Handen wat lager houden, juist goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Handen wat lager houden, juist goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:06

Ik reed gisteren in de les op een paard met een onwijs kort nekje, die z'n hoofd ook zo ver mogelijk de lucht in steekt. Mijn zus rijdt normaal altijd op dit paard in dezelfde les, en ik zie hem dat dus altijd doen, dus ik dacht, ik ben wel benieuwd of hij misschien op de een of andere manier wat lekkerder kan gaan lopen. Zodat hij in ieder geval wat kan gaan zakken in zijn hals.

Ik heb het vervolgens zo aangepakt: Veel overgangen om hem actief te maken, en natuurlijk gewoon contact van voor. Stelling vragen 2 kanten op. Hij werd toen al iets losser, maar zocht nog niet echt mijn hand op. Toen heb ik mijn handen tijdelijk iets lager gezet om zo aan te geven dat hij zijn hoofd wat lager kon brengen, dit had wel effect. Hij liep toen wel een stukje voor de LL, maar wél langer in zijn hals en voelde een stúk ontspannener aan. Vervolgens heb ik mijn handen weer omhoog gebracht, en toen veranderde er niets in zijn halshouding, hij bleef laag met zijn hoofd. Volgende stap is natuurlijk dat hij wel op de LL zit, maar het is een manegepaard en ik was nu al heel blij dat hij lekker wat kon zakken, en wat los kon laten.

Maaar.. nu heb ik ook wel eens gehoord dat een paard niet kán zakken als je je handen laag houdt, dus ik vraag me af of dit wel een goede manier was om het op te lossen. Wie kan me dat vertellen?

Misschien is dit een discussie, dan kan het misschien beter daarheen verplaatst worden? Ik heb geen idee eigenlijk..

Anoniem

Re: Handen wat lager houden, juist goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:19

Door je handen omlaag te doen, heb je druk (pijn) uitgeoefend op de lagen van het paard. Omdat dat pijn deed, heeft het paard een houding opgezocht waar het minder pijn deed.
Wat schiet je daarmee op?

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:38

zolang je de teugels niet strak houd, en niet te laag, kan het geen kwaad hoor.
ik vind het zelf fijner met me handen laag, maar ik trek totaal niet in de mond van dat paard. *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:27

Ik had m'n teugels totaal niet strak (puur als aanwijzing bracht in m'n handen lager (en iets meer naar voor), niet om op die hoogte druk uit te oefenen). Ik rijd sowieso altijd met vriendelijk hand.. Dus JoviBan, ik oefen zeker geen druk uit :) En als hij een houding opgezocht heeft waar het minder pijn deed, hoe verklaar je dan dat hij zijn hals in diezelfde houding hield toen ik mijn handen weer omhoog bracht? Dan zou hij toch meteen weer de voor hem meest comfortabele houding op gaan zoeken lijkt mij?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:35

Een paard kan best zakken als je je hand lager houdt, maar het gaat dan denk ik vooral om de manier waarop je dat doet. Als je dat inderdaad met een vriendelijke hand doet en het paard de ruimte geeft, dan is het voor het paard denk ik prima. Als je je hand laag zet en vast zet en je paard op die manier dwingt om naar beneden te gaan vanwege de druk, dan kan het paard er tegen gaan protesteren of geforceerd naar beneden lopen en dan is het dus absoluut geen goede oplossing. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je je handen laag houdt omdat je je handen zelf (en niet echt laag) 'moet' dragen, maar op deze manier kan het denk ik wel en is het niet vervelend voor het paard zolang hij de ruimte krijgt en niet gedwongen wordt om te zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:55

Juul schreef:
Ik had m'n teugels totaal niet strak (puur als aanwijzing bracht in m'n handen lager (en iets meer naar voor), niet om op die hoogte druk uit te oefenen). Ik rijd sowieso altijd met vriendelijk hand.. Dus JoviBan, ik oefen zeker geen druk uit :) En als hij een houding opgezocht heeft waar het minder pijn deed, hoe verklaar je dan dat hij zijn hals in diezelfde houding hield toen ik mijn handen weer omhoog bracht? Dan zou hij toch meteen weer de voor hem meest comfortabele houding op gaan zoeken lijkt mij?

Je hoeft je teugels niet strak te hebben om druk op de lagen te bewerkstelligen.
De kleinste beweging naar beneden doet het bit al kantelen en op de lagen drukken.
Lage handhouding is per definitie een onvriendelijke hand (zoals meer onjuiste handhoudingen een hand hard maakt).

Dat het paard niet meteen weer met z'n hoofd omhoog ging, zal een gevolg zijn van de link die hij gelegd heeft:
hoofd omhoog = pijn in de mond en hoofd omlaag = minder/geen pijn.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:07

JoviBan schreef:
Je hoeft je teugels niet strak te hebben om druk op de lagen te bewerkstelligen.
De kleinste beweging naar beneden doet het bit al kantelen en op de lagen drukken.
Lage handhouding is per definitie een onvriendelijke hand (zoals meer onjuiste handhoudingen een hand hard maakt).

