Peet (Lancelot) @ work in de hitte (L2/M1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Peet (Lancelot) @ work in de hitte (L2/M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 13:30

Hoi. Ik had beloofd, als zij foto's zou maken, zou ik een topic maken. Bij deze dus. Niet de meest fantastische plaatjes, want heel lekker ging het niet. Toch zaten er gelukkig ook goede stukken tussen.

Paard = net 13 jarige Lancelot. Mocht Z springen bij vorige eigenaar, mag bij mij nu M1 dressuur. 'k Heb hem nu ruim drie jaar, en alles is voor mij nieuw, dressuurmatig gezien... Thuis oefening ik vooral de basis. Lekker los in het lijf stappen, draven, galopperen. Soms pakken we wat lastigere stukjes mee zoals lange zijde aangalopperen. Maar verder als ik zelf rij (en geen les heb) vooral basiswerk. Was ook wel errug warm vandaag haha.

Waar ik ernstig op moet letten is de aanleuning van mijn kant zeg maar :+ Ik heb veel moeite om m'n teugels op een lengte te houden en m'n handen gaan ook nog wel eens alle kanten op. Zitten in galop blijft ook een aandachtspunt, maar ja. Die wist ik al, en daar probeer ik hard aan te werken ;) Ik heb op concours en thuis een compleet ander paard. Op concours is ie heerlijk aan het been, voorwaarts, fijn in de aanleuning. En thuis niet :+ Aan het been wel, daar help ik 'm anders een handje bij }> Maar de aanleuning is niet best.
Ben er hard mee aan het oefenen en tips zijn altijd welkom!

Afbeelding

Losstappen. In stap is hij bijna altijd fijn. Met aanleuning, met tempo, met alles.

Afbeelding

En hier komt het probleem al, aandraven...

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn dan twee foto's, maar dit kan hij flink volhouden.
Dus gewoon echt de teugels uit m'n hand trekken.
En eigenlijk wil ik natuurlijk niet terugtrekken, dus dan draaf ik maar een eind door.
Loopt ie met z'n neus vooruit, gelukkig niet meer zo trekkerig.
Moet ik wel echt flink doorkomen met een ophouding wil ik dat ie weer lekker aan het bit loopt.
Lastig verhaal. En op concours en zo doet ie het eigenlijk niet, met springen ook niet.
Alleen als ik thuis dressuur.. }:0

Ik had hieronder last van beestjes :+

Afbeelding

Afbeelding

Naja de rest van de foto's spreken voor zich.
Zitten goeie stukken tussen en minder goeie.
Heb vooral getracht z'n hoofd lekker laag te houden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Misschien ook leuk ter vergelijking, zo liep hij ruim anderhalf jaar geleden;

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ponymeid1 op 29-06-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

AmberHeijmanJarig

Re: Peet (Lancelot) @ work in de hitte (L2/M1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:37

Leuk paard! Voor M1 is de aanleuning alleen niet erg constant.
Maar alsnog: Leuk paard! Ziet er goed uit verder! :j

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:04

Als hij zich eruit drukt mag jij best wel die ophouding geven om hem er weer door te krijge hoor. Het is geen watje ;)
Hij maakt er op deze manier een spelletje van, en dat is jammer want volgens mij kunnen jullie het zat :D

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:10

Misschien wat meer stellingen rijden? Zoals binnen buiten stelling om de hals soepeler te maken in draf? Meestal willen ze dan van voren wat lager gaan lopen. Geef je pony wel de ruimte om te buigen met de teugels.

Wat vooral belangrijk is als je paard zakt, beloon hem dan met mindere druk. Hij moet leren dat als hij zakt dat de druk dan minder wordt. Mensen begrijp me niet verkeerd. Niet dat je moet gaan trekken maar wel contact houden. Als hij zakt geef je hem nog meer de ruimte (maar dus wel contact houden. )

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 20:12

@ brunette, dat is iets waar ik idd mee bezig ben, tenminste, dat tweede. Eerste ga ik een keer uit proberen op hem. Overigens is hij gemeten op 1.66, dus ponymaat voorbij ;)

@ ambrasoft; dat is het hem dus. Thuis niet, op concours is er niks op aan te merken :+ Heel vervelend haha

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:20

Ik ken het probleem van het aandraven dan is de ontspanning weg gaan ze rennen en teugels uit je handen trekken. Ik heb er zelf stevig mee door gegaan om hem aldoor op de kleine volte te zetten. En als hij weer normaal deed weer normaal over de hoefslag rijden. Ik zal zeggen probeer dat ook eens. Ik hoop dat het bij jou ook helpt. Zeg het effe in pb als het gelukt is :+

Annebu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:21

Wat je ook kunt proberen met dat draven:

Druk op de teugels houden net zo lang tot ie los laat. Kan heel lang duren in het begin tot ie dan los laat maar helpt wel. En als je merkt dat ie ook maar iets nageeft meteen los.

