Paard met weinig evenwicht!?/vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urnie85

Paard met weinig evenwicht!?/vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 09:27

Hoi Allemaal!

Heb een vraag of iemand misschien wat tips heeft voor me, of iemand hier meer ervaring mee heeft.....

Ik heb mijn Friese paard nu ruim 2 maanden. Ze was wel bereden zeiden ze, maar had ruim een half jaar stil gestaan. ze was toen idd mak toen ik haar probeerde en dat is ze nog wel, maar thuis had ik echt het idee, ze is zadelmak en daar houdt het echt mee op. Ze is als je er op zit lief, en erg leergierig. Maar ik heb een vrij smal stukje om te rijden, en kan hier super recreatief rijden, dus dacht laat ze eerst maar eens op dr eigen benen leren lopen, en conditie krijgen en sterker worden. Dus rij ik veel recreatief, al vraag ik steeds een beetje meer van dr. Vanuit een normale draf aanspringen in galop en stukken netjes aan de teugel lopen, shalommen om bomen, en weer afwisselen met lekker lange teugel.

Maar ik vind dat ze wel veel struikelt en Zaterdag zijn we helemaal onderuit gegaan. Ik denk dat het gewoon lompigheid is, ze draagt haar hoofd vrij hoog en heeft het vaak druk om overal naar te kijken maar niet waar ze loopt. Ze struikelt dan nog wel eens over een boomwortel, of een ongelijk stukje. Als ze moe is word het erger, maar nu ze wat sterker word gaat dat steeds beter.
Er is hier ook een open stukje met steile stukken, daar heeft ze erg veel moeite mee en kan dan lekker grommen omdat ze het niet leuk vind. zaterdag kwam ik een ruiterpad af, en normaal gaan we daar rechts de straat op, nu dacht ik, ik kan daar wel tussen die bosjes en sloot door rijden. Dat had ze niet verwacht ofzo, en ze gaat helemaal onderuit en ikke er half onder #). Het is gelukkig goed afgelopen, heb zelf wel een gebutst en gekneust lijf maar met paard was niks aan de hand. Nu heb ik al wel eens eerder gezien dat ze helemaal onderuit ging, dat was in de paddock, ze moest aan de kant want ik wilde er langs met een kruiwagen hooi. Ze ging toen ook echt finaal onderuit! En ik flink onder de baggerspetters :D

Nu is dus mijn vraag, wat zou dit kunnen zijn, en wat zou ik er aan kunnen doen?
Ik denk dat ik maar aan mn instructrice van vroeger is vraag of ze tijd heeft om eens mee te kijken.
Miss wat dressuuroefeningen waar ze meer evenwicht van krijgt en/of sterker van word?
Haar leren springen, of moet ik daar juist voorzichtig mee zijn? Is iets wat ze echt niet kan, een emmer die in de weg ligt rent ze dwars overheen terwijl de anderen er overheen springen.

Verders is ze voor mijn gevoel gewoon gezond, is nooit onregelmatig, mooie ruime gangen.

Mariposa11

Re: Paard met weinig evenwicht!?/vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:28

Ik zou er toch even door een DA naar laten kijken... Zeker omdat ze het ook doet als ze los staat..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:34

DA raadplegen?

Lijkt me niet echt normaal dat je paard zo onderuit gaat als ze aan de kant moet.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 10:31

Het is niet iedere keer, en het was toen een natte boel.
Tja ik zat er ook al over te denken maar ik heb echt geen idee, ik dacht probeer het eerst eens even hier.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:18

YRT => RT-P

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:39

Het door de emmer heen lopen is gewoon een beetje friese eigenschap, mijn fries denkt dat ze overal door heen kan lopen.
Verder zal ik de zigzag oefening toepassen, zodat je paard meer evenwicht krijgt, begin met grote bogen en maak deze naarmate dat je paard het aan
kan kleiner ;)

Veel succes!

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 08:01

Oke iig al een tip die ik kan oefenen.
Bedankt!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:21

Mijn eerste gevoel is dat je het op eigen benen lopen verward met teugels los en je paard het zelf uit laten zoeken. Vooral op een onregelmatige ondergrond (boomwortels) mag jij je paard best wel ondersteunen..

