Tong aan zijkant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shanalover

Tong aan zijkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 13:21

Hey,
Ik rijd nu al een tijdje met een haflinger, en ze maakt echt super vorderingen, maar nu heb ik toch een probleem.

Het zit namelijk zo dat ze haar tong aan de zijkant van haar bit steekt (links). Je kan echt haar tong zien zitten. Ze schuimt ook erg veel tijdens het rijden, en je kan duidelijk zien dat ze aan de ene kant meer schuimt dan aan de andere kant.
Dan hebben we nog een probleem: als ik op de rechterhand draaf of galopeer en ik rijd de hoek door gaat ze vaak de hoek inlopen. Ik probeer haar zoveel mogelijk de andere kant op te sturen, maar ze is meestal gewoon te sterk om tegen te houden. Als ze dan uiteindelijk toch in de hoek gaat staan draai ik haar wel om naar de kant waar ik naartoe wou, of dat nu de makkelijkste manier om te draaien is of niet. Ik heb namelijk gehoord dat ze uiteindelijk toch de kant uitmoeten die jij wil, omdat je ze anders hun 'zin' geeft. Is dit goed? En als het niet goed is, wat moet ik dan doen?

midgie

Re: Tong aan zijkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 07:55

Hoe is haar rug en gebit, wat doet ze als je bitloos rijd?
Past het zadel goed en hoe is jou hand, jou zit ? ze geeft in elk geval aan dat er iets niet prettig is, luister daar naar en laat er iemand bij komen,
Te veel schuimen duid op dat ze haar speeksel niet weg kan slikken, dus of je heb haar te straks vast van voren of het bit is niet fijn in haar mond.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:24

Ik ken ook een pony op wedstrijden, die heeft altijd zijn tong naar buiten. Ik weet niet precies waaraan dat ligt, maar voor hem is het een gewoonte geworden waar die mensen niets aan kunnen doen. Schuim in de mond is meestal wel een goed teken. Maar aan één kant is wel apart. Is het ook heel plotseling? Met wat voor bitje rijd je eigenlijk?

_x_alina_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:43

mijn paard doet dat ook wel eens
maar dan rijd ik haar even goed naar vooren en dan is het over
mijn instructrice zegt dat het een aanleuningsprobleem is
dat merk ik ook wel want als ze fijn loopt in de aanleuning heb ik het probleem niet

en je moet het paard altijd de richting in doen die jij wilt
en het tegenovergestelde wat hij wilt
jij rijd met je paard, je paard niet met jou