Rijschema 4 jarige fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

susan

Rijschema 4 jarige fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 07:21

Hallo allemaal

Ik was erg benieuwd naar jullie rijschema van jullie paarden. En dan met name de jonge dieren.

Wat doen jullie, hoe vaak per week, en hoe zorgen jullie dat het voor beiden leuk en afwisselend blijft??

Zelf heb ik een fries van 4 jaar. Is zadelmak en doet het prima. Is leergierig, lief, leuk. (ja, maja, tis dan ook mijn paardje, dus natuurlijk vind ik dat ;) )

Groetjes!!

(Edit: volgens mij onder verkeerde onderwerp gezet...)

chrisje_83

Re: Rijschema 4 jarige fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:14

Mijn nu 5 jarige merrie rijd ik normaal gesproken 3 keer per week, 2 dagen per week longeer ik haar aan de dubbele lijnen en 2 dagen heeft ze vrij.
Ik werk aan de longe tussen de 20 en 30 minuten per keer, onder het zadel tussen de 30 minuten en 45 minuten. Afhankelijk van hoe goed ze loopt.
Ik pak alleen basis mee, dus overgangen, stelling en buiging en mijn hand volgen.

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:08

Met mijn 5 jarige verzorgpaard rijd ik ongveer 3 a 4 keer in de week. En dan ong 45 minuten. Ligt er aan hoe het gaat en wat voor weer het is. Ze doet alles super! Ik ben heel erg van veel wendingen en onverwachtse dingen zodat ze goed blijft luisteren en blijft werken. Dus ineens van hand veranderen als ik op de volte ben of in een gebroken lijn een volte maken. En vooral met aan het been, dus veel overgangen.
Af en toe pak ik er balkjes bij en gaan we balkjes lopen, zo ben ik bezig met haar nog meer op haar eigen benen te laten lopen laat maar zeggen,

Nu gaat ze in training voor de keuring, bij de vorige stal waar ze in training was werd er iedere dag 20 minuten met haar wat gedaan, ik weet niet hoe het nu is.
Laatst bijgewerkt door x_Anouk_x op 02-07-10 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:09

mijn fries liep op 4 jarige leeftijd ong 4 x per week. zo eens een wedstrijdje. veel bosritten om hem sterk te maken. en beetje dress matig trainen heeel af en toe eens een sprongetje.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 22:25

Thanks voor de reacties!

Taede krijgt nu van mij 4 dagen beweging, door rijden of longeren, en 3 dagen doen we nog lekker niets, behalve op de wei lopen. Rijden ongeveer een half uur, longeren max 20 minuten.

@ikke: Hoe lang duren jou buitenritten ongeveer?
Wil namelijk, wanneer hij door heeft dat hij gecastereerd is, lekker met hem op buitenrit, maar heb eigenlijk geen idee wat dan wijsheid is qua tijdsduur....

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:36

Mijn 5 jarige haflinger train ik 6x in de week, ik longeer haar drie keer, dit doe ik de ene keer met dubbele lijnen en de andere keer met pessoateugel of touwtjes, daarnaast rij ik 3x in de week.

Mijn pony is erg snel stijf dus daar moet ik veel mee doen om soepel te rijden en tijdens rijden pakken we alle L oefeningen mee.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:04

ik stond toen tegenover het bos. was een klein bosje als je doorrijd rij je een 3 kwartier. pakte vaak half uurtje tot 3 kwartier. en lekker afwisselen van wat draf/galop tot stukken stap.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:53

susan schreef:
Thanks voor de reacties!

Taede krijgt nu van mij 4 dagen beweging, door rijden of longeren, en 3 dagen doen we nog lekker niets, behalve op de wei lopen. Rijden ongeveer een half uur, longeren max 20 minuten.

@ikke: Hoe lang duren jou buitenritten ongeveer?
Wil namelijk, wanneer hij door heeft dat hij gecastereerd is, lekker met hem op buitenrit, maar heb eigenlijk geen idee wat dan wijsheid is qua tijdsduur....

Je mag het natuurlijk zelf weten, maar als je gewoon lekker veel stapt en af en toe een stukje draf en klein galopje, kan je best een dik uur buiten rijden.
Nou ja, je moet het natuurlijk opbouwen, maar als je rustig aan doet, kan dat wel.
Tenminste, in mijn geval.

Chap_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:22

Mijn 4 jarige merrie rijd ik 3/4 keer in de week, ongeveer een half uurtje per keer. Dan longeer ik haar nog 1/2 keer in de week.
Gewoon lekker een beetje aan de basis werken, nog niets moeilijks en het lekker afwisselend houden voor haar.

loontje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:49

De 4-jarige haflinger van mijn vriendin en mij krijgt 4 keer per week beweging, waarvan 2 keer les(donderdag&zaterdag). Op zondag en dinsdag krijgt hij ook beweging, de ene keer rijden(half uur tot een uur, ligt aan onze bui) en de andere keer longeren. Als hij op de zaterdag erg hard heeft gewerkt, ga ik hem zondag longeren zonder bijzet dus puur voor beweging en om spierpijn tegen te gaan. En dan dinsdag weer rijden.
De andere eigenaresse komt voorlopig niet, omdat zij problemen heeft met haar rug. Normaal rijdt zij hem op donderdag, maar nu doe ik dat.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:53

ik rij 2 tot 3 keer in de week maar 15 a 20 minuten met komt ook dat ze net onder het zadel is verder lekker lopen of vertroetelen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:01

