Paard blijft niet mooi in de aanleuning met aanspringengalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonita84

Paard blijft niet mooi in de aanleuning met aanspringengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:24

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje bij aanspringen in galop.
Mijn merrie 5 jaar loopt erg netjes alleen als ik aan wil springen in galop gooit ze haar hoofd omhoog en daarna loopt ze wel weer gewoon netjes, maar hoe blijf ik die aanleuning netjes houden? Ik heb 2 instructrices de ene zegt meer loslaten van voor als ik wil aanspringen de ander zegt dat hij niet actief genoeg is van achter, ik ben benieuwd wie hier nog meer problemen mee heeft en hoe jullie dat opgelost hebben en waar het aan kan liggen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:44

Dat is moeilijk te zeggen zonder het te zien B-)

Bellissima_

Re: Paard blijft niet mooi in de aanleuning met aanspringengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:45

oefenen, oefenen, oefenen......

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 19:48

jumpiewumpie schreef:
Dat is moeilijk te zeggen zonder het te zien B-)

Daarom vraag ik ook iemand die er ervaring mee heeft 8-)

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 19:49

Margoot schreef:
oefenen, oefenen, oefenen......

Oke thnx daar ben ik ook mee bezig :D

milouschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:26

Heel veel oefenen en zorgen dat je haar goed opgesloten houd.

AlzahraShams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:18

Idd veel oefenen, en de juiste instructeur erbij nemen, die kan je dan aanwijzigingen en tips geven, via bokt gaat dat niet zo makkelijk. :)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:45

ik denk dat hij niet actief genoeg is, heb het zelf ook bij mijn pony. als hij lekker voorwaarts is gaat het aanspringen veel makkelijker en blijft zn hoofd ook veel netter in de aanleuning.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:49

Je kunt haar er wat extra doorvragen voordat je de overgang draf-galop maakt. Je stelt haar dan wat ronder en dieper in als normaal, en op het moment dat je dan aangallopeerd en ze komt wat omhoog met haar hoofd heb je haar dan op de juiste hoofd-halshouding. Echter moet ze dan wel veel meer vanuit de rug en schoft aanspringen dus dat is wel weer moeilijker. Gewoon vaak oefenen. Ook niet te lang gallopperen maar meerdere keren aanspringen. En let ook op dat je in de overgang ruimte meegeeft aan de voorkant, zodat ze ook wel de mogelijkheid krijgt om fijn in aanleuning aan te springen en door te galloperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:50

Veel overgangen naar galop maken.
Wat ook weleens helpt is vanuit stap aangaloperen, sowieso omdat dit meer kracht van de achterhand vergt waardoor het paard wel in een aanleuning móet blijven. Maar je paard moet dit natuurlijk wel beheersen :)

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:53

meer binnenstelling?
Dit helpt bij mijn paard wel veel.
Maar meestal wel samen met een actievere achterhand

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:12

@fiija; in ieder geval niet meer binnenstelling vragen, zo kan je paard niet met zijn binnen achterbeen onderspringen en wordt het juist moeilijker om een correcte overgang naar galop te rijden.

Wat ik zou aanraden is alvorens je in galop aanspringt je paard iets dieper en ronder te vragen en het tempo iets meer terug te leggen. Geef de galophulp met je been en houdt contact met de mond (geen druk en geen waslijnen!). Ik denk dat je vanuit een te voorwaarts tempo de galop in wilt rijden en dat je paard daardoor niet snel genoeg zijn binnen achterbeen onder kan brengen. :) Succes!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:59

Onze merrie heeft daar ook heel lang problemen mee gehad, kwam gewoon omdat ze het moeilijk vond. Oefenen en nog eens oefenen. Idd vlak voor het aanspringen is dieper/ronder instellen, vanuit een heel rustig maar wel zoveel mogelijk dragend drafje aanspringen, veel overgangen van draf/galop en stap/galop en korte stukjes galopperen.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:30

Tijdens het aanspringen een halve ophouding maken aan de buitenteugel. Binnenbeen op de singel en daar drijf je mee, buitenbeen achter de singel en als je dan been geeft om aan te springen de ophouding maken, door het binnenbeen blijft je paard correct lopen. Dit werkt bij die van mij suoer goed, eigenlijk probeer ik zo min mogelijk tot niet aan de binnenteugel te zitten, geef alleen been aan de binnenkant, begrens aan de buitenkant.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:20

Je moet aanspringen op een kleine volte, aan het eind, net voor je de hoefslag aanraakt. Heb nl. hetzelfde probleem gehad. Je vraagt veel stelling en zit door op die volte, en dan spring je aan, maar je houdt druk op de voorkant.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:14

actief achterin en ondersteunen voorin. niet je hand naar voren steken bij het aanspringen.