3 jarige Cha-cha @ work (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_spunky_

3 jarige Cha-cha @ work (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 10:58

gisteravond laat (29-06-'10) heb ik Cha-cha nog even gereden :D
ik heb haar nu 6 weken, ze is 3 maanden ohz.
op dit moment rijd ik haar gewoon lekker, bezig met haar ontpanning en de hulpen.
ik wil januari 2011 een startkaart aan gaan vragen.
de kwaliteit van het filmpje is niet geweldig, is met een digitale fotocamera gemaakt.

wat me zelf opviel:
- aanleuning is onrustig, onrustiger dan normaal. misschien een beetje spanning van mij omdat dit de eerste keer was dat er gefilmd werd?
- mijn onderbenen leiden een eigen leven :+
- mist wat activiteit

filmpje is stukje draf en galop.

info paard:
naam: Cha-cha
ras: KWPN
geslacht: merrie
leeftijd: 3
niveau: zadelmak
schofthoogte: 1.61m
afstamming: Vermont x Abantos (springgefokt)

en dan nu het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=4fOE4tp9AZw

rijtechtnisch commentaar en tips van harte welkom, als deze onderbouwd zijn en ik er iets mee kan
ik heb minstens 1 x per week les

en nog ff een foto van mijn meisje
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _spunky_ op 30-06-10 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:05

prachtig paardje <3

Vindt het er voor een paard dat net 3 maand onder het zadel is er erg goed uit zien. De aanleuning dat wordt vanzelf stabieler.
Lijkt mij wel dat die slang door de bak erg vervelend is voor je paard. verder, probeer je been als ze loopt zo stil mogelijk te houden en alleen te drijven als het nodig is. Maar wat een beauty hoor!!

klijnliesje

Re: 3 jarige Cha-cha @ work (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:08

super leuk filmpje en ik heb geen commentaar ziet er heel relaxed uit. Super

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 11:09

ja die slang van de sproeier was wel vervelend voor haar, klopt ;)

ze is er eerst een aantal keer overheen gesprongen voor ze er gewoon overheen kon lopen, en af en toe maakte ze nog een huppeltje, komt het springbloed naar boven :+

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:09

wat een top combinatie zijn jullie!
je bent zacht in je handen dus die aanleuning komt nog wel. ;)
ga zo door! :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:27

Ik heb het idee dat ze niet helemaal rad loopt..

Verder ziet het er vriendelijk uit, van mij mag ze (zeker gezien haar leeftijd) haar neus er iets meer uit. :)

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:31

Volgens mij is het niet zozeer dat ze niet rad loopt, maar ze mist nog aardig wat balans en daarom heeft ze een beetje een 'hikje' in haar lopen. Ik zou haar graag een stukje actiever willen zien en wat meer voorwaarts, eerst maar balans zoeken en dan de aanleuning.

Wel een super leuk beestje!
Laatst bijgewerkt door Careano op 30-06-10 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:32

Quir schreef:

Dat idee had ik ook... En ik dacht eerst ook dat je misschien niet voorwaarts genoeg reed, maar na daar eens op gelet te hebben viel dat wel mee.
Verder wel een heel knap paard!

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:32

jaa klopt, ik zie het idd ook.. of mischien door een wat te zware bak en het paard zijn balans? of lijkt dat maar zo vanaf het filmpje.

verder erg leuke combinatie veel succes verder ermee.

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 11:33

Quir schreef:

Verder ziet het er vriendelijk uit, van mij mag ze (zeker gezien haar leeftijd) haar neus er iets meer uit. :)

wat je ziet is dat ze af en toe een soort "huppeltje" maakt
dit doet ze nu al een stuk minder als een maand geleden, mevrouw wil het liefste aangalloperen, vandaar dat ze het doet.
was ik nog vergeten erbij te vermelden, daar werk ik dus ook aan ;)
en de bak was idd op sommige stukken zwaar

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:40

Ik vind dat ze nog erg uit balans is. :)
Het is een driejarig paard, okee, maar balans is wel het belangrijkste punt.

Probeer eerst aan de balans te werken, en laat haar lekker op 4 benen lopen, zo valt af en toe nog wat op de voorhand.

Veel succes, het is een knapperd! :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:59

_spunky_ schreef:
Quir schreef:

wat je ziet is dat ze af en toe een soort "huppeltje" maakt
dit doet ze nu al een stuk minder als een maand geleden, mevrouw wil het liefste aangalloperen, vandaar dat ze het doet.
was ik nog vergeten erbij te vermelden, daar werk ik dus ook aan ;)
en de bak was idd op sommige stukken zwaar

Hi,

Ik ben momenteel zelf een vijf jarige aan het inrijden en herken het aan willen galopperen. Als ik een pasje meer voorwaarts wil in draf gaat meneer aangalopperen want dat is makkelijker dan die achterbenen aan het werk zetten. Je zegt zelf al bovenaan dat het wat actiever mag. Ik denk dat het eerste wat je nog meer zou moeten bevestigen is de reactie op het been en de voorwaartse drang en die aanleuning nog even laten voor wat het is. Maar je paard mag niet onder het werk uitlopen dus ze mag niet haar rug wegdrukken. Mijn instructrice zegt over het aangalopperen dat ik gewoon weer terug naar draf moet en weer goed voorwaarts moet draven. Binnen 1 les was het probleem op die manier verholpen. Succes!!

oliverbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:30

vindt het er heel leuk uitzien alleen loopt ie neit helemaal lekker beetje onregelmatig

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:35

Allereerst heb je een erg braaf en meewerkend paard, zeker voor zo'n jong dier. Vind ook dat ze niet helemaal regelmatig loopt, weet niet waar het aan ligt, onbalans, zware bak? Ze loopt ook wat vlak. Ik zou graag wat meer activiteit in het lopen zien, en probeer haar in het galloperen wat schoudervoor te houden, natuurlijk is ze nog jong maar ze gooit haar achterhand wel erg naar binnen en met rechtrichten kun je niet vroeg genoeg beginnen. Succes

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:02

Dit ziet er netjes uit voor zo'n jong paard!
Ze loopt onregelmatig, maar aangezien ze nog maar zo kort ohz is kan het ook een kwestie van balans zijn (maar dat werd hier al vaker genoemd)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:10

Ik vind het ook supernetjes voor zo;n jong paard! Echt wel! En ik vind dat je ook echt lekker rijd, ziet er erg soepel uit allemaal. Wel lijkt me de bak enorm zwaar?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:11

meerder mensen zeggen dat hij niet lekker loopt,
dat ziet er idd zo uit, maar ik krijg het idee dat de bak wat zwaar is, waardoor zij niet voldoende kan verruimen, dus niet voldoende haar pas kan afmaken..
Probeer dit toch te doen.. door langzamer lichtrijden.. met wel voldoende been..
Ze moet ruimer, niet sneller ;)

Succes

poefka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 07:21

hoi ik heb ook een 3 jarige heb hem zadelmak gemaakt wat echt super makkelijk ging!
loopt nu weer lekker een paar maanden op het land zodat hij nog wat kan uitgroeien!
zodat hij dan van zichzelf al meer balans krijgt en sterk kan worden zijn nog zo jong!
die van mij ook een C tje! <3

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:00

Ik zou zeggen ga zo door hoe we nu bezig zijn en 2011 wordt jouw jaar :D :D :D :D :D :D

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:41

ik vind hem wat kreupelen op zijn linker voor been.. Op beide handen.
Dit kan natuurlijk komen omdat hij jong is maar hou het wel even in de gaten.. doet hij dit ook zonder zadel?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:17

ik vind hem niet kreupel, maar een jong paard wat nog geen balans heeft.
ziet er al netjes uit.
aanleuning gewoon negeren en dan wordt het steeds beter.
(wat je overigens heel goed doet vind ik!)
succes!

jasmijnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:48

wouw! super mooi paard! en mooie kleur!

ziet er super uit!

spring je ook al met haar?(: omdat ze spring gefokt is:)

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:50

Even voor alle duidelijkheid dit paard is niet kreupel. Zij is 3 jaar oud en nu zo'n 3,5 maand onder het zadel. Zij is nog iets wat overbouwt en dus nog volop in de groei. En zoals als alle jonge paarden moet ook deze leren in evenwicht te komen op haar eigen benen te gaan lopen en moet ze gaan begrijpen dat been hulpen er ook zijn om te corrigeren en niet alleen om voorwaarts te gaan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:30

idialist schreef:
Even voor alle duidelijkheid dit paard is niet kreupel. Zij is 3 jaar oud en nu zo'n 3,5 maand onder het zadel. Zij is nog iets wat overbouwt en dus nog volop in de groei. En zoals als alle jonge paarden moet ook deze leren in evenwicht te komen op haar eigen benen te gaan lopen en moet ze gaan begrijpen dat been hulpen er ook zijn om te corrigeren en niet alleen om voorwaarts te gaan.

He, nu herken ik het pas! Haha, Tinker kwam me ook al zo bekend voor. :o

Maar toch blijf ik er bij, ook al is ze pas 3 en kort onder het zadel. Dat ze gewoon echt niet lekker loopt, verder ook veel te vlak in haar bewegingen en houdt ze zich vast in de rug. Zeker voor een 3-jarige mag dit nog niet zo zijn. :)

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:08

Haha beter laat dan nooit he Quir?
Het is nog allemaal wissel vallig op de momenten dat ze in balans is en dus op eigen benen loopt wordt ze ruimer in beweging en zoekt ze de hand op en loopt ze mooi over de rug. Wanneer ze uit balans is zet ze zich wat vast gaat dan heel diep lopen of juist met het hoofd in de lucht en maakt ze een klein hupje omdat ze wil aan galopperen maar dit niet mag (flauw he) Ik moet zeggen dat de bak op dit moment ook niet mee werkt we hebben er zware stukken bij wat voor een jong paard toch moeilijker is.Ik zelf ben erg tevreden over hoe het gaat en elke keer gaan ze beide weer een stukje vooruit. Daar ze nog wat overbouwt is en lang gelijnd is het ook logisch dat het paard meer op de voorhand gaat lopen en dus vlakker wordt in de bewging maar met geduld en lessen komt alles goed.