Meer info? PB

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:27

Wat een leuk paardje zeg! Hij heeft zo'n leuke uitstraling :D

Het lijkt alsof je hem meer moet activeren om van achteruit meer impuls te krijgen. Dan wordt hij vanzelf ook lichter aan de voorkant. Verder zou ik ook veel bezig zijn met loswerken door lekker lang en laag en met veel stelling en buigin te rijden. Proberen zijn achterhand en bovenlijn sterker te maken.

Annebu schreef:

Druk op de teugels houden net zo lang tot ie los laat. Kan heel lang duren in het begin tot ie dan los laat maar helpt wel. En als je merkt dat ie ook maar iets nageeft meteen los.

Meer info? PB

Deze tip zou ik vooral niet ter harte nemen :+

Annebu heb je ooit gehoord van "van achter naar voren rijden"? Volgens mij doe jij het andersom. Op zo'n manier ontwikkeling je een paard dat alleen maar hard in de mond zal worden met als gevolg stug in de kaken en hals, etc etc.

Annebu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:29

Daarvoor moet je hem ook optijd los laten zodat je hem als het waren een beloning geeft voor het nageven en als het dan goed gaat kun je met een ophouding je paard nalaten geven (is ook de bedoeling maar als je een paard hebt die dat nog niet wil [zie mijnes] dan kun je het hem zo leren. Snappie?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:32

Ten eerste, zorg eerst dat je op het goede been lichtrijd :+

Ik zou nog geen M gaan starten zo in elk geval.
Hoevaak longeer je hem?
Ik zou eens beginnen met minimaal eens per week lekker over de rug longeren en veel overgangen maken.

Tijdens je lessen zou je je instructie kunnen vragen meer op jouw balans te letten, en vragen of diegene zelf eens op je paard stapt.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:44

Mooi paardje, hij heeft echt een aansprekend koppie! :+:

Ik zou nog geen M met hem gaan starten, ik vind jullie er nog niet helemaal klaar voor.
Probeer eerst te zorgen voor een constante aanleuning.
Nance is ook wel eens zo trekkerig, en dan helpt het om haar met stelling weer even erbij te pakken. :)
Verder lijkt het ook of je op de foto waar hij trekt wat naar voren gaat zitten, probeer gewoon lekker stevig in je zadel te blijven zitten en hem goed bij te drijven.
Probeer ook je handen netjes rechtop te houden, je hebt een beetje last van pianohandjes.

Succes, het gaat zeker lukken, ik vind het er vriendelijk uitzien! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:48

Leuk beestje !! Ik ben gek op lancelotjes :D

Probeer wat rechter/arroganter te gaan zitten . Ook moet je je buik niet inhouden !!
Dan kom je makkelijker los iti het zadel en is je balans niet correct
[size=9]
Ja ik moet toch wat zeggen ??!!! ahahahah
[/size]

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:49

Daar is 'die lancelot' weer :D
Ik blijf het zo grappig vinden dat ik hem nu weer tegen ben gekomen na al die jaren! (had hem minimaal in mn frikandel verwacht :P)

Maar het is HAW,
Je tenen mogen nog iets meer naar binnen dan heb je al een mooi plaatje :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 12:10

Annebu; het klinkt an sich wel logisch, maar ik vind het niet dé manier van rijden. Ik heb liever dat ie van voren uit zichzelf loslaat, omdat ik weet dat hij het kan. Het is geen probleem om hem nageeflijk te rijden usually. Op deze manier beperk ik hem in zn beweging, en die moet uiteraard niet ten koste gaan van z'n voorkantje.

Daan _Ordeal; dank je! Daarom ben ik ook voor hem gevallen ;) Wat jij zegt zit zeker wat in. Hij is over het algemeen liever lui dan moe. Ga er mee aan de slag. Ben hier ook veel mee bezig, hij deed het dan ook na een half uur vandaag hahaha.

CM_ ik heb ook niet gezegd dat we morgen gaan starten in het M1, we zijn er iig voor aan het trainen. Ik longeer hem hooguit 1x per week. Overgangen is geen probleem, hij doet alles op stemcommando. Nu is het zo dat ik een bijzet niks vind omdat je hem van de voorkant naar beneden haalt. En verder? Tsja. Passoa en dubbele lijn is geen optie. Slaat ie helemaal in paniek. En niet zo zuinig ook.

xSaarSaar; het probleem is inderdaad, als je deze foto's ziet, denk je, wtf. Maar op concours is hij echt geweldig. Aanleuning haal ik 7ens op. Trekkerig is ie dan niet. Het probleem zit hem vooral in het trainen thuis. Vandaar ook dit topic. Ik kan thuis pas na een half uur fatsoenlijk gaan oefenen omdat hij dán pas gaat lopen. Terwijl ik op concours bij wijze van kan opstappen en m'n proef kan rijden. Hij is reteslim :+ Klopt btw ook dat ik naar voren ging, hij sjorde me half uit het zadel, deed ik niet zelf dus :+ Bedankt voor het compliment. Vriendelijkheid staat bij mij ook op 1.

