bijna 5 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rooooomz

bijna 5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 13:15

ik heb sinds 2 weken een eigen paard. het is een NRPS ruin hij is bijna 5 (28 juli) en het is een bruinschimmel :D
ik ben echt heeel blij met hem, alleen probeert hij me nu uit. ten eerste is hij heeel erg voorwaarts, het is al minder geworden door streng tegen hem te zijn. maar nu wil hij niet meer nagevelijk en drukt hij zen rug weg.. hebben jullie tips voor mij?

dit zijn wij:

Afbeelding

Groetjes.

midgie

Re: bijna 5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:19

2 weken is nog erg vroeg om wat van het dier te verwachten hij si ook nog erg jong,
Weet je zelf hoe je een paard terug neemt zonder te veel in de mond te hangen en wat is nageeflijk en hoe doe je dat?
Neem in elk geval les en neem de tijd of heb je die niet??

Dus zie het niet als uit proberen, maar zoek de fout in jezelf dat jij niet weet wat je moet doen om dingen aan je paard te leren of fouten op te lossen op een goeie technische manier

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:20

Overgangen rijden, schakelen, linksom rechtsom, neem hem eens lekker mee naar buiten, ga elkaar eerst eens leren kennen dan komt de rest vanzelf!

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 13:21

ik weet wel wat ik moet doen, ik heb ook les en ik probeer er ook alles tegen maar hij is gewoon sterker.. en op buitenrit is hij dan weer makkelijker als in de bak. Springen vind hij trouwens ook leuk en daar word hij wel wat losser van. maar bij het dressuren doet ie het wel!

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 13:22

@jeanine83, ik maak regelmatig buitenritten en een sprongetje.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:23

misschien vindt ie het nog moeilijk. Je kan hem ook af en toe eens longeren met de bijzet, lang laag

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:28

Rooooomz schreef:
@jeanine83, ik maak regelmatig buitenritten en een sprongetje.

Bij twee weken kun je het dan al regelmatig noemen? Ik zou er iemand bij halen die er verstand van heeft, want blijkbaar leer je in je les ook weinig met terugnemen. Omdat er wel staat dat je les hebt, maar toch met je probleem op Bokt komt. Succes! :)

Ik zou eerst gewoon een band opbouwen persoonlijk, maar ieder zijn eigen.

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 13:28

dat heb ik ook geprobeert.. maar ik weet dat hij het kan want bij de vorige eigenaar deed ie het ook en de eerste 3 keer dat ik reed ook.. en nouja misschien is het ook wel erg vroeg om er wat van te zeggen.. voor de rest is het een schat van een paard..

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:31

Heb je het paard proef-gereden voor je hem kocht? Hoe was hij toen?
Heb je het zadel erbij overgenomen of een nieuw zadel? Past dat zeker?
Als hij het eerst wel goed deed en nu vluchterig gedrag vertoont, rug wegdrukt en niet nagefelijk is, zou ik het in eerste instantie in die hoek gaan zoeken...

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 15:36

dankje daar heb ik wel wat aan denk ik :) ik heb daar proefgereden met hun zadel, en daar deed ie het super.. hier heb ik een zadel te leen en de zadelpas service komt binnenkort. het zadel die ik leen paste goed zij degene die we gevraaagd hebben maar ik zal het nog wel even door iemand laten controleren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:40

Rooooomz schreef:
ik weet wel wat ik moet doen, ik heb ook les en ik probeer er ook alles tegen maar hij is gewoon sterker..

Tuurlijk is het paard sterker. Maar het is toch geen krachtsport? ;)

Laat eerst het zadel en het gebit van je paard checken.
Geef het intussen gewoon de tijd om te wennen aan elkaar en aan zijn nieuwe omgeving. Lekker wandelen en grondwerken en elkaar eerst leren kennen.

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:47

Voel ook goed even de onderkant van het zadel na, steekt er niks uit of is het zadel nergens onregelmatig? Dan kan het zadel op zich wel passen, maar heeft je paard toch last.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:32

Misschien gewoon zonder zadel rijden totdat je een goed zadel hebt, zou zonde zijn als het paard door een niet goed zadel een afkeer gaat krijgen , fouten zijn zo genaakt maar fouten recht maken is niet zo gebeurd.
Zou ook zeker niet met bijzet longeren , zeker als je niet weet wat de oorzaak is van zijn gedrag

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:17

ik denk dat hij je gewoon uitprobeert..
zo oud is ie ook nog niet :P

Annemijn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:26

Rooooomz schreef:
ik weet wel wat ik moet doen, ik heb ook les en ik probeer er ook alles tegen maar hij is gewoon sterker.. en op buitenrit is hij dan weer makkelijker als in de bak. Springen vind hij trouwens ook leuk en daar word hij wel wat losser van. maar bij het dressuren doet ie het wel!

sterker? aan de teugel rijden doe je niet door maar heel hard te blijven trekken. je moet hem juist lekker ontspannen hebben lopen. Als je bij een paard in de mond trekt doet dit veel meer pijn als ze aan de teugel lopen dan als ze hun mond 'vastzetten' dus als jij gaat lopen trekken is het logisch dat hij dit doet.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 01:43

Om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik wachten met rijden totdat je nieuwe zadel er is...tot die tijd lekker grondwerk doen :)