Bitloos aan de teugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Bitloos aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 10:17

Met mijn nieuwe paard heb ik gisteren voor het eerst bitloos gereden. Nu vraag ik me af (zover ben ik nog niet hoor) hoe jullie je paard aan de teugel rijden. Mijn vorige paard was een hittepetit en reageerde heel fel op kleine hulpen dus die reed gewoon netjes aan de teugel zonder bit (als ik het vroeg maar dat kwam weinig voor ;) ). Maar nu heb ik een dikke koudbloed en hij is wel heel erg braaf, maar hij reageert wel anders. Daarnaast is het natuurlijk de vraag wat aan de teugel rijden voor nut heeft (spieropbouw?). Als hij zijn buikspieren goed gebruikt dan is aan de teugel rijden niet eens nodig toch? Ik vind het heel knap als ik mensen zie piafferen met alleen een neckrope, maar ik denk niet dat dat echt mijn doel is..... Anyway, toch vraag ik me af hoe jullie dat nu doen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Bitloos aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:20

Ik verplaats dit topic van NA naar RT-P.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:49

Ik heb er totaal GEEN verstand van dat bitloos rijden maar ik kan me zo voorstellen dat het ook wel handig is om te vertellen wat voor bitloos hoofdstel je gebruikt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:53

het "aan de teugel" lopen is meer dan het plaatje op zich, dit komt verder het het nageefelijk zijn van het paard. dwz dat het paard achteraan zodanig actief is dat het vooraan contact zoekt met jou hand (of dit nu via bit of zonder bit is). Hierbij staat het paard open voor de kleinste/fijnste hulpen en werkt over de rug.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:53

Hetzelfde als met bit ;-).

Gewoon van achteren naar voren rijden, zorgen dat je paard goed in balans loopt op zijn eigen benen. Zorgen dat zijn achterhand gebruikt wordt, dat hij zijn buikspieren gaat aanspannen en zijn rugspieren dus gaat ontspannen en over de rug gaat open.

Van voren hoef je nl. niets te doen ;-), paard geeft dan vanzelf na.

als het paard namelijk helemaal in balans en in evenwicht loopt en ontspannen is, dan laat het zijn rug los, zijn hals gaat dan automatisch zakken en hij laat zijn kaken los en voila paard geeft na :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:55

PS: daarbij is het wel van cruciaal belang dat jijzelf een onafhankelijke zit hebt, een juiste houding hebt tov van je paard én dat je zelf lekker los in je lijf en ontspannen bent en goed vanuit je buik ademhaalt.

Als jij niet ontspannen en onafhankelijk en in balans kan zitten, kan je namelijk ook niet van je paard verwachten dat hij dat wél doet (met een ruiter op zijn rug)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:57

Eerst zorgen dat t paard lekker ontspannen loopt, lang en laag, met de neus omlaag ipv in de lucht. Daarna zou je wat kunnen oppakken, maar als je alleen recreatief rijdt vind ik dat eigenlijk helemaal niet nodig. 'aan de teugel' lopen geeft een leuk plaatje, maar voegt verder niks toe aan de ontspanning. Gewoon zorgen dat paardlief lekker over de rug loopt en goed op de achterhand en ontspannen :j

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 11:42

Ow oke! Dankjulliewel tot nu toe. Ik merkte gisteren wel al bij het wendingen rijden (slangenvoltes etc.) dat hij ging ontspannen en aanleuning zocht, maar omdat ik met een geknoopte sidepull reed wilde ik geen constante druk geven. Maar het was pas de eerste keer dus hij was erg braaf. Hij is nog jong dus hij zal zelf nog wat stabieler moeten worden denk ik voordat hij het kan.