@ dowie; m'n buik inhouden :? huh. Haha volgens mij doe ik dat niet hoor. Ik adem wel altijd met m'n middenrif, nooit door m'n buik. Ben ik mee aan het oefenen hihi.

@ NiNM; Een draak blijft ie nog steeds haha. Dat zie je hier wel terug. Hij blijft achterlijk slim. Wel blij dat het geen frikandelletje is geworden, grijns.
Ja die tenen joh, lastig verhaal hahaha _O- voelt zo onnatuurlijk ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:33

lekker toch dat ie het op concours wel doet?
bij de mijne is het precies andersom :P ....
maar soms lijk je wat scheef te zitten, dus probeer rechtop te zitten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:46

Je vind een bijzet niets omdat ie dan dus niet tegen het bit in kan komen.... en dat is dus precies wat hij bij jou telkens doet.
En daarom zou hij er dus juist van opknappen, omdat ie dan leert dat ie niet zo uit mag breken van voren.

Commando's op de stem zijn onder de man niet gewenst, dus misschien wat meer aan been en zithulpen rijden dan?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 13:00

Ik bedoelde met longeren. Onder het rijden gebruik ik geen stemcommando's :+

Wat je zegt zit wellicht wat in. Het proberen waard denk ik.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:13

Ohh oke dan , dan is het goed :D

Ik denk dus idd juist dat dat longeren verbetering zal geven.
Dit helpt bij dergelijke problemen erg goed.
Je hoeft m echt niet strak bij te zetten, maar zoals hij nu uitbreekt, heb je met een losse bijzet al effect genoeg denk ik.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:11

Ik ga gelijk eens longeren zaterdag. Ben benieuwd. Heb vanochtend weer gereden en merk dat hij het volgens mij toch doet om onder het werk uit te komen. Smeerzak. Haha.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:56

Leuk paard, en mooie foto's
Ik zou als ik je een tip mag geven je handen eens wat dichter bij elkaar houden , pak met je linker hand je rechter duim eens vast en probeer zo je handen te houden ( je mag je duim dan wel los laten :+ ). Je contact is los /vast /los /vast.
Door je handen bijelkaar te brengen heeft je paard een vast punt om naar te lopen en je mag dan ook best af en toe wat druk geven als hij zijn neus er uit wil steken. Volgens mij is het voor hem niet helemaal duidelijk dat je dat van hem verwacht. Op concour is die misschien wat onzekerder en steunt dan lekker in joun hand, maar deze steun moet je ook hebben tijdens de tranining vraag me af hoe je anders m oefeningen wil doen, je verbreekt de verbinding nu geregeld.

Succes ermee!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:05

Je hebt precies gelijk, dat is ook exact wat k doe. Op concours hou ik m'n handen stil want ik ben dan met duizend andere dingen bezig :+ en hij blijft dan ook mooi bij me. De tips met de elastiekjes is niet zo wat, want het kan een gigantische draak zijn zoals hierboven ergens al vermeld :+ Maar die tip met die duimen vind ik een hele goede, ga ik mee bezig, absoluut!
Laatst bijgewerkt door ponymeid1 op 01-07-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elfjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:22

Het kan volgensmij geen kwaad van voren een keer wat strenger te zijn.
Ik rijd ook een pony die de ene keer geweldig loopt en de volgende keer gewoon zit te pesten met zijn aanleuning.
Als je dan niet even streng bent blijft hij veel te lang zeuren.
Even doorpakken en hij loopt al snel weer heerlijk.

je hebt trouwens wel een prachtig paard! (jaloers!)

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:29

Leuk hoofd heeft ie zeg :j
Mijne wil ook nog wel eens trekkeriger zijn en van mn instructrice moet ik dan ''gewoon'' een keer een grovere ophouding maken en gelijk goed met je been doorkomen, liefst op een volte. Helpt bij mijnes goed :j Maar is natuurlijk per paard zo verschillend..
Wel apart dat die het op concours niet doet. Je rijdt dan zelf niet anders of iets dergelijks?

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:41

ik zou wat rechter op gaan zitten

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:36

ik vind het wel een goede tip hoor, zo werd het mij ook geleerd.
Daan_Ordeal schreef:
Wat een leuk paardje zeg! Hij heeft zo'n leuke uitstraling :D

Het lijkt alsof je hem meer moet activeren om van achteruit meer impuls te krijgen. Dan wordt hij vanzelf ook lichter aan de voorkant. Verder zou ik ook veel bezig zijn met loswerken door lekker lang en laag en met veel stelling en buigin te rijden. Proberen zijn achterhand en bovenlijn sterker te maken.

Annebu schreef:

Meer info? PB

Deze tip zou ik vooral niet ter harte nemen :+

Annebu heb je ooit gehoord van "van achter naar voren rijden"? Volgens mij doe jij het andersom. Op zo'n manier ontwikkeling je een paard dat alleen maar hard in de mond zal worden met als gevolg stug in de kaken en hals, etc etc.