Scheefheid kan onregelmatigheid/tactfouten veroorzaken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Scheefheid kan onregelmatigheid/tactfouten veroorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 13:15

Als een paard zodanig scheef is, kan het dan tactfouten gaan maken/onregelmatig worden?

Ik denk van wel, aangezien ze dan het gewicht vooral op 1 kant nemen, en daardoor dus onregelmatig worden/tactfouten krijgen.
Maar hoe denken jullie daarover? En hoe zouden jullie dit oplossen?

Anoniem

Re: Scheefheid kan onregelmatigheid/tactfouten veroorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:17

Tuurlijk kan dat taktfouten veroorzaken.
Er is volgens mij maar 1 oplossing; rechtrichten.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 13:18

Maar op welke manier rechtrichten?
Er zijn tegenwoordig erg veel oplossingen voor, maar wat vinden jullie (persoonlijk) het fijnste/beste werken?
Voor het ene paard is het natuurlijk het ene, en voor het andere paard het andere, maar wat vind de ruiter?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:20

een paard kan ook scheef raken door te lange rust of een ander ongenoegen.
Ja ik geloof wel dat als je daar niets aan doet, je dan andere lichaamsdelen gaat overbelasten.
Als je zelf niet recht rijd, raakt je paard ook scheef toch?

Ik los het op door mijn paard recht te laten zetten door een ostheopaat.
Mijn paard heeft het na een te lange rustperiode na peesblessures, 2 op rij.
Dan neem ik lessen en vraag instructrice op mijn houding te letten.
Het is zeker wel op te lossen met goede wil.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:22

Mijn paard liep in galop scheef. Na een behandeling door de osteopaat was dit probleem vanzelf over. Alleen rijkunstig rechtrichten helpt dus niet als je paard anatomisch niet recht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:22

MissEvil schreef:
Maar op welke manier rechtrichten?

Niks van te zeggen zonder probleem te kennen. Zit het probleem in een schouder, in een heup, of 'alleen maar' in de aanleuning en (nog) niet in de rest van het lijf, etc etc.
Ik laat me hierbij overigens ook begeleiden door een osteopaat, die verdient het ook om even genoemd te worden.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:23

Hier heb ik ook last van! alleen dan niet zo zeer scheef, ik reed mijn pony nooit echt op 2 teugels had altijd meer druk op links staan met als gevolg dat ze tact fout maakte, en iedereen maar zeggen jaa ze loopt kreupel! maar dat doet ze niet , ze maakt een tact fout en dat is mijn fout. ik rijd nu anders en let erg op dat ik gelijke druk heb en nu is het klaar. Denk dus ook dat je door een goeie manier van rijden het paard recht kunt krijgen, en dus ook de tactfout kan herstellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:06

nynke1995 schreef:
alleen dan niet zo zeer scheef, ik reed mijn pony nooit echt op 2 teugels had altijd meer druk op links staan met als gevolg dat ze tact fout maakte,

Dat valt ook onder "scheef" akna niet recht. Ongelijke druk, ongelijke spierspanning in het lichaam, is ook een vorm van scheefheid.
Fijn dat je het al weer op hebt kunnen lossen +:)+

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:16

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 24-08-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:47

Teugelkreupel heeft te maken met een niet-kundige ruiter, niet met balans van het paard.
Als een paard scheef is kunnen ze inderdaad onregelmatig worden.
Een paard kan ook van rugproblemen kreupel worden. Zo hebben ze ooit een keer alle 4 de benen van een merrie verdoofd en nog liep ze kreupel, paard had ontzettend last van haar rug. Jammer genoeg geloven heel veel dierenartsen niet in osteopathie/ fysiotherapie. :Z

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:00

Ja scheefheid kan onregelmatigheid veroorzaken,vaak voornamelijk te zien op 1 hand {namelijk de bolle kant},het kan zelfs beenproblemen veroorzaken..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:00

Ja scheefheid kan tactfouten veroorzaken, maar onregelmatigheid kan ook scheefheid veroorzaken...

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:19

klopt,mijn paard is in de krul getrokken en zat op links echt vast,scheef gereden dus,na 2 weken thuis te hebben ging hij teugel kreupelen en dat kwam door dat ik hem op zijn eigen benen liet lopen en los in de hand,nu zijn we bezig met rechtrichten en heeft hij dit nauwelijks meer gedaan

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:45

Ja dat kan, in zekere zin is elk paard dat scheef is niet 100% regelmatig anders was die wel helemaal recht en kon hij alles rechts en links even goed, maar dat ter zaken. Ik denk dat vooral de ruiter en het tuig invloed hebben op de scheefheid en dus de takt en zuiverheid van de gangen die eruit voort voeien. als het paard jou graag op rechtsvoor wilt hebben, daar een kuil laat ontstaan en jij er dan ook in gaat zitten (= meer gewicht van paard op 1 kant+ meer gewicht van ruiter op een kant) kan het been aan die kant minder goed wegkomen als die aan de andere kant. Zou je met je bekken op het been er schuin tegenover gaan zitten zal het paard al rechter en zuiverder kunnen gaan lopen.
Scheve paarden in de wei lopen vaak zuiverder als onder de man (uitzonderingen en ongewone situaties daar gelaten natuurlijk).

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:52

Jazeker wel. Sterker nog, neem eens een kijkje op www.hoefkatrol.com .
Daar vind je alles over scheefheid bij paarden, rechtrichten en de gevolgen op lange termijn wanneer je je paard niet rechtricht.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:59

robin_hood schreef:
Mijn paard liep in galop scheef. Na een behandeling door de osteopaat was dit probleem vanzelf over. Alleen rijkunstig rechtrichten helpt dus niet als je paard anatomisch niet recht is.

geen enkel paard is recht, echter is elk paard rijkunstig recht te richten, 90% van lichamelijke problemen zijn rijtechnish oplosbaar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:23

Wou graag aanvullen, dat paard ook scheef kan zijn gewroden door een probleem, dus andersom...
Dus onregelmatig (kreupel of net neit?) paard kan best scheef worden, omdat hij probeert van de pijn af te zijn.
Dus ook altijd de moeite waard die optie in gedachten te houden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:28

Sjolvir schreef:
Wou graag aanvullen, dat paard ook scheef kan zijn gewroden door een probleem, dus andersom...
Dus onregelmatig (kreupel of net neit?) paard kan best scheef worden, omdat hij probeert van de pijn af te zijn.
Dus ook altijd de moeite waard die optie in gedachten te houden.

Idd, dat is wat ik met mijn eerdere reactie ook bedoelde.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:37

Geen enkel paard is 100% recht, zijn wij als ruiter ook niet.
Net als wij hebben paarden voorkeur voor links of rechts.
Richt je zelf recht (ook als je niets met je paard doet) dan ben je zelf al instaat om je paard te helpen met recht richten.
Natuurlijk kan een paard dat scheef is niet mooi tact matig lopen, vaak nog wel in het simpele werk maar uiteindelijk kom je het altijd tegen.
Door met hulp van een goed instructeur te trainen maak je je paard los en recht, maar vergeet vooral je zelf niet!!
Natuurlijk kan een paard een overbelasting krijgen doordat hij ergens anders een "probleem" heeft. Daar kan een osteopaat goed bij helpen, het probleem oplossen kan hij/zij niet als de ruiter het rijden daarna niet goed oppakt.