Juiste middendraf (B/L1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Juiste middendraf (B/L1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:08

Als ik aan de juiste middendraf denk, denk ik aan : Bij het bordje afwenden, netjes rechtstellen, paard naar voren (duidelijk kunnen zien dat het paard verruimt), netjes terugnemen in de arbeidsdraf.

Dit probeer ik in iedere proef die ik rijd te doen, helaas gaan mijn cijfers nooit hoger dan een 6 en zie ik heel vaak een 5 of zelfs een 4 is staan.
Mijn paard is 1,77 groot en erg lang in haar lijf, zodra ik mijn middendraf inzet en haar iets meegeef maar ook verbinding houd word zij toch lang.
Bij het puntje middendraf staat er áltijd : paard word te lang.
Maar wat nou als het paard wel keurig verruimt, naar beneden blijft in het hoofd en het paard netjes word teruggenomen.. hoe kom ik dan aan een 5?

Dus mijn vraag is : Wat willen de jury's nou zien in het B/L1 aan middendraf?

Middendraf tijdens inrijden
Afbeelding

Begin middendraf :
Afbeelding

Moment later :
Afbeelding

Middendraf tijdens inrijden :
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:11

Middendraf kan je niet zo van een paar foto's bepalen, het gaat er om dat het paard verruimd (niet versneld) en duidelijke overgangen laat zien; arbeidsdraf > middendraf > arbeidsdraf. In de B worden ook maar enkele passen gevraagd, 5 passen is dus ook voldoende. Ook rechtstellen is belangrijk en de aanleuning moet constant blijven, in de verruiming mag je paard ietsje langer worden, maar zeker niet te veel.

Bloem24

Re: Juiste middendraf (B/L1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:12

Ik had de foto's erbij gezet om een beeld te krijgen voor jullie.

Dankje voor je reactie!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:43

Film het eens, dan kan ik er wat zinnigs van zeggen.
Want zoals je het zegt, klinkt het goed, maar ben bang dat er wellicht toch een afwijking in je omschrijving en uitvoering zit.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:45

Ik laat mijn pony eigenlijk niet echt langer worden alleen mijn hand meer ontspannen, want anders valt ze helemaal uit elkaar.
Mischien moet je dat is proberen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:02

Op de foto's kun je je teugels misschien iets korter pakken? Ik denk dat ze nu in middendraf vooral versnelt ipv verruimt.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:04

Dat is inderdaad misschien een goeie tip.. Ga ik eens proberen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:00

Van wat ik kan zien op de foto's (maar dat is altijd best lastig) wordt het paard ook iets te lang, valt iets op de vh en uit elkaar. Wat je zou kunnen doen is beginnen met één/twee duidelijke passen en terug. Later ietsje meer en terug. Niet enkel op de diagonaal, maar ook op lange en de korte zijdes.

Eerste foto vind ik het fijnste beeld geven
Tweede foto wordt ze in d'r hals lang en gaat ze wat hangen.
Derde foto zie je deze fase eigenlijk compleet, al lijkt ze wel te verruimen.

A.h. zal dus wat sterker moeten worden.
B/L1 is slechts enkele passen. Let ook op het duidelijk terugnemen. Dit kan ook al een flinke punt schillen. Schiet anders eens een jurylid aan en het aan hem/ haar.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:17

Ik sluit me aan bij Sammie.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 09:23

Sammie schreef:
Van wat ik kan zien op de foto's (maar dat is altijd best lastig) wordt het paard ook iets te lang, valt iets op de vh en uit elkaar. Wat je zou kunnen doen is beginnen met één/twee duidelijke passen en terug. Later ietsje meer en terug. Niet enkel op de diagonaal, maar ook op lange en de korte zijdes.

Eerste foto vind ik het fijnste beeld geven
Tweede foto wordt ze in d'r hals lang en gaat ze wat hangen.
Derde foto zie je deze fase eigenlijk compleet, al lijkt ze wel te verruimen.

A.h. zal dus wat sterker moeten worden.
B/L1 is slechts enkele passen. Let ook op het duidelijk terugnemen. Dit kan ook al een flinke punt schillen. Schiet anders eens een jurylid aan en het aan hem/ haar.

Dankjewel voor je duidelijk reactie.
Ik ben dit inderdaad al aan het proberen bij mn nieuwe instructrice, die zag dat gelukkig meteen en de middendraf is een aandachtspuntje voor ons.
De laatste tijd hebben we veel getraint op overgangen, constant stap/draf enz.
Hierdoor is haar ah sterker geworden en is ze beter op mn been waardoor ze middendraf alweer een stuk makkelijker gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:24

Er wordt gevraagd om enkele passen, en de jury ziet dan ook echt liever een pas of 4/5 GOED dan een hele diagonaal waarop het mis gaat.
Je insteek is goed als ik het zo lees. Inderdaad eerst in balans de hoek om, rechtrichten, en daarná wegrijden.
Wat ik bij veel ruiters mis zie gaan is dat ze de volgorde van 'handelingen' net niet lekker doen bij deze oefening.
Probeer echt heel duidelijk éérst druk op te bouwen door meer been te geven en (héél belangrijk) je eigen lichaam op te strekken (en daarmee bedoel ik dus niet dat je een meter uit je zadel moet komen), en dán je hand iets te openen om de opgebouwde energie naar voren een uitgang te geven. Niet losgooien uiteraard, maar rustig hand openen.
En netjes afwerken uiteraard.

