Bedankt voor de antwoorden! Hij is denk ik inderdaad me aan het uittesten. In de bak ben ik de baas, dat is duidelijk, maar buiten moet dat blijkbaar nog uitgetest worden. Hij is erg dominant, al is hij dat naar mijn idee minder naar mensen dan naar paarden.
Het is gewoon een recht, vlak stuk, dus geen heuvels. Als ik daar ga rijden begin ik ook met stappen en draven, en dat gaat meestal prima. Het is de galop die een knop bij hem omzet. En terug naar de stal rijden, daar wordt hij ook altijd een stuk drukker van (vandaar dat ik mijn eerste galop niet de kant van de stal op deed).
Hij gaat overigens vooral racen, bokken doet hij eigenlijk niet. Dit keer wel een beetje, wat me doet vermoeden dat hij ergens van schrok. Hij is ook wel eens geschrokken van een geluidje terwijl we in de bak reden, en toen ging hij ook even bokken. Hij houdt zich alleen wel altijd in, naar mijn idee, het is niet zijn bedoeling dat je er naast komt te liggen. Hij wil gewoon lekker rennen buiten, met of zonder ruiter.
Hij komt ook heel moeilijk terug uit galop. Ook als ik maar een paar passen maak en hem dan weer terug wil nemen duurt het alsnog het hele pad voor hij weer draaft/stapt... In de bak is het geen probleem, dus hij kan het echt wel.
Hij is zeker verkeersmak, ik heb één keer op hem echt buiten gereden met een ander paard erbij. Dat ging best goed. Auto's, tractors, vrachtwagens; het kan hem helemaal niets schelen. Maar als er dan een ander paard is ergens, dan is hij ineens helemaal daarop gefocust. Hij is erg paardgericht.
Is het slim om echt buiten te gaan rijden, of eerst nog maar op dit semi-buiten stuk? Ik mag van de eigenaresse bij echt buiten rijden niet galopperen, dus dat kan ik dan niet oefenen. Ook is er geen paard meer dat mee kan op een buitenrit, dus dan zal ik alleen moeten (met iemand op de fiets erbij).
Totaal gezien moet ik dus gewoon blijven oefenen, en gewoon gaan stappen als hij graag wil galopperen? Die keer dat ik eraf viel hield ik hem ook steeds tegen, waar hij heel druk van werd, en uiteindelijk kreeg hij toch zijn zin en ging er in galop vandoor. Maar dat moet ik dus wel blijven doen?