Net beleerd, hoe nu verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Net beleerd, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 12:31

Hallo,

ik heb een ruin van Karandasj die in juni 3 jaar is geworden.
Nu was ik daarvoor al begonnen met zadel,hoofdstel,longeren en beetje hangen omdat hij al heel volwassen is en van
zichzelf al hele goede balans heeft.

1,5 weken geleden voor het eerst erop geklommen en alleen gestapt en haltgehouden op deels stem deels teugelhulpen.
Beenhulpen reageert hij ook al aardig op in combinatie met af en toe stem.
Dit heb ik 2 x zo nog gedaan en toen 2 dagen rust, 1 dag daarna alleen gelongeerd en de dag daarna weer erop.

Zo opstappen en wegrijden, netzo ontspannen. Drafje gedaan geen stap verkeerd en ook weer netjes terug naar stap als ik dit vroeg.
Nou heb ik dit weer 3x zo gedaan en heeft hij nu weer 2 dagen rust.

Maar nu zou ik graag los door de hele bak gaan maar nu is mijn vraag, hoe kan ik het sturen oefenen zonder dat hij daar tegenin gaat.
En zijn er oefeningetjes hiervoor?

Dus hoe doen jullie dit? De rem en het gas zit er wel op alleen het stuur nog niet en ik wil graag naar buiten met hem omdat hij het in de bah het snel saai vind en ik van mening ben dat lekker rechte lijnen door het bos beter is voor een jong dier.
Dus hoe kan ik het beste hem leren de teugels aan te nemen en te begrijpen wat ik er mee bedoel?

Verder heb ik (nog) niet met hem gegaloppeerd want het leek mij beter om dit in een hele bak te doen zodat het niet zo zwaar is. (heb nu elke x in iets meet als de halve bak met hem gereden), Hoe kan ik dit het beste aanpakken en waar moet ik op letten?

Alle tips,ervaringen zijn welkom!! ;)

Groetjes Anne

mistid

Re: Net beleerd, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:27

Ik ben tegenwoordig ook veel met jonge beesten bezig, en doe dit op verschillende manieren.
Een manier die ik heel fijn vind is gewoon het hoofdstel over het halster, de neusriem van het hoofdstel onder de 'bakstukken' van het hoofdstel langs. De teugels doe je dan zowel aan het bit als aan die metalen stukjes van het halster. Daar kan je heel fijn mee sturen en dan zit je eigenlijk niet in de mond. Zodra je verneemt dat je paard spanning heeft, dan laat je hem een klein rondje lopen, en als die spanning er weer af is dan kan je je rondje weer groter maken. Zorg ook dat je altijd iemand in de buurt hebt staan.

Galop enzo moet je op gevoel doen, daar gaat het bij jonge beesten echt om. Als jij het een dag niet aandurft moet je het die dag gewoon laten, want als het dan mis gaat dan is het vrij lastig te herstellen omdat je dan zelf een deuk in je vertrouwen hebt, en je diertje ook. Zo'n jong dier is sneller verpest dan weer klaar gereden.

Succes!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:32

Ben met sturen gewoon rustig begonnen. Overdreven gebaren voor links en rechts met daarbij wel mijn been ter ondersteuning.

Aangezien mijn paardje goed wijkt voor druk pakte ze eigenlijk het sturen heel erg makkelijk op.

Galopperen zijn we mee begonnen de 3e keer onder het zadel.
De rem zit er goed op qua stem dus heb haar buiten op het zandpad het commando galop gegeven op stem en zo ook weer ho om te gaan draven.

Moet ik wel bekennen dat ik een zeer relaxed beestje heb dat nergens warm of koud van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:33

Ik rij in eerste instantie nooit op bit maar op een bitloze optoming. Bv een sidepull. Lekker duidelijk. Met je binnenhand de neus vragen in combi met binnenbeen, en met buitenteugel schouder begrenzen en de bocht om. Het is zo logisch voor een paard.
Moch je het bitje willen gebruiken dan is de hierboven beschreven manier van Mistid een hele fijne. Sturen zoals ik net beschreef.

Eerste galopje maak ik gerust in het bos. Lekker natuurlijk, gewoon logisch volgend na een drafje.
Ik zit ook al snel in het bos met jong spul hoor. Lekker rechtuit, niet te moeilijk doen.

milouschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:29

:j bitloos is indd een goed idee.

En laat hem bij het doorrijden ook meteen goed wenen aan beenhulpen bij het sturen, dat is een stuk makkelijker dan dat je later dat nog moet gaan bijleren. Beter op been dan op bit. :)