) en om dan geen holle rug te hebben, komt mijn bovenlichaam naar voren. Zelf heb ik het idee dat ik perfect zit, maar als ik het op een foto zie, heb ik het direct door. Mijn instructeur zegt dan hoe het moet en ik leg me helemaal in de knoop om het juist te doen, maar dan kan ik ook niet meer soepel meebewegen...
Ik heb het gevoel dat ik lig wanneer ik recht zit en dat geeft een 'patattenzakgevoel'. Doorzitten in die houding is ook al niet gemakkelijk. Ik krijg er erge steken van (van heel de tijd te proberen mij in een bepaalde houding te laten zitten) en dan loopt het natuurlijk helemaal mis.
Heeft niemand dat ook voor die zelf een "verkeerde" houding heeft aangeleerd (bosruiters-houding
) ? Hebben jullie tips, of dingen waar ik best aan kan denken om juist te gaan zitten?Als ik geen les heb, zit ik ook bijna onbewust op mijn 'oude manier'. Duurt het lang eer je die 'juiste' zit onder de knie hebt?

Als je dat gevoel een paar weken volhoudt, dan ga je steeds verder voorover zitten... zodat je weer TE ver voorover gaat zitten... poeh. Inmiddels heb ik alweer een tijdje geen les meer gehad, en ik heb het idee dat het wel redelijk goed gaat [regelmatig videootje maken van jezelf]. Probleem is alleen, ik kan me moeilijk ontspannen tijdens het rijden, ik probeer al vanuit stap rechtop ontspannen te gaan zitten en dat vol te houden tijdens de rest van het rijden... maar soms kom ik thuis met zo'n pijn tussen mijn schouderbladen. Ik kan dus bv. ook NIET mijn schouders naar achter zetten, zonder een holle rug te maken! Wat bij mij enigszins hielp om meer RECHTOP te gaan zitten met je kin mooi vooruit, is om een petje te dragen met klep en die dan iets te ver over je wenkbrauwen te trekken, dan moet je automatisch je kin iets oprichten om goed te kunnen kijken! Ik keek voorheen nl. altijd naar 1 meter voor me op de grond ... even twee plaatjes ter illustratie
] moet je zelf ook weer aan je houding werken. 
) en echt, het helpt!
) waar je je paard graag in volgt. Draf is veel moeilijker om dat te voelen. Mijn paard heeft wel ,een moeilijke draf. Op andere paarden gaat het meestal beter. Is dit dan een goede draf ?