Sterker maken RA, oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Sterker maken RA, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 22:14

Zoals de titel al zegt..

Mijn paard heeft moeite om zijn rechterachterbeen goed onder de massa te brengen. Hierdoor duwt hij rechtsom in draf z'n kont naar binnen en is het aanspringen in de linkergalop extra moeilijk.

Weet iemand hier wat handige/leuke tips om dat achterbeen extra te trainen om het sterker te maken?

Ik heb les en daar werken we er al aan maar ik dacht misschien weet hier iemand nog leuke oefeningen zodat ik een beetje kan afwisselen enzo :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:15

Welke oefeningen doe je met les al? Wel zo handig om te vertellen :)

midgie

Re: Sterker maken RA, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:30

DE oefeningen schouder binnen en travers zijn om het achterbeen sterker te maken, dat kun je ook aan de hand doen,
Kijk daarvoor op www.paardenbegrijpen.nl

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 06:55

In mijn les doen we inderdaad wat schoudervoor / schouder binnenwaarts mee pakken.. Achterhand naar buiten proberen te zetten op de volte maar dat is gewoon onwijs moeilijk om de rechterhand, linksom tik ik zijn achterhand zo weg. Linksom gaat het wijken ook lekkerder dan rechtsom, dan loopt hij echt over de buitenschouder weg zodat hij zijn achterhand achterlaat.. Erg lastig dus, probeer hem echt goed te begrenzen maar jja, lastig :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:00

kan het zijn dat je paard wat scheef is?
Mijne had dat n.l. ook en na 1 behandeling van de ostheopaat was dat over

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:05

Ipv de achterhand naar buiten te zetten is het denk ik eenvoudiger om de voorhand naar binnen te plaatsten. Dit kan ook op de volte. Een oefening die ik vaak moest doen van mijn instructeur was om in galop (das gek genoeg het makkelijkst) de voorhand afwisselend naar binnen en en naar buiten te brengen met je beide handen, mijn paard werd erg erg soepel van en een stuk rechter.

Wat bij ons ook prettig werkt is een wendig om de voorhand maken beide kanten uit (2x de moeilijke kant gevolgd door 1x de makkelijke kant en dat steeds afwisselen). Dit is ook een mooie oefening voor het wijken, maar eenvoudiger uit te voeren (voorhand begrenzen, binnenbeen stil op de plek en met je buitenbeen de achterhand om de voorhand laten stappen). Met een jong paard deze oefening niet te veel doen, het draaien is best belastend voor de benen. Aan de hand is dit trouwens ook te oefenen.

Een hele fijne oefening vind ik zelf nog de volgende (was eigenlijk bedoeld voor contragalop, maar is ook erg leuk in draf):

rijd een grote volte de makkelijke kant uit bij B of E. Op het moment dat je de AC lijn passeert wissel je om naar de moeilijke kant en rijd je een kleine volte 10 meter tussen het snijpunt grote volte/AC lijn en A of C, daarna wissel je weer naar de makkelijke kant en rijd je een halve grote volte om vervolgens wanneer je de AC lijn weer passeert weer een kleine volte de moeilijke kant uit te gaan.

Paarden worden en los van, moeten opletten en gaan (bij mijn in ieder geval) de achterhand beter gebruiken.

En veel overgangen en tempowisselingen rijden natuurlijk.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 07:17

Bedankt voor de tips :)

Hij is inderdaad nogal scheef volgens mij, en ik wil hem ook best graag een keer door een ostheopaat laten behandelen eigenlijk maar ik wil wel echt een goede. Hij buigt de ene kant op gewoon makkelijker (linksom) loopt daarbij linksom ook gewoon fijner nageeflijk, pakt makkelijk stelling, kan hem in stap zo een paar passen naar buiten duwen zonder dat hij over z'n schouder weg valt etc. Rechtsom is het buigen stuk moeilijker, heeft hij de neiging om zichzelf wat lang te maken en zijn neus meer naar voren en er iets uit te lopen. nou vind ik dat niet erg, zolang hij maar juist buigt in zijn lichaam. Maar het is erg lastig om zelf rustig te blijven en niet gefrustreerd te raken als je zo veel verschil voelt tussen links en rechts :P

Die oefening met die volte en dan op ac volte tien meter de andere kant op lijkt me idd erg leuk :) misschien dan nog een overgang halt bij B en E inlassen en dan is hij helemaal veelzijdig.

