Hoog opgooien, lastig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Hoog opgooien, lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 22:42

Vandaag een buitenrit gemaakt bij een manege waar ik nog nooit was geweest. Dus ook paarden die ik niet ken. Superlieve paarden :) Maar jezus, t paardje waar ik op reed had een enorm vervelende draf. Ik had echt de eerste draf moeite met lichtrijden/ op het paard blijven zitten omdat ik zover uit het zadel gegooid werd.

Nu was het ook een vervelend zadel wat er ondiep en mijn benen lagen niet fijn waardoor ik totaal geen houvast had. De 2e keer draven ging al beter, maar was nog niet erg relaxed.

Hoe doen jullie dat als een paard je zo hoog opgooid?
(ja ik rij pas een maand of 8 en rij normaal gesproken steeds op mijn eigen "manege" steeds op dezelfde paarden (3 verschillende..en die hebben dat alle3 niet..dus was even wennen :o )

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Hoog opgooien, lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:56

Is gewoon een kwestie van oefenen en wennen. :)
Een paard wat zo hoog opgooit, kan je eigenlijk "misbruik" van maken. Elke keer als hij je omhoog gooit ga je staan en zakt hij weer, ga je zitten. :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 22:59

ja klinkt logisch :) bij een fatsoendelijk zadel was dat ook waarschijnlijk wel beter gegaan
zwak he, mijn onkunde proberen af te schuiven op het materiaal :D :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:21

Haha, zwak, nee hoor. Het kan zeker weten mee tellen. :j

Ik heb het voordeel dat ik op elk paard op kan stappen en meteen er zo mee weg rij, mits er een goed zadel op ligt. Springen, een springzadel en dressuur, een dressuur zadel. Dressuren in een springzadel (of veelzijdigheidszadel) vind ik verschrikkelijk, eveneens springen in een dressuur zadel. :D

Verder hoef ik er verder niet veel omheen te hebben, veel (knie)wrong hoeft niet, diepe of vlakke zit ook niet. Als het maar goed ligt. Er zijn ook mensen die echt in een opgesloten zadel pas echt fijn kunnen rijden, dus zwak is het niet hoor! Soms is het gewoon echt geen fijn tuig/zadel.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:35

Het is idd lastig ja! Heb een aantal maanden alleen en fjord gereden en dan is een warmbloed toch vrij lastig in het begin... Maar met oefenen kom je al heel ver.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 07:30

Hallo,
Eigenlijk mag je best blij zijn dat je op verschillende paarden kan rijden op de manege. Ook de paarden die je wat moeilijk vindt, bv omdat je de draf heel lastig vindt. Is heel erg leerzaam. En na veel oefenen ga je er echt wel aan wennen.
Zadels doen inderdaad veel hoor. Een zadel wat heel fijn voor je is, helpt echt mee aan beter kunnen/leren zitten.
Ik denk dat het bij jou gewoon een kwestie van veel oefenen en veel leren is.
Denk overigens dat het paard zijn rug misschien ook wel een "plank" geweest is, dat ie niet nagefeelijk en over zijn rug liep, en dat zit natuurlijk ook veel moeilijker.

Veel plezier met het verder leren paardrijden. komt allemaal goed!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 07:34

Ja ik merk dat ik een zadel al snel niet fijn vind. Vaak vind ik het te ondiep of te hard waardoor het al snel lijkt of je minder stabiel zit.

Maargoed veel oefenen, tja de paardjes waar ik normaal op rij gaat het tegenwoordig prima, zelfs met een minder fijn zadel.
En zo'n buitenrit...ik weett niet, ik ga toch nog eens een ander adresje proberen :) en als het niet zo warm is kan ik gewoon op onze eigen stal een paardje pakken om naar buiten te gaan :)

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:05

Gewoon veel oefenen !
Mijn paard gooit ook hoog op , vooral met door zitten erg lastig.
Ik span mijn buikspieren aan om het op te vangen , zonder de rest van mijn lichaam onder spanning te zetten.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 10:22

Buikspieren aanspannen, oke dat zal ik volgende keer eens proberen.
Ow en ik heb ook de neiging om voorover te gaan zitten als zoiets gebeurd, dat moet ik natuurlijk ook niet doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:14

Ik heb een gelders paard (tuiger dus), die gooit ook enorm op, ik moet ook nog steeds oefenen om fatsoenlijk te draven, ofja licht te rijden en dan een goede houding. Galop gaat op zich al veel beter, maar in het begin toen ze galopeerde dan trok ik mijn hakken echt heeel erg op, mijn tenen vraten zowat zand. Het is echt zoeken naar de juiste houding bij hoog opgooiende paarden ;) maar oefening baart kunst, ik heb vandaag een buitenrit gemaakt met haar en kon nu in de galop netjes mijn hakken uitdrukken, moest wel mijn zit even vinden, maar na de 2e keer galop eindelijk gevonden. Heb er een maand over gedaan, bijna elke dag gereden ;) dus kan even duren. En heb het nu nog niet helemaal goed hoor.

