Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kensha schreef:@t Matyee95
Dat's moeilijk om vanaf hier na te kijken. Misschien laatste tijd nieuwe zadel erop gezet?
Misschien omdat ze een tijdje last van haar rug heb gehad even weer te laten nakijken zoals door een osteopaat?
Rug problemen kunnen altijd even weer terug komen en 20 jaar is nog niet echt oud maar een volwassen merrie. Oud is rond de 25 jaar.
Oja kijk of vraag hoe haar staart reageert wanneer je de sprong maakt want daar kan je ook terug zien of ze ergens last van heb of blij is.[laat iemand naast de bak naar de start kijken hoe die reageert]
succes
xQuint schreef:Hmm ik gok het ook op pijn.
Misschien kan je onder het bokken naar haar oortjes kijken?
Zijn die naar voren of naar achter?
Hangen ze naar de zijkant?
Bolt ze haar nek of gooit ze haar hoofd juist in de lucht?
Want als je het paard zelf niet ziet is het heel moeilijk om er iets over te zeggen.
Lusitana schreef:Ik denk dat het twee verschillende dingen kunnen zijn. Plotseling gaan bokken en het op een rennen zetten als je aan het stappen bent, kan bv door een insectenbeet komen.
Of ze heeft er genoeg van en wil naar huis.
Bij het springen kun je denken aan idd rugproblemen, maar ook slijtage in de voorbenen bv waar ze dan meer aan herinnerd wordt. Maar ze kan het ook gewoon leuk vinden.
Of je zit haar in de weg in de mond of met je zit of benen bv.
Sommige ruiters gaan met de onderbenen best flink naar achteren als ze de verlichte zit aannemen en niet elk paard kan daar goed tegen. Op een pony kom je bv makkelijk bij de liezen en dat zorgt zeker voor bokken.
Of ze houdt gewoon niet van springen en maakt dat zo even duidelijk.
SuuZ_AnnuH schreef:Als ze opeens uit het niets gaat bokken als een rodeostier lijkt het mij geen vreugdebokje maar inderdaad pijn. Kan door van alles komen, zou het zadel en dr rug even na laten kijken!