Overgangen terug vind hij trouwens dan ook érg moeilijk, vooral stap - halt en draf - stap zijn moeilijk. Daar doet hij wel een aantal passen over. En draf - halt lukt dus ook gewoon echt nog niet. Vanuit halt wegdraven gaat dan weer wel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:22

ja klinkt precies als mijn merie.
Die is nu na een hele lange rust tijd weer wat scheef aan het trekken.
Ik laat de ostheopaat weer komen, dan krijgt ze een paar dagen rust en kunnen we weer volop aan de gang.
Na de behandeling van 2 jaar geleden kon ze ineens ook veel makkelijker een rechte lijn lopen.
Nu loopt ze weer of ze dronken is en moet ik veel corrigeren in een rechte lijn.
idd rechtsom inbuigen is eigenlijk geen doen, paard kreunt en steunt als ik het haar toch vraag.
Het hoofd rechtsom niet laag willen houden en de kont daar buiten weg draaien.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 07:40

Zo erg is het gelukkig niet, als ik hem op de volte zet, beide handen wat naar binnen en hem goed probeer te begrenzen en m'n binnenbeen gebruik om hem te buigen om mijn binnenbeen dan buigt hij wel wat, maar hij vind het wel moeilijk. linksom gaat gewoon 100x makkelijker.

Welke ostheopaat heb je? In gelderland?

Edit. zet hem ook vaak op de binnenhoefslag, en dit gaat eigenlijk redelijk goed. Hij loopt vaak gewoon een mooie rechte lijn, maarja, rechtsom dus niet fijn naar beneden. linksom dan weer wel ..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:43

Mijn merrie buigt ook wel iets als ik er veel moeite voor doe maar het is alles behalve soepel te noemen.
En dan geeft ze ook duidelijk aan het moeilijk te vinden.
Ze doet het 1 of 2x en dan lukt het niet meer.
mijn ostheo behandeld volgens mij door heel ned. ik zit tegen utrecht aan.
als je meer info wilt stuur ik je een pb?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 08:28

Ja ik wil wel graag een pb met info :) over soort behandeling, prijzen, hoevaak etc.. Heeft ze ook een site?

Hoe langer ik op de volte blijf rechtsom, hoe fijner hij wordt. Hij valt alleen super snel over de buitenschouder..

Een paar maanden terug toen ik mn paard net had was juist linksom lastig, dat probleem heb ik gewoon iets te goed aangepakt denk ik haha waardoor nu rechtsom minder gaat. Maarja het ligt voor een deel ook aan mijn houding, we werken elkaar tegen. In knik snel in met mn linkerheup waardoor ik rechtsom ook gewoon niet recht zit. ...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:21

midgie schreef:
DE oefeningen schouder binnen en travers zijn om het achterbeen sterker te maken, dat kun je ook aan de hand doen,
Kijk daarvoor op http://www.paardenbegrijpen.nl

Deze tip wilde ik ook geven, zeker als je, je paard in de weg zit en paard is nog jong, zijn de oefeningen aan de hand super goed.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:37

deniece schreef:
Zo erg is het gelukkig niet, als ik hem op de volte zet, beide handen wat naar binnen en hem goed probeer te begrenzen en m'n binnenbeen gebruik om hem te buigen om mijn binnenbeen dan buigt hij wel wat, maar hij vind het wel moeilijk. linksom gaat gewoon 100x makkelijker.

Welke ostheopaat heb je? In gelderland?

Edit. zet hem ook vaak op de binnenhoefslag, en dit gaat eigenlijk redelijk goed. Hij loopt vaak gewoon een mooie rechte lijn, maarja, rechtsom dus niet fijn naar beneden. linksom dan weer wel ..

Misschien zit het probleem niet achter maar helemaal voor in het nek en kaakgedeelte. Je zegt "als ik hem op de volte zet, beide handen wat naar binnen..." Als een paard wat vast zit in nek en/of kaak, dan gaat hij dat alleen maar meer vasthouden als je je binnenhand van de hals afbrengt. je hebt dan geen buiging in de hals en daardoor geen buiging in de rest van het lijf waardoor binnenachter niet onder de massa zal treden.

Als je in een wending en volte je binnenhand iets hoger neemt en naar binnen richting de schoft brengt (let op niet over de schoft) en je draait je duim een beetje naar het centrum van de volte en als je daarbij gelijktijdig met je binnenbeen drijft (het gevoel creëren dat je de ribbenkast naar buiten wil duwen) dan draait het paard in de nek en zal daar nageven in de kaak. De buitenteugel blijft naast de schoft en houd je hand gesloten. Dit een paar keer herhalen bijvoorbeeld een keer of 3 en dan van achteruit een paar passen voorwaarts neerwaarts rijden en eventueel het hele ritueel herhalen.

Op die manier krijg je ontspanning achter de kaak en kan de hals gaan buigen en daardoor het hele lichaam. Ik zou daarbij ook bij elke wending en volte de binnenhand niet opzij brengen maar een beetje hoger richting de schoft in combinatie met het binnenbeen. Als je daarbij ook nog eens zorgt dat je schouders gelijk zijn aan de schouders van het paard dan kom je al een heel eind in het trainen van het RAbeen. Zeker als op die manier nog eens alle andere oefeningen worden gereden.

