Desprit d'Escuro (BWP, schimmel) @ work in het zonnetje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NewGirl_BQ

Desprit d'Escuro (BWP, schimmel) @ work in het zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 19:05

Hey hey!

Voor de mensen die Desprit nog niet kennen:
We hebben een jaar stil gelegen wegens 'ziekte' (zie verhaal vorig topic : ( [RT-HAW] Desprit d'Escuro na 1 j. rust terug back in the game ! ).
Voordien reden we dressuur, deden soms eens mee aan onderlinge oefenwedstrijdjes, dan heb ik ook een paar WVUR wedstrijdjes meegedaan (proeven : E3 - E5). Nam iedere zaterdag dressuurles waar we veel uit leerden en geleerd hebben :)).
Een jaar stilstaan was niet niets, ik zelf moest na het hele jaar ook terug wennen aan paardrijden (kon wel af en toe eens op andere paarden rijden) en ook voor Desprit was het terug conditie opbouwen en vooral leren omgaan met wat er gebeurt was met haar.
Dan had ik ook examens met school ( een maand examens + 2 weken blok ervoor) dus had ik ook minder tijd om iedere dag te rijden, maar ik reed wel af en toe.
Maar nu het vakantie is ben ik stilaan terug alles beginnen opbouwen :) En het lijkt goed te gaan :)

Op de foto's zie je dat Desprit vaak haar mond opengeeft...
Ze doet dit eigenlijk al altijd, van in het begin dat ze bereden werd.
Haar tanden zijn al vaak nagekeken, niets mis mee.
Haar rug is ook nagekeken en ook niets gevonden.
Heb het dan eens gevraagd aan mijn lesgever en die zei dat hij denkt dat ze het doet als ze het moeilijk heeft om haar evenwicht te vinden en te bewaren bij bepaalde oefeningen. En dat het kan verbeteren door lessen te nemen en door veel te oefenen.
Ik merk ook wel dat het soms veel erger is als ik een tijdje (3dagen bv) niet gereden heb. Dus theeft misschien dan toch iets te maken met dat evenwicht?
Iemand die hiermee ervaring heeft, laat het gerust weten, maar breek me aub niet af. Heb daar vroeger al genoeg commentaar over gehad in verschillende topics. Ik heb dan ook laten kijken naar haar tanden, rug, zadel. Zadel is nog geen jaar oud en is op maat gemaakt. Dus daar ligt het ook niet aan.

Verder leek ze vandaag nogal wat opdringerig over te komen. Ze wou constant door m'n hand lopen en was nogal sterk.
Heb dan ook veel overgangen gereden (halthouden,enkele passen draf, halthouden,... ) zodat ze wat meer respect kreeg voor m'n hand/zit. Goed opvangen met m'n buitenteugel hielp ook :))
Ze valt ook soms op de voorhand op sommige foto's.
Verder commentaar : handen rechtop houden en in galop meer zitten op m'n kont :+

Heb trouwens ook niet superlang gereden vandaag wegens de hitte.
En ze had enorm veel last van dazen/vliegen.

1.
Afbeelding

2. Instappen
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Hier liet ik haar eventjes wat langer worden om daarna terug wat op te pakken
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

Commentaar mag :)
Het kan natuurlijk dat ik weer hopen commentaar ga krijgen over 1 en hetzelfde ding (zoals in het vorig topic), maar kijk, ik waag het toch om nog eens foto's te plaatsen hier op bokt.
Laatst bijgewerkt door NewGirl_BQ op 04-07-10 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:10

Ik vind het er juist heel vriendelijk en rustig uitzien..en een open mond vind ik heel erg meevallen hoor ! ;)
Omdat het haw is.. proberen je teugels niet helemaal los te gooien, probeer wel contact met de mond van het paard te houden, op sommige fotos hangen ze te los.

waikiki_6

Re: Desprit d'Escuro (BWP, schimmel) @ work in het zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:14

Leuk dier! Soms iets te weinig contact met de mond en dat kan storen. Je paard lijkt er niet veel last van te hebben, maar met kortere teugels heb je toch meer constante druk in de mond. Verder zit je soms iets ingezakt. Verder ziet het er super uit!

Jokemarthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:00

leuk paard probeer je teugels op maat te houden.

b.t.w : Je kogel beschermers zitten verkeerd om!

jopie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:11

leuk paard!
probeer je teugels wat meer op contact te houden

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:18

Famkemyproud schreef:

Waar zie jij dat op? *nieuwsgierig*

Ts; Leuk paard! Vind het er toch netjes uitzien, hoor.
Alleen, wat al gezegd is: Pak je teugels meer op! Ik gooi mijn binnenhand ook vaak veel te los,
omdat ik beter moet leren mijn buitenhand te gebruiken, maar die binnenhand moet er ook bij blijven :(
Ik vind dat je voor de rest wel een hele nette houding hebt!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:39

Famkemyproud schreef:

Volgens mij zitten die goed hoor! :+

Ik heb niet echt commentaar want het is al gegeven. Leuk paard heb je zeker en ziet er veder goed uit! (probeer je handen wat meer
recht op te houden.)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:46

Zo hoort het eruit te zien vind ik, niet te strak aan de teugel, maar juist zonder druk rijden, heel goed hoor!!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:47

Soms wat te veel binnenteugel waardoor spanning ontstaat. Houd op dat moment de achterhand er goed onder en probeer niet spanning op te bouwen of ongelijk te verdelen in de mond (foto 10, foto 11). Handen blijven dragen, ontspannen. Zo zie je een groot contrast tussen foto 6 en foto 7. Foto 6 oogt netjes maar het contact verlies je wat aanleiding kan geven tot onrustig worden van het paard. Foto 7 wordt gespannen en je handen spannen mee. Blijf luchtig en losjes met je handen, zoek de tussenweg tussen ontspannen handen (niet trekken) maar wel contact met de mond.

Verder heel vriendelijk gereden en mooi team, ga absoluut zo door!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:50

Prachtig type paard :)

De foto`s waarop je haar iets langer en lager instelt vind ik heel geslaagd. Je ziet daarop dat ze echt mooi over de rug gaat sjouwen en haar beentjes luxer wegzet.

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:53

Hey, ziet er erg ontspannen uit.. maar probeer idd wel contact te houden.

De kogelbeschermers zitten echt verkeerd om :o
Op foto 4 en 6 goed te zien

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:57

Iedereen bedankt voor de tips hoor :)

@ Famkemyproud: Dat kan best zijn dat ze omgekeerd zitten.
Heb ze eigenlijk al heeeel lang niet meer gebruikt, en ik vroeg aan de fotograaf die meewas (vriendin die ook paardrijd) hoe ze nu ook alweer juist zitten. Maar we waren het allebei wat vergeten. Fotograaf dacht dat ze zo (zoals op de foto's) aan moesten, maar blijkbaar was het dan toch omgekeerd :+? nuja, zo erg is dat niet :) maar ik weet het nu weer voor in het vervolg :)

Teugels zijn inderdaad wat op de lange maat. Maar wou haar echt niet te kort nemen vanvoor aangezien ze toch alleen maar zat door te drammen om door m'n hand te lopen. En ik denk dat je dan alleen maar spanning krijgt als ik haar nog korter zou genomen hebben. Mijn paard heeft trouwens ook heel snel de neiging om haar op te krullen en veel te diep te gaan lopen dus wou ik haar neusje er wat meer uitrijden, wat soms heel moeilijk is bij haar aangezien ze zelf graag te diep loopt. Heb trouwens ook niet echt veel met m'n handen gedaan, gewoon contact houden, eens een ophouding geven en de rest met je zit, zien wat je kan meekrijgen van achter en vanvoor kan opvangen. En zoals Joceline zegt, ik moet er inderdaad nog een middenweg in vinden. Maar zou daarom heel graag terug lessen willen nemen :)

En waarom ik soms mijn binnenteugel wat loslaat is omdat ik zelf de neiging heb om mijn binnenhand steeds vast te houden en minder op mijn buitenteugel te werken. Dus daarom probeer ik nu zelf af en toe nageefelijk te zijn met m'n binnenteugel (niet constant natuurlijk, maar gewoon soms 1 moment binnenteugel wat losser laten en dan terug gewoon contact nemen).
Zoals ik al zei, ik wil graag terug lessen beginnen nemen, zal alleen eens moeten kijken voor vervoer ed. :)

Bedankt hoor! :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:03

ik vind het er goed uit zien hoor, en zeker gezien het feit dat ze een jaar stil heeft gestaan en jijzelf ook nauwelijks hebt gereden.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:23

jij staat nu niet echt in verbinding met je paard, mocht die fris zijn moet je eerst contract gaan zoeken voor dat je kunt remmen/coregeren.
Dat is bij een bok al vaak te laat. Neem je teugels iets meer op en zoek "contact" kan geef je ook meteen duidelijker aan wat je verwacht en waar je naar toe wilt. Nu is hij een beetje aan het zoeken naar zijn ruiter. De binnenteugel af en toe los is geen probleem maar denk dat je daar nu nog niet klaar voor bent. Dan moet je paard eerst in verbinding en met ruitercontact lopen.

Het is natuurlijk wel zo dat je beeld geregeld veranderd als je aan bepaalde dingen werkt. Zo als je zelf al aangeeft je moet natuurlijk ergens beginnen. Ga vooral zo door!

