Ik op een manegepaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjenniifer94

Ik op een manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 14:53

Hallo allemaal :D

Ik ben nieuw hier, en heb een tijdje geleden een fnrs wedstrijd gereden, de f10. Ik
heb nu zo'n 8 jaar rij-ervaring bij maneges, maar ben opzoek naar een fijn bijrijdpaard.
Wat ik graag wil weten, zijn mijn verbeterpunten, ik weet dat ik af en toe mijn handen
rechtop moet houden, en rechtop moet zitten. Misschien kunnen jullie mij helpen, en
mij vertellen wat jullie opvalt? Zodat ik daar ook aan kan gaan werken. Ik benieuwd wat
jullie er van vinden commentaar en tips mogen, maar hou het netjes.

Ook deed ik laatst mee aan de zitcompetitie, ik heb het gehaald tot en met de regio-
finale. Wat mij toen vooral tegen zat was dat het paard waar ik op reed, een super
leuke, en zelfs een Z dressuurpaard, erg grote passen maakten, waardoor ik niet goed
kon doorzitten. Kan iemand mij vertellen hoe ik kan werken aan het doorzitten? Zodra
ik op een nieuw, of ander paard ga rijden die ik niet ken, zit het echt enorm anders dan
dat ik gewend ben, waardoor ik er niet meteen netjes op kan blijven zitten.
En vinden jullie dat ik met de korte beugels rijd? Iemand vertelde mij dat mijn beugels
best een gaatje langer mochten, maar toen ik dat deed, kon ik moeilijk mijn balans
houden. Moet ik gewoon de beugels eentje langer maken, en er aan wennen? Of hoe
zit dat?

Ik rijd nu nog FNRS wedstrijden op maneges, maar ik zou erg graag willen gaan starten
met de KNHS proeven. Helaas doen de maneges waar ik rijd niet aan startkaarten, en
daarom ben ik sinds een paar weken opzoek naar een bijrijdpaard. Een leuk, maar ook
een paard met dressuurkwaliteiten. Ik heb al een aanbod gekregen, maar we zijn er nog
niet helemaal over uit, en de eigenaar zelf ook niet omdat ik en mijn ouders geen paard
kunnen en mogen vervoeren voor eventuele wedstrijden. Maar wie weet vind ik nog wel
een ander paardje, of vinden wij een oplossing hiervoor. In ieder geval ga ik stoppen bij
de maneges waar ik rijd, dus ik hoop snel een leuk paardje te vinden.
Voor mensen die een bijrijdster zoeken voor hun paard, of grote pony in/of dichtbij almere
kunnen mij zeker een berichtje sturen!

Mijn jasje is inderdaad wat te groot :o

Afbeelding
beugels op maat maken.

Afbeelding
Mijn schouders zouden hier best wat meer naar achteren mogen, verder vind ik hier mijn beenhouding prima?

Afbeelding
Meer contact houden op rechts.

Afbeelding
rechtop zitten, niet naar achteren vallen, handen rechtop, wat meer contact op links want het paard kantelt met zijn hoofd?

Afbeelding
Opzich best netjes, teugels op maat maken.
Laatst bijgewerkt door xjenniifer94 op 03-07-10 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:59

netjes gereden!
je hebt een nette houding! :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:02

Jeetje, wat een prachtig dier is dat! :oo
Je hebt echt een fantastische houding, en je rijdt ook heel vriendelijk, je bent een voorbeeld voor heel veel ruiters.
De kleine puntjes die je zelf al genoemd hebt kunnen inderdaad nog wel wat verbeterd worden, verder heb ik het idee dat jij er wel gaat komen :)

De kunst van goed doorzitten blijft voor veel mensen een probleem, vooral proberen te ontspannen, rustig doorademen, niet op je teugels steunen en niet klemmen zijn belangrijk. Wanneer het paard ontspant, is doorzitten makkelijker, dus zorg dat je niets negatiefs, zoals spanning/zenuwen, op het paard overbrengt. Verder is het vooral een kwestie van oefenen, op sommige paarden heb je het snel door, op andere minder...

xDeems

Re: Ik op een manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:06

Jeetje, wat een houding. Ik ben best wel jaloers op je. Die beugels kun je wat mij betreft wel zo laten zitten hoor.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:07

Prachtig paard zeg!
En ik vind je er netjes opzitten!
Het doorzitten is vooral veel oefenen en proberen te ontspannen.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:16

Leuke combi. Benen iets meer proberen uit te drukken en vanuit je heupen ontspannen, dan ga je nog beter zitten dan je al doet en wordt doorzitten ook makkelijker.
Let op dat je je schouders bij elkaar en naar achteren blijft houden.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:19

Wat een vriendelijke ruiter ben jij, dat zie je gelijk terug in een ontspannen paard. Handen iets meer dragen en dan ziet het er nog mooier uit.

