Weer eens dressuurmatig aan de slag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Weer eens dressuurmatig aan de slag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 23:23

Hallo,

Het is alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst een topic van mij en Spuni heb geopend.
Spuni en ik hebben samen nu 2 lessen gehad (ik nog 1 zonder Spuni als proefles). We zijn nu bezig om naar de nagevelijkheid te werken. Dit is erg moeilijk aangezien Spuni van zichzelf een nerveuze en gespannen paard is. Hij is vroeger ook onder een redelijk grote druk gereden waar hij geestelijk niet tegen kan. Voor mij is het dus belangerijk om dit op een rustige en voorzichtige manier te doen zodat hij niet overspannen raakt.
Ik schrok zelf eigenlijk een beetje bij de filmpjes van vandaag. Vooral omdat ik m'n teugels zo lang heb. Dit heb ik helemaal niet door als ik op Spuni zit. Het is dus maar goed dat het gefilmt is anders kwam ik er nooit achter.
Omdat Spuni een vijfganger is met als voorkeursgang de tölt vind hij draven moeilijk. Maar ik was al blij met het resultaat dat hij uberhaupt al een heel rondje om kon draven, maar nu lukt het zelfs om een redelijk kleine volte te draven! De nagevelijkheid begint al aardig te komen en de achterhand gaat stukje bij beetje er steeds verder onder (maarja dat gaat nogal moeilijk als ik m'n teugels zo lang heb :( ). Hij maakt wel nog veel taktfouten maar daar gaan ik de volgende les over beginnen.
De tölt gaat redelijk goed. Hij loopt op het weiland naar mijn idee redelijk in viertakt maar op de weg gaat de viertakt beter. In de tölt doe ik net zoals in de stap een volte die ik sluit en dan wacht ik op dat hij gaat kauwen op het bit en dat hij een soort van knik geeft. Dit lukt redelijk maar heeft wat tijd nodig.
Spuni kan misschien gespannen ogen. Maar dat komt omdat hij angstig is voor mensen en daarbij vooral voor mannen. M'n broer was aan het filmen dus daar moest flink over gesnoven worden.
De donkere vlekken op z'n hoofd, manen en staart komt van derfen. Dat is een middel voor tegen z'n eczeem wat heel goed helpt! Ik heb liever vieze vlekken en geen jeuk dan een schoon paard met jeuk, open geschuurde plekken en een deken op.
Nou dat was het wel zo een beetje. Hierbij zijn wat screenshots uit de filmpjes (want niemand kijkt de filmpjes :+ ) Eigen comentaar staat bij de foto's.

Het paard waar het omgaat }>
Afbeelding

Dit vind ik nog een redelijk goed plaatje. Het enigste wat ik vind wat anders moet, zijn de teugels korter...
Afbeelding

De teugels korter en wat actiever!
Afbeelding

Tenen naar binnen draaien en teugels korter!
Afbeelding

Teugels korter, achterhand er meer onder en zelf wat rechter zitten!
Afbeelding

Deze vind ik er ook redelijk goed uitzien. Hij is misschien niet nagevelijk maar wel actief. Voor de rest weer teugels korter! En niet naar beneden kijken.
Afbeelding

Weer mooi actief, deze is iets nagevelijker dan de foto hierboven. Zelf moet ik weer wat rechter zitten en teugels korter nemen.
Afbeelding

Inzet van een volte. Spuni mag wat meer op de achterhand en weer teugels korter zoals op iedere foto..
Afbeelding

Redelijk netjes alleen weer te lang van voren. En niet naar beneden kijken.
Afbeelding

Hier rij ik weer een volte uit. Ik moet netter gaan zitten
Afbeelding

Hier gewoon afwenden. Niet naar beneden kijken...
Afbeelding

Hier aan het tölten. Redelijk netjes mag nagevelijker.
Afbeelding

Hier in tölt bezig met volte maken en sluiten. De teugels mogen weer korter
Afbeelding

En tot slot heb ik nog een galopje geprobeert. Dit heeft hij een aantal maanden niet in de 'bak' (wei) gedaan. Hij vind het moeilijk, loopt in vierslag en gaat vaak na een bocht in telgang.
Afbeelding

Popcorn19

Re: Weer eens dressuurmatig aan de slag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:25

Je geeft het meeste idd al zelf aan vooral je teugels iets korter pakken. Zo kun je dan ook je handen netjes boven de schoft houden.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:08

GOh volgens mij moeten je teugels korter :+
Niet te negatief hoor! Je bent goed bezig, er zitten echt wel fijne plaatjes tussen ookal is hij dan nog niet overal even nagevelijk dat komt vanzelf!
Hij lijkt op de volte over de buitenschouder weg te vallen als je hem daar begrensd moet hij zijn achterbinnenbeen ook meer onderbrengen en kun je hem daar wellicht actief houden?

SUcces samen!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 17:05

Beugels korter? := Dan zit ik met m'n knieen over m'n zweetbladen heen.

Sommige mensen zeggen dat het wel meevalt met de lange teugels. En dat het nu nog wel goed is. Is dat zo?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:10

Ik vind dat je echt goed bezig bent hoor!
Laat de teugels maar even lekker zo. Je geeft zelf al aan dat t paard vroeger onder grote druk is gereden. Ben op precies dezelfde manier met mijn paard bezig geweest die toen ook erg gestressed raakte van alleen al het aannemen van de teugels.
En beugels zou ik echt niet korter doen hoor!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:10

Phen schreef:
Beugels korter? := Dan zit ik met m'n knieen over m'n zweetbladen heen.