Misschien heb je hier iets aan. succes!!!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 11:45

@ Def; het is eigenlijk een visuele cirkel; hij gooit mij door zijn scheefheid naar 1 kant en ik zit al snel die kant op. Als hij juist buigt kan ik recht zitten, en als ik er goed op let zit ik ook recht. Maar als je zo bezig bent met hem 'erdoorheen' krijgen en hem juist te buigen vergeet ik mijn houding nog wel eens waardoor we elkaar tegen werken. SB aan de hand oefen ik trouwens regelmatig aan de hand in de longeerring, ook hier, linksom prima, rechtsom heel moeilijk.

Hij buigt dan trouwens ook wel in de hals hoor, maar zijn lichaam is gewoon linksgebogen en hij vind het daardoor zo moeilijjk RA eronder te brengen.

Ik ga zeker eventjes kijken voor een osteopaat :) en ik wacht geduldig het pb'tje af van alison_belle :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:21

Bij grondwerk kun je naast hem gaan staan en hem naar buiten duwen met zijn kont, en dan zijn voorhand laten staan..

Probeer wel beide kanten goed en hetzelfe te trainen (ook nu hij zijn been er niet onderzet). Anders krijg je nameljk straks problemen

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 09:44

Dat grondwerk probeer ik regelmatig bij hem, maar dat is erg moeilijk rechtsom. Hij snapt ook niet dat hij gewoon moet blijven doorlopen als ik naast hem loop en zijn achterhand naar buiten duw. Ik doe het nu ook regelmatig onder het zadel in stap en dat werkt wat beter, dan kan ik hem opzij 'tikken' met mijn zweep.

Gisteren veel SB gereden en vanuit daar aangesprongen en toen ging het in 1x geod.. :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:18

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van oefenen oefenen oefenen. Met grondwerk kun je ook je zweep gebruiken trouwens.
Paard is ook nog jong en moet gewoon trainen om beter in balans te komen en rechter te worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:22

In-uitjes worden ze ook sterk en soepel van.

Arriverderci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:01

Een goede oefening om de achterhand sterker te maken is schouder voor in galop. Mijn paard is daar veel sterker van geworden. Ze moeten dan natuurlijk al wel een bepaalde africhting hebben. Met een heel jong paard heeft dat geen zin.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:06

Deniece, heb je het stuk van Moniqueb gelezen??
Je reageert er niet op nl.
Het is ook een oplossing voor het door de buitenschouder vallen probleem.

Is een lang verhaal, maar absoluut het proberen waard...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:12

Deniece, mijn paardje heeft precies hetzelfde, alleen de andere kant om. Zij zet haar linker achterbeen teveel naar het midden, waardoor op de rechterhand de kont snel naar binnen valt.

De tips van Moska en Monique gebruik ik ook beide, en ik moet zeggen dat na een half uurtje flink rijden en recht maken, mijn paard meestal wel loslaat in de kaken en dan soepeler loopt.

Wat zijn in-uitjes?

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:19

Spring dingen geloof ik :+

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:45

Kleine volte rechtsom en dan de schouders naar binnen plaatsen en dmv je binnenbeen naar achter te leggen de kont naar buiten zetten..

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 10:48

ja ik heb het verhaal wel gelezen, heb alleen heel kort gereageerd. Hij zit namelijk niet vast in zijn kaak, hij kan zijn hals super makkelijk buigen. Doe vaak ook op de grond buig oefeningen, hij kan met zijn neus zijn kont aanraken beide kanten op dus daar zit het probleem niet echt lijkt me. Heb gisteren contact gehad met een Ostheopaat en zij komt hem iig behandelen over een aantal weken. Gisteren heb ik hem goed bekeken en tot de conclusie gekomen dat zijn bekken onwijs scheef staan, zijn rechter bekken staat een stuk lager. Volgens mij scheelt het wel 3 tot 5 cm.

@ Tmara; die oefening is echt te moeilijk voor hem, op een grote volte doe ik dat wel en dat begint nu wel te komen, maar kleine voltes lukt gewoon echt nog niet die kant op. Alleen in stap :) en dat gaat dan wel weer..

Verder bedankt voor alle tips :) kan er zeker wat mee :j gisteren vanaf de grond SB geoefend en hem met de zweep gewoon flink even bijgetikt als hij stil gaat staan, na een paar keer snapte hij het en het ging eigenlijk best heel goed!

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:50

Kukkie schreef:
De tips van Moska en Monique gebruik ik ook beide, en ik moet zeggen dat na een half uurtje flink rijden en recht maken, mijn paard meestal wel loslaat in de kaken en dan soepeler loopt.

Fijn dat je er wat aan hebt ;)

deniece schreef:
Hij zit namelijk niet vast in zijn kaak, hij kan zijn hals super makkelijk buigen.

Een paard kan nog zo soepel zijn in de hals, maar toch nog vast zitten in nek en kaak ;)

deniece schreef:
Gisteren heb ik hem goed bekeken en tot de conclusie gekomen dat zijn bekken onwijs scheef staan, zijn rechter bekken staat een stuk lager. Volgens mij scheelt het wel 3 tot 5 cm.

Dan is het idd zeker goed om er een ostheopaat naar te laten kijken, ik zou dan tot die tijd de arbeid niet te moeilijk maken.