Maar daarna lees ik over omvallen op de poetsplaats enzo. Ik weet niet wat er precies gebeurt is. Een paard dat schrikt kan best wel eens wegglijden zonder dat er direct wat aan de hand is. Maar als het vaker wordt en echt opvalt zou ik toch maar uitkijken met er weer opstappen. Je weet maar nooit wanneer het weer gebeurt en wat de gevolgen zijn. Eerst die risico´s uitsluiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:26

ik zou er een da bij halen...is ze gekeurt toen je haar kocht?
Dat struikelen is echt niet goed

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:28

ik zou toch ook eens een DA raadplegen, kan misschien op ataxie wijzen...

verder proberen rechtrichten en sterker maken in die achterhand, dat is voor elk paard goed.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 10:39

Bienotje, daar heb je wel gelijk in, ik ben erg losjes met de teugels ja, ze is vrij rustig en probeer haar ook echt stukken netjes te laten lopen, maar dat valt buiten niet helemaal mee en ze mag ook stukken ff lekker rondkijken, of als ze een stuk gegaloppeerd heeft ff dr hals strekken, want in galop hou ik wel de teugels op maat. Hoe zou jij ze daar dan in ondersteunen?
Toen ze omviel in de paddock was dat voor mijn gevoel omdat ze uitgleed en haar evenwicht verloor.

petit paris: Daar was ik al wel mee begonnen, maar ik ga er nu toch meer mee oefenen en mn vroegere instructrice opbellen of ze eerdaags een keer tijd heeft. Wat is eigenlijk Ataxie?

Geerke: Er zat idd een keuringsrapport bij toen ik haar kocht en dat was van november. Daarin was alles goed. Maar er zijn geen röntgenfoto's gemaakt, en toen we daar om vroegen of wij dat mochten doen vonden die mensen dat niet nodig. En omdat ze helemaal niet duur was en het verders goed deed en goed liep (en nog) hebben we dat niet meer gedaan.

Ik heb niet gelijk het idee dat er iets aan de hand is, als dit nog een keer voorkomt ga ik er wel mee naar de DA. Het struikelen word minder nu ze meer gereden word. De eerste paar keer als we bijna thuis waren en ze moe was struikelde ze over elk graspolletje bijna maar dat doet ze nu niet meer.
Ik denk dat het aan haar evenwicht ligt en onoplettendheid. Ik ga er iig thuis eerst eens wat meer mee oefenen, ik hoop dat het daar beter van word. Als dat niet zo is dan alsnog naar de DA en ff foto's laten maken miss.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:50

ataxie is ergens een "blokkage" in de bezenuwing van de rug, waardoor een paard verminderd tot geen besef heeft van hoe en waar z'n benen staan. Voor zover ik weet meestal bij de achterbenen. onregelmatigheid kan voorkomen maar hoeft niet in lichte vormen.
kan aangeboren zijn of ontstaan door een val. Mijn verzorgfries is uitgegleden in de weide en is hierdoor enkele uren volledig ataxisch geweest, kon alleen achteruit stappen met veel moeite en viel om bij het buigen van de hals. een ontstekingsremmer en iets om de zwelling tegen te gaan en na enkele uren kon ze terug stappen, alleen als je de achterhoef "fout" op de grond zette, corrigeerde ze dit niet. Dit is zo goed als volledig in orde gekomen, alleen is ze nog steeds lichtjes onregelmatig doordat er ook een gewrichtsband afgescheurd was in de sprong

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:05

Denk dat het een slim idee is om je instructrice te benaderen voor tipe en oefeningen, zij ziet ook het paard, en die kan dus nog beter tips geven.

Ook zou ik een dierenarts contacten, medische oorzaken uitsluiten.

enne, friezen zijn soms ook gewoon erg onhandig en lomp...

Hoe oud is ze eigenlijk?

Succes!!!

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 08:37

hoi Susan, ze is 5 jaar.

Als we er niet uitkomen laat ik er idd een DA naar kijken, maar ze heeft volgens mijn geen pijn ergens ofzo. Verders lijkt ze ook goed gezond. Ik heb ook het idee dat ze onhandig en lomp is, gisteren geoefend in de wei, en omdat ze dan zo druk is met stoute dingen verzinnen, bedenken wat ze nu weer kan uithalen om baasje te spelen, zet ze dr poten net tegen een graspolletje aan en dan struikelt ze weer. Is een keer of 5 wel gebeurd. Ook niet opletten waar ze loopt, zelfs met dr hoef in het gaas stappen (aan de zijkant).

Als ik het echt niet meer vertrouw dan ga alsnog met haar foto's maken, en er naar laten kijken.

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:46

Wij hadden ooit een fjord die ontzettend veel struikelde, zelfs in galop. Ben wel eens met hem onderuit gegaan in galop omdat hij struikelde.
Wij hebben dit opgelost door balkjes lopen zodat hij zijn voeten meer optilde.
Mischien heb je er iets aan.. succes!! ;)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:07

Ik heb ooit eens een paard gekent dat niet op trailer kon staan, evenwichts problemen.
Ze trapte de hele trailer in elkaar en uit eindelijk hebben die mensen haar zo op haar flikker gegeven dat ze "normaal" bleef staan.

Een maand later werd het paard dood gevonden in stal, het paard had een tumor op zijn evenwichtsorganen. Niemand heeft daar ooit aangedacht of bij stil gestaan en de mensen sloegen zichzelf echt voor hun kop.

