Eerste dressuurwedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shartjec

Eerste dressuurwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 20:14

Hoihoi,
Ik had op 20-06 de eerste dressuurwedstrijd met mijn nieuwe paardje.
Ik had 178 punten maar dit was onderling, dus vraag me af wat jullie denken dat het officieel
was geworden(150 ? :P ) Het is btw, proef 5.

De proef begint pas na een tijdje, pas wanneer de jury het teken heeft gegeven aan voorleester.

geencommetaar over het groette met m'n linker hand, ik was het even helemaal kwijt haha :P .

milouschka

Re: Eerste dressuurwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:16

Beeld is een beetje te veel aan het bewegen maar het valt in ieder geval heel erg op dat ze nogal tegen het bit loopt!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:21

Beeld beweegt alleen in het begin hoor.. daarna is het goed.
Maar wat mijn opmerking is, dat je de figuurtjes niet echt netjes laat lopen. Probeer goed de hoeken door en rustig te sturen. Het lijkt soms alsof je je paardje ineens omtrekt. Ik denk dat je dan wel winstpunten kan rijden.
Dat ze nog niet echt met haar hoofd ontspannen loopt is in de B niet heel belangrijk. Qua tempo zat ze goed, soms iets te snel maar zeker niet te langzaam.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 20:23

Mir_horses schreef:
Beeld beweegt alleen in het begin hoor.. daarna is het goed.
Maar wat mijn opmerking is, dat je de figuurtjes niet echt netjes laat lopen. Probeer goed de hoeken door en rustig te sturen. Het lijkt soms alsof je je paardje ineens omtrekt. Ik denk dat je dan wel winstpunten kan rijden.
Dat ze nog niet echt met haar hoofd ontspannen loopt is in de B niet heel belangrijk. Qua tempo zat ze goed, soms iets te snel maar zeker niet te langzaam.

Bedankt voor je reactie, ja de hoeken is op dit tempo moeilijk met haar, kan ik haar dan het beste weer terugnemen in de hoeken en die rustig en netjes rijden? Want mijn privéinstructrice zegt dat dit tempo goed is, en niet veel langzamer.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:53

Het tempo is inderdaad goed, maar ik zou haar inderdaad wat terug nemen in de hoeken.. vooral als je een gebroken lijn of van hand moet veranderen. Als je een volte wilt rijden hoef je je tempo niet te verlagen, maar wel als je je hoek scherp moet sturen. Komt hardstikke goed met jullie hoor :)!

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:19

Okee hastikke bedankt, ik ga er aan werken :)

Nog meer tips mensen?

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:23

Mooi paardje !! *D
Maar ik vind hem wat stijf lopen.
En hij heeft percies wat last van zijn bit.
Of loopt hij altijd wat met zijn hoofd te schudden?

AmoCavallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:43

Hij loopt erg tegen de hand aan, toen ik met mijn pony B reed kreeg ik hier constant commentaar op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:51

Ik vind de punten wel hoog ja :=
Iedereen moet het leren, dus daar zeker geen commentaar op!
Ik raad je aan om veel minder met de binnenteugel te doen. Probeer vooral met je buitenteugel door de bochten te rijden. (beetje stelling met de binnenteugel en dan met de buitenteugel begrenzen.) Nu loopt hij over de buitenschouder weg. En door aan de binnenteugel te blijven trekken, maak je hem scheef. Ook nageven moet gebeuren op 2 teugels en wanneer je zo aan de binnenteugel trekt is de druk niet meer gelijk.
Hopelijk heb je er wat aan ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:54

Ga eerst thuis verder oefenen op de netheid, tempo controle en nageeflijkheid.
In tegenstelling tot wat mir_horses zegt, is de ontspannenheid wel belangrijk. Dit is de basis voor de wedstrijden. Je pony loopt er erg met haar hoofd te schudden en in de galop oogt ze stijf. Probeer erop te letten dat je je pony niet met je binnenhand omtrekt maar netjes buigen om je binnenbeen en met je buitenteugel en buitenbeen laat wenden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:57

Ik vind jullie leuk samen, maar meid wat een kabaal op de achtergrond!!!