Dat het paard niet meteen weer met z'n hoofd omhoog ging, zal een gevolg zijn van de link die hij gelegd heeft:

En hier ben ik het dus niet mee eens! Een lage handhouding is niet per definitie een onvriendelijke. Waarom rijd je jonge paarden dan met een lage en brede hand? Omdat je ze daar dan pijn mee doet? Nee omdat het hen steun geeft voorin! Je zet je hand breed en laag zodat er vanuit het bit minder druk op de mond komt te staan en de druk voornamelijk via het kopstuk van het hoofdstel verloopt ipv dat het bit inwerkt op de lagen.

Een lage en brede hand is een meer "uitnodigende hand" voor een paard om te zakken en deze hand te willen volgen, met als gevolg wat TS ook aangeeft dat het paard wat langer en lager gaat lopen voorin. Hoe smaller en hoger je hand des te meer inwerking op het bit met risico op valse knik, vastzetten in de kaak en achter de loodlijn gaan dragen. Een paard aanleuning fijn in de aanleuning krijgen start je ook laag en breed waarna je tijdens de training rustig aan je hand meer naar elkaar toe brengt zodat het paard vanuit de lage lijn de mogelijkheid krijgt om zich meer bovening te gaan dragen (wat natuurlijk niet op zich staat maar ook met schakelen ed en achterop komen te maken heeft).

TS prima hoor die lage brede hand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:12

bugpluisje schreef:
Waarom rijd je jonge paarden dan met een lage en brede hand? Omdat je ze daar dan pijn mee doet? Nee omdat het hen steun geeft voorin!

Steun?? >;)
Kom op zeg, een paard heeft echt geen "steun" nodig in de mond. Ook een jong paard niet.
"Steun" is wat mensen ervan maken (dat klinkt namelijk best vriendelijk), maar verander het woord "steun" dus inderdaad maar door "pijn".

Jonge paarden kun je bovendien het beste zonder bit inrijden. En in dat geval bied je ook geen zogenaamde "steun" in de mond.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:22

Ieder zijn ding, voor mij geen bitloos. Daarnaast is het jouw mening Joviban dat dat het beste is maar dat wil niet zeggen dat dat de enige en beste manier is. Maar volgens mij is het in dit topic ook de bedoeling dat er gereageerd wordt op wat TS vraagt ipv alleen in te gaan op elkaar, dus........ Handen laag en breed is wat mij betreft prima TS, ongeveer de hele subtop rijd zo zijn jonge paarden (kan me niet voorstellen dat we uiteindelijk zo goed scoren op EK's en WK's als het zo slecht zou zijn je hand laag en breed te houden).

Princesj

Re: Handen wat lager houden, juist goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:28

Er is een verschil tussen laag en laag.
Laag in de zin van handen op de knieën: NOT DONE!
Laag maar nog wel bij (ter hoogte van) de schoft vind ik een fijne manier om het paard te helpen/stimuleren om naar beneden over de rug te gaan lopen, zeker als je daarna weer je gewone houding aanneemt!

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:36

JoviBan schreef:

Lage handhouding per definitie een onvriendelijke hand? Hoe kom je daar bij? Wil je dat misschien uitleggen? Dankjewel!

TS: Je handen laaghouden is helemaal geen probleem, je paard komt hierdoor makkelijker naar beneden. Je handen 'laag' houden moet niet te laag worden. Hou ze voor het zadel, naast de schoft. Dan kan dit helemaal geen kwaad.
Je moet je handen niet vastzetten, dit is onprettig voor het paard. Als ik het zo hoor, is het paardje wat gespannen, je moet meer ontspanning zien te krijgen, dat kan prima door je handen wat lager te houden! Zorg wel dat je vriendelijk blijft, speel wat met je handen.

Enne, als je twijfelt of je iets goed doet of niet, kun je dat misschien ook aan je instructeur/trice vragen? Die heeft vast en zeker goede tips!

Succes!

Groetjes Zoë

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:13

Nee natuurlijk niet op m'n knieën :)) Gewoon voor het zadel, alleen wat lager zodat hij (tenminste dat was mijn idee erachter) wat makkelijker mijn hand kon opzoeken. Blijkbaar had het effect.

JoviBan, wat je zegt over hoofd omhoog = pijn. Dat lijkt me niet van toepassing. Ik denk niet dat een paard op die manier na kan denken, niet als het een eenmalige actie was dat ik mijn hand laag had. Als ik elke keer mijn hand laag zou doen als hij zijn hoofd omhoog bracht, dan kan hij daar een link mee leggen. Een paard kan niet na 1 keer al die link leggen denk ik :)