Hij is 3 jaar. ik heb hem drie maanden nu. Kwam uit de kudde dus nog niets gewend.
Vanaf dag 1 ging het eigenlijk super goed. Hij is heel erg oplettend, intelligent en vriendelijk. Heb eerste weken geoefend met poetsen, voetjes, hoefsmid, peesbeschermers, dekens, grondwerk los in paddock en naast mij lopen en attent zijn op mijn beweging.
Daarna aan de longe 2 keer in de week en dat uitbouwen met longeersingel erop, bit in, zadel erop, teugels eraan en een paar keer met halsverlenger om aan teugeldruk te wennen. Eerste keer zadel ging hij helemaal door het lint. (hij is erg lening, kan werkelijk zijn benen drie keer om lichaam draaien
Na 2 maanden de grote stap. opstappen, hangen, kloppen etc aan twee kanten met hulp. Alles prima. Zitten ging ook goed. Toen in stap, rustig aan totdat hij ontspannen rondstapte. Toen kwam de draf en ging het mis. Hij nam een paar enorm hoge rodeosprongen, en bokken met hoofd tussen voorbenen waardoor ik natuurlijk flinke smak maakte.
Daarna er weer op en in grotere padock nogmaals geprobeerd (ivm valgevaar en zwaardere bodem). Toen was het goed en heb ik stap draf en galop twee kanten op gedaan met goede afsluiting. dag daarna weer goed, maar merkte ik met longeren dat hij linksom iedere kans aangreep om om te draaien en toen ik er op zat begon dat ook. Hij wilde geen stap meer zetten, wat ik ook deed. alleen achteruit of steigeren. Dus meteen naar osteopaat gegaan en hij zat inderdaad vast bij zijn atlas. (niet gek bij jong paard)
Nu paar weken hiervan herstelt en weer rustig opgebouwd met wandelen, los longeren, zadel erop etc... paar keer opgestapt, afgestapt. hij is soepel, voorwaarts en blij. afgelopen week weer gestapt en direct zelfde probleem. Hij wilde wel rondjesdraaien om helper heen maar niet meer aan de hand stappen. Toen ik na stemhulp been gaf is hij weer enorm ontploft.
Sta nu voor raadsel. Weet zeker dat hij los is en geen pijn heeft. zadel is niet te krap, (eenvoudig springzadel met schaapvachtje) en het is ook geen boosheid of valsheid.
Wie heeft er tips hoe hiermee om te gaan en dit te doorbreken?

Gert is idd ook een prima adres! Misschien dat Herman ook alweer in het zadel zit hoor, bellen kan natuurlijk altijd!