Het is alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst een topic van mij en Spuni heb geopend.
Spuni en ik hebben samen nu 2 lessen gehad (ik nog 1 zonder Spuni als proefles). We zijn nu bezig om naar de nagevelijkheid te werken. Dit is erg moeilijk aangezien Spuni van zichzelf een nerveuze en gespannen paard is. Hij is vroeger ook onder een redelijk grote druk gereden waar hij geestelijk niet tegen kan. Voor mij is het dus belangerijk om dit op een rustige en voorzichtige manier te doen zodat hij niet overspannen raakt.
Ik schrok zelf eigenlijk een beetje bij de filmpjes van vandaag. Vooral omdat ik m'n teugels zo lang heb. Dit heb ik helemaal niet door als ik op Spuni zit. Het is dus maar goed dat het gefilmt is anders kwam ik er nooit achter.
Omdat Spuni een vijfganger is met als voorkeursgang de tölt vind hij draven moeilijk. Maar ik was al blij met het resultaat dat hij uberhaupt al een heel rondje om kon draven, maar nu lukt het zelfs om een redelijk kleine volte te draven! De nagevelijkheid begint al aardig te komen en de achterhand gaat stukje bij beetje er steeds verder onder (maarja dat gaat nogal moeilijk als ik m'n teugels zo lang heb
). Hij maakt wel nog veel taktfouten maar daar gaan ik de volgende les over beginnen. De tölt gaat redelijk goed. Hij loopt op het weiland naar mijn idee redelijk in viertakt maar op de weg gaat de viertakt beter. In de tölt doe ik net zoals in de stap een volte die ik sluit en dan wacht ik op dat hij gaat kauwen op het bit en dat hij een soort van knik geeft. Dit lukt redelijk maar heeft wat tijd nodig.
Spuni kan misschien gespannen ogen. Maar dat komt omdat hij angstig is voor mensen en daarbij vooral voor mannen. M'n broer was aan het filmen dus daar moest flink over gesnoven worden.
De donkere vlekken op z'n hoofd, manen en staart komt van derfen. Dat is een middel voor tegen z'n eczeem wat heel goed helpt! Ik heb liever vieze vlekken en geen jeuk dan een schoon paard met jeuk, open geschuurde plekken en een deken op.
Nou dat was het wel zo een beetje. Hierbij zijn wat screenshots uit de filmpjes (want niemand kijkt de filmpjes
) Eigen comentaar staat bij de foto's.Het paard waar het omgaat

Dit vind ik nog een redelijk goed plaatje. Het enigste wat ik vind wat anders moet, zijn de teugels korter...

De teugels korter en wat actiever!

Tenen naar binnen draaien en teugels korter!

Teugels korter, achterhand er meer onder en zelf wat rechter zitten!

Deze vind ik er ook redelijk goed uitzien. Hij is misschien niet nagevelijk maar wel actief. Voor de rest weer teugels korter! En niet naar beneden kijken.

Weer mooi actief, deze is iets nagevelijker dan de foto hierboven. Zelf moet ik weer wat rechter zitten en teugels korter nemen.

Inzet van een volte. Spuni mag wat meer op de achterhand en weer teugels korter zoals op iedere foto..

Redelijk netjes alleen weer te lang van voren. En niet naar beneden kijken.

Hier rij ik weer een volte uit. Ik moet netter gaan zitten

Hier gewoon afwenden. Niet naar beneden kijken...

Hier aan het tölten. Redelijk netjes mag nagevelijker.

Hier in tölt bezig met volte maken en sluiten. De teugels mogen weer korter

En tot slot heb ik nog een galopje geprobeert. Dit heeft hij een aantal maanden niet in de 'bak' (wei) gedaan. Hij vind het moeilijk, loopt in vierslag en gaat vaak na een bocht in telgang.
Dan zit ik met m'n knieen over m'n zweetbladen heen.
niet beugels.. ziet er "ontspannen" uit... nageeflijkheid komt vanzelf wel, laat hem eerst maar rustig worden en relaxt lopen...
Zou je misschien toch de filmpjes willen posten? Ik ben er eigenlijk best benieuwd naar