Een paar dingen...
Ik denk dat je haf naar de tandarts moet, een ander bit nodig heeft of een ander hoodstel. Iets zit haar niet lekker.

Ook mag ze op dieet ik zou zeggen:
- geen krachtvoer meer, daarvoor in de plaats een marstall koek of een pavo summerfit (dan krijgt ze toch de vitamines en mineralen binnen).
- Onbeperkt droog (ouder)hooi.
- Als ze op een dik weiland staat een graasmasker.
- En ik kies liever voor vlas of zaagsel inplaats van stro. Van stro krijgen ze ook een aardig buikje.

Dit zijn een paar puntjes waarmee je misschien iets kan!
Jullie komen er samen wel en ben benieuwd naar een nieuw topic van jullie over een tijdje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:01

Leuke haffie heb je!
Maar je hebt nog wel wat huiswerk denk ik, voordat je punten gaat rijden op een KNHS wedstrijd.
Niet rottig bedoeld, maar er moet nog wat gelest worden.
Proefje is wel een leuk begin, om mee verder te gaan werken.
En we zijn allemaal ooit eens begonnen met paardrijden en wedstrijden,
dus trek je niet te veel aan van het commentaar.
Je paardje is zo te zien in iedergeval braaf op wedstrijd en jullie hebben plezier.

Probeer wat rechter op te zitten, je zit wat voorover en steekt je benen naar achteren.
Je zit iets scheef, linker schouder is lager en je heup ook lijkt het.
Tevens je handen bij het lichtrijden proberen stiller te houden, is fijner voor je pony.

Je paardje kantelt zijn hoofd en kijkt ook linksom naar rechts.
Hij is niet ontspannen met zijn hoofd en hals, in de B hoeft hij misschien niet aan de teugel
te lopen, maar wel ontspannen en met constante aanleuning. Dat is dit zeker niet.

En zoals al gezegd, figuren proberen af te werken en voor te bereiden.
Dus niet ram hoek met een bocht door.
Maar er komt een hoek, hou daar rekening mee, bereid je paardje voor,
stuur netjes door je figuren. (en sturen doe je niet alleen met je handen en al helemaal niet met je binnenhand alleen.)
Galop behoeft ook nog wat oefening.

Veel succes en plezier nog met je paardje!

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 05:54

Ik heb les van Heleen uit bergen, ook bekend hier op bokt geloof ik?
En omdat het voor me haffie ook allemaal spannend is kijkt ze flink in de rondte ze was ook nog is hengstig, dat hoofdschudden heeft ze altijd al gedaan, doet de haf Aaron van Liz hier op bokt ook. Niks aan te doen denk ik?

Popcorn19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:33

Ik denk dat je wat subtieler moet sturen, als ik die volte ook zie is niet zo netjes. En probeer je been ook wat stiller te houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:41

shartjec schreef:
Ik heb les van Heleen uit bergen, ook bekend hier op bokt geloof ik?
En omdat het voor me haffie ook allemaal spannend is kijkt ze flink in de rondte ze was ook nog is hengstig, dat hoofdschudden heeft ze altijd al gedaan, doet de haf Aaron van Liz hier op bokt ook. Niks aan te doen denk ik?

Of er niks aan te doen valt, dat hangt van de reden af. Dus ik zou zeggen zoek waar het vandaan kan komen.
Vaak is de longe een goed hulpmiddel om te zien of ze het zonder ruiter ook doet. ;)
Je aanleuning is ook nog niet optimaal, dus het kan ook een manier zijn om meer teugel van je te pakken. Máár het kan ook een reactie zijn op het bit, of last van der tanden. Kan zelfs komen door een niet passend zadel of een zere rug, maar die kans acht ik nu vrij klein ;) .

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:18

ze is echt een drammerige haf zo te zien ;)
ik zal heel veel overgangen gaan maken, van halt naar galop en terug.
een beetje losse teugel rijden, en proberen op je zit terug te krijgen.
een beetje ophouden aan de voorkant en heet maken van achter, dat ze als het waren gaat dansen, volgens mij heb je hier dan echt een tof beestje aan..

nog even oefenen en dan zou ik zeggen tot over een jaartje in de ring ;)

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 21:45

Bedankt voor de reactie's. Ik ga aan de genoemde tips werken :)