Middendraf en Uitgestrekte draf niet ruimer maar sneller

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WandaJaccoJarig

Middendraf en Uitgestrekte draf niet ruimer maar sneller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 16:22

Ik heb een 13 jarige haflingermerrie, daar rij ik nu L1 dressuur mee. Ze kan ó zo goed strekken en ruimere passen maken (voor een haflinger dan he :P ) maar als ik dus de hulp geef gaat ze niet ruimer maar sneller lopen, heeft iemand tips?

lauri1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:14

Hee,

Mijne deed het eerst ook niet, ik heb geleerd dat je in de bak eerst moet oefenen door heel hard te gaan draven in de bak als maar hoefslag volgen todat je pony een keer uitstrekt, en dan heel goed belonen, en dan in steeds kleinere stukjes doen, zodat je het ook kan doen als je van hand verandert enzoo, ook op een buitenrit kan je goed oefenen. succes.

WandaJaccoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:12

okee, ik zal het proberen!

_Noor

Re: Middendraf en Uitgestrekte draf niet ruimer maar sneller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:16

TS, dit is vaak (o.a.) een kwestie van balans, duidelijk hulpen geven en dragen met de achterhand. Heel hard door de bak draven tot je paard uiteindelijk een keer gaat strekken is imo geen oplossing. Heeft je instructrice of instructeur geen goed tip? Als je nog geen les hebt, zou dat mijn eerste tip zijn: les nemen! ;)

Ik zou veel schakelen zodat je paardje meer op het achterbeen komt en dan kleine stukjes proberen te verruimen. Niet meteen een hele diagonaal of lange zijde pakken, maar kleine stukjes vooruit, terug en dan weer vooruit - waarbij het paard natuurlijk steeds fijn nageeflijk en over de rug blijft, anders zal het eerder gaan "stuwen" dan gaan dragen.
Succes, hopelijk heb je wat aan mijn tips.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:17

De tip van Lauri1997 zou ik echt niet proberen, je wil juist dat je pony NIET sneller gaat, dus moet je dat vooral niet gaan belonen..

Wat je voor mekaar moet hebben, is dat je pony terugkomt op je zit. Dan kun je extra activeren door been te geven en tegelijkertijd zwaar gaan zitten, zodat hij niet harder gaat, maar verruimt. De activiteit van het been geven gaat dan in ruimere passen omdat je met de zit voorkomt dat hij sneller gaat. ;)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:25

Jouw tip vind ik een waardevolle aanvulling xSiep, maar wel in combinatie met een actief en dragend achterbeen.

Edit: overigens zou ik het niet 'zwaar' zitten noemen, je moet uiteraard wel (ontspannen) meezitten met je pony. Anders krijg je zo'n beeld dat de ruiter achter de beweging zit en vaak aan de teugels hangt

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:31

_Noor schreef:
Jouw tip vind ik een waardevolle aanvulling xSiep, maar wel in combinatie met een actief en dragend achterbeen.

Uiteraard :j

_Noor schreef:
Edit: overigens zou ik het niet 'zwaar' zitten noemen, je moet uiteraard wel (ontspannen) meezitten met je pony. Anders krijg je zo'n beeld dat de ruiter achter de beweging zit en vaak aan de teugels hangt

Klopt, maar ik kon geen betere benaming ervoor vinden.. Ik bedoel iig dat je voor je gevoel wat op de rem zit, lang maakt en goed rechtop zitten, en zo voorkomt dat je pony harder gaat. Maar dus wel been er aan houden voor de activiteit.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:32

Ik kan het juiste woord er ook niet voor vinden, maar ik denk dat we op 1 lijn zitten ;)

Ts, veel succes ermee!

WandaJaccoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 15:31

Dankje voor de tips! Ik zal zeker gaan oefenen!

@ _Noor

Ik heb al wel les hoor, maar mijn instuctrice had me het nog niet echt duidelijk uitgelegd. ;)

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:34

balkjes draven en steeds een heel klein beetje verder leggen zodat hij leert een ruimere pas te maken,stapje voor stapje..

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:40

WandaJacco schreef:
Dankje voor de tips! Ik zal zeker gaan oefenen!

@ _Noor

Ik heb al wel les hoor, maar mijn instuctrice had me het nog niet echt duidelijk uitgelegd. ;)

Benader je instructrice met de punten die hier gegeven zijn. Dat moet wel een duidelijkere uitleg mee kunnen komen.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:42

liess1 schreef:
balkjes draven en steeds een heel klein beetje verder leggen zodat hij leert een ruimere pas te maken,stapje voor stapje..