Denk dat het bij buitenrijden voornamelijk is hoe je rijd. Mijn drie jarige zijn we nu aan het beleren, zodra er een rem en stuur op zit mag hij mee naar buiten. Aan de hand wandelen we ook veel en dan gaat hij rustig een uurtje of 2 naar buiten. De ene keer wat langer de andere keer wat korter. Gaat hij wel al vanaf veulen af aan al mee wandelen buiten en is dan ook zo goed als verkeersmak zowel klein als groot verkeer en heeft natuurlijk ook al veel gezien, hij krijgt wel elke keer nieuwe indrukken maar veel is hij ook al gewend. Vind dus als hij onder het zadel is hij ook gewoon mee kan, is het een groot rondje gewoon wat meer stappen, langzamaan conditie opbouwen zodat je steeds meer kunt afwisselen in de gangen. Weet niet in hoever jouw paard al verkeersmak is en de indrukken van buiten gewend is? psychisch is het natuurlijk ook vermoeiend als ze het niet gewend zijn en dan zou ik beginnen met eerst een rondje uitstappen buiten.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 08:09

@twinducklin: Heb geen idee hoe verkeersmak meneer is....
Heb hem pas 4 weken. Tis wel een heel nuchter paard, en volgens de vorige eigenaar is hij wel mee naar buiten gegaan, maja, das natuurlijk wel altijd de vraag!
Hij is net gecastereerd, en als meneer door heeft dat hij geen hengst meer is ga ik met een vriendin lekker de bossen in. (Hij vind haar merrie nu nog iets te mooi, en loopt alleen maar naar haar te brullen en zich uit te sloven *D )
Haar paard is echt 100% verkeersmak, dus dat is een goede om mee op buitenrit te gaan. Ook gaan ze straks samen de wei op, waardoor ze hopelijk een beetje vertrouwen in elkaar krijgen, waardoor hij zelfvertrouwen krijgt en minder zenuwachtig is op buitenrit.

Nu elkaar dus ook nog aan het leren kennen. Ik leer hoe hij reageert, en hij krijgt vertrouwen in mij. Prima opbouw zo, lijkt me!

Verder gaat het allemaal lekker, alleen longeren vind meneer al snel saai, dus moet echt veel overgangen maken, max anderhalf rondje, anders is alles interessant, behalve ik... :P
Luistert nog wel naar de commando's hoor, maar moet hem dan echt bij de les houden.

Maar zal wel iets goed doen, want wanneer ik kom wordt ik altijd met gehinnik begroet!

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:52

4 jr paarden vind ik dat je niet meer dan 3 a 4 dagen moet trainen,1 dag lekker los en 1 dag aan de longe

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:07

Ik rij de jonge paarden 4 dagen per week afwisselend van 15 tot 30 minuten. Je moet aanvoelen hoe het paard is op de dag dat je rijd. 1x in de week longeer ik met pessoa teugel of bijzetje en in het weekend lekker vrij. Zoals ik al aangaf je moet aanvoelen hoe het paard is en daarop de arbeid aanpassen.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:01

Onze 4 jarige merrie wordt 4x in de week gereden. 2x les, maar niet een vol uur en veel stappen. 2 keer thuis rijden en dat is 30 minuutjes. De 4e keer rijden wordt ook afgewisseld met een keer longeren. Ze heeft 2 dagen rust in de week.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:54

Wat ik altijd geleerd heb, als stamregel een 3-jarige 3x per week, 4-jarige 4x per week, 5-jarige 5x per week, en ga zo maar door. (tot je natuurlijk bij de 7 bent, je hoeft een paard geen 2x per dag te gaan trainen ;) )

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:51

Liever 2 of 3 x per week wat langer rijden op een laag tempo (oftewel kilometers maken) met snelle intervallen van paar minuten (flinke gallop) dan 3x in de week uurtje in de bak. Je zal eerst conditie moeten opbouwen voordat je verder kan. Hiermee bouw je meteen de gewone spieren op voordat je eigenlijk nog helemaal niets van de merrie vraagt. Ander idee is misschien te gaan mennen, hiermee ook: kilometers maken. Dat is de eerste stap van paard beleren.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:31

Met mijn oude pony reed ik ongeveer 3 keer per week,
maar met mijn paard nu, net 6 jaar geworden (20 juli) zuccarello, rijd ik eigenlijk elke dag wanneer het me uitkomt, en elke week is er wel een dag of soms 2 wanneer ik geen tijd heb, en hem dus rust gun :) heb 1 keer in de week priveles bij Z ruiter, en 1 keer in de week bij de ponyclub,(nog niet gehad, heb hem nog maar net) en dan nog 2 toto 3 keer in de week concour :D (ook nog niet gehad :P)