots ben ik nog wel op hoe mijn kleine onzekere agressieve meisje, naar een zelfverzekerde merrie is gegroeid.

En natuurlijk is rijtechnisch commentaar hartstikke welkom, want wij proberen nog elke dag beter te worden!
Bedankt voor het kijken en een reactie zal leuk zijn!
Groetjes, Iris

we hebben er het meest last van in de draf.