Vaak is het niet in combinatie dan met de juiste hulpen dat de het dan duidelijk overkomt.
Ik zou dit persoonlijk niet doen.
Balkjes lopen is een goede oefening. Maar niet in dit verband.

lauri1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:13

ik bedoel ook niet harder!! maar dat die uitstrekt hoor en ik heb trouwens bijna altijd een 8 vooor de middendraf!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:21

Hoewel balkjes draven de balans van je paard wel kunnen verbeteren (of in ieder geval hieraan kan bijdragen), zou ik het niet doen zoals hiervoor beschreven. Zie ook post O_Fun_!

@ Lauri1997: Het punt is juist dat de pony van TS niet uitstrekt, dit bereik je niet om vervolgens te gaan jagen tot hij het wel gaat doen (imo).

RomyHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:20

Bij de meeste paarden de gouden tip: tempo wisselingen. Daar word ie sterker van en gaat ie meer op z'n achterkant lopen. Beetje terugnemen, achterkant naar voren en daar heb je een middendraf , oefening baart kunst :j

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:16

Precies zoals RomyHaffie zegt.

Ik moest met mijn haflinger het volgende doen:
Wegrijden 3-4 passen, terug naar halt/stap/gewone draf (varieren hierin) en dan gelijk weer een paar passen wegrijden en weer een overgang. Vooral door het wegrijden - halt - wegrijden is mijn pony erg sterk geworden in haar achterhand.

Langzaamaan kan je de stukken langer maken die je probeert te strekken, al vind mijne dat nog wel lastig omdat ze na een lang stuk vaak wat op de voorhand duikt maar dat is gewoon een kwestie van oefenen :j

Heel veel succes ermee!

WandaJaccoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:44

Dank jullie wel voor de tips!

Bij mijn pony is het ook het bergopwaarsrijden een zwak punt. Pas kreeg ik op mijn protocol te zien dat het achterbeen meer moest buigen en dat ze op de voorhand liep en meer bergopwaarts moet lopen.

Dus ik had het aan mijn instructrice gevraagd, en die zei dat ik gewoon pech had qua jury, omdat mijn paard gewoon niet bergopwaarts gebouwd is. Ik reed toen voor de 1e keer een L2 proefje. Ben ik ook helemaal met haar eens, mijn paard is qua bouw niet bergopwaarts gebouwd (vrij korte voorbenen en een hoge kont).

Maar ik ga zeker oefenen de achterhand wat sterker te maken, ik ga de oefening van CorinaLime eens proberen. ;)

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:49

variëren in tempo maakt je paard idd sterker, verwacht niet gelijk resultaat. Het duurt natuurlijk een tijdje voordat het achterbeen echt sterker is geworden.

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:26

Bij mij was het een kwestie van door hebben. Wanneer het weer en de tijd het toe laat ga ik naar de bossen, daar kun je kilometers maken en laat ik ze lekker draven. Ik gaf haar wat meer ruimte en het leek erop dat ze "ineens" door dat ze het kon :D toen was ze niet meer te stoppen ;)

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:37

Om je paard te leren verruimen wil je net niet dat ze sneller gaat lopen... Het is een combinatie van op de juiste moment ontspannen... Ik heb het geleerd van mijn instructrice door eerst een kleine cirkel te rijden in de hoek voor te gaan van hand veranderen, waardoor dat je even extra het achterbeen kunt activeren én gemakkelijker kunt verzamelen. Dan verander je van hand, je stelt je paard recht, je sluit je beide handen, zonder te trekken, je duwt met je twee benen, en als je voelt dat het paard een beetje gaat 'zitten, dan 'open' je geleidelijk aan je handen zonder alles ineens los te laten. En zorg je dat je je paard ontspannen volgt in zijn beweging. Op het einde van de diagonaal neem je je paard terug met je zit. Fouten komen bijna altijd voort door het te snel of te traag loslaten... Eens je door hebt hoe het werkt én het paard het ook doorheeft kan je dat gewoon overal gaan doen, zonder voorafgaande cirkel, of zonder diagonaal!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:46

Om te meten of je paard wel verruimt is het een idee om op de hoefslag aan het begin van een lange zijde een balk neer te leggen en aan het einde om zo de passen iedere keer goed te kunnen tellen. Verder is alles al gezegd denk ik.

WandaJaccoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 13:21

bedankt voor de uitleg iedereen! Ik ben al hard aan het oefenen en het gaat beetje bij beetje steeds beter. :)