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:49

Ah knappe spriet!
Ik vind het er goed uitzien alison! Dat met open mond stoort mij helemaal niet ...
Om toch wat commentaar te moeten geven , zoals al gezegd zijnde , probeer met meer contact te rijden maar is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan met een drammer! :) Blijven oefenen en vooral genieten van sprietie! :D

ddb_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:15

De kogelbeschermers zitten idd verkeerd om, het hoort als het ware als een 6 te zitten, jij hebt een 6 in spiegelbeeld.
Je kunt het ook controleren door de klittenband in de gaten te houden. Die moet naar achteren zitten/wijzen, op de foto's wijzen ze naar voren.
Zie dat je het nu al wel weet maar misschien handig voor de volgende keer :D

Ziet er verder heel leuk uit, commentaar over de teugels is al gegeven.
Ga zo door ;) !!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:50

de 'druppel' hoort naar achteren te wijzen :) ze zitten dus inderdaad verkeerd om :)

Ziet er goed uit :j commentaar over teugels is al gegeven :)
Leuk paardje! (is het een klein paardje ? )

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:39

Wauw!! Wat leuk om jullie weer te zien :) Heb nog wel eens aan jullie gedacht. Goed dat jullie weer aan het oppakken zijn. Ziet er lekker relaxed uit en commentaar is al gegeven!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 10:36

Iedereen heel erg bedankt voor alle tips :)
En nu weet ik dus zeker hoe die kogelbeschermers aan moeten :) zal er dus int vervolg op letten :))

@ loez: haha leuk om te horen dat je nog eens gedacht hebt aan ons :) Twas natuurlijk lang geleden dat ik nog eens foto's had geplaatst van ons wegens dat jaar stil liggen. Maar nu alles terug wat opnemen :)

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:54

Het ziet er top uit!
Heb je alleen je dekje niet een tikkeltje te ver naar voren ;o?
Verder super netjes!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:31

Ziet er netjes uit Alison, ik vind ze ontspannen lopen, het mond openhouden toont ze hier veel minder, dus ik vind dat je net genoeg contact hebt, ik zou het nu niet teveel gaan opdrijven, ze komt er vanzelf wel naar vragen/zoeken. het blijft een knappe merrie en ik vind het gewoon een goed/ontspannen beeld geven. Je zadel ligt goed. spriet verandert zelf constant van bespiering, dus het kan dat hij over een paar maand werken mss weer iets minder ligt, maar nu ziet het er prima uit.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:27

ik vind het er echt lekker uitzien, ik zou wel iets meer contact blijven houden met de mond van het paard zodat hij ook beter weetwat er verwacht wordt.
ik heb op sommige fotos wel het idee dat het zadel ietsje naar voorover ligt en jou soms ook wt naar voren duwt of zodat je met een beetje een holle rug zit.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 10:48

@ Ellen_Toko8:
Dat kan inderdaad zijn dat mijn dekje iets teveel naar voor ligt.
Ik trek hem altijd redelijk goed in de kamer van m'n zadel zodat hij niet te hard op haar schoft drukt. En omdat er geen lintjes aanhangen bij m'n singel trek ik hem ook zoiezo wat meer naar voor.

@ kYllieJ: zadel ligt goed hoor :) ik heb zelf de neiging om soms wat met een holle rug te gaan zitten. Ook naast mijn paard is mijn rug wat aan de holle kant waardoor ik rugpijn heb. Ik moet er dus zelf goed opletten :)

@ de rest: bedankt voor de tips /commentaar :)

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:36

vind dat je er heel ontspannen op zit en rijd! Jammer dat het neusje er in galop nog wat uitkomt! maar verder vind ik het een heel fijn beeld geven :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 01:34

Alison schreef:
Teugels zijn inderdaad wat op de lange maat. Maar wou haar echt niet te kort nemen vanvoor aangezien ze toch alleen maar zat door te drammen om door m'n hand te lopen. En ik denk dat je dan alleen maar spanning krijgt als ik haar nog korter zou genomen hebben. Mijn paard heeft trouwens ook heel snel de neiging om haar op te krullen en veel te diep te gaan lopen dus wou ik haar neusje er wat meer uitrijden, wat soms heel moeilijk is bij haar aangezien ze zelf graag te diep loopt. Heb trouwens ook niet echt veel met m'n handen gedaan, gewoon contact houden, eens een ophouding geven en de rest met je zit, zien wat je kan meekrijgen van achter en vanvoor kan opvangen. En zoals Joceline zegt, ik moet er inderdaad nog een middenweg in vinden. Maar zou daarom heel graag terug lessen willen nemen :)

Mij viel het idd op dat je bioj foto 5 en 6 de teugels iets te veel kaat vieren, waardoor je juist het contact verloor.
Is niet af te zien aan haar, maar wel als tip om verder mee te gaan.
Verder vind ik het erg vriendlijk uit zien en kan ik niet zeggen dat ik mij aan haar mond irriteer. Had het, na het lezen van je beginpost, veel erger verwacht ;)
Succes met rijden en het ziet er top uit. Zeker na een jaar niks doen