A la fleche rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

A la fleche rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 14:36

Wie trainen hun paarden hier regelmatig a la fleche?
Hebben jullie tips over de teugelvoering, aanleren van dressuuroefeningen ed? Zijn de resultaten meer als gewoon even beweging geven of valt dat in de praktijk tegen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: A la fleche rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:40

Ik ken het niet, kan je er meer over vertellen? Meer info. :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 15:41

Ik had dit topic juist geopend voor meer info :D

Het gaat erom dat je terwijl je een paard berijd je een ander paard aan de lange lijnen voor je hebt lopen die je ook gelijktijdig mee traint.
met dit warme weer bespaart dat veel tijd als je veel paarden moet rijden en dan kun je er meer in de vroege ochtend voor het heet wordt een goede training hebben gegeven.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:31

Ik heb ze dat laatst op het poloterrein bij ons in de buurt zien doen, maar ik weet er niets over

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:28

Ik heb er geen ervaring mee, maar kan me bedenken dat je eerst het lange lijnen werk helemaal moet beheersen en het paard waar je op dat moment op zit met je eigen zit moet kunnen rijden en heel onafhankelijk bezig kan zijn,
Lijkt me wel heel gaaf om te doen, maar denk dat je eerset heel de techniek en theorie moet snappen voor je hier mee bezig gaat.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 09:01

De techniek en de theorie gaat geen probleem zijn en de paarden zijn zowel onder het zadel als aan de lange lijnen goed voor elkaar. Maar ik zou eens graag filmpjes enzo zien van combinaties die zo op hoog nivo trainen.

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:02

Ja! :D Eerder reed ik nog wel eens Nibbit onder het zadel, en Rudy (een Haflo ruin) aan de lange lijnen ervoor. Eigenaresse van beide deed hier ook shows in ;) Maar het is best pittig, en in het begin is het het makkelijkst om de teugels van het paard ohz helemaal los te laten zodat je een beetje kunt inschatten wanneer je het voorpaard moet sturen etc :P

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:07

Oké ga dit even volgen best leuk

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:44

ja, ik ga dit topic ook even volgen, het lijkt me echt gaaf om te doen, en zoals ook al gezegd word, het bespaart veel tijd..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 10:10

Heb je foto`s liiisaaa?
Kon je in de praktijk dressuurmatig echt goed aan het werk of was het meer voor de fun?

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:08

Wel ergens een filmpje van eigenaresse in actie met show! :D Zou straks even zoeken..

Nou het ligt er ook aan wat voor paarden je hebt, want er zijn paarden die gewoon heel netjes nagevelijk lopen voorop, maar in het begin is het echt nog niet simpel om dressuurmatig te werken :P Meer basis dingen als voltes en gebroken lijnen zijn al erg moeilijk! Maar voor zover ik weet, als je er echt handig in bent kun je er zeker goed dressuurmatig mee werken, maar het is absoluut niet simpel. Maar als je een goed getraind voorpaard hebt scheelt het al een hele boel! :P Je kunt er zelfs mee springen!

Maar het komt er op neer dat je er goed dressuurmatig mee kunt werken, maar daar gaat wel een hoop tijd in zitten. Als ik het doe, doe ik het meer voor de fun en voor de afwisseling maar wel wat figuren etc. Maar het leuke is dat je wel steeds handiger word, en dus meer kunt vragen! ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:02

Ik heb per pb een heel leuk filmpje gehad. Maar dat is net niet scherp genoeg om de teugelvoering te zien. Lijkt mij dat het achenbachsysteem het meest praktisch is?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:07

Ik heb dit in het verleden wel paar x gedaan maar dat valt niet mee. Je moet zorgen dat je voorste paard goed voorwaardts is dus 'snelste paard voorop zetten'
Dat scheelt al hoop ellende.
Ook is het prettig als je voorste paard goed op stem reageerd.
Scheelt ook weer hoop 'ongemak'.
1 ding onderschat deze vorm van beweging geven niet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:08

vroeger heb ik het op LRV ponytornooien wel eens gezien, maar dat was denk ik meer als special act bedoeld en veel meer dan figuren in stap en draf deden ze niet, af en toe een grote volte in galop.

ik denk niet dat als je dressuurmatig wil doortrainen je echt tijdswinst maakt, toch zeker de eerste x-aantal keren niet...

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:19

*leest mee*

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:20

in ander topic op bokt staat er foto van a la fleche: [AR] a la fleche

k heb dat zelf ook nooit meegemaakt. en kan daar ook niets over vertellen

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:24

Ik lees ook even mee!