Oefening die ik zou adviseren om je middendraf te verbeteren is schakelen, schakelen en nog eens schakelen, en dan vooral NIET alleen op lange zijdes en diagonalen. Maak er een spelletje van in AL je oefeningen. Ga spelen met het druk opbouwen, uit laten stromen en weer indammen.
Middendraf is heel veel subtieler dan veel ruiters denken.
Daarnaast blijft het natuurlijk zaak om je paard te versterken, want hoe sterker en stabieler hij is, des te makkelijker wordt het schakelen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 09:27

Hartstikke bedankt, hier heb ik écht wat aan. :D

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:47

Vaak is het ook een kwestie van het goed terug kunnen rijden. Je paard word zoals ik kan zien inderdaad wat lang en als je dan 4 passen goede middendraf rijd en hem weer netjes terug kunt rijden kun je hem misschien ook meer bij elkaar houden dat lijkt mij al wel een begin. IK hoop dat je hier iets aan hebt?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 10:02

Ja klopt ook hoor.. maar wat kan ik dan aan dat 'te lang worden' doen? Ze is nu eenmaal lang, dat is haar bouw.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:04

dat vind ik een hele moeilijke ik lees even mee of iemand daar een nuttig antwoord op heeft, ik niet namelijk sorry :o

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 10:07

Haha, ik zou er zelf ook niet zo snel een antwoord op weten.
Wat ik nu met me instructrice oefen is teugels wat korter nemen, richting middendraf wel iets ontspannen maar tegelijkertijd ook bezig zijn dat ze niet omhoog komt.
Ik zet mijn handen ietsje hoger dat ze niet zoveel mogelijkheid heeft om lang te worden maar da's een klus hoor + dat ze erg sterk is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:10

Een paard wordt alleen maar te lang als het het verband tussen voor en achter en de aanspanning in de bovenlijn verliest. Een wat langgebouwd (en daardoor vaak nog wat slapper) paard heeft dit sneller, maar het hangt er niet specifiek mee samen.
Ik denk dat je toch teveel aanspanning verloren bent, of dat het achterbeen te traag is geworden in je verruiming.
Probeer zelf eens wat meer naar voren te kijken en je schouders mee op te strekken (breed te maken) in je middendraf? Misschien dat je 'm dan nét iets meer de schouder gelift kunt houden.

Wat je natuurlijk ook kunt doen, is gewoon eens een lesje boeken bij een jurylid wat jouw middendraf 'afstraft' om er eens een half uurtje met hem/haar aan te werken...

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 10:15

Hmm, dat is inderdaad wel een goed idee Sonja.
Ik zal eens op mijn coupons gaan kijken welke jury's mijn middendraf écht afstraffen, ik weet van de vorige wedstrijd dat de jury op diezelfde manege staat, zij gaf mij een laag cijfer op mn middendraf (en dat terwijl hij voor me gevoel echt knap was)

milouschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:34

Teugels op maat nemen zo indd wel kunnen helpen, want dan sluit je dr meer op waardoor ze als het goed is ruimere passen gaat nemen ipv snellere.

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:03

Probeer het eens op de volte. Eerst lekker op de volte lopen, dan verruimen. Zo krijgt je paard misschien minder de neiging om lang te worden, omdat het stelling moet houden. Op de diagonaal/lange lijn wordt hij denk ik makkelijker lang..
Als het op de grote volte goed gaat, kun je het misschien zelfs op een volte van 15 meter proberen..

Ook een jury zou ik idd eens vragen wat je echt moet verbeteren. Dat zal denk ik heel nuttig zijn!

Succes!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:01

Ik denk dat je je middendraf vanuit een te vlotte arbeidsdraf in rijd. Daardoor kan je paard niet vanuit het achterbeen vertrekken en wordt deze al gauw lang in het lijf om het verschil te compenseren.

Wat je kunt proberen om het verschil "groter" te doen lijken. Is je paard voor de hoek iets terug te rijden, dus iets te verzamelen. Je paard wordt daardoor ook wat korter in het lijf en het achterbeen treedt daardoor automatisch meer onder. Het is voor hem/haar makkelijker om uit de verzameling weg te komen dan uit een al voorwaartse arbeidsdraf, omdat het achterbeen dan nog al eens achter wil blijven. Als het achterbeen achter blijft, moet je paard extra veel moeite doen om hem onder te trekken en wordt je paard dus lang en zwaar.

Heb nog wel meer ideeën voor je, maar deze lijkt me eerst de beste. :) Succes!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 19:26

Eigenlijk deed ik dat trucje al, ik neem haar in de hoeken wat terug, stel haar recht en doe dan 4 passen middendraf.
Maar helaas, ze blijft lang worden..

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:29

probeer er eens aan te gaan werken dat je je paard bij je houd ipv lang te laten worden,neem aan dat je instructie er wel raad mee weet?