Edit: dat voorover zitten ken ik, ik heb eens een keer een uurtje gereden en alleen maar daar op gelet, rechtop rechtop rechtop. Dan komt de rest van je houding vanzelf mee, zoals je handen etc. Bij mij tenminste. Nu ben ik dus met mijn hakken laag enzo bezig. Ik wilde eerst alles tegelijk correct hebben aan mijn houding, maar doe het nu stap voor stap, mischien een idee? succes ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 08:08

Volgens mij was dit paard ook een gelders paard, tenminste dat was het eerste wat ik dacht toen ik hem in zn stal zag staan.

Aangezien dit niet op mijn eigen stal was kan ik ook niet echt oefenen op dit paard. Eens vragen of we ook paardjes hebben die wat hoger opgooien, want ik ben wel iemand die er niet zo van houd als ze dingen niet goed kan :o
Dus oefenen!! :D

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:14

Tsja hoe doen wij het,

Mijn paard gooit ook hoog op maar omdat ik er elke dag mee rijd ben ik er al een grotendeel aan gewent alleen het galop nog niet zo dan stuiter ik helaas nog mee.

Het beste is op de paard les krijgen die het meest omhoog gooit zodat jij er aan kan wennen.
Je moet zo zien dat het zit makkelijker zal worden wanneer je op een paard gaat zitten die minder hoog opgooit.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:55

Ja ik heb dat ook gehad met een verzorg paard van me!
Maar na een tijdje gaat het dan een stuk beter;)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:43

echt wennen;)
en er idd. gebruik van maken

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:56

heb het ook wel eens gehad, vond het met lichtrijden geen probleem, maar het was godsonmogelijk om fatsoenlijk door te zitten, daarentegen had ie een waaaaanzinnige galop........

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:40

Hoi!

Ik rijd sinds kort op een paardje van iemand anders (arabiertje).
Deze heeft erg de neiging om (vooral in galop) heel verzamelt te gaan lopen. Ik moet haar goed doorduwen, en dan loopt ze super!
Natuurlijk gooit het ene paard hoger op dan het andere, maar ik vind het altijd makkelijker als ze harder lopen. Dan gooien ze vaak minder hoog op...

Groetjes Zoë

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:53

Mijn eigen paardje geeft ook heel hoog op, in het begin was het echt lastig om goed mee te gaan, maar je went er heel snel aan.
Dat gaat natuurlijk wat minder snel als je maar 1 keertje op zo'n beestje rijdt, maar misschien zou je op je eigen manege op paarden kunnen rijden die ook hoog opgooien, kun je een beetje oefenen..

Haha, succes!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 17:53

Ja ik zal het inderdaad eens vragen of ze ook zo'n paardje hebben staan :)
Normaal rijd ik op een haflinger en daar is doorzitten makkelijker als lichtrijden omdat die juist helemaal niet opgooid onderhand :D

En het andere paardje loopt zo relaxed dat je daar ook niks van merkt.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:06

Ik heb eerst een jaar op een manege enkel op een fjord en een haflinger gereden, 2 zeteltjes, en nu heb ik een halfpensionpaard dat enorm hoog opgooid en vrij hard zit. Zoals de rest al zei, gewoon veel oefenen, zelf proberen ontspannen en dan went dat wel. Toen ik gisteren de eerste x terug op die manege reed op een zeteltje vond ik dat die buitengewoon zacht zat :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:07

Sommige paarden zitten gewoon niet lekker ;)
Als ze goed nageelfijk lopen en ontspannen zijn scheelt dat al heel erg veel... maar soms zit het gewoon niet :+
Die van mij zit ook niet lekker, ik hoor het elke keer als er anderen op rijden :P

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:42

Ik heb zelf eentje die zo groot beweegt in combi met hoog opgooien waar ook zeer ervaren dressuurruiters na 3 rondjes afstappen met de opmerking "van mij hoeft het niet". Ik heb dus ook wel een beetje ervaring :D . De beugelriemen een gat, of half gat, korter maken kan al veel schelen. Handen goed laag houden, anders breng je jezelf uit balans. Buikspieren gebruiken voor rompstabiliteit.
Verder moet je een zekere beweeglijkheid/souplesse hebben in heupen en rug om op een groot bewegend paard/hoog opgooiend paard goed te kunnen zitten. Dit kun je deels trainen, deels is het hoe je lichaam in elkaar zit.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:50

Ik vond het juist vervelend dat de beugels eigenlijk een beetje te kort zaten, denk dat als ik ze wat langer had gemaakt dat het beter was gegaan :)

De beweegelijkheid in mijn heupen moet ik inderdaad nog aan werken. Daar wijst mijn instructrice me ook regelmatig op :)

Ze zegt altijd dat je elk lichaamsdeel apart moet kunnen laten functioneren voor een goede houding en evenwichtige zit :o tja ik doe mijn best :D

noad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:54

had ik ook de eerste keer met een groot paard op de manege

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:30

Als een paard hoogopgooit,
Dan ga ik beter zitten.
Dan verplaats ik mijn gewicht iets anders in het zadel.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:31

ik had dit probleem gehad met doorzitten en me fries. ik leerde mezelf het door eerst heel rustig te draven en daarna het tempo iets omhoog te gooien tot het normale tempo