NU zeg ik niet dat die van jou meteen een tumor heeft maar er zou wel iets met het evenwichtsorgaan kunnen zijn dus eerst maar een VA er bij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:14

Ik denk dat je beter eerst de DA en bij kan halen hoor..
Misschien is het wel wat en ga jij met je paard dingen oefenen en dan word het miss erger omdat je iets overbelast ofzo..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:18

Wat zegt je instructrice ervan?

Het doet mij ook denken aan ataxtische neigingen of oogafwijking????

En als je een paard koopt en de verkopers vinden het niet nodig om te laten rontgenen had ik hem mooi laten staan.
Daarnaast een tip voor de volgende keer: laat een eigen dierenarts keuren in plaats van een bij het paard horend rapport te accepteren. Heb je gecheckt of dat rapport echt bij jouw paard hoort? Heb jey het chipnummer laten controleren door een DA?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:22

Zooist schreef:
Wat zegt je instructrice ervan?

Het doet mij ook denken aan ataxtische neigingen of oogafwijking????

En als je een paard koopt en de verkopers vinden het niet nodig om te laten rontgenen had ik hem mooi laten staan.
Daarnaast een tip voor de volgende keer: laat een eigen dierenarts keuren in plaats van een bij het paard horend rapport te accepteren. Heb je gecheckt of dat rapport echt bij jouw paard hoort? Heb jey het chipnummer laten controleren door een DA?

amen

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 10:38

ik vond haar zo leuk....en ze was helemaal niet duur.....en altijd al zo graag een Fries gewild dus ik kon ze niet laten lopen gewoon. En verders is ze gewoon goed, en lijkt heel gezond. Ook nooit kreupel ofzo, goede gangen verders. Ik heb nog geen les gehad met haar, omdat ik ze nog maar pas heb en zelf nog geen paard gehad heb, alleen shetlanders. Rijd meer voor de hobby en recreatief, en dacht eerst maar weer ff sparen en kijken of ik haar onderhoud een beetje kan bekostigen. Maar ik ga haar opbellen of ze eerdaags tijd heeft om eens ff mee te kijken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:41

Owowowowowow, meisje meisje (tenminste, daar ga ik vanuit)

Voortaan niet meer zo een paard kopen hoor! Ze kunnen heel gezond lijken maar helemaal verrot zijn van binnen.

En als ze nu accuut iets heeft, moet je dan eerst sparen om een DA te betalen?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:50

Idd, v.a bij laten komen....Mocht hier nou echt niks uitkomen dan kun je misschien gaan rechtrichten. Dit heeft mijn friese ruin enorm geholpen.
Deze leek atactisch. Ik ben lessen gaan volgen in de klassieke rijkunst en je ziet totaal niks meer aan mijn paard.
Maar nogmaals ik zou eerst de v.a laten komen om het een en het ander uit te sluiten.
Succes ermee!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:53

Het kan best een probleem zijn zoals ataxie.

Het kan ook gewoon lompigheid + onvoldoende balans + onvoldoende kracht & coördinatie zijn. Mijn paard lag tot hij 4/5 was ook wel eens op zijn gat en struikelde over van alles. Zoals je in mijn onderschrift kunt zien is het redelijk goed gekomen met hem...

Ik las hier een tip over ondersteunen? Ik deed dat juist niet Hoe meer ik ging meedenken hoe erger het werd. Ik liet hem juist los, deed helemaal niets bij een boomwortel/ stoeprand en liet hem er vrolijk tegenaan wandelen. daar leerde hij meer van dan van dat geregel.

Laat eens een deskundig iemand met je meekijken en een oordeel geven. Daarnaast kan het nooit kwaad om wat balkjes te stappen aan de hand. Daar worden ze nooit dommer van.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 12:25

pol013 Ik denk dat het is wat jij zegt. Het lijkt ook wel een beetje hetzelfde verhaal.
Ik was van plan zowiezo iemand te laten kijken en als ik blijf twijfelen ff naar de DA op het spreekuur.

Zooist: Heb best geld om de Veearts te betalen hoor, maar mijn mannetje werkt alleen dus moet alles maar ophoesten voor mijn kindjes, het huis en mijn dure hobby's. Geeft ook niet altijd een lekker gevoel, maar het is niet anders, dus heb niet gelijk zin om voor ieder wissewasje naar de veearts te hollen. Ik ga zelf ook niet met een zere poot gelijk naar de dokter en meestal gaat dat vanzelf wel weer over.
Heb niet echt het idee dat ik bedonderd ben, ze hebben alles (soms wel erg voorzichtig, het waren best goeie verkopers denk ik) gemeld waar ik tot nu toe achter ben. Je hebt wel een hele mooie avatar, hoe krijg je dat voor elkaar?

Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:30

Shalommen :+

Laat eerst je instructrice eens kijken, misschien kan zij je verder helpen?