Sommige mensen zeggen dat het wel meevalt met de lange teugels. En dat het nu nog wel goed is. Is dat zo?

ze zegt teugels ;) niet beugels.. ziet er "ontspannen" uit... nageeflijkheid komt vanzelf wel, laat hem eerst maar rustig worden en relaxt lopen...

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 17:13

Jeetje, heb ik het woord een aantal keer verkeerd gelezen... Maarja :+
Het is dus beter om nog even zo door te gaan?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:16

Als je paard gespannen is, zal hij nooit nageeflijk gaan lopen. Nageeflijkheid is ook een resultaat en niet een truukje. Blijf dus lekker zo rijden, zorg dat hij ontspant en rustig blijft, dan kom je vanzelf bij het punt nageeflijkheid. Hij zakt nu toch ook af en toe? Dan ben je er dus bijna. Lekker door blijven trainen en als hij goed en correct reageert op deze lengte teugels, ga hem dan ook vooral niet pesten door ze korter te pakken, zeker als je zijn verleden kent.. Zorg alleen dat je contact blijft houden met de mond, en niet alles losgooit..

Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 00:37

Leuk om weer een topic van je te zien phen, ik vind dat je aardig vooruit bent gegaan met Spuni :) Zou je misschien toch de filmpjes willen posten? Ik ben er eigenlijk best benieuwd naar :j

De draf ziet er op de foto's prima uit, het is niet erg als hij wat op de voorhand loopt, eerst ontspanning, en de takt goed, en daarna kun je 'm meer op de achterhand gaan zetten. Ik vind het ook niet storend dat je in draf wat naar voren zit en de teugels wat langer hebt, zo help je je vijfganger alleen maar. Als de draf goed gaat kun je eens proberen of het ook goed blijft gaan met wat meer contact, daarbij moet je dan natuurlijk goed opletten dat hij niet te gespannen en lateraal wordt. Ontspanning is voor je paardje nu denk ik het belangrijkste, vooral in draf :) Op de laatste töltfoto vind ik je teugels wel wat aan de lange kant, je paard moet wel ergens "in" kunnen lopen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 12:04

Ik heb laatst weer les gehad. Hij liep super goed! Z'n draf is nog wat hakkelig maar ik moet nog het juiste tempo vinden waarin hij het makkelijker vind om in een takt te blijven. Hij moet nog wat rustiger in de hoofd/halshouding worden maar als hij eenmaal in balans is zal dat natuurlijk makkelijker worden. Met tolt moet hij van het 'gestrekte' af. Hij loopt heel erg met z'n hoofd in de lucht. Aan de eind van de les liet hij z'n hoofd ook in tolt zakken en z'n nek opbollen dat hij dus z'n onderhals ontspant.
Ik ben nu bezig met grond/handwerk dat bij hem heel erg moeilijk is aangezien hij bang is voor de mens op de grond. Maar na een sessie had ik het idee dat hij het wel leuk vond dus ik ga het el vaker doen :D
In augustus heb ik een cursus van Siggi Mar. Super veel zin in en ik ben benieuwd wat hij er van vind.

Zijn er verder nog tips of kritiek. En weet iemand nog misschien wat leuke (simpele) grondwerk oefeningen?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:48

Ik zou zeggen, ga s bezig met een groot zeil bv. Een soort van schriktraining. Paard erop laten staan, paard 'scrubben' met het zeil.. Paraplu's zijn ook leuk :)
Slalommen om pionnen heen, terwijl paard slalomt en jij alleen aanwijst hoe het paard eromheen moet lopen aan touw..
Bouw je ook weer een mooie dosis vertrouwen mee op :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 01:07

Mijn IJslander is volstrekt niet bang voor mensen op de grond en vindt het hartstikke leuk om aan de hand te werken. Naast de allereerste beginselen van klassiek rechtrichten (we zijn inmiddels zover dat we enigszins op de volte kunnen stappen) vindt hij het ook leuk om op commando naar voren, achteren, opzij te lopen, te veranderen van oog en aan de hand zijn hals wat te buigen. Ook draven aan de hand (al dan niet met fiets) vindt hij gaaf. En het allerleukste met mensen op de grond, ook al is het niet echt werk, is gekrabt te worden. Hij geeft inmiddels zelf aan waar hij jeuk heeft door met zijn neus te wijzen zodra ik in de buurt ben en geniet er echt van als ik hem dan krab. Misschien dat je gewoon eerst eens relaxed met hem moet gaan scharrelen? Wees ook zelf helemaal ontspannen, niets moet en het moet al helemaal niet deze week, volgende week of volgende maand is ook goed :)

Veel plezier bij Siggi!

sylvialouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:06

Ik vind het echt een leuk paardje zeg! Ik vind het geen storend beeld, die teugels. Misschien heel ietsjes korter, maarach, het is nu wel lekker ontspannen.
Neem je tijd, zoals het hierboven ook al staat. Het komt wel weer;). Paardje heeft het wel in zich.