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:25

Wat mij het meest opvalt is dat je er netjes op zit, maar regelmatig te weinig contact hebt. Je teugels hangen in een licht boogje waardoor je bij de teugelhulpen snel een schokeffect krijgt. Op het moment dat je dan druk zet op de benodigde teugel, wordt deze ruwer dan nodig gegeven.
Ik denk dat het niet aan je schouders ligt, maar meer aan je bovenlichaam: dat mag je wat langer maken.
Op de 2e foto lijkt je been mooi, maar op de vierde wat korter. Probeer je been zo lang mogelijk te houden.
Het oefenen met doorzitten kun je bijvoorbeeld oefenen door regelmatig zonder beugels te rijden en daarbij, wanneer je nog even stil staat, eerst je bilspieren volledig aan te spannen waardoor je als het ware jezelf omhoog duwt en daarna volledig te ontspannen waarna je op je zitbeenknobbels gaat zitten. Wanneer je dan aandraaft zoveel mogelijk je zitbeenknobbels blijven voelen en de beweging volgen met je buikspieren.

Succes!

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 15:44

WhiteWolf schreef:
Wat mij het meest opvalt is dat je er netjes op zit, maar regelmatig te weinig contact hebt. Je teugels hangen in een licht boogje waardoor je bij de teugelhulpen snel een schokeffect krijgt. Op het moment dat je dan druk zet op de benodigde teugel, wordt deze ruwer dan nodig gegeven.
Ik denk dat het niet aan je schouders ligt, maar meer aan je bovenlichaam: dat mag je wat langer maken.
Op de 2e foto lijkt je been mooi, maar op de vierde wat korter. Probeer je been zo lang mogelijk te houden.
Het oefenen met doorzitten kun je bijvoorbeeld oefenen door regelmatig zonder beugels te rijden en daarbij, wanneer je nog even stil staat, eerst je bilspieren volledig aan te spannen waardoor je als het ware jezelf omhoog duwt en daarna volledig te ontspannen waarna je op je zitbeenknobbels gaat zitten. Wanneer je dan aandraaft zoveel mogelijk je zitbeenknobbels blijven voelen en de beweging volgen met je buikspieren.

Succes!

Bedankt, ik ga er zeker mee bezig ;)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:56

Ik had vorige keer ook gereageerd.. alleen toen ging je topic op slot volgens mij.. Tip wat ik je mee wil geven dat je beugel lengte best een gaatje langer zou mogen. Dazzle is een leuke pony, heb ik toen zij nog wat jonger was ook vele uurtjes op gemaakt :)

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 18:15

Flevolander schreef:
Ik had vorige keer ook gereageerd.. alleen toen ging je topic op slot volgens mij.. Tip wat ik je mee wil geven dat je beugel lengte best een gaatje langer zou mogen. Dazzle is een leuke pony, heb ik toen zij nog wat jonger was ook vele uurtjes op gemaakt :)

Bedankt voor je reactie ;)
Ja, mijn vorige topic ging inderdaad op slot. Ik had in mijn tekst al beschreven dat sommige mensen mij vertellen dat mijn beugels wel een gaatje korter zouden kunnen. Maar daarover heb ik een vraagje, want als ik ze eentje langer doe, vind ik het meestal moeilijker om mijn balans te houden. Is dit gewoon een kwestie van wennen en oefenen?

sylvialouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:32

xjenniifer94 schreef:
Heftug schreef:
je zegt zelf alles al. En weet je zekerdat dat een manege paard is? ben je niet toevallig op de verkeerde gestapt?

Haha, nee dit is zeker weten een manege paard ;)

Nice paardje dan :D Lekker apart kleurtje, hou ik van.

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 19:51

Biskwie schreef:
Leuke combi. Benen iets meer proberen uit te drukken en vanuit je heupen ontspannen, dan ga je nog beter zitten dan je al doet en wordt doorzitten ook makkelijker.
Let op dat je je schouders bij elkaar en naar achteren blijft houden.

Bedankt, het kan zijn dat ik mijn schouders af en toe erg naar voren houd, maar mijn jasje vergroot dat effect nog is denk ik. Mijn jasje is eigenlijk te groot en ook wel te breed waardoor het er soms echt niet uitziet. Maar ik kan het ook mis hebben, dat kun je gewoon niet helemaal goed zien, toch zal ik erop letten! :D

jopie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:24

netjes!
maar probeer rechtop te zitten en niet in elkaar gaan kruipen..
succes

naaaaomii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:59

nou je geeft al je commentaar zelf al, niks meeer over te zegge ndan hihi,
ja toch wel,
Ziet er toch netjes uit ! :D

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:43

Mooie palomino zeg!Ik ben helemaal weg van die kleur.
Van een foto is niet makkelijk iets te zeggen maar op het eerste zicht lijkt er weinig verkeersd.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:46

Wat een ontzettend leuk dier! Jullie zijn een prachtige combi, je rijdt hem erg netjes :j. Voor het mooie zou je kunnen zeggen dat je nog iets meer voor je uit kunt kijken, maar dit gaat prima!

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:35

*had net een heel verhaal geschreven doet de plaats knop vreemd ... opnieuw*

Dazzeltje <3

Leuk om hem in een topic te zien zeg, hij loopt netjes.

Over die beugellengte die zou voor het plaatje een gaatje langer mogen maar fijn zitten gaat altijd voor en je beenhouding ziet er goed uit dus ik zeg houden zo.

Iets trotser gaat zitten en dan is het helemaal super, doorzitten gaat het best als je rechtop maar wel ontspannen zit en een beetje meedenk/voelt met de beweging.

Hoe is het op de manege (en met Nutia) ?

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:45

Is dit gewoon een kwestie van wennen en oefenen?

Ja als je er een gewoonte van maakt om je beugels langer te doen dan wen je eraan. Bij mij helpt het altijd om te blijven zorgen dat er lichte druk op je stijgbeugels blijft met je voet als je doorzit en veren vanuit je heupen.
Dus echt concentreren op paards bewegingen en meeveren dus en jezelf lang maken/houden.

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:33

lovelynutia schreef:
*had net een heel verhaal geschreven doet de plaats knop vreemd ... opnieuw*

Dazzeltje <3

Leuk om hem in een topic te zien zeg, hij loopt netjes.

Over die beugellengte die zou voor het plaatje een gaatje langer mogen maar fijn zitten gaat altijd voor en je beenhouding ziet er goed uit dus ik zeg houden zo.

Iets trotser gaat zitten en dan is het helemaal super, doorzitten gaat het best als je rechtop maar wel ontspannen zit en een beetje meedenk/voelt met de beweging.

Hoe is het op de manege (en met Nutia) ?

Dankjewel :D

Volgens mij gaat het wel oke, nooit ben ik heel erg positief over de manege geweest, maar als je daar meer over wilt weten kun je me een berichtje sturen.

En met nutia gaat het geloof ik wel goed hoor :D

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:35

Jade15 schreef:
Is dit gewoon een kwestie van wennen en oefenen?

Ja als je er een gewoonte van maakt om je beugels langer te doen dan wen je eraan. Bij mij helpt het altijd om te blijven zorgen dat er lichte druk op je stijgbeugels blijft met je voet als je doorzit en veren vanuit je heupen.
Dus echt concentreren op paards bewegingen en meeveren dus en jezelf lang maken/houden.

Oke, bedankt, en alle andere natuurlijk ook. Met deze reacties kan ik wel wat :D

joyce_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:18

wat een mooie pony! Ziet er heerlijk ontspannen uit. :j
je houding is netjes, alleen je handen op dezelfde plaats houden.

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:14

joyce_fury schreef:
wat een mooie pony! Ziet er heerlijk ontspannen uit. :j
je houding is netjes, alleen je handen op dezelfde plaats houden.

Okay bedankt, mijn handen zijn idd altijd al een probleempje, ik ben er hard mee bezig ;)

Ik zal zometeen nog wat foto's van vandaag erbij plaatsen, wel een ander paardje, maar dat maakt niet zoveel uit hoop ik :P

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:22

Ik heb niet echt nieuwe tips maar ik vind dat je super netjes zit! Het ziet er ook heel diervriendelijk uit. Eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers op je houding! Ik hoop voor je dat je een fijn bijrijdpaard vindt!

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:14

Aurelle_ schreef:
Ik heb niet echt nieuwe tips maar ik vind dat je super netjes zit! Het ziet er ook heel diervriendelijk uit. Eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers op je houding! Ik hoop voor je dat je een fijn bijrijdpaard vindt!

Haha, okee dankjewel :)

Klopt het trouwens dat ik mijn topic niet meer kan aanpassen :?
da's jammer want ik heb een